Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows) Review

Tsolodimos 15 september 2012, 9.684 views

Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)

Pluspunten

• Modern Warfare
  • Filmistische Single Player
  • Spec-Ops
  • Systeemeisen
  • Create-a-class is uitgebreider
  • Snipers mét silencer in MP

Minpunten

• Single player is kort
  • Slechte AI
  • Geen dedicated servers
  • Hoge ping
  • NAT-type problematiek
  • Server Hosting
  • Balans tussen killstreaks

Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Call of Duty: Modern Warfare 2 is wellicht de grootste entertainment launch aller tijden (Bron: http://tiny.cc/pflokw). Als je wilt weten hoe ik, een doorgewinterde COD4-fan, hier over denk adviseer ik je om verder te lezen.

Call of Duty 4: Modern Warfare (1)
Ik heb Call of Duty 4: Modern Warfare (CoD4) nu twee jaar lang gespeeld met veel plezier gespeeld. De Single Player (SP) zeker 5 keer uitgespeeld en de Multi Player (MP) ook, van voor naar achteren en weer terug. Ik heb officiële matches gespeeld ('wars') met de pam4 mod, en later ook veel met de promod. Ik kan wel stellen dat ik een Call of Duty kenner ben.

Call of Duty: Modern Warfare 2, de opmars
Ik hoorde voor het eerst over Call of Duty: Modern Warfare 2 (MW2) ongeveer een jaar geleden via een aantal websites. Toen er nog niet veel bekend was over de details, deden vrienden van mij al uitspraken als: 'De release datum van MW2 betekent tevens het einde van mijn studie, werk, vriendin en sociale leven.'. Dit was uiteraard niet serieus bedoeld, maar toch. De verwachtingen waren torenhoog, gezien wat CoD4 ons heeft gebracht.

Een aantal maanden geleden kwamen er langzaam maar zeker steeds meer details over MW2. Screenshot's, video's en verhalen doken overal op het net op. Ik kon niet wachten om MW2 zelf te mogen spelen. Tijdens de persdag van GamesCom 2009 in Keulen kreeg ik een live-demonstratie te zien van de SP van MW2. De map 'Cliffhanger' werd nogmaals voor het publiek gespeeld/getoond. Dit was niks nieuws: beelden hier van waren al lang op het internet te zien. Toch was ik weer aardig onder de indruk.

11.10.09
De geruchten deden de ronde dat Infinity Ward/Activision de beloofde releasedatum niet zouden gaan redden. Uiteindelijk is dit wel gelukt, tot grote vreugde van alle fanboys en fangirls. Alle fanboys? Nee, want ondertussen was er een heuse online petitie in de lucht die al door meer dan 200.000 gamers was getekend, nog voordat de game uit kwam. Dit had alles te maken met de keuze van Infinity Ward (IW) om geen dedicated servers in MW2 toe te staan. Alles zou via IW.net zelf geregeld gaan worden door het zogeheten ‘matchmaking’. Hier kom ik later nog op terug.

Uitmelken franchise
Energiedranken, toetsenborden en muizen, controllers, spelcomputers, strips, guides en uiteraard 3 verschillende edities van het spel. Het zag er naar uit dat iemand heel erg rijk ging worden met deze titel. Ik had hier een dubbel gevoel bij: ik als marketeer begrijp het volkomen, maar ben tegelijkertijd ook een fan van de basics van de serie: de gameplay (zonder poespas er om heen).

Single Player
De SP is eigenlijk het eerste dat je zou moeten spelen als je in het bezit zou zijn van MW2. Dit om in de mood te komen van het spel, maar ook omdat het een direct vervolg is op de SP van CoD4. Ik kan eigenlijk heel kort maar krachtig zijn over deze modus: het is een filmistische spektakel met vooral erg veel variatie. Er zitten maar weinig momenten van rust en het is dus niet geheel ondenkbaar dat je af en toe het spel moet pauzeren om even op adem te komen. Gelukkig hoeft dit eigenlijk niet, want zelfs op hardened of veteran zijn de levels aan de korte kant. MW2 kent meer missies van CoD4, maar ze duren gemiddeld wel korter, waardoor uiteindelijk beiden ongeveer even lang, of beter gezegd: kort, zijn. Echter, ik neem dit Infinity Ward niet kwalijk: beter 5-8 uur aan bruut geweld en spektakel, dan 10-15 uur aan saaie gameplay. Zodoende wil je bepaalde missies nog voor de 20ste keer spelen. Kwaliteit boven kwantiteit wat mij betreft.

Na de inmiddels legendarische sniper missie van CoD4, All Ghillied Up, had ik een nóg spannendere sniper missie verwacht in MW2. Dit werd echter niet gedaan. De sniper missie in MW2 is kort (terwijl snipers juist overal de tijd voor nemen) en niet spannend. Jammer.

Als ik dan toch een punt van kritiek mag hebben op de SP van MW2, dan is het wel de Artificial Intelligence (AI) van de tegenstander. Deze is net als in CoD4 niet goed te noemen. Je krijgt nooit het gevoel tegen een intelligent persoon te moeten vechten. Ze zijn erg voorspelbaar en schuilen erg slecht.

Spec-Ops
Dit is een nieuw onderdeel in de franchise, en wel een die van mij wel mag blijven. Dit is wellicht ook het onderdeel waarbij ik het meest heb moeten lachen en schreeuwen uit angst, spanning en voldoening, samen met mijn vrienden via TeamSpeak. Zeker de missie met de AC-130 is verbluffend. Ook de SP-sniper missie die nu met een vriend gespeeld kan worden is opeens veel spannender. Erg leuk bedacht door de makers van het spel om een dergelijke speel-modus te introduceren. De oplettende gamer zal merken dat bijna alle missies uit CoD4 of MW2 komen. Is dit slecht? Nee, want de gameplay- en replay waarde lijden er nauwelijks tot niet onder.

Multiplayer
Dit element is waar het voor veel mensen om draait, en daardoor dus het belangrijkste onderdeel van MW2. Tevens zou dit ook voor een bijna oneindige replaywaarde moeten zorgen.

Dedicated Servers & Steam
Het gemis aan dedicated servers in MW2 is een groot probleem voor veel PC gamers. Dit komt omdat een dergelijke aanpassing veel gevolgen met zich mee brengt. Samengevat betekent dit dat de PC gamer (die dat hoogstwaarschijnlijk heel bewust is, gezien een console gamer uiteindelijk veel goedkoper uit is gezien de dure hardware van gaming PC's) zich als een console gamer gaat voelen. Daar waar het altijd mogelijk was om in de CoD serie zelf servers aan te maken, aan te passen en te beheren, is dit nu niet meer mogelijk. Dit alles gaat nu via Steam en IW.net. Steam is een prima programma dat gamers in staat stelt om gemakkelijk met elkaar samen te kunnen gamen, hetgeen een gemis was in CoD4. Daar moesten gamers via externe partijen als X-fire het sociale contact onderhouden. Deze opmerkelijke keuze heeft echter ook een groot aantal nadelen met zich meegebracht. Meer hierover in de volgende paragrafen.

Ping & huidige servers
Niet geheel onbelangrijk in het First Person Shooter (FPS) genre is een lage ping. Hoe lager de ping, hoe minder vertraging (in milliseconden) er zit tussen een muisklik van de gamer (een shot) en de daadwerkelijke doorgevoerde opdracht in het spel. Een acceptabele ping is (volgens mijn mening) maximaal 60 voor matches, en maximaal 80 voor 'public servers'. Echter, gewenst is een ping van rond de 30/40 om optimaal en vloeiend te kunnen gamen. Dit was ook precies de ping die ik altijd in CoD4 had, mits ik de juiste server koos.

Dat kiezen is er niet meer bij, want spelers worden 'zomaar' in servers geplaatst. Het enige dat gebruikers zelf kunnen bepalen is het speltype. Uiteraard worden spelers niet geheel 'willekeurig' in servers geplaatst, maar dat gevoel krijg ik wel soms. Mijn ping is nu namelijk altijd rond de 70-100 of hoger, hetgeen erg storend is naar mijn mening. Ik weet dat veel gamers dit niet door hebben, maar als je al jaren aan online FPS gamen doet, dan merk je dat gemakkelijk. Hoe ik weet ik dat een dergelijke ping heb aangezien dit nergens echt staat? De connectiekwaliteit (ping) wordt in MW2 aangegeven met zeer onnauwkeurige 'streepjes'. Ik heb meestal 3/4 streepjes, terwijl mijn NAT-type open is en uiteraard verder geen programma's aan staan welke veel van mijn verbinding eisen (upload).

Tijdens de bekende matchmaking in MW2 staat er ook dat de server opzoek is naar spelers, eerst met minder dan een ping van 50, dan 60, 70, 80, 90, 100, 110.. en dan wordt de server pas gevuld, in één keer. Dit, in combinatie met mijn 3/4 strepen en de ervaring doet mij dus vermoeden dat ik een ping van rond de 70-100 heb, minimaal. Een ping van 100 of hoger levert lag op, en lag is erg vervelend. Meerdere bronnen laten zien dat mijn vermoeden van het hebben van een ping van 100+ klopt (Bron: http://tiny.cc/yumokw).

Maps
Modern Warfare 2 heeft bij release 16 MP maps. Dit is precies net zo veel het aantal dat CoD4 had toen deze titel uit kwam. De diversiteit in maps is erg groot, net als in CoD4. Ik denk zelfs nog groter. Er zijn een aantal erg goede en leuke maps beschikbaar, maar net als CoD4 zijn ze niet allemaal goed. Uiteraard is dit ook erg persoonlijk. Ik werd echter ook op dit gebied een beetje teleurgesteld. Dit komt mede doordat het matchmaking systeem bepaald welke maps er komen. Zo zijn er bepaalde maps die heel veel worden gespeeld, en bepaalde die vrijwel nooit aan bod komen.

CoD4 werd ongeveer een jaar na release uitgebreid met 4 nieuwe, aardig goede, maps. Deze waren voor de PC gebruikers gratis. MW2 heeft al aangekondigd (zoals wel te verwachten was) dat ook voor de sequel Downloadable Conten (DLC) beschikbaar zal komen. De geruchten gaan rond dat er ook oude CoD4 maps toegevoegd zullen worden. Of dat deze DLC voor MW2 gratis zal zijn, moet nog blijken.

Speltypen
Deze zijn in sommige gevallen deels aangepast, maar over de gehele linie bekeken, zijn deze het zelfde m.u.v. Capture the Flag. Deze is in het genre heel bekend en populair, maar was in de voorganger van MW2 niet te spelen. Er zijn ook een aantal Playlists toegevoegd, die willekeurig switchen tussen speltypen en maps. Uiteraard is de Hardcore modus nog steeds aanwezig.

Wat wel geheel nieuw is ik het FPS genre, is de toevoeging van de Third Person modus. Deze zorgt er voor dat het spel vanuit een heel ander perspectief wordt gespeeld. Dit is dan ook een compleet andere ervaring. Leuk dat hier mee geëxperimenteerd is, maar zoals te verwachten was, is dit niet het meest populaire speltype onder de gamers.

Opvallend is dat door het gemis van dedicated servers, de host van een game niet kan instellen hoe lang een (bijvoorbeeld) potje TeamDeathMatch (TDM) duurt. Naar mijn mening duurt deze altijd veel te kort. Zo gaat een potje TDM áltijd tot de 7500 punten (75 kills) en een potje Search & Destroy (S&D) áltijd tot één van de teams 4 punten heeft. Dit pakt in veel gevallen slecht uit.

Het customizen van je soldaat
Wapens
MW2 kent veel nieuwe wapens. Helaas zijn veel oude wapens ook verwijderd. De balans in wapens is aardig goed: je begint met 'basis' wapens, waarbij het opvallend is dat de populaire 'basic'-assult rifle, de AK-47, pas als laatste van alle assult rifles geunlocked wordt. Dit is echter niet erg, want je hebt dan iets om naar uit te kijken. Je kunt, net als in CoD4, in principe met alle wapens veel kills maken. Uiteraard hebben ook in dit deel alle wapens een geheel eigen feeling & voor- en nadelen. Iedere gamer heeft wel degelijk een voorkeur voor een bepaald type en model. Zeker met de achterliggende gedachte (strategie) die de speler voor ogen heeft.

Iets wat op zijn minst ook als opvallend mag worden bestempeld is de mogelijkheid om een Riot Shield te gebruiken in het spel. Deze vervangt dan de primairy gun. De Riot Shield kan zeer tactisch worden ingezet en zorgt zeker voor een extra variate en strategische mogelijkheden. De balans van dit element is zeer goed doordacht: het beschermt aardig goed tegen kogels, maar toch is de speler achter een Riot Shield niet onkwetsbaar: een granaat, een messteek en een tactisch geplaatst schot kan makkelijk fataal zijn.

Wat ook erg opvallend is, is het feit dat de secondairy wapenkeus veel uitgebreider is dan in het eerste deel. De wapens die gekozen kunnen worden zijn dan ook in veel gevallen zeer effectief te noemen. Het feit dat je beschikt over meer keuze vind ik goed. Het andere feit dat deze wel opvallend effectief kunnen zijn vind ik duidelijk minder en zorgt er voor dat de game makkelijk uit balans raakt, zeker wanneer de perk Akimbo wordt toegepast.

Attachments
De veel uitgebreidere attachments van MW2 (t.o.v. CoD4) zorgen ook voor veel meer variatie en mogelijkheden. Echter, het is niet voor iedereen wenselijk dat attachments als een heartbeatsensor en thermal scope in álle servers beschikbaar zijn. Dit slaat dus weer terug op het dedicated servers verhaal. Toch vind ik het een goed punt dat er meer keus is.

Opvallend is dat snipers nu voor het eerst in de MW-reeks de mogelijkheid hebben om ook hun primairy gun te voorzien van een silencer. Dit was naar mijn mening een gemis in CoD 4. Echter, de meest opvallende en besproken perk is zonder meer de eerder benoemde Akimbo. De stelt de speler in staat om van het gekozen wapen twee tegelijk te gebruiken. Dit resulteert tot een (vrijwel) zekere dood voor de tegenstander, binnen een straal van ongeveer 10 meter. Hier moet wel aan worden toegevoegd dat niet alle wapens in deze modus gebruikt kunnen worden. Het is niet mogelijk om deze bij alle wapens te gebruiken: alle SMG’s, Machine Pistols, Handguns & bijna alle Shotguns kunnen i.c.m. Akimbo gebruikt worden. In het ergste geval kan de tegenstander dus met 4 zeer effectieve wapens door het spel stuiteren, waarvan er steeds per 2 geschoten kan worden en razendsnel geswitcht kan worden naar de volgende 2. Met name de combinatie ‘Model 1887’ (shotgun) + Akimbo wordt veel gebruikt. Dit is een shotgun dat zeer krachtig is en tot een (relatief) grote afstand dodelijk is. Ik kan mij geen server herinneren waar niet minstens één persoon deze gebruik maakte van deze combinatie. Twee van deze zijn dus erg effectief en je hoeft er bovendien amper voor te kunnen richten.

Equipment & Special Grenades
Leuk bedacht in de MP van MW2 is het uitbreiden van de keuzemogelijkheden van je uitrusting (equipment). De tactical flare en throwing knife zijn het meest opvallend uit de reeks. Met name de tactical flare zorgt voor extra stragische mogelijkheden, maar ook voor een hoop ontevredenheid binnen de server. De tactical flare zorgt er namelijk voor dat de speler zelf bepaald op welke plek hij of zij spawned als hij of zij gedood is. Deze uitrusting kan makkelijk misbruikt worden. Een voorbeeld om makkelijk aan hoge killstreaks te komen volgt onder het kopje killstreaks. Een ander vervelend voorbeeld is wanneer een speler eenmaal geglichted is naar een plek waar hij niet hoort te komen, hij heel gemakkelijk door de tactical flare te gebruiken daar de rest van de match kan blijven. Dit heeft in maps als Highrise gezorgd voor zeer vervelende snipers boven op daken die erg moeilijk te doden zijn, zeker wanneer ze binnen een paar seconden terug zijn.

Perks
De perks in MW2 zijn grotendeels het zelfde als in CoD4. Helaas zijn perks als Last Stand en Martyrdom nog altijd aanwezig. Echter is het laatste, en in mijn optiek: de meest vervelende, nu niet meer als perk aan te merken, maar als death streak reward. Dit komt er op neer dat deze ex-perk niet meer, bijv. letterlijk 100x per server voor komt, maar slechts een fractie daar van. Een goede ontwikkeling dus. Ook moet er gezegd worden dat de, algeheel als irritant ervaren, perk Juggernaut uit het spel is gehaald. Nog een goede ontwikkeling dus in het perk-systeem.

Opvallend aan de perks is dat deze allemaal 2 fases kennen: 'normaal' en 'pro'. De pro kant van elke perk kan unlocked worden door achievements te behalen. Leuk bedacht, maar het betekent wel dat de spelers, anders dan in CoD4, wel heel veel voordelen kan hebben bij 3 perks. In sommige gevallen kunnen deze als 4, 5 of zelfs 6 verschillende persk aangemerkt kunnen worden, t.o.v. CoD4. Voorbeeld: vroeger had je 2 aparte perks, genaamd: Steady Aim en Iron Lungs. Het eerste zorgde er voor dat de speler zonder door het visier te kijken toch nauwkeuriger kon schieten, en het tweede zorgde er voor dat snipers langer hun adem in konden houden, voor een stabielere schotmogelijkheid. Nu zitten deze 2 losse perks in één perk gebakken, genaamd: Steady Aim Pro. De vraag is: wil je spelers wel zo veel voordelen tegelijk geven: maakt dit het spel dan niet te makkelijk? Klik hier voor een overzicht van alle perks uit MW2.

Kill streak- & Death streak rewards
Kill Streak rewards waren in CoD4 ook al aanwezig. Bij 3 kills kon de speler een UAV ingeschakelen, die hem in staat stelde tot een bepaalde hoogte de positie van de tegenstandig in te kunnen schatten. Bij 5 kills kreeg de speler beschikking tot een (Harrier?) bommenwerper en bij 7 kills was het mogelijk een een helikopter in te schakelen, welke vaak ook wel voor een paar extra kills zorgde.

In MW2 zijn de kill streaks veel uitgebreider geworden. Spelers kunnen ook zelf bepalen welke streaks zij in willen schakelen bij een bepaalde hoeveelheid achtereenvolgende kills. Er bestaat ook een perk dat het mogelijk maakt om het aantal benodigde kills met één te reduceren, waardoor deze kill streaks (nog) makkelijker te verkrijgen zijn.

In mijn optiek zijn de killstreaks volledig uit balans: ik houd mij constant bezig met het ontwijken, van raketten, automatische machinegeweren, helikopters en nog veel meer. Ik ben als speler dus heel erg bezig met wat er allemaal uit de lucht komt, en dit is niet bevorderlijk voor de basis gameplay.
De killsteaks lonen ook heel erg, veel meer dan bij CoD4. Het is zeker niet uitzonderlijk om 10-20 kills extra te verdienen door kill streaks, soms zelfs al door één. Dit verschilt ook erg per map. Gezien een potje TDM maar tot de 75 kills gaat, en er 5-6 spelers per team aan het spelen zijn, kan een leuke killstreak al snel leiden tot het einde van dat potje.

Wat ook erg jammer is, is het feit dat alle kills behaald met een killstreak reward gewoon meetellen in het saldo om weer door te gaan naar de volgende reward, met als uitzondering de kills behaald door een rewards uit een Care Package. Als een speler dus eenmaal op dreef is kan hij erg makkelijk van een 5-killstreak reward overgaan naar een 10 kill streak reward en vervolgens naar een 15 killstreak reward, welke extreem effectief kan zijn.

Dat killstreak rewards zo erg lonen is een regelrechte uitnodiging voor campers om nog meer te gaan campen, om zodoende niet dood te gaan, maar wel kills te maken, en dus gebruik te kunnen maken van bijv. een helicopter. Om maar te zwijgen over de AC-130 (14/15 kills) of de atoombom, die het spel (match) volledig verwoest. Over het laatst genoemde mag nog wat gezegd worden. Ik het meerdere malen meegemaakt in een game dat spelers naast elkaar spawnen (op een afgelegen plek) en zo binnen no-time aan de 25 kills komen, hetgeen dus een atoombom oplevert en gelijk een einde maakt aan het spel. Kicken van dergelijke spelers zit er helaas niet bij: dit is ook een mogelijkheid dat gescharpt is door het gemis van dedicated servers.

De death streak rewards zijn volledig nieuw in de franchise. Het is blijkbaar nodig om beloond te worden voor het dood gaan. Dit is verder niet heel uitgebreid, maar het kan betekenen dat een speler na een aantal keren te zijn gedood een grantaat los laat, een bepaalde class van een speler kopieert of uit den dood kan opstaan. Dit is dan een soort geavanceerde last stand (perk)fase. Zie ook deze link.

Overige
Wat lastig in een van de velen koppen in te delen valt, is het gemis aan leunen (ook wel bekend als peaken). Dit stelde de speler in CoD4 in staat om (vlug) om een hoek heen te kunnen kijken, zonder veel van zichzelf te hoeven laten zien. Dit is een groot gemis in MW2, vooral bij de meer ervaren en serieuze spelers.

Verder moet ik nog kwijt dat het voor mijn gevoel veel makkelijker is geworden om een speler te raken, en dus te doden. Andersom is het ook al snel einde verhaal als je eenmaal geraakt bent: het lijkt veel moeilijker te zijn om uit een vuurgevecht te ontsnappen. Dit is iets dat lastig te bewijzen valt, maar mijn vermoedens zijn sterk.

Voor veel MP CoD4 fans zal dit spel een grote teleurstelling zijn. Echter, voor het grote gros had dit spel niet beter uit kunnen pakken. Ik vind het jammer dat Infinity Ward haar die hard fans zo in de steek laat.
Wat de oorzaak is van al deze kritiekpunten? Het gemis aan dedicated servers. Daar waar je voorheen kon ontspannen uit de wrede wereld van killstreak rewards en noobtubers naar een server waar al deze functionaliteiten simpelweg uit stonden, zit dit er niet meer in. Je hebt het spel maar te spelen zoals deze is. Ja, ook al voldoet deze niet aan de eisen van een grote groep gamers.
Doch kan ik stellen dat dit spel niet slecht is. Het is duidelijk anders dan zijn voorganger, en het spreekt een bredere doelgroep aan. Het spel heeft meer positieve punten. Deze staan hier onder vermeld.

• AMD Athlon X2 5000+
  • XFX 9800GTX+
  • 2GB DDR2 800 mhz
  • Windows 7

Heb jij ook een Call of Duty Modern Warfare 2, PC (Windows)?

Mooi stukje bedankt ;)

Ik ben idd ook al jaren een fps gamer op de pc en moest ook slikken toen het bericht kwam van de gemissen,
Nu na een aantal weken het spel onderhanden genomen te hebben valt me idd op dat de NAT- problemen idd heel erg irritant zijn, kan niet altijd joinen met m'n clan maatjes heel rg frustrerend,
Verder moet de toekomst(updates) uitwijzen of het spel zo succes zal blijven(voor de pc gamers vooral) ik heb weinig trek om elke keer een 10-tje te betalen voor 3 mapjes.

verder hulde _/-\o_
Dat ben ik ook met je eens; bovendien vind ik dat de developers met drie gratis mappen hun waardering laten blijken richting de fans van de game. Helaas kan ik niet zeggen dat ik meer fan ben, omdat ik een van de personen ben die gewoon lekker wil knallen zonder lag, cheaters en killstreak rewards op de mappen naar mijn keuze in een mode naar mijn keuze (en potje HC domination/sabotage lijkt mij namelijk ook wel eens leuk...).
Ik vind het een hele goede beschrijving van jou ervaring met MWF2
Leuk het nog op met wat screenshots ingame en wat typo's er nog uit en je krijgt van mij 4 sterren
Jij beschrijft het op een goede onderbouwende manier en dat leest lekker weg en dat zie ik zelf graag terug in reviews

Heb alleen een vraagje, je vind de singleplayer te kort en dat is een negatief punt zeg je.
Maar gaf je in de tekst aan:
Echter, ik neem dit niemand kwalijk: beter 5-8 uur aan bruut geweld en spektakel, dan 10-15 uur aan saaie gameplay
Hier ben ik het mee eens.
Zelf zal ik de game niet gaan aanschaffen omdat het voor mij persoonlijk kwa opzet van de multiplayer een stap terug is tov Cod 4

[Reactie gewijzigd door pino85 op 6 december 2009 16:15]

Ik heb ervoor betaald en ben zwaar teleurgesteld over de multiplayer. Gelukkig maakte de singeplayer en de (soms vergeten) recon missions veel goed; wel ben ik van mening dat deze te kort waren (wat dat betreft ben ik blij dat ik maar 32E voor het spel heb betaald, 35+ had ik er echt niet voor over).
Ik kan wel zeggen dat het verhaal grotendeels mijn beleving weergeeft, ik ben het tot de mp met je eens. (ik heb eerst het spel gedownload om te kijken of het koopwaardig is)
Wat ik wel heb gehoord en wat jammer is is het ontbreken van dedicated servers, geen lean, de overdreven idiote killstreaks enzovoorts.
Daarbij vind ik een deathstreak als idee op zich ok maar men kan gaan denken waarom iemand "beloond" wordt voor doodgaan. Het helpt wel de beginners wat kills te laten opbouwen maar eigenlijk is het matchen van beginners aan elkaar veel beter dan hen een voordeel te geven tegen betere spelers. Het mes snijdt uiteraard aan twee kanten.
Wat ik eigenlijk in zijn algemeenheid mis is de uitdaging van een spel als cod4 je bood. Het is nu gewoon te makkelijk je deathstreaks in te zetten om de kills te krijgen wat gewoon te saai is in mijn ogen. Je moet door goed te zijn in het gebruik van de wapens en niet in het gebruik van je streaks om je kills te krijgen.
Ook de versimpeling van het spel door bv leaning eruit te laten (console invloed) en keuzes te verminderen (servers en perks die niet in balans zijn) zorgen er bij mij voor dat het een spel is dat leuk en aardig is maar niet de diepte biedt die het had kunnen krijgen.

De single player mist ook een enige vorm van diepgang in het verhaal en je bouwt geen connectie op met de nieuwe chars omdat
*spoiler*
iedereen die de sp heeft gespeeld weet wat er gebeurd...
*/spoiler*
dat maakt dat dit voor mij geen goty zal kunnen zijn puur omdat de verwachtingen niet zijn waargemaakt waarvan de grootste en eigenlijk alles omvattende is:
beter dan cod4 zijn. Dat is gewoonweg NIET gelukt en zou eigenlijk ook niet een verwachting moeten zijn imho.

Het blijft een leuke en vermakelijke rollercoaster voor wie niet te veel diepgang verwacht en vereist geen hoge skill level om uit te spelen. hardened voor mij was 8 uur voor de sp.
spec ops is ook niet wat het zou kunnen zijn en faalt in mijn ogen zo hard als ze dat met de epilogue van cod4 willen vergelijken. Het is leuk en aardig maar niets meer dan een geen save replay van grotendeels de sp maps en enkele wat aangepaste cod4 maps.

Als laatste zou je idd even goed op spelfouten, typefouten en gekke zinnen moeten controleren ;)
plaatjes/screens zou het geheel wat beter aankleden en staat altijd leuk :)

Het installeren ging inderdaad erg langzaam voor een game als deze, dat installprogramma draait absoluut niet optimaal maar 3 uur was het niet bij mij, 25 minuten wel. ter vergelijking, dragon age met 15gig deed dit in 15 minuten ong.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 6 december 2009 15:26]

Spoiler alert:

Ik ben het helemaal met je eens, in de eerste MW vond ik het ergens nog wel gaaf dat je dood ging door die atoombom. Ik zat toen echt van.... holy sh*t, dit heb ik nog niet vaak meegemaakt... weer eens wat anders dan de wereld redden als een of andere Jack Bauer.

Nu in MW2 had het voor mij niet nodig geweest om weer neergemaaid te worden, en eigenlijk nog 2 keer ook. Ik vond het nu afbreuk doen aan de game, want waar je in MW nog een connectie opbouwde met je speler voordat je dood ging krijg je daar in MW2 nauwelijks de kans voor omdat je maar 2 of 3 missies doet met een poppetje, waarna hij K.I.A. is.

Ik heb deze game 100% puur voor de single player gekocht, MP games doe ik al jaren niet meer, en hoewel het een erg goede game is vind ik 50 euro toch wat aan de forse kant voor die 5 uurtjes waarin je er doorheen speelt.
prima review, erg duidelijk. Ik ben het op heel veel punten eens met deze review. Wat ikzelf nog een negatief punt vind aan deze game (na tientallen uren al gegamed te hebben) is de kracht van bepaalde wapens. Als je level 70 hebt en bijvoorbeeld dual shotguns hebt, kun je nog zo je best doen met je acr of andere automatisch wapen omdat je een lagere rang hebt, geheid ga je neer tegen een geoefende gamer ( en op de cheaters na zijn die gasten van level 70 dat wel :) ). In vorige versies, ook COD5 kon je ook met een lagere rank met een paar goede skills iemand van een hogere ranking het zwijgen opleggen, maar door wapens als deze is het wel heel jammer dat dit nu bijna niet te doen is. Met dedicated servers was dit probleem misschien nog te tackelen. Desondanks blijf ik deze game toch kapotspelen, want het is verslavend.
ach je moet gewoon zorgen dat je eerder schiet of van een afstandje, een shotgun is echt niet een godenwapen ofzo. Als je ipv rechttoe rechtaan van de zijkant nadert ofzo kan je hem gewoon een hs geven en is die beste gringo met zijn duo blaffertjes echt wel dood. Wellicht moet je nog wat beter worden ;)
Stabiliteit slaat met name op de multiplayer. Wie kent de volgende problemen niet:
- midden tijdens een game gaat het spel zoeken naar een nieuwe host
- vrienden die niet kunnen joinen door vreemde redenen
- server die het in eerste instantie lijken te doen, maar die daarna toch een host-foutmelding geven.

Dit vind ik niet bepaald stabiel. Ik ben dergelijke problemen heel vaak tegen gekomen. Denk, ongeveer 10 keer per speelsessie van 3 uur met vrienden. Wellicht kan ik hier ook iets over melden in de review. Ik ken de precieze fouten niet van buiten, maar even spelen, en ik kan vast snel screenshots van deze maken. Dan kan ik ook voldoen aan het verzoek ook screenshots etc. toe te voegen.

Bedankt voor de (voornamelijk) positieve geluiden. Ik zal de review z.s.m. compleet maken.
Super goede review, mis alleen nog wat screenshots :)
Hiero heb je je plaatjes

[Reactie gewijzigd door shades op 11 februari 2010 15:17]

Ik vind het echt een super review, en precies wat ik ook vind, mensen met grenade launcher overal, en als je die eindelijk voorbij bent, heeft een een of andere camper een chopper gunner (nog erger dan AC130) en voor je het weet is het potje afgelopen door score of door een nuke, zonder dat je echt gespeeld hebt. En ik herken het ping verhaal ook, ik heb volgens mij nog maar 1x echt 60-70 ping gehad, altijd 100+...

Die singleplayer was leuk, maar net als bij CoD4 te kort, binnen 2 dagen had ik hem op vetaran uitgespeeld (ik speel niet 24/7 :p), nouja en dan? Mp? Ik krijg dan altijd veel zin erin, tot ik in een potje kom, een beetje rond ren en schiet (dat is wel mooier aan mw2, in cod4 rende ik gewoon door het level en haalde zo altijd wel k/d van 3 met mn mp5 silenced, maar in mw2 is dat moeilijker) en dan zit je lekker op 6 kills, vlak voor de harriers, en dan ben je opeens dood door een noobtube, of je wordt zomaar gekilled, waarna je de killcam bekijkt en je denkt: dat hoekje was ik toch al langs?

Ik vind het écht heel jammer, het is een leuk spel, maar het wordt gewoon verpest door een paar factoren, vooral dedicated servers, want met die servers worden bijna alle andere problemen opgelost (hackers, noobtubes, campers, etc etc..)

Trouwens Tsolodimos, ping ~13 is het laagste ooit gezien door mij...
tjah wat moeten we er van zeggen, ik ben gek op goede realistische shooters, en dit is er geheid 1. als we de probleempjes met dedicated en match maken etc ff weglaten> de game blijft heerlek. in de kerstvakantie in 2 weken in prestige mode geraakt. en nog steeds dagelijks ff een potje rammen na het werk.. even sproeien met akimbo P90 maakt een slechte dag snel goed :)
mooi stukje of moet ik zeggen STUK.
Ben het bijna op alle fronten met je eens.

het is echt een top game met mooie graphics.
:D
mooie game persoonlijk vind ik de storyline van mw2 beter dan die van black ops
maar ja dat is gewoon mijn mening