Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

SnakeByte99Testpanel 2 april 2017, laatste update op 12 april 2017, 631 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) (Testpanel)

MassEffect: Andromeda is een vreemde game. Waarom? Ondanks de soms scherpe minpunten en ergernissen blijf je het toch spelen. De sfeer en smaak de MassEffect wereld zijn nog steeds aanwezig. Het spel vertoont opvallende veel gelijkenissen met DragonAge: Inquisition en de eerste MassEffect, in zowel de goede als slechte zin.

Pluspunten

• De Mass Effect sfeer is goed gelukt.
  • Goede voice acting (FemRyder)
  • Settlements zijn een leuk idee
  • De combat is soepel en snel
  • De 'ontdekkiingsreis' zorgt dat je doorspeelt
  • Krogan grandpa is awesome
  • Het emotiekeuzemodel geeft meer gevoel aan keuzes. Al laten de effecten duidelijk op zich wachten

Minpunten

• Gezichts animaties van vooral 'mensen' wat karig
  • Wandel en ren animaties een beetje 'wonky'
  • Te weinig gedaan met het opbouwen van settlements
  • Geen meesterlijke verhaalvertelling, maar wel 'ok'
  • Beetje geforceerde politieke correctheid
  • De Pathfinder is wel heel 'casual' en hip, wat een beetje geforceerd overkomt
  • Menu is onoverzichtelijk en bloated
  • Ik heb liever een manueel cover systeem, niet een verhulde manier om de gamepad gebruikers minder knoppen te hoeven laten gebruiken

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Mass Effect: Andromeda is geen slechte game, het heeft echter ook niet de kwaliteit die je van een AAA titel verwacht. EA/Bioware hebben veel steekjes laten liggen, ondanks de emmer vol ervaring en kennis die ze opgedaan moeten hebben bij de ontwikkeling van de voorgangers. Wellicht was Mass Effect: Paradox of Mass Effect: Uncanny Valley een betere titel geweest voor deze game.

- Combat/Gameplay:
Mass Effect is een 3rd person shooter en doet dat goed. De wapens zijn allemaal net ietsje anders en ligt het aan de gamer zelf om de meest prettige in gebruik te vinden. Net zoals in Mass Effect 1 zijn wapens overal te vinden in 'containers' en soms als loot op een vijand. De jetpack geeft een korte verticale of horizontale boost en maakt de gevechten een stuk dynamischer dan in de vorige delen. Je zit niet meer standaard de hele tijd achter een steentje te schuilen. De vijand is het op een gegeven moment ook zat en zal als ze in de meerderheid zijn je proberen te omsingelen en 'flanken'. Je moet dus jezelf regelmatig verplaatsen, zeker op de hogere moeilijheidsgraden. Om jezelf snel te verplaatsen of om dichter bij de vijand te komen zijn ook nieuwe 'powers' en wapens die 'melee' een echt valide optie maken in een gevecht. Er zijn wel enige minpunten aan het vechtsysteem en dat zijn de combatprofiles en het onoverzichtelijk menu systeem. De combatprofiles zorgen er in principe voor dat je in een handomdraai een andere rol aanneemt op het slagveld. Per profile kan je drie verschillende powers in stellen die je unlocked via de bekende ME skilltree. Ook hebben de profiles allemaal een duidelijk andere rol waardoor je met de ene veranderd in een stealthy sniper of in een turret placing engineer. Het menu om deze profiles in te stellen is alleen zo onhandig en omzichtig dat het schakelen tussen profiles vermoeiend wordt en je het liever bij één vertrouwd ( en werkend ) profile blijft.

Het verkennen van de planeet met je 'rover' lijkt erg op de Mako uit deel 1 van de Mass Effect serie. Het is vermakelijk en met een aantal te 'craften' upgrades een prettige toevoeging aan de game. Sommige afstanden zijn niet interessant om lopend af te leggen. Het eerste waar ik wel erg aan moest wennen is dat het voertuig geen wapens bezit en je dus niet los kan gaan op de vele loslopende vijanden onderweg.

- Beeld en techniek:
Technisch zit de game over het algemeen degelijk in elkaar en ziet het er mooi uit. De grafische kwaliteit is ook zoals we van Bioware/EA gewend zijn. De werelden zien er allemaal vrij divers en interessant uit. Ook qua framerate is de game bij mij in iedergeval stabiel. ( RX 480 ).

Er zijn wel enkele technische mankementen in het spel en dan vooral in de animatie van zowel gezichten als bij het lopen. De animaties van gezichten liggen vaak heel diep in de uncanny valley. Vooral bij de gezichten van mensen is het heel duidelijk dat er geen gebruik is gemaakt van motion capture. De ogen zijn vaak zielloos en ook de gezichten lijken gebotoxt. Kennelijk zijn er allemaal uitgerangeerde en overjarige Hollywood sterren meegestuurd met de Ark naar het nieuwe sterrenstelsel. Ook bij het wandelen/rennen ( op de Nexus ) heeft de game af en toe de neiging om opeens over te gaan op een soort moonwalk en een slakkengang. Dit kan leiden tot hilarische taferelen, maar hoort het niet thuis in een game van deze klasse en omvang... Er is duidelijk wat misgegaan tijdens de playtest sessies.

Het maken van je speelbare karakter is ietsje anders uitgewerkt dan in de vorige delen. Na enig sleutelen is het echter wel mogelijk om een prettig uitziend vrouwpersoon te fabriceren De mannen lijken over het algemeen nergens op ( en waar zijn de volle baarden? ).

- Geluid:
Solide, niet veel op aan te merken. De OST is vrij nietszeggend. Verwacht geen epische meesterstukken die een spel onvergetelijk maken. Het is juist of ze geprobