Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack Review

Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack (Testpanel)

Het Linksys Velop systeem beloofd je thuis Wi-Fi te revolutioneren. Dit doet het mesh-netwerk helaas niet maar het bied wel een stabiel en snel Wi-Fi netwerk dat zich kenmerkt door de eenvoud van de installatie en het gebruiksgemak. Dit alles komt daarentegen wel tegen een hele hoge prijs.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Gebruiksgemak
  • Stabiliteit van het netwerk
  • Linksys app voor het configureren i.p.v. web interface.

Minpunten

• Verplicht account moeten aanmaken
  • Hogere latency door "mesh" principe

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
“Wi-fi That Sets You Free” is de slogan van de nieuwe Wi-Fi mesh network producten van Linksys. Met dit nieuwe systeem beloven ze een compromisloos, snel en uiterst stabiel Wi-Fi netwerk. En dat alles zonder bekabelde access points. Dit klinkt natuurlijk als dé oplossing voor menig Nederlander die geen zin heeft in het trekken van kabels en boren van gaten maar is dit werkelijk de overtreffende trap in Wi-Fi oplossingen voor thuis die de Experiaboxen en Ziggo routers naar huis stuurt? Ik heb van Tweakers de mogelijkheid gekregen om dit systeem uitgebreid te testen en in deze review kan je lezen of Linksys Velop alle gemaakte claims kan waarmaken en of het daadwerkelijk zo goed is dat het de stevige adviesprijs van 599 euro voor de basisset met drie “nodes” rechtvaardigt.

Unboxing & Specificaties:

De basisset die ik heb ontvangen bestaat uit drie “nodes” oftewel drie draadloze access points welke zowel kunnen zenden als ontvangen. De nodes zelf in de vorm van een toren zijn ongeveer 20 cm hoog en huizen vier antennes in een MU-MIMO configuratie. Linksys zelf classificeert de nodes als AC4400 volgens de IEEE802.11ac richtlijn. Maar in werkelijkheid voldoen de individuele nodes aan de AC2200 specificatie van de IEEE. Dit houdt in een tri-band configuratie met twee 5Ghz banden met elk een bandbreedte van 867 Mbps en één 2.4Ghz band met een bandbreedte van 400 Mbps. Gecombineerd biedt de Velop dus een maximale bandbreedte van 1733 Mbps op de 5Ghz band. De AC4400 classificatie die Linksys er zelf aan hangt komt hoogstwaarschijnlijk voort uit het feit dat de nodes onderling ook communiceren op de 5Ghz band maar in een ander spectrum dan waar het Wi-Fi signaal op uitgezonden wordt. Hierdoor hou je de volledige bandbreedte over voor het Wi-Fi signaal. Daarnaast biedt het Velop systeem dynamische en automatische kanaalkeuze op basis van welke frequenties het meest optimaal zijn bij jouw in de buurt.

De doos met de drie nodes goed verpakt. De inhoud van de doos inclusief handleiding.

Daarnaast bevat de doos drie adapters om de nodes van stroom te voorzien, een zeer beknopte handleiding en een flat CAT5e netwerkkabel om de eerste node bekabeld te verbinden met je huidige router. Het Velop Mesh Wi-Fi systeem is dan ook niet volledig draadloos. De eerste node zal altijd bekabeld en in de buurt van de router of het modem geplaatst moeten worden.
Afwerking & Bouwkwaliteit:
De afwerking en bouwkwaliteit van de Velop nodes is hoog. Er zitten nergens scherpe randjes aan het plastic en de behuizing van de nodes voelt solide aan en geeft niet mee. De meegeleverde adapters zijn voorzien van een stroomaansluiting welke onder een hoek is geplaatst zodat deze makkelijk is in te pluggen en de kabel eenvoudig aan de achterkant van de node kan worden weggewerkt zodat de Node vlak kan staan op een tafel of kast. Kortom een bouwkwaliteit welke je mag verwachten in deze prijsklasse en welke gelijkstaat aan de producten van Synology of Ubiquiti.

De nodes en adapters zijn hoogwaardig afgewerkt.

Installatie:

Linksys heeft voor de installatie van het Velop systeem een app ontwikkeld voor Android & iOS welke je op je smartphone of tablet kunt installeren. Hiermee kun je jouw Velop systeem configureren en instellen zonder dat je daarvoor de nodes via de een webpagina hoeft te benaderen. Zelf heb ik de Android app gebruikt en ik moet zeggen dat de configuratie van de app bijzonder eenvoudig is. De app werkt goed en met duidelijke stappen zodat zelfs minder ervaren gebruikers een Velop netwerk op kunnen zetten. Jammer is dan wel weer dat je verplicht bent een account bij Linksys aan te maken voordat je de app kunt gebruiken om lokaal een netwerk op te zetten. Dit is een overbodige stap en draagt alleen maar bij aan de honger naar gebruikersinformatie die de grote fabrikanten allemaal hebben.

