Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

raider009Testpanel 3 april 2017, laatste update op 3 april 2017, 239 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) (Testpanel)

Mass effect: Andromeda is een vreemde game, het doet zoveel goed maar toch ook zoveel dingen niet. En dat is jammer, want er zit echt ontzettend veel potentie in.

Pluspunten

• Gameplay
  • Vrijheid in speelstijl
  • De te ontdekken planeten

Minpunten

• Performance (PC)
  • Verhaal technisch
  • Gezichts animaties

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 5
Mass Effect: Andromeda is een aparte game. De game doet zoveel dingen goed maar toch ook weer zoveel dingen niet. het is een game waar ik persoonlijk heel erg gemengde gevoelens over heb (dit wordt versterkt door het feit dat ik de originele trilogie helemaal kaput gespeeld heb).

Laten we beginnen met wat goede dingen:

De game staat als een huis, als we spreken over gameplay wijzen. De combat is in 1 woord heerlijk. Schieten / ontwijken / springen / abilities. alles werkt als een trein. Daarbij ook nog het het feit dat je belachelijk veel combinatie's kan maken wat betreft je abilities, en daarbij nog aardig uitgebreid keuzen aan wapens hebt. Zorgt er voor dat die gameplay gezien een van mijn beste ervaringen is geworden ( alleen het cover zoeken is een beetje wennen, maar na een paar uurtjes is dit wel onder de knie)

Daarbij komt dat de planeten die je bezoekt prachtig vormgegeven zijn en vol zitten met (soms nutteloze) quests en points of interest. In die zin is Mass Effect: Andromeda een steen goede game.

Maar er zijn ook punten waar ik toch zeer kritisch over ben. En de game heeft problemen die voor een studio als Bioware onacceptabel zijn.

Laten beginnen met en van mijn grootste kritiek punt: De optimalisatie. De game draait (althans bij mij) ondermaats. Laten we zeggen dat ik blij mag zijn als ik de 45 FPS kan halen op de High settings (dit terwijl de game dezelfde engine gebruikt als die van Battlefield 1, die ik rond de 60 FPS draai op Ultra.). Ook zitten er teveel bugs in de game die van een studio als Bioware komt, waarvan er zeker een paar als gamebreaking kunnen worden gezien (NPC's die verwijden etc).

Verhaal technisch gezien is het ook een gemengde zak. Hoewel het verhaal zeer interessant overkomt, wordt het niet tot zijn echt potentie gebruikt. De manier waarop op het verhaal opgezet is geeft de mogelijkheid om keuzes in de game te stoppen waardoor spelers echt zouden kunnen gaan nadenken over de consequenties, helaas gebeurt dit niet. De speler krijgt nooit het gevoel alsof zijn interactie in de game ook daadwerkelijk gevolgen heeft, en dit is heel jammer want dat is 1 van de dingen die de 1e game zo belachelijk goed maakte. Daarbij moet wel gezegd worden dat game wel de Mass Effect sfeer perfect heeft overgenomen, niet alleen "lore wise" maar ook betreft de hele feel van de game.

Wat wel uit mijn review kan blijken is dat ik heel erg gemengde gevoelens heb over de game. Ja de game is technisch ondermaats en ook de facial animations zijn ronduit slecht voor een AAA game. Maar toch heb ik ontzettend veel lol gehad met de 50+ uur die ik nu in de game heb zitten ( en ik ben nog niet klaar).

Zou ik de game aanraden? het antwoord is ja, maar daarbij zeg ik wel: Wacht op patches en DLC (tenzij je niet kan wachten, dan raad ik hem alsnog aan). Zowel ME veteranen als nieuwkomers zullen zeker lol kunnen vinden in de game, al moet wel even langs de imperfecties heen worden gekeken.

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?