Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

KnooTestpanel 3 april 2017, 153 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) (Testpanel)

MassEffect Andromeda is een gewoon goede game met een aantal pijnlijke schoonheidsfoutjes voor een AAA titel maar de massale hoon die haar op het internet ten deel is gevallen is verre van terecht.

Pluspunten

• Ziet er prachtig uit
  • Sounddesign klinkt overtuigend
  • Dynamische gameplay
  • Draait soepel
  • Profiles/Skills geven leuke combo-mogelijkheden
  • Ademt de MassEffect sfeer

Minpunten

• Animaties tijdens conversaties zijn slecht afgewerkt
  • Verhaal soms voorspelbaar
  • Resource menu's slecht uitgewerkt

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Algemene beoordeling
MassEffect Andromeda heeft bij ondanks de vele schoonheidsfoutjes mij toch weten aan te grijpen. Door de negatieve hype rond de game kan er een beeld zijn ontstaan dat het een slechte game zou zijn, maar dit is verre van waar. Ok, de gezichtsanimaties tijdens de vele gesprekken komen slecht uit de verf en het verhaal is niet heel verassend. Maar het ‘gevoel’ dat ik had bij de oudere MassEffect games is wat mij betreft grotendeels terug. Je wil er weer op uit om de wereld en alle verhaallijnen die er doorheen lopen ontdekken. En Bioware beloont dat met prachtig vormgegeven planeten en dynamische shoot-outs.

Gameplay
Anders dan zijn voorgangers is de gameplay en dan met name de actie veel dynamischer. Waar ik me bij de eerste drie MassEffect delen vooral eindeloze gangen met halfhoge muurtjes kan herinneren zijn heb je in Andromeda alle ruimte. Met jetpacks en biotic powers waar je zowat over het slagveld teleporteert ben je constant bezig met het flanken van de vijand en is elke confrontatie anders. Deze vijanden zitten echter zelf ook niet stil, dus te lang achter dezelfde muur schuilen wordt genadeloos afgestraft. Dit geeft ook ruimte voor leuke combo’s met melee wapens waarbij je vanuit een jetpack jump, met een biotic slam midden in een groepje vijanden stort en degenen die het overleven nog even met je Krogan knuppel er van langs geeft.

Daarnaast is er door de developers de optie toegevoegd om tijdens de actie te switchen tussen verschillende ‘profiles’. Deze profielen kunnen een combinatie zijn van alle skills die je door het verzamelen van experience hebt gekozen om te unlocken. Je hebt 3 slots waar je powers of abilities onder hotkeys kunt plaatsen. Maar door van profile te switchen heb je (na een tijdelijke cooldown) een compleet andere set tot je beschikking. Zo switch ik vaak tussen een wat meer lange afstand biotic-focussed ‘adept’ om vijanden te verzwakken en een tech-soldaat om het vervolgens in close combat met valmmenwerpers en melee wapens af te maken. Ook dit zorgt voor een grote dynamiek en vele keuzes tijdens de gevechten.

Je squadmates zijn niet meer zo strak te sturen als bij de voorgaande delen. Je kunt ze wel bepaalde vijanden laten aanvallen, naar een bepaalde plek sturen of ze terugroepen, maar ze gaan voor de rest flink hun eigen gang. Ook maken ze zelf de keuze welke van hun eigen powers ze op dat moment gebruiken zonder dat jij daar iets over te zeggen hebt. Dit was even wennen maar voelt na een paar confrontaties niet vreemd meer aan. Je bent in alle hectiek eerlijk gezegd toch meer met jezelf bezig dan dat je de teamgenoten aanstuurt.

Zoals gebruikelijk bij MassEffect speelt ook het verzamelen van resources en het researchen en modden van alle wapens een rol, al is dit redelijk omslachtig en onoverzichtelijk in elkaar gezet. Zo was het voor mij vaak onduidelijk hoeveel ik van elke resource nou had en was je eindeloos aan het heen en wee scrollen tussen je inventaris en de research/augment schermen. Hier had wel wat beter over nagedacht moeten worden en kan hopelijk met een patch opgelost worden.

Wat mij ook opviel was de afwezigheid van de eindeloze liften en andere ‘loading screen’ verhullende mechanismen uit de vorige MassEffects. De spelwereld binnen Andromeda voelt groots en ononderbroken. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat er skipbare cutscenes tijdens het vliegen van planeet naar planeet zitten die na een keer of 10 wel redelijk repetitief aanvoelen zoals de al eerdergenoemde liften.

Cutscenes/Animaties
Omdat hier al zo veel over geschreven en gezegd is zal ik het hier kort houden. Ja de animaties zijn soms hilarisch slecht en ja het haalt je wel een beetje uit het verhaal. De ogen en gezichten komen flets en levenloos over en de lip-sync klopt soms van geen kanten. Dit is gelukkig niet bij alle conversaties het geval en de keren dat ik me er echt aan stoorde zijn tot nu toe op één hand te tellen. Dit had bij een tripple A game echt beter gemoeten en Bioware moet zich hiervoor schamen. Ben ik van mening dat daardoor de hele spelervaring om zeep is geholpen? Absoluut niet.

Het verhaal
Bij de verhaallijn had ik af en toe ook het gevoel dit allemaal al eerder ergens gezien te hebben en heb ik tot nu toe geen duizelingwekkende plot-twists meegemaakt. Desalniettemin was het verhaal boeiend genoeg om je van de ene naar de andere planeet te krijgen. Andromeda is een compleet nieuwe speelwereld binnen het MassEffect Universum en alle bekende oude relaties en conflicten tussen de verschillende rassen zijn niet altijd hetzelfde als in het Melkwegstelsel. Dit zorgt ervoor dat er genoeg ‘nieuwe’ invalshoeken en verhaallijnen te ontdekken zijn.
Op de planeten en ruimtestations zijn genoeg leuke mini-quests te doen die bij mij het oude MassEffect gevoel weer helemaal terug deed komen. Zo ben je voor jan en alleman moorden aan het oplossen en dingen aan scannen en ren/rijdt/hyperspace je van hot naar her. Helemaal vertrouwd en trekt je weer heerlijk de MassEffect wereld in.

Prestaties en stabiliteit
Het spel draait op mijn i5-4670K / 16GB / 390X vlot en soepeltjes en komt ondanks de bijna maximale settings op een bijna constante 60 FPS op 1080p uit. De 390X wordt hierbij wel tot de max op zijn staart getrapt en maakt een hoop lawaai, maar redt het dus prima. Ik heb ook geen lange wachttijden opgemerkt.

Beeld
Andromeda is in één woord oogstrelend. De planeten zijn helder, fonkelend en kleurrijk vormgegeven. Weg zijn de eindeloze grijze gangen en herhalende metalen containers uit de vorige delen. Alien uitziende flora, fauna, tech en gebouwen komen in een grote variëteit op het scherm voorbij en alles ziet er levendig en shiny uit. De verschillende werelden zijn goed uitgewerkt in design en nodigen uit tot exploratie.

Geluid
Qua sounddesign valt vooral op dat de soundtrack erg op de achtergrond blijft en nergens echt bombastisch of overweldigend is. Wellicht dat dit bij de grotere ontknopingen aan het eind van het verhaal nog komt. De soundtrack zorgt wel voor een duidelijke sfeer tijdens de game maar doet dit op een bescheiden manier.
De lasers, explosies en gevechten zijn echter wel lekker heftig en klinken zeer overtuigend. Als je de wapens afvuurt en explosies veroorzaakt geeft dit een echt gevoel van impact. Ook de biotics en tech-powers klinken en voelen alsof je inderdaad singularities opblaast en de ruimte-tijd aan het buigen bent.

Replaywaarde
Hier durf ik op dit moment nog niet heel veel over te zeggen. Het enige wat me opviel is dat de duidelijke verdeling tussen een goede en kwade speelstijl zoals de paragon/renegade verdeling bij de voorgaande MassEffects nu ontbreekt. Je kunt nu kiezen voor 4 verschillende opties van antwoorden tijdens de conversaties (rationeel/emotioneel/autoritair/cynisch). Ik heb echter nog niet ervaren of dit ook daadwerkelijk een uitwerking heeft op de verhaallijn of de relatries met de verschillende teammates. Het lijkt er dus op dat je dus niet na een goodie-two-shoes playthrough bij de volgende keer als een complete psychopaat het nog eens dunnetjes kan overdoen. Iets wat voor mij dus de replaywaarde ietwat verminderd.

Besturing
De besturing is prima en verloopt lekker vlot. Zoals gebruikelijk bij veel PC titels zijn bijna alle knoppen te mappen naar verschillende toetsen en aanpasbaar naar eigen wens. Ik kwam in het begin door de snelle en dynamische actie soms vingers te kort om te switchen tussen alle wapens en powers maar na een paar keer was dit al gewoon gewend en wist ik me moeiteloos tussen boven en door alle vijanden te bewegen. Ook bij de delen waar het een beetje een platformer was waarbij je niet in de afgrond/lava mocht vallen gingen de bewegingen soepel en intuïtief.

Omdat ik één van de gelukkigen was die door Tweakers was uitgenodigd voor het testpanel (ontzettend leuke ervaring! Erg dankbaar!) heb ik de game gratis mogen testen. Ik denk echter niet dat ik zelf snel ¤50 zou neertellen voor deze game. Alhoewel ik qua gameplay er genoeg uren uit ga halen om mij de komende weken nog bezig te houden voelt het toch als te veel geld voor een game die niet helemaal ‘af’ lijkt en denk ik dat ik hem uiteindelijk bij iets als een Steam/Origin-sale met een mooie korting had aangeschaft.

Ondanks de schoonheidsfoutjes in de animaties en het verhaal is MassEffect Andromeda een uitdagende 3rd person action/rpg die smaakt naar meer. Het Andromeda stelsel is prachtig vormgegeven en ademt de sfeer en de uitnodiging tot exploratie van de oude MassEffect games. Het is helaas dus niet de topper waarop ik had gehoopt maar wel een gewoon degelijke game die absoluut het spelen waard is, zeker voor oude fans van de serie zoals ik, maar ook als moderne introductie voor nieuwe fans.

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?