Linksys App
Alle instellingen welke je normaal via de web interface van je router of accesspoint zou benaderen kun je nu via de app doen. Zo kun je individuele apparaten prioriteit geven op het netwerk, een gast netwerk aanmaken, alle gekoppelde apparaten zien, de status en firmware gegevens van alle nodes uitlezen en nog veel meer. De app is erg uitgebreid en alle benodigde instellingen om je Wi-Fi netwerk te finetunen zijn aanwezig, plus nog enkele leuke gimmicks zoals een ingebouwde speedtest functie. Kortom de app is een waardige vervanger van de webpagina’s die voorheen dienstdeden als configuratie en werkt zonder problemen.
Plaatsing van de nodes
De verdere configuratie van de nodes is simpel. Je zet de node op de gewenste plaatst, steekt de stekker in het stopcontact en je volgt verder de instructies in de app. Dit kan je eigenlijk niet fout doen. De plaatsing van de nodes is echter cruciaal bij een mesh oplossing als deze. De nodes moeten namelijk zo verspreid staan dat ze altijd in het bereik van tenminste één andere node staan voor optimaal bereik. De app geeft ook aan wanneer je de node buiten het bereik van de andere nodes hebt geplaatst waardoor verbinding niet of slecht mogelijk is en vraagt je dan ook de node te verplaatsen.

Toch is het slim om vooraf na te denken over de plaatsing van de nodes. Omdat de nodes de hoogste snelheid halen en zelf onderling communiceren op de 5GHz band is het ook het slimste om deze band te gebruiken. Echter omdat een 5GHz signaal moeilijker door (betonnen) plafonds en muren heengaat is het verstandig om de Nodes zo dicht mogelijk bij de gebruiksomgeving te plaatsten maar ook te zorgen voor een beetje vrije ruimte zodat de node zijn signaal kwijt kan.

Zelf woon ik in een rijtjeshuis met een aardige oppervlakte van 150 m2. Vooral de begane grond is erg groot vanwege een uitbouw van 8 meter aan de achterkant. Ik heb daarom besloten om de nodes als volgt te plaatsen:
  • Node 1: Aan de voorgevel van het huis in de vensterbank bij de modem / router.
  • Node 2: Aan de achtergevel in de keuken.
  • Node 3: Op de eerste verdieping aan de achterkant van het huis in mijn kantoor.
Bij de plaatsing van de eerste node ontkom je er eigenlijk niet aan om deze dichtbij je router te plaatsen aangezien deze bedraad moet worden aangesloten en de bijgeleverde kabel slechts een meter of anderhalf is. Vanwege de grootte oppervlakte op de begane grond (90 m2) heb ik er voor gekozen om hier twee nodes te plaatsen. De derde node heb ik op de 1e verdieping geplaatst in het kantoor. Deze zit aan de achterkant van het huis en is gelegen naast de slaapkamer. Aangezien dit de twee belangrijkste ruimtes zijn op de eerste verdieping waar een goed Wi-Fi signaal gewenst is heb ik deze locatie gekozen.

Voordat je jouw nodes definitief een plekje geeft is het handig om even te checken of het signaal waarop de nodes onderling communiceren op sterkte te checken dit kan met een app als Wifi Analyzer. Deze laat ook de afschermde verbinding zien waarop de nodes onderling communiceren en zo kun je checken of jouw uitgekozen locatie een sterk genoeg signaal heeft. Mocht dit niet zo zijn dan zal de Linksys app je dit ook vertellen als je de node configureert maar het is beter om dit vooraf te weten, zo bespaar je weer tijd.

Prestaties:

Het belangrijkste na het plaatsen van de nodes is natuurlijk dat je een snel en stabiel Wi-Fi netwerk is. Dat is tenminste waarvoor je dit product zou aanschaffen en dat is ook wat Linksys beloofd. Dus nu komt misschien wel het belangrijkste stukje van de review presteert het Velop systeem net zo goed als een systeem met bedrade accesspoints?
Testmethodiek
Voor het testen van de doorvoersnelheid en stabiliteit van het Velop netwerk meet ik de WAN > LAN doorvoer op verschillende apparaten. Ik vergelijk de Velop alleen op de 5Ghz band omdat Linksys dit aanraad en je zelf niet kan kiezen op welke band je Velop netwerk opereert. Ter vergelijking plaats ik wel de 2.4Ghz meetresultaten van mijn huidige router. Alle resultaten zijn het gemiddelde van drie metingen op fluctuaties in het netwerk op te vangen. Er wordt getest met de volgende apparatuur:
  • Router: Ziggo Connectbox (IEEE802.11ac, AC1200, dual-band)
  • Client 1: Dell XPS 15 9650 2017 met Killer Wireless-AC 1535 (AC1200, MU-MIMO, 876 mbps) NIC
  • Client 2: Sony Vaio S15 2012 met Intel Centrino Advanced-N 6235 (IEEE802.11n, 300 mbps) NIC
  • Client 3: Motorola Moto Z Play (IEEE802.11n, 300 mbps)
Ik heb de WAN > LAN throughput gemeten op vijf vaste locaties verspreid door het huis. Ik heb de locaties gekozen op basis van waar ik het meeste behoefte heb aan een snelle en stabiele Wi-Fi verbinding en met dit in mijn achterhoofd heb ik ook de nodes geplaatst.
  • Locatie 1: Begane grond, Huiskamer op de bank.
  • Locatie 2: Begane grond, Keuken aan de eettafel.
  • Locatie 3: 1e verdieping, Kantoor aan het bureau.
  • Locatie 4: 1e verdieping, Slaapkamer op bed.
  • Locatie 5: 2e verdieping, Slaapkamer in dakkapel.
In de grafieken hieronder zijn de meetresultaten weergegeven per locatie. Elk device heb ik getest op zowel de 2.4Ghz als 5GHz band van mijn Ziggo Connect Box router en daarna met het Velop systeem. Naast mijn Ziggo Connect Box heb ik geen andere AP’s of versterkers in gebruik dus het is een vergelijking puur op wat door de provider meegeleverde apparatuur presteert t.o.v. een Wi-Fi mesh oplossing zoals het Velop systeem.
Downlink:

Zoals duidelijk te zien is in de staafgrafieken biedt het Velop netwerk eigenlijk op alle locaties een hogere downloadsnelheid dan het normale 5GHz netwerk van mijn Connectbox. Echter laten de resultaten ook meteen de achilleshiel van de 5GHz band zien en dat is de penetratie door muren en plafonds. In de ruimtes waar zich geen node bevindt (Locaties 4 en 5) moet het Velop netwerk het bij twee van de drie apparaten qua downloadsnelheid afleggen tegen de 2.4GHz band van mijn Connect Box. Ondanks dat deze een stuk verder weg staat weet dit signaal deze apparaten toch beter te bereiken. Alleen met mijn Dell XPS 15 weet ik op het Velop netwerk hogere snelheden te behalen dan op de 2.4GHz band. Dit komt hoogstwaarschijnlijk door de MU-MIMO ondersteuning van de Killer netwerkkaart in de XPS 15 en de betere antenne's waardoor ik met deze laptop het meeste uit het signaal van de nodes kan halen. Echter op het Wi-Fi N protocol laat de Velop steken vallen t.o.v. de traditionele 2.4GHz band.
Uplink:
Over de uplink prestaties kan ik kort zijn op zowel de 2.4GHz & 5GHz band van mijn Connect Box als op het Velop netwerk wisten alle devices de maximale uplink voor mijn verbinding (15 mbps) te behalen. Daarom heb ik er voor gekozen om hiervoor geen grafieken in de review op te nemen.
Latency:
Een laatste interessante factor om te testen was de invloed van de latency op het netwerk. Bij een mesh netwerk zoals een Velop systeem moet je namelijk over meerdere hops naar de gateway. Immers een node hoeft geen directe verbinding met de gateway te hebben maar kan dit ook via een andere node bewerkstelligen. Hoe meer nodes er tussen de gateway en de client zitten hoe hoger de latency in theorie zou moeten zijn. Omdat elke node een hop en dus latency toevoegt. De meetresultaten bevestigen op dit punt mijn vermoedens. Ik heb de latency getest door met alle apparaten op te vijf vooraf gestelde locaties één bepaalde server te pingen en hiervan de tijden te noteren. Er is duidelijk te zien dat het Velop netwerk hier wat latency toevoegd op het netwerk. Veder is te zien dat hoe meer nodes er tussen de gateway en de client zitten, hoe hoger de latency wordt. Dit is met name hinderlijk bij online gaming waarbij een lage latency gewenst is om geen nadeel te hebben t.o.v. andere spelers.

Conclusie:

Het Linksys Velop systeem is vooral erg makkelijk in gebruik. Het installeren en instellen via de Linksys app is eenvoudig en zelfs voor de leek te begrijpen. Jammer is dan weer dat je verplicht wordt om een account aan te maken en dat niet alle geavanceerde functies die je normaal wel in een webinterface vindt kunt instellen via de app. Qua stabiliteit van de verbinding heeft de Velop mij niet in de steek gelaten. In de twee weken dat ik de units heb getest heb ik geen crashes of verliezen van verbinding meegemaakt. De hand-over tussen de nodes onderling verloopt ook soepel en is compleet seamless net zoals Linksys beloofd. De snelheidswinst is met name te danken aan de 5GHz band en de antenne configuratie. Om dit volledig te benutten is het wel belangrijk dat je ook over devices beschikt die voorzien zijn van Wi-Fi-AC netwerkkaarten en MU-MIMO ondersteuning. Desalniettemin biedt het systeem ook op Wi-Fi N een ruime snelheidsverbetering op de 5GHz band t.o.v de standaard router van je provider. Al wordt de snelheid wel snel minder wanneer de node en device zich niet in dezelfde ruimte bevinden. Dit is ook meteen het grootste probleem met de 5GHz band en zou je kunnen op lossen door op meerdere kamers nodes te plaatsen, maar dit wordt dan een prijzige opgave.

De twee grootste nadelen aan het Velop systeem zijn de prijs en het latency verhogende effect dat de mesh netwerk techniek met zich meebrengt. Door het mesh principe van het Velop netwerk is deze oplossing minder geschikt voor mensen die online willen gamen en daarvoor een lage latency nodig hebben. Voor deze mensen zou ik gewoon een bedraad netwerk of eventueel bedrade access points aanraden. Het andere grote nadeel van het Velop systeem is de prijs. Met een prijs van ¤599,- voor de basisset met drie nodes is het Velop systeem gewoon erg duur. Voor hetzelfde geld kun je 5 Ubiquiti UniFi AP-AC Access points kopen samen met een EdgeRouter met PoE en dan houd je nog geld over. Dan heb je een beter schaalbare oplossing met een lagere latency, twee extra access points t.o.v. dit Velop systeem, een betere management interface, enterprise grade support van Ubiquiti en extra functies zoals het kunnen aanmaken van VLANS. Het Velop systeem zijn USP is echt zijn gebruiksgemak en biedt goede maar zeker geen extreme prestaties voor zijn geld. Vandaar dat het Velop systeem van mij een krappe voldoende verdient. Het systeem vervult het gat voor de veeleisende maar technisch minder onderlegde gebruiker en werkt zeker beter dan een standaard "Wi-Fi versterker" maar daarvoor moet dan toch diep in de buidel worden getast. Ik geeft zelf in ieder geval de voorkeur aan een systeem met meerdere bedrade access points waarbij ik toch meer controle heb over de geavanceerde instellingen.

Heb jij ook een Linksys Velop Mesh WiFi System - Triple Pack?

Hey, leuke review! Ik heb er ook één gemaakt via het testpanel. Mooi dat je ingaat op de specifieke snelheden.
Dit ervaar ik niet helemaal. Zelf bel ik via Vodafone Wifi (dus via Vodafone over mijn eigen wifi voor optimaal bereik). Loop ik rondom het huis (vrijstaand) dan hapert mijn verbinding echt op hetzelfde punt steeds omdat ik van node wissel blijkbaar.

En m.b.t. het koppelen van de nodes, ervaar jij daar geen problemen mee? Ik moest er twee koppelen via kabel om überhaubt de derde te kunnen koppelen.

Wat is overigens de snelheid van je internetverbinding? Ik heb nu een aantal speedtests gedaan de afgelopen dagen via de Speedtest app op de iPhone 7 met laatste iOS versie, maar zie toch een lagere snelheid dan mijn reguliere setup (niet extreem, maar toch).
Koppelen van de nodes heb ik geen enkel probleem mee ervaren. Ik heb de eerste bedraad gekoppeld en de rest ging gewoon soepel. Wel heb ik eerst met Wifi Analyzer gekeken of de node in het bereik van de andere node zat.

Ik heb de hand-over alleen gechecked met Netflix kijken e.d. dus misschien dat het bufferen daar een rol speelt.

Snelheid van mijn internetverbinding is 150/15. Goed dat je het zegt, ben ik inderdaad vergeten te melden in de review zelf. Met een AC capable device trek ik die verbinding ook wel dicht op de meeste plekken. Alleen in kamers waar ik geen node heb staan dus niet.