Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack Review

MonkeybananaTestpanel 4 april 2017, laatste update op 4 april 2017, 219 views

Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack (Testpanel)

De Velop heeft veel waar te maken, en doet dit ook tot op zekere hoogte. Zijn mesh-netwerk creŽert een snelle/stabiele verbinding, dit gecombineerd met een eenvoudige installatie maakt het een product geschikt voor iemand die er nooit meer naar om wil kijken. Dit komt wel tegen een flinke prijs.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Mesh-netwerk
  • Neutraal design
  • Twee LAN poorten per node
  • Groot draadloos bereik
  • Klein en compact

Minpunten

• Niet voor de geavanceerde gebruiker
  • Kleine featureset
  • Linksys App
  • Verplicht Linksys account aanmaken
  • Hidden webapp

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Als een van de vijf gelukkige van het Tweakers testpanel voor de Linksys Velop heb ik dit systeem mogen testen.
Hiervoor wil ik graag Tweakers en Linksys bedanken.

Wat is de Linksys Velop

De Linksys Velop is een modulair Mesh wifi systeem. Dit houdt in dat de meerdere Velop-routers samen een netwerk vormen. Door de Velop-routers op verschillende plekken in het huis te zetten moet er overal een goede verbinding zijn. De Velop-routers zetten zelf onderling een draadloze verbinding op en hebben dan afgezien van het basisstation geen bekabeling nodig.

Design

Omdat de Velop redelijk prijzig is mag er van de verpakking en het design wel wat verwacht worden.
De Velop komt in een stevige doos met een magnetische sluiting. De doos is keuring ingedeeld en elke Velop-router heeft zijn eigen plek.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CVo7r3BHeGui8j.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CVo7rMJNAJisgN.jpeg

De Velop-routers zijn klein van formaat en hebben een neutraal design. Met een grootte van 7,9 x 7,9 x 18,5 cm per node zijn ze vergeleken met de AmpliFi MeshPoint van concurrent Ubiquiti met een grootte van 5,4 x 5,8 x 25 cm een stuk kleiner.
De Velop-routers zijn witte kunststof kastjes met een geperforeerde zijkant voor ventilatie. Omdat het design bescheiden is gebleven hoeft deze router niet meer in een kastje te verdwijnen, wat het bereik ten goede komt.

Bovenop de Velop zit een enkele led. Controleren of alles goed functioneert is heel simpel: blauw = goed, rood = fout. Deze led is eventueel uit te schakelen.

Aan de onderkant van de Velop is weinig te vinden: een aan/uit schakelaar, twee Gigabit poorten en een stroom aansluiting. Aan de onderkant zit een kleine uitsnijding waar de stroom en netwerkkabels doorheen geleid kunnen worden, dit voor het strakke design.

Installatie

Er wordt voor de Velop geadverteerd dat het gemakkelijk en in een paar minuten is op te zetten. Dit klopt niet helemaal.
De installatie van de Velop had niet makkelijker kunnen zijn, maar je bent met drie nodes ongeveer een half uur bezig.
Voor de installatie is de Linksys app nodig, die de volledige installatie met je doorloopt. Door middel van plaatjes wordt er duidelijk gemaakt welke onderdelen er nodig zijn voor elke stap.

Het updaten van de firmware duurt lang, waarom de Velop dit niet op de achtergrond doet zoals het na de installatie wel doet is een goede vraag.

Prestaties

De Velop valt of staat met zijn prestaties, voor 600 euro mag er op het gebied van snelheid heel wat geleverd worden.
Ik heb de Velop getest in een eengezinswoning met twee verdiepingen. Node 1 is in de woonkamer geplaatst, Node 2 op de eerste verdieping en Node 3 op zolder.
Met behulp van Iperf is de througput gemeten. Op Node 1 werd een laptop bekabeld aangesloten om als server voor Iperf te dienen.
Om hierna de througput te testen werd een Oneplus 3 en een laptop met een Intel AC 3160 wifi-adapter gebruikt. Onderstaande resultaten zijn een gemiddelde van de twee apparaten.

Test 1 moduleSignaalsterkteSnelheid

Begane grond-25 dBm225 Mbps
Eerste verdieping-35 dBm156 Mbps
Tweede verdieping-35 dBm120 Mbps
Schuur-69 dBm25 Mbps

Uit deze resultaten blijkt dat een 2de node ervoor zorgt dat er op de tweede verdieping en in de schuur een aanzienlijke verbetering is. Een derde module voegt hier weinig aan toe. Voor een eengezinswoning met twee verdiepingen zou een Velop met 2 nodes ruim voldoende zijn.

Betrouwbaarheid en stabiliteit

Tijdens de testperiode is de Velop uiterst stabiel geweest. Naast een stroomuitval, waar ik via de applicatie keurig een melding van kreeg dat de Nodes offline waren, heb ik geen problemen ondervonden.
Er is tijdens deze de testperiode van twee weken nooit sprake geweest van traag verkeer of enige vorm van instabiliteit. Dit systeem lijkt me dan ook perfect voor de technisch mindere belegde personen die iets willen waar ze nooit meer naar om hoeven te kijken.

Beheer

Applicatie
Het beheren van de Velop gebeurd volledig via de Android of IOS applicatie. De applicatie duurt lang om te laden en is niet heel soepel.
Vanuit de applicatie kan het volgende geregeld worden:
• Parental Controls
• Device Prioritization (QoS)
• Guest Network
• Port Forwarding
• MAC filter
• SSID veranderen
• Wifi wachtwoord instellen
• Overzicht van verbonden apparaten
Webapp
In veel reviews wordt er aangegeven dat er geen web interface beschikbaar is, maar deze is er wel. De web interface voor de Velop zit verborgen en is volgens verschillende gebruikers op een Linksys forum alleen bedoelt voor supportmedewerkers. Via de web interface is er toch net wat meer in te stellen dan via de app, zo kan er DDNS, Port Range Triggering, DHCP en static routes ingesteld worden.
De web interface is via de volgende URL beschikbaar.
Hoelang deze interface nog beschikbaar is blijft een vraag

Ondersteuning

Velop biedt eersteklas ondersteuning en wordt geleverd met drie jaar garantie, maar ook met drie jaar technische ondersteuning via een speciaal telefoonnummer.

Conclusie / Prijs

Voor een Velop mesh systeem met drie nodes ben je al snel een kleine 600 euro kwijt. Dit lijkt een forse prijs voor een consumer grade wifisysteem. Maar let hierbij wel op de je voor deze prijs 3 tri-band access points krijgt.
Wanneer je vaker in het hogere segment van routers zoekt dan valt de prijs van een enkele Velop node nog wel mee.
Kijk je verder op de markt dan zijn ook andere bedrijven bezig met deze zogenaamde mesh systemen. Het Ubiquiti Amplifi systeem pretendeert hetzelfde te doen. Voor ongeveer 400 euro krijg je een wifi router en twee mesh points. Naar mijn menig is het design van de Amplifi router en mesh points net wat beter geslaagd.

De Linksys Velop is bedoeld voor gebruikers met een groot huis die voorheen meerdere access points hadden. Doordat de Velop makkelijk in gebruik is te nemen en er geen onderhoud nodig is maakt dit het een systeem voor de minder technische personen.

Heb jij ook een Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack?

Hey,
Mooie review! Ook cool dat je de speedtests op deze manier hebt gedaan.
Ik heb ook de testset gehad maar ik kan de interne pagina niet bereiken. Ik krijg keurig de melding dat er een app beschikbaar is die ik moet downloaden. Heb je daarvoor nog specifieke aanpassingen moeten doen?

Qua "niet meer naar omkijken" ben ik het eens. De set draait hier nu ook al een poosje en ben er opzich niet ontevreden over. Ook met meerdere clients blijft het lekker stabiel. Ik moest toevalli de stekker van 1 van de nodes eruit halen (20min) maar kreeg geen notificatie terwijl ik dat wel had ingesteld binnen de app. Vreemd dat jij hem wťl krijgt (ik zit op iOS, wellicht is dat het verschil).

Kan je nog aangeven hoeveel meter er tussen de nodes en de client zat bij de opgegeven testwaarden? Ben namelijk erg benieuwd naar je bevindingen :)
Voordat de URL in mijn review werkt moet je er blijkbaar al een keer geweest zijn.
Voor mij werkt het volgende:
- Ga naar 192.168.1.1
- Druk op het Linksys Velop WHOLE HOME WI-FI logo
- Log in met je Linksys account of gebruik het password van de router
- Druk na het inloggen rechts onderin op de tekst "CA"
- Great Success

Op het Linksys forum is een thread met meer informatie hierover

Tussen de nodes zit verticaal ongeveer 5 meter en als afstand voor de cliŽnt heb ik ongeveer 2 meter aangehouden.