Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver) Review

klaasvaak1970 8 november 2005, 408 views

Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Handige inbouwsystemen
  • Mogelijkheid voor 2x120mm fans
  • Uiterlijk (persoonlijk)

Minpunten

• Zwaar qua gewicht
  • Plastic voetjes
  • Frontaansluitingen zitten bovenop de kast, dus gevoelig voor stof etc
  • Wel erg veel 5,25 bays
  • Verminderde luchtstroom door plaatsing van HD-bay

Algemeen
Ik heb deze kast gekocht vanwege zijn uiterlijk, prijs, aansluitmogelijkheden en koelingsmogelijkheden. Ik zocht een strakker model behuizing, niet zo bombastisch zoals je tegenwoordig vaak ziet en dan ook voor een redelijke prijs. Na flink wat zoekwerk kwam ik uit bij deze kast. De Coolermaster bleek ook nog aan de voorzijde (bovenzijde) aansluitingen te hebben voor firewire, usb en audio, en in de kast ruimte te bieden voor 2x120mm fans.
De kast werd door Azerty in de originele doos geleverd, d.w.z verpakt met tempex blokken om beschadigingen tegen te gaan. In de kast zelf zat een doosje met schroeven etc. en de (op sommige punten wel erg beknopte) montage handleiding.

Afwerking
Deze is goed in orde. Ik heb geen scherpe randjes kunnen ontdekken. De behuizing voelt gewoon degelijk aan, maar is daardoor ook wel weer vrij zwaar. Minder zijn de plastic voetjes, waardoor de kast gauw van zijn plaats verschuift als je iets wilt aansluiten.

Inbouwmogelijkheden
De kast biedt ruimte aan 5x 5,25"drives, wat voor mij eigenlijk wat veel van het goede is, omdat alleen mijn dvd-brander er maar in hoeft. Ik had liever gezien dat ze die ruimte ook gebruikt hadden voor de montage van de harddisks, maar voor deze drives zit een aparte bay onder in de kast waar 3 harddisks in kunnen. Anderzijds heb ik onder mijn dvd-brander hierdoor wel veel ruimte om de overvloedige hoeveelheid kabels van de tagan 480 voeding kwijt te kunnen.

Koeling
Er is in de kast ruimte voor 2x120mm fans, waarvan er 1 standaard ingebouwd is (aan de voorzijde, zonder stoffilter, maar wel met blauwe led). Ik heb er voor de outtake een NExus bijgekocht (voor de montage hiervan zouden volgens de handleiding schroefjes in de kast zitten, maar ik heb niets passends aangetroffen). De hd-bay zit net voor de intake-fan, waardoor de luchtstroom behoorlijk gehinderd wordt, zeker als je de volledige bay benut zoals ik gedaan heb. Wel is het voordeel dat je harddisks goed gekoeld worden. In het zijpaneel is een airduct gebouwd om de processor van voldoende frisse lucht te voorzien.

Vormgeving
Blijft een persoonlijk punt, ik vind hem mooi strak.

Installatiegemak
De zijpanelen zijn met duimschroeven bevestigd. Eén zijpaneel wringt bij mij tegen de sluiting van het front aan, waardoor ik moet passen en meten om dat paneel te sluiten. De DVD-brander en floppy kunnen alleen van buitenaf gemonteerd worden, maar zit dankzij het handige railsysteem in de kast binnen een handomdraai vast op zijn plaats. Voor de harddisks zijn geleiderails meegeleverd, die er voor zorgen dat ze gemakkelijk in de bay gemonteerd kunnen worden. Mijn a8n-sli moederbord en tagan voeding pasten precies, dus ook dat ging gemakkelijk. Voor het verwijderen van de frontventilator dient eerst de HD-bay verwijderd te worden, dus dat kost wat meer werk, maar deze ventilator is mij voorlopig goed genoeg. Voor de montage van videokaarten en pci-kaarten heeft coolermaster een kliksysteem bedacht. Ik had er geen moeite mee, maar als je er wat gewicht aanhangt, zal dit systeem het niet kunnen houden. Het kabelwerk voor de frontaansluiting is duidelijk bewegwijzerd, en de kabels zijn ook lang genoeg.

Modbaarheid/ meegeleverde voeding
Geen ervaring mee

Ca 58 euro vind ik voor deze kast niet teveel, soortgenoten met dezelfde specificaties zijn veel duurder, vaak over de 100 euro.

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 531 (ATX, Geen PSU, Zilver)?