Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

dennykronemanTestpanel 2 april 2017, laatste update op 2 april 2017, 296 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) (Testpanel)

Ik was zeer enthousiast over een nieuwe Mass Effect game. Het spel doet het zeer goed op een aantal punten, maar ook zwakke punten zijn aanwezig en soms erg irritant.

Pluspunten

• Combat
  • Besturing
  • Planeten
  • Skills
  • Keuzevrijheid
  • Cutscenes
  • Muziek
  • Lengte

Minpunten

• Interface
  • Stemmen
  • Langdradig
  • Animaties van schip & personages
  • Irritante bugs

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 3
Beeld Score: 2
Gameplay Score: 4
Algemene beoordeling
Ik was zeer enthousiast over een nieuwe Mass Effect game. Ik heb nu in totaal 27 uur gespeeld en het spel (volgens mijn savegame) voor 27 procent afgerond. Het spel doet het zeer goed op een aantal punten, maar ook zwakke punten zijn aanwezig en soms erg irritant. Het is een spin-off van de originele Mass Effect trilogie. Helaas zit het qua verhaal niet op het niveau van de vorige spellen, maar het is alsnog plezierig om te spelen. In het kort worden de voor- en nadelen van het spel toegelicht.

Gameplay
Mass Effect Andromeda doet veel goed op het gebied van gameplay. Zo verloopt de combat heel vloeiend en snel. De hoofdpersonages skills kan je volledig aanpassen. Dit was bij de originele Mass Effect trilogie niet het geval. Het is fijn om niet vast te zitten aan een keuze die in het begin van het spel gemaakt is. Het is mogelijk om dit op elk moment weer te resetten in het schip, dus er is veel ruimte om hiermee te experimenteren. Het rijden op planeten in het voertuig (Nomad) werkt dit keer prettig. De cutscenes zijn erg goed. Als speler kan jij er zelf voor kiezen in hoeverre jij je verdiept in het verhaal. Soms wordt het wel een beetje te langdradig, maar dit komt ook deels door de stemmen van sommige personages.

Er zijn er ook een aantal dingen die mij totaal niet bevallen, zoals het scannen van planeten wat soms ontzettend lang duurt. De animatie hiervoor kan niet geskipt worden en het duurt ontzettend lang wanneer de speler veel planeten scant. Het wordt hierdoor irritant om van punt A naar punt B te vliegen. Het missieoverzicht is niet duidelijk. Het is per categorie onderverdeeld, in plaats van per planeet. Nu staan main missions, side missions en ‘tasks’ (verzamelmissies) apart, waardoor je niet goed kan zien welke missies nog openstaan op de huidige planeet. Het mijnen naar resources op planeten zelf werkt ook niet fijn. Je zet de scanner van de Nomad aan en vervolgens kijk je in een grafiek of er resources in het gebied zijn.

Prestaties
Mass Effect Andromeda is op een groot aantal computers speelbaar, want veel grafische opties kan je aanpassen. Ik heb het spel gespeeld op de hoogste settings op een pc met de volgende specificaties:
• Intel Core i5 4570 4x 3.2 Ghz Quadcore.
• Sapphire Radeon R9 290 4GB Videokaart.
• 2x 4GB Kingston DDR3 Geheugen.
De FPS counter kwam nooit onder de 30, dus het was in mijn optiek wel goed speelbaar.

Beeld
Mass Effect Andromeda is qua planeten een zeer goede game. De omgevingen zijn mooi en leuk om te verkennen. Helaas zijn de gezichten van sommige karakters wel storend. De hype die is ontstaan door de gezicht animaties is wel een beetje overdreven. De planeten variŽren heel erg van elkaar. De meeste planeten zijn erg mooi vormgegeven en goed ingericht. Een enkele planeet is kaal, daardoor is het verkennen hiervan saai.

Replaywaarde
Je kan het avontuur beginnen als een mannelijk of vrouwelijk personage. Tijdens het avontuur kan je zelf kiezen hoe jij reageert tijdens de gesprekken. Dit kan op vier verschillende manieren, namelijk: emotioneel, professioneel, logisch en casual. Vergeleken bij de originele Mass Effect trilogie is er geen ‘goed’ of ‘fout’ meer. Soms loopt Ryder tegen een dilemma aan, waarbij beide keuzes voor- en nadelen kennen. Deze keuzes zetten je wel aan het denken. Helaas heb ik nog geen consequenties gezien van mijn keuzes tijdens de verhaallijn.

Geluid
De muziek van Mass Effect Andromeda is leuk en het sluit aan bij de setting. Vergeleken bij de originele trilogie is het niet heel ‘epic’. De stemacteurs van het spel vond ik zeer variŽren. De hoofdpersonages klinken over het algemeen wel goed, maar de stemmen van de personages bij side missions zijn soms heel oppervlakkig tot saai. Soms lijkt het alsof de teksten worden voorgelezen. Hier had ik meer van verwacht.

Kwaliteit en stabiliteit
De kwaliteit en stabiliteit van het spel wisselt heel erg. Over het algemeen is de combat erg goed wanneer het werkt. Ik heb echter soms gehad dat Ryder vast ging zitten in een bepaalde animatie, dit gebeurde soms ook bij de vijanden. Het is ook voorgekomen dat Ryder werd verbrijzeld door een vijand waardoor het spel gereset moest worden, omdat het spel geen loadscreen meer liet zien. In mijn speelsessie van 27 uur is dit vier keer voorgekomen, dus het is zeker niet gamebreaking, maar wel zeer irritant. De kwaliteit van de gezichtsanimaties en de stemmen van sommige personages kunnen stukken beter.

Besturing
De besturing van Mass Effect Andromeda is fijn. Dat is maar goed ook, want hierdoor is de combat ontzettend leuk. Je kan bijna alles aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf ervoor gekozen om het spel met een toetsenbord en muis te spelen, maar met een controller is ook mogelijk. Het valt mij wel op dat het spel hier heel erg op is ingericht. Het is jammer dat hier geen andere interface voor is, omdat dit soms heel omslachtig werkt.

Wanneer je houdt van een mengeling van sciencefiction, drama en action, is het zeker een leuke game. Het is de prijs zeker waard wanneer je niet langer wilt wachten om (meer) Mass Effect te spelen. Er zitten veel referenties in naar de vorige games. Dit is leuk en herkenbaar voor fans van de originele trilogie. Om Mass Effect Andromeda te begrijpen is het niet noodzakelijk om de originele trilogie te hebben gespeeld. Ik heb zelf nog maar 27 uur gespeeld en ik heb het idee dat er nog veel meer te doen is. Tot nu toe heb ik mij voornamelijk met veel plezier gericht op het verkennen van planeten. Daarom denk ik dat de game zeer geschikt is voor mensen die nog niet eerder van Mass Effect hebben gehoord. Hoewel ik wel sterk kan aanraden om eerst de originele trilogie te proberen. Mass Effect Andromeda is, vergeleken bij de originele trilogie, wel beter ingericht op een breder scala aan gamers, omdat er zoveel ruimte is voor eigen invulling.

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?

Hey, dank voor de review, maar een pcgame moet in mijn ogen min 60 fps hebben. haalt ie dat niet met je settings?
Hallo, bedankt voor je reactie. Ik heb het even getest. Mijn fps zakt niet lager dan 45 fps in drukke omgevingen met veel NPCs (outpost). 55 - 61 op de overige plaatsen. Dit is bij overall quality ultra.