Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack Review

horneddevilTestpanel 5 april 2017, laatste update op 5 april 2017, 222 views

Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack (Testpanel)

Goede wifi router en een mooi design apperatuur die mesh netwerken beschikbaar maakt voor de gewone consument. Installatie en Beheer halen hun kracht uit eenvoud. Deze eenvoud is terug te zien in de featureset. De featureset in combinatie met de prijs zijn een drempel voor de geavranceerde gebruiker

Pluspunten

• strak design
  • afgewerkte beheeromgeving
  • goede doorvoersnelheid
  • wired backhaul mogelijk
  • QoS tot 3 apparaten mogelijk

Minpunten

• prijs
  • beheer enkel via Android/iOS-app
  • beperkte featureset/ geen geavranceerde functies
  • slechts 2 ethernet aansluitingen

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5

Inhoudsopgave

Via tweakers heeft linksys gevraagd om een vijftal nieuwe Velop router sets the testen. (.Actie: Linksys en tweakers zoeken vijf wifitesters ). Ik ben een van de tweakers die is uitverkozen om een review te schrijven.

Achtergrond
Internet en wifi hebben een bijzondere status bij mij in de woning. Niet vanwege de doorvoersnelheid die geeist is, maar vanwege de vele apparaten en de oppervlakte van de woning. Hierdoor was ik dan ook zeer nieuwschierig naar de beleving en coverage die mesh systeem als de linksys velop kan leveren.

Ik woon in een woongroep waar we met 9 mensen op ca 500 m2 gebruik maken van 1 internetverbinding. al deze mensen willen graag gebruik maken van een wifi netwerk. Maar als eenieder zijn eigen wireless router installeert zitten we mekaar in de weg in de ether, dat kan voor vertraging zorgen. Dit probleem is tot noch toe opgelost met 2 Asus RT-AC66U met DD-WRT erop geconfigureerd. Maar met een top load van 18 devices op 2 accespoints over deze oppervlakte blijft het af en toe knijpen.

Gebruiksgemak

Vroeger kwam het nogal eens voor dat mijn broertje of ik thuis aan de slag moesten om porducten te installeren en uit te leggen aan onze ouders. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer producten die de gebruiker uitleggen wat ze moeten doen. De linksys velop routers en de bijbehorende app kan ik hier ook onder scharen. Het is niet alleen wat betreft design een goed afgewerkt product. Ook over de usability voor de IT/netwerk leek is nagedacht en kan eigenlijk iedereen het product gebruiken. Wel is het zo dat op een aantal plekken is te zien dat het een nieuw platform is, sommige onderdelen werken nog niet helemaal vlekkeloos, maar daar later meer over.

Ingebruikname
Uitpakken
Eerste indrukken maak je maar een keer. en dat beseft linkys zich maar al te goed. De doos is strak vormgegeven en wanneer je de doos opent kijken de nodes je direct aan. daarnaast liggen de adapters en de netwerkkabel opgerold in een voorgevormd bedje onder de korte handleiding. De nodes zijn strak vormgegeven met een geweldige WAF. alle aansluitingen zijn in de voet van het systeem weggewerkt waardoor het geheel een heel schone uitstraling krijgt.
Installatie

De handleidingng bevat vrij veel tekst (in 25 talen) om eigenlijk maar een ding te zeggen: "download om te beginnen de Linksys app" voor Android of iOS. De opzet en inleiding van de app is simpel. je maakt allereerst een account aan voor de linksys beheer cloud en vanaf dat moment kun je devices toevoegen en beheren. Het proces van toevoegen is vrij gedetaileerd uitgelegd. Waardoor je in een paar stappen een eerste node hebt toegevoegd. De rest van het installatie process verloopt soortgelijk en ook uitstekend begeleid: wifi instellen, nodes toevoegen en firmware upgraden.

Nodes toevoegen bleek alleen een hele uitdaging. Als alles goed gaat ben je hier ongeveer 10 minuten mee bezig. De node start in enkele minuten op alvorens de node kan worden ingesteld. instellen duurt ook +5 minuten in verband met de backbone tests en firmware update die worden uitgevoerd. Voor de derde node verliep dit proces ook zoals hiervoor beschreven. maar de 2de node bracht een iets grotere uitdaging met zich mee.

In het toevoegen van de tweede node kreeg ik regelmatig de melding dat er iets fout was gegaan of dat de afstand te groot was tussen een verbonden router en de node. zelfs de 2de node op dezelfde tafel neerzetten mocht niet baten. Na circa een half uur proberen om de 2de node in full mesh aan de praat te krijgen kwam ik er achter dat de nodes ook bedraad konden worden aangesloten (jay die ethernetpoorten doen meer dan lokaal switch spelen). nadat de 2de node was toegevoegd aan het systeem, ik 'geaccepteerd' had dat de wireless backbone niet aan linksys zijn bijzondere standaarden voldeed en ik de 1ste en 2de node bedraad met elkaar had verbonden was het toevoegen van de derde node wel weer een eitje.
sidenote: Installatie kan alleen via een app. Ik ben persoonlijk nog wel eens huiverig voor deze manier van inrichten. Ik vind het prettig dat een fabrikant gestroomlijnde installaties heeft bedacht en deze ook werken via het enkele voorgestelde pad, maar ik vergeet nog wel eens mijn telefoon op te laden met alle gevolgen van dien. Daarom waardeer ik het wanneer een fabrikant ook een web portal of iets dergelijks beschikbaar heeft voor configuratie en dergelijke. Helaas is dat hier niet het geval

Beheerbaarheid
De onderdelen die via de app waren te beheren waren zeer strak ingeregeld. Omdat al het beheer via het cloud platform van linksys verloopt is het beheer ook buiten de deur af te vangen. zeker in de situatie waarin een huishenoot mij appt dat er problemen met het netwerk zijn terwijl ik vastzit achter ijn laptop op de werkvloer biedt deze functionaliteit uitkomst (puur hypotetisch scenario trouwens ;-) ). De hoofdmoot van de instellingen die je nodig hebt zijn te benaderen vanaf het dashboard. als eerste informatie over de stand van zaken met het wifi netwerk en het aantal verbonden apparaten. En verder de drie grootste features naast het mesh wifi netwerk: Guest access, Parental controls & Device Prioritization.

Alles in de app is duidelijk en intuitief ingericht. Op plaatsen waar de techniek zo nu en dan wat uitleg zou kunnen behoeven is er zelfs een FAQ aangebracht in de app. Het is zelfs mogelijk om, mocht je er écht niet uitkomen, direct uit de app contact op te nemen met support. Soms breekt er hier alleen iets door waardoor je ziet dat het een nieuw platform is. zoals wanneer je onder wifi settings de 'learn more' link aanklikt krijg je informatie over opties die je niet kán instellen voor velop routers. Daarnaast laat de parental control bij een blokade een scherm zien wat je probeert door te loggen naar je linksus Smart Wifi account. Maar het Linksys Smart Wi-Fi account is helemaal niet beschikbaar vannuit de webbrowser, dus op de website wordt je vriendelijk verzocht het proces verder op te pakken in de app.

Featureset

Geheugen4 GB Flash
256 MB RAM
Externe Poorten2 WAN/LAN Gigabit Ethernet ports
formaat8x8x18.5 cm

geen usb poorten aanwezig.
Functionaliteit
de grootste functionaliteit van deze set is de mogelijkheid om onbedraad een groot gebied te beslaan met je wifi netwerk door middel van mesh technologie. Mesh networking gebruikt 1 van de 5GHz antennes voor de backbone andere 2 worden gebruikt om devices mee te verbinden.

en deze techniek is op 2 manieren in te regelen met deze nodes. een full wireless mesh of een wireless mesh met wired backbone. in verband met de bestaande bedraading (en de problemen om node 1 en 2 te koppelen) heb ik een hybride oplossing gemaakt. en dit werkt als een zonnetje. na configuatie heb ik hier geen problemen meer mee gehad.

verdere gepromote functionaliteit werkt zoals je mag verwachten mac filter en parental controls om devices of sites te blokkeren en een guest network om een seperaat guest network aan te bieden. bijkomstig pluspunt is trouwens dat je de network gegevens vanauit de app direct met derden kan delen via sms, email of een andere applicatie via het clipboard. Ik kan me alleen voorstellen dat wanneer je als enigsinds tweaker de functionaliteiten mist die in menigeen andere router wel bischikbaar (te maken is) zoals custom iprange/subnet/DHCP/VPN en aanverwante services.

Fysiek zijn er eigenlijk te weinig ethernetpoorten waardoor je als je meer wired devices wilt aansluiten eigenlijk een switch moet bijkopen, maar dit zou door een goede wifi ontvangst minder nodig hoeven zijn. een groter gebrek was het ontbreken van usb poorten, hierdoor ik mijn oude raspberry pi van stal moest halen om de datashare van de woongroep te ontsluiten.

Prestaties

Wat betreft prestaties ben ik blij verrast. Omdat de aansluiting hier niet boven de 150 mbit uitkomt is de mesh router niet op volle snelheid te testen. Maar waar ik blij van werd is de stabiliteit en betrouwbaarheid van het netwerk. Ik heb in de oude situatie heel wat moeten tweaken voordat we met alle 9 personen 'comfertabel' gebruik konden maken van het draadloos netwerk. maar na de enkele hickups tijdens het installeren van het systeem heb ik in de 2 weken dat het systeem nu draait 0 problemen gehad met instabiele verbindingen. Zelfs met de device priority ingesteld op de chromecast en meerdere devices die het netwerk probeerde te belasten leek het erop dat het netwerk de load netjes verdeelde.

wel was er één dingetje wat me opviel. Voor mijn gevoel wordt er heel aggresief teruggeschakeld naar de 2.4Ghz band, terwijl mijn persoonlijke device (OPO) en laptop gewoon voorzien zijn van 5GHZ antennes zie ik dat ze regelmatig op de 2,4 Ghz band verbonden zijn. Dit vind ik bijzonder omdat op 3 meter afstand tot de node zonder muren ertussen de 5 Ghz verbinding toch echt prima moet zijn. ik heb er verder geen last van gehad, maar dit viel me op omdat ik gedurende de review-periode regelmatig in de app keek.

Draadloos bereik

Ik was al best trots dat mijn custom oplossing (dd-wrt) dual router setup zichtbaar was door het hele pand. maar met dit systeem heeft linksys wel bewezen dat het nog vele malen beter kan. in iedere uithoek van het pand is het netwerk nu te bereiken, zelfs op de wc (een van de 6) die voorheen eigenlijk het dode vlak vormde is er nu via de wifi door 9gag heen te browsen.

Ontwerp

Ze hebben voor dit product heel erg nagedacht over de beleving en het gevoel dat dit pakket moet bieden, de design is hierbij ook heel erg meegnomen vanaf verpakking tot product. In de afwerking en wegwerking van de draden is hierin over nagedacht. Wanneer de device volledig functioneel is zijn alle draden netjes in het onderste holle gedeelte van het device weggewerkt en is het een genot om te zien.
het device bevat weinig poespas en de enige onderbrekingen van het strake design is het niet storende linksys logo bij de base en de led bovenop de router. Deze geeft zeer functioneel aan wat de staat is van de router in 3 kleuren: setup -> paars, ok -> blauw, error - > rood

Ondersteuning

De ondersteuning van linksys direct met ik niet getest omdat ik zelf niet tegen onoverkomelijke problemen aanliep, maar de ondersteuning van het product tijdens opzetten en beheren van de velop routers was wel goed uitgewerkt. Door middel van animaties en constante uitleg heb je bijna het gevoel dat je aan de hand wordt meegenomen (door de wondere wereld van wifi inrichtingen)

Aan al dit gemak zit ook een keerzijde, de prijs en die is niet mals. Het systeem is te koop in single, dual-pack en triple-pack uitvoering.
uitvoeringprijsprijs per router
linksys velop mesh wifi system single pack¤249.00¤249.00
linksys velop mesh wifi system duo pack¤409,00¤204.50
linksys velop mesh wifi system triple pack¤583.81¤194.60

Mijn ordeel hierover is 2 ledig. Dit product is gemarkt op de gebruiker die iets meer luxe gewend is en een protemonee heeft om dit te bekostigen. Zie deze quote van de doos:
[qoute]Met drie nodes creëert u één naadoos werked Wi-Fi-netwerk voor woningen met vier slaapkamers of meer.[/quote]
Ik kan deze personen uit de categorie het-moet-gewoon-werken-en-ik-ben-bereid-daarvoor-te-betalen deze set dan ook meer dan aanbevelen. Het is een set die met begeleiding van de app goed is in te stellen en alles kan wat de huis tuin en keukengebruiker mag verwachten en ook nog met prestaties die zeker niet verkeerd zijn. Maar voor een fractie van de prijs van één node heb je al een goed ander device wat in prijs kwaliteit verhouding minimaal in dezelfde categorie eindigd.

Ik heb genoten van het gemak dat de velop mij bood: ‘aansluiten, instellen en gaan’. De functionalitiet die in de Velop routers zit werkt, en doet het zelfs zeer goed. Alleen de prijs van deze set is mij te hoog. Voor deze prijs koop ik liever 1 dure of meerdere losse routers die vergelijkbare functionaliteit hebben.

Heb jij ook een Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack?