Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Review

Bliepo 7 april 2017, laatste update op 7 april 2017, 1.590 views

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Prima wireless accesspoint. Zeer goed bereik van +/- 30 meter in een gebied met ongeveer 25 andere netwerken. Verder is het stabiel en valt het niet uit, ook niet bij hoge belasting en haalt de beloofde snelheid. De software werkt erg prettig en biedt veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Groot bereik
  • Prettige software met veel mogelijkheden
  • Lekker stabiel: geen happeringen of uitvallen
  • Power over Ethernet: je hoeft slechts één kabel te leggen
  • Strak uiterlijk

Minpunten

• De software gebruikt Java (installatie vereist)
  • Ethernet kabels worden niet meegeleverd

Beheerbaarheid Score: 4

Inleiding - out with the old, in with the new!

Met mijn oude router, een Linksys EA3500, ben ik nooit echt goede vrienden geworden. Mijn 100mbit verbinding in combinatie met mijn vele peer-to-peer verkeer zorgden er soms voor dat hij het gewoon niet meer aankon en crashte. De software werd ik ook niet echt gelukkig van. Uiteindelijk deed hij ook geen DNS (forwarding) meer en besloot ik dat het tijd was om hem te vervangen.

Naar aanleiding van een artikel van ArsTechnica, waarin geargumenteerd werd dat het beter was je eigen router te maken, besloot ik een netwerkkaart in een PC te zetten en voor het draadloos een wireless access point te gebruiken. Ik ging op zoek en kwam uit bij de UniFi AP-AC LITE. Ik bestelde hem en haalde hem op bij 4Launch. Het feest kon beginnen!

Uitpakken

Mijn handen jeukten. Tijd om uit te pakken! Eerst even alle info op de buitenkant:
De voorkant ziet er lekker strak uit en noemt de maximale snelheid, het feit dat het apparaat dual-band is en power over ethernet ondersteund. De achterkant geeft nog wat meer info zoals de maximale snelheid voor iedere band, het bereik en de inhoud van de doos.

De buitenkant kunnen we eraf schuiven en dan zien we de echte doos. Een beetje saai:

Maar het gaat natuurlijk om de inhoud:

Een boekje over de apparatuur van Ubiquiti:

De ster van de show waar het allemaal om draait:

Verder vinden we in de doos nog een kabel voor het stopcontact, de power over ethernet injector, een kit voor muur of plafondbevestiging en een quick start guide.

De power over ethernet injector:

Ook nog van een andere hoek. De poort PoE sluit je aan op de unifi, de poort LAN op je netwerk en de stroomkabel aan de achterkant.

De quick start guide:

En als laatste de bevestigingskit:

Installatie

De Unifi AP-AC Lite vereist de installatie van de zogenaamde Unifi controller om het in te stellen. Er is dus geen webinterface op het apparaat zelf aanwezig, zoals ik gewend was van veel andere fabrikanten. De installatie op mijn Debian server was echter erg eenvoudig en binnen drie stappen klaar.

Een nadeel is dat deze controller Java vereist, dat een lange geschiedenis van exploits kent. Het is echter mogelijk om de controller na configuratie weer te verwijderen, maar enkele zaken zoals statistieken, gast toegang en dergelijke zullen dan niet werken. Indien je zoekt naar een systeem om de controller op te draaien: het werkt prima op een raspberry pi.

De controller software

Aangezien de controller software redelijk uitgebreid is ga ik niet alle opties en menus door hier, maar ik zal wel een algemeen overzicht geven. Voor degenen die graag meer willen weten over de controller is er een demo beschikbaar op https://demo.ubnt.com.

Vergeleken met de meeste webinterfaces komt de UniFi controller verfrissend en professioneel over. Dat begint bij het inlog scherm:

Na het inloggen komen we in de dashboard, wat nogal leeg uitziet aangezien ik maar één accesspoint heb.

Met de map functie is het mogelijk om de beste plaatsing te bepalen van de access point, maar aangezien de functie geen rekening houdt met muren en dergelijke is de functie niet heel geweldig. Maar het is beter als niets.

Bij de sectie devices zien we een overzicht van alle UniFi apparaten en door erop te klikken kun je een overzicht krijgen van het betreffende apparaat, alsmede de configuratie wijzigen.

Een feature springt er echter uit: de RF SCAN functie. Hiermee kun je alle kanalen scannen om te zien hoeveel interferentie een kanaal heeft, hoe druk deze is en wat de bronnen van interferentie zijn. De scan duurt vijf minuten en geeft daarmee een duidelijk beeld.

In de sectie clients zien we een overzicht van wie er allemaal verbonden is met het access point:

Ook leuk is de sectie statistics waarin je, je raad het al, statistieken kunnen zien:

De instellingen kun je aanpassen bij de sectie settings. Ik had geen zin om door ze allemaal heen te ploegen, dus toon ik alleen de twee die het meest relevant zijn:

Als laatste is er de live support functie, waarmee je 24 uur per dag, 7 dagen per week kunt chatten met iemand van de klantenservice. Het is nu nog in de test fase, maar ik heb het geprobeerd en er werd snel (binnen 5 minuten) gereageerd op mijn vraag en de medewerker was vriendelijk en prettig om mee te spreken. Helaas wist hij geen antwoord op mijn vraag - iets dat meer ligt aan mijn vraag dan aan de medewerker - maar hij zou het doorspelen naar zijn team en later per mail mijn vraag beantwoorden.

Perfomance tests

Om de Unifi te testen heb ik drie verschillende tests uitgevoerd: ten eerste heb ik met iperf de snelheid tussen mijn laptop en de server die de controller draait gemeten. Daarna heb ik met behulp van FTP een DVD ISO gekopieerd en als laatste heb ik met mijn Nexus 6 de snelheid gemeten op verschillende afstanden met behulp van speedtest.

De laptop heeft de Intel Wireless-AC 3165 met een maximale snelheid van 433Mbit/s en was geplaatst op een afstand van ongeveer anderhalve meter.

Met de Nexus 6 heb ik op een afstand gemeten van 3 meter, 10 meter, 20 meter en 30 meter en toen nogmaals 20 meter. Deze afstand heb ik bepaald met een app die hiervoor gebruik maakt van GPS. De maximale afwijking in de metingen bedroeg 6 meter. Met stappen tellen heb ik dit gepoogd te bevestigen en ik heb zelf het idee dat de afstanden misschien nog wel ietsje groter waren als de app aangaf. De test op 3 meter afstand vond plaats in dezelfde ruimte, voor de andere afstanden ben ik naar buiten moeten gaan.
Iperf resultaten
Als eerste draaide ik iperf zonder speciale instellingen. Op die manier mat ik een snelheid van 164 Mbit/s bij een transfer van 196 MBytes.

Client connecting to 192.168.0.1, TCP port 5001
TCP window size: 85.0 KByte (default)
[ 3] local 192.168.0.103 port 48490 connected with 192.168.0.1 port 5001
[ 3] 0.0-10.0 sec 196 MBytes 164 Mbits/sec

Daarna voerde ik een simultaneous bidirectional test uit en kwam daarmee op snelheden van 292 Mbit/s bij een transfer van 352 Mbytes uit en 4,97 MBit/s bij een transfer van 6,00 MBytes.

Server listening on TCP port 5001
TCP window size: 85.3 KByte (default)
Client connecting to 192.168.0.1, TCP port 5001
TCP window size: 85.0 KByte (default)
[ 5] local 192.168.0.103 port 48496 connected with 192.168.0.1 port 5001
[ 4] local 192.168.0.103 port 5001 connected with 192.168.0.1 port 54024
[ 4] 0.0-10.1 sec 352 MBytes 292 Mbits/sec
[ 5] 0.0-10.1 sec 6.00 MBytes 4.97 Mbits/sec

Daarna heb ik getest met een grotere window size om te zien of dat verschil maakte en kwam uit op een snelheid van 92,4 Mbit/s bij een transfer van 110 MBytes.

Client connecting to 192.168.0.1, TCP port 5001
TCP window size: 128 KByte (WARNING: requested 64.0 KByte)
[ 3] local 192.168.0.103 port 48502 connected with 192.168.0.1 port 5001
[ 3] 0.0-10.0 sec 110 MBytes 92.4 Mbits/sec

Standaard gebruikt iperf TCP. Met behulp van UDP kunnen we ook bepalen of er pakketjes verloren gaan. Dat bleek gelukkig niet het geval en er werd een snelheid van 101 MBit/s behaald bij een transfer van 120 MBytes.

Client connecting to 192.168.0.1, UDP port 5001
Sending 1470 byte datagrams
UDP buffer size: 208 KByte (default)
[ 3] local 192.168.0.103 port 34886 connected with 192.168.0.1 port 5001
[ 3] 0.0-10.0 sec 120 MBytes 101 Mbits/sec
[ 3] Sent 85471 datagrams
[ 3] Server Report:
[ 3] 0.0-10.0 sec 120 MBytes 101 Mbits/sec 0.192 ms 0/85470 (0%)
[ 3] 0.0-10.0 sec 1 datagrams received out-of-order
FTP resultaten
Vervolgens heb ik via FTP een DVD ISO gedownload van mijn server naar de laptop. Het bestand was 4 651 876 352 bytes groot en het duurde 1 minuut en 57 seconden om te downloaden, waarmee de snelheid uitkomt op ongeveer 318,1MBit/s.
Nexus 6 speedtest resultaten
Voor deze test heb ik de speedtest app gerund op vier verschillende afstanden: 3 meter, 10 meter, 20 meter en 30 meter. Deze afstanden heb ik bepaald met een app die afstanden bepaalt met behulp van GPS, waarbij de maximale meetfout 6 meter bedroeg. Met stappen tellen vermoed ik dat de afstanden zelfs iets groter zijn. Iedere test werd drie keer herhaald.

Opgemerkt moet worden dat de snelheid mijn internetverbinding 100 MBit/s bedraagt.

De snelheden zijn gemiddeldes met daarbij de standaardafwijking aangegeven. Het formaat is: u +/- o, waabij u het gemiddelde is en o de standaardafwijking. Als voorbeeld is 37 +/- 3 een gemiddelde snelheid van 37 Mbit/s met een standaardafwijking van 3Mbit/s.
Afstand [meter]Down [MBit/s]Up [MBit/s]
377,16 +/- 29,4996,35 +/- 0,20
1026,32 +/- 4,9210,06 +/- 2,51
202,95 +/- 1,530,24 +/- 0,39
3012,06 +/- 2,293,89 +/- 0,75
20 (2.4)55,63 +/- 7,6527,44 +/- 7,07

En visueel appetijtelijk dezelfde data als bar chart met standaard deviaties:

De oplettende lezer heeft waarschijnlijk opgemerkt dat de resultaten vreemd zijn: er zijn twee metingen voor 20 meter, waarbij de snelheden voor één van de metingen lager uitvalt dan die op 30 meter.

De verklaring is vrij simpel. De eerste meting op 20 meter deed ik nadat ik de meting op 10 meter afstand had gedaan. Vervolgens ging ik meten op een afstand van 30 meter, waarbij het met opviel dat deze meting beter was dan die op 20 meter. Dat vond ik vreemd en ik bedacht me dat de Nexus 6 waarschijnlijk van de 5GHz band naar de 2.4GHz band was gewisseld. Daarom deed ik de meting nogmaals op 20 meter afstand en inderdaad waren de snelheden ditmaal veel hoger.

Ik ben zeer tevreden over de UniFi AP-AC Lite en ben dan ook zeer tevreden over de aankoop. Een daadwerkelijk geweldig bereik, met prima snelheden, prettige software en als bonus ook nog eens een lekker strak uiterlijk. Ook vind ik de live support functie leuk. Waarschijnlijk zal ik hem zelden gebruiken, maar wat een service!

Minder tevreden ben ik over het feit dat de controller Java gebruikt, maar dat is slechts een kleine blamage voor een product als dit. Tel daarbij op dat Debian automatisch security updates kan installeren en het is nauwelijks een probleem.

Ook een minpuntje vind ik dat er geen ethernetkabels worden meegeleverd. 80 Euro en dan geen kabels? Aan de andere kant: ze zijn toch nooit de juiste lengte, maar het is wel iets om tijdens de aankoop rekening mee te houden. Je zult het altijd zien dat het product aankomt als alle winkels dicht zijn en dat die kabel die 'nog ergens in een la lag' toch nonexistent bleek.

Concluderend een aankoop waar ik absoluut geen spijt van heb en die ik van harte kan aanraden!

Changelog

07-04-2017: Standaard deviaties toegevoegd aan de bar chart.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)?

Hallo,

Uitgebreide review, alhoewel het meeste abracadabra is voor mij! :)

Misschien heb jij een antwoord op mijn vragen; in huis heb ik op de bgg een fritz router, doet het perfect op de bgg en ook buiten. Naar boven echter word het WiFi signaal erg snel zwak. Op zolder heb ik een ethernet kabel waarop mijn pc is aangesloten. Heb glasvezel 500mbit en wil dat ook op de pc hebben vanwege gamen. Als ik een AP op zolder hang en de pc op de AP bedraad aansluit verlies ik dan snelheid? WiFi op zolder is ook van belang vanwege WiFi printer en draadloze apparatuur die ik daar tegelijk gebruik met de pc.

Zou een dergelijke AP zoals jij hebt een oplossing kunnen zijn? Repeaters werken niet naar behoren iig.

Vast bedankt als je een antwoord wil geven. Gr Edwin
Bedankt voor je reactie! Laat vooral weten welke delen je niet begrijpt van de review, dan kan ik misschien wat uitleg toevoegen aan de review zodat deze punten duidelijker zijn :-)

Als het signaal naar buiten toe wel goed is, maar naar boven snel zwakker wordt, heeft dit er waarschijnlijk mee te maken dat er tussen de verdiepingen veel metaal of ander materiaal zit dat het signaal stoort. Dit komt bijvoorbeeld voor bij gebouwen met versterkt beton. Helaas maakt dit het erg moeilijk om een goed wireless signaal te hebben door het hele huis.

Een access point kán een oplossing zijn, maar dat hangt heel erg af van de omstandigheden. Als tussen de zolder en de bovenverdieping hetzelfde speelt als tussen de begane grond en de bovenverdieping, dan gaat een wireless access point niet helpen. Maar als de vloer/het plafond tussen de zolder en bovenverdieping dunner is zou het best goed kunnen werken.

Overigens heeft een wireless access point maar één aansluiting, dus kun je er niet een PC op aansluiten. Wireless access points doen maar één ding en dat is een draadloos signaal uitzenden. Wat je zou kunnen doen is een switch kopen, die aansluiten op de ethernet kabel op zolder en daarop de WAP en PC aansluiten. Of je koopt gewoon een router, sluit die aan op de ethernetkabel en de PC op de router. Dat werkt natuurlijk ook.

Persoonlijk koos ik voor de UniFi omdat ik vaak ontevreden ben over de software die routers bieden. Vaak zijn de opties qua instelmogelijkheden veel te karig en sommige fabrikanten leggen teveel nadruk op hoe de software uitziet versus functionaliteit. Maar het kan zijn dat in jouw geval een router een betere/goedkopere oplossing is, dus dat oordeel laat ik aan jou.
Hoi, Bedankt voor je snelle reactie!

Ik dacht dat je op een AP ook een bekabeld apparaat kon aansluiten. Een router zou idd een oplossing kunnen zijn, ik was aan oplossingen aan denken met repeaters of AP.

je review is wel duidelijk maar niet voor een redelijke leek :-)

tnx. Gr edwin
TP link Archer C7 besteld. voor ¤ 88,00 alles wat ik wil! Bedankt nogmaals. Gr Edwin