Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

AC Ryan Playon! HD Review

Hansel76 5 december 2009, laatste update op 5 december 2009, 8.178 views

AC Ryan Playon! HD

Pluspunten

• goede ondersteuning videoformaten
  • ondertitels zijn te scalen
  • herinnert positie in de film
  • Eenvoudige set up
  • Goedkope harddisk inbouwen is een makkie
  • Regelmatig nieuwe firmware updates
  • gebruikersvriendelijke user interface
  • snelle opstarttijd
  • met HDMI kabel geleverd
  • stil
  • strakke eenvoudige vormgeving

Minpunten

• wifi dongle kan alleen worden aangesloten op de zijkant
  • onvoldoende functionaliteit om als muziekspeler te kunnen fungeren

Geluidskwaliteit Score: 4
Ruim een week geleden heb ik de ACRyan Playon HD gehaald bij Wifimedia in Arnhem. Ik heb hem daar uit laten rusten met een 1.5TB Ecogreen Harde schijf van Samsung. Deze werd gratis ingebouwd. Goede service. De prijs is met ¤243 voor het totaalpakket ook prima.

Aansluiten van de ACRyan PlayonHD is een makkie, nauwelijks ingewikkelder dan het aansluiten van een dvdspeler. Eerst met de bijgevoegde HDMI kabel het apparaat gekoppeld aan de tv en daarna de Acryan aangezet. Het apparaat vraagt of je de harde schijf wil formatteren. Dit even bevestigen met de return-knop, en een minuutje later is de ACRyan klaar voor gebruik. Via de slave USB uitgang heb ik hem vervolgens aangesloten op mijn Vista aangestuurde laptop. Deze herkende de ACRyan direct als een extra harde schijf. Vervolgens heb ik via de verkenner wat kinderfilms overgepompt voor mijn zoontje en wat HD films voor mijzelf. Overdracht ging soepel, ik schat ca. 1-1,5 GB per minuut. Tot slot even de juiste beeldscherminstellingen kiezen (voor mij 720P60Hz) en klaar ben je.

Ik ben vervolgens gaan testen hoe hij diverse filmformaten afspeelt. MKV’s liepen soepel, met uitzondering van het beruchte killah sample. DVD-iso’s doen het perfect. Deze lopen echt als een trein, op commando's van de afstandsbediening komt echt een instant reactie, veel sneller dan bij een dvd in een dvd speler. Ook HD WMV’s gingen prima, getest tot 1080p. Ook zelf opgenomen mpegs op een dvd recorder gingen prima. Hij vreet ook mijn oude divx- of xvid gecodeerde avi’s. Bij alle files liepen geluid en beeld altijd volledig synchroon.

Ondertitels werken prima, zowel de interne in de MKV’s, als de bijgevoegde srt’s. Vind het bijzonder prettig dat je met de laatste firmware update de ondertitels kunt scalen en zelf kunt bepalen hoe hoog je de ondertitels plaatst. Dit werkt overigens niet met de ondertitels uit iso’s, maar dat verwachte ik ook niet.
Firmware updaten ging prima, en daarna had ik bij het vooruitspoelen nu ook een indicatie van de totale speelduur. Erg prettig.

Uiteindelijk heb ik ook mijn foto’s overgezet naar de ACRyan. Foto’s hebben geen tijd nodig om op te bouwen, en het afspelen van een fotoserie loopt erg soepel.

De muziekfuncties gebruik ik verder niet, daarvoor heb ik andere hardware op het oog. Deze speler biedt op dat gebied niet de functionaliteit die ik van een muziekspeler verwacht. Als de POHD een echte allround mediaspeler wil worden, zal de functionaliteit op dat gebied fors moeten verbeteren.

Ik zal ook geen gebruik maken van de netwerkfuncties, omdat ik een Wifi-dongle die aan de zijkant uitsteekt, überlelijk vindt. Dat is op zich wel jammer, omdat ik de functie van internetradio best wel interessant vindt.

Conclusie: Als je een HD videospeler zoekt van een fantastische kwaliteit voor een schappelijke prijs, zoek dan niet verder. Ik vind de ACRyan Playon HD op dat gebied fantastisch. Hij doet alles wat ik wil. Echt top! Het is echter geen allround mediaspeler, maar dat wist ik toen ik hem kocht.

Heb jij ook een AC Ryan Playon! HD?

Reviews door de redactie

Laat ik nou dezelfde configuratie hebben van Wiffimedia, goede service daar. Had al een Syslogic 107+ die het uitstekend doet als musicplayer met SoftSueeze.
In combinatie met mijn Samsung TV speelde ie ook moeiteloos avi's af, met sinds de laatste firmware update ook met ondertitels. mkv's blijven een probleem, evenals vob en dvd iso's.

Ik had hoge verwachtingen met de combinatie WD HD mediaplayer, maar noppes. MKV's laat ie liggen, traag, geen doorlopende vob's, enz. Zwaar teleurstellend die WD.

Nu dus die AC Ryan. Eerst voor een vriendin, later ook voor mezelf.Vlotte installatie, meteen op het netwerk, even wat bestanden op mijn pc in een gedeelde map gezet, en wat blijkt. Ik had ergens een kopietje gemaakt van LOTR, een iso, aangeklikt en man wat een weelde. Alles erop en eraan van een normale DVD, menu's , instellingen, hoofdstukken, maar dan 10x zo snel. Ook mkv's zonder problemen, foto's bloedmooi in fullscreen, en snel door te lopen. Afstandsbediening even wennen, maar razendsnel. Vooral ook de Copy knop, even snel een bestandje migreren van de ene scijf naar de andere.

Wel een waarschuwing, als zoals ik 1 TB aan media wilt overzetten, denk er dan wel aan dat het wel 24 uur kan duren eer ie klaar is. USB of netwerk maakt in principe niet uit, het is veel. Beter dus in kleine beetjes tegelijk.

Zelf ben ik nu bezig al mijn dvd's over te zetten naar de HD. Kan we leven duren. Maar als je eenmaal gewend bent een dvd razendsnel af te spelen op de AC Ryan, wil je nooit meer zo'n plastic schijfje uit zo'n duf hoesje in zo'n slome dvd speler stoppen. Dat is niet meer van deze tijd. Kan die design dvd toren ook naar de kringloopwinkel.

[Reactie gewijzigd door Dickens op 3 februari 2010 12:02]

Wat is juist de beperking voor muziekbestanden? Kan je eenvoudig album afspelen, playlist maken, ... ?
De reden dat ik de POHD niet als muziekspeler gebruik is, omdat ik niet kan navigeren door mijn muziekbestanden zonder mijn tv aan te zetten. Dat vind ik een grote handicap.

Voor de (vaak negatieve) ervaringen van anderen met de muziekfuncties verwijs ik naar het gebruikers topic. Zo schijnt het niet mogelijk te zijn om via de browser te skippen van het ene nummer naar het volgende nummer.
Simpele maar krachtige review.

Ik kan mij volledig aansluiten bij de conclusie. Voor HD video is dit een prima oplossing, en de minpunten en andere features zijn gewoon bonus.
Gisteren de PlayOn!HD gehaald zonder harddisk. Vervolgens een bestaande 750GB HDD (NTFS geformatteerd) uit mijn computer erin geschroeft. A.C. Ryan herkent de HDD gelijk zonder te hoeven formatteren. De films die reeds op de hdd stonden kan ik gelijk afspelen :D

Uiteindelijk toch de HDD geformatteerd omdat PlayOn!HD drie partities moet hebben (waarvan twee Hidden Partitions) om Samba en webserver? op kan installeren.

Eerste indruk: mooi afgewerkt apparaat. . Aansluitmogelijkheden voldoende aansluitmogeijkheden voor audio en video. Inbouwen hdd is simpel. Menu's mooi rustgevend donker en schoon.

[Reactie gewijzigd door minotaurus op 17 januari 2010 11:59]

misschien een domme vraag maar kan je hem op je tv aan sluiten met scart
Er zit geen scart aansluiting op. Voor meer info kijk eens in deze GOT thread:

[Mediaplayer] AC Ryan Playon!On HD - Ervaringen deel 1
Ik mis een E-sata aansluiting voor het overpompen van gegevens naar de interne harde schijf?
+ gebruikersvriendelijke user interface

Daarvoor heb ik deze verkocht, vond het eeuwig browsen behoorlijk irritant.
Browser > hdd > local disk > Movies

Ben nu tevreden met mn WD TV live. :)
Jaaa idd ik vind de interface ook goed waardeloos :( hebben ze echt niet goed overna gedacht, ze hadden beter bij het hoofdmenu "movies" enzo kunnen doen. maar ja verder doet hij alles wat je er van verwacht ;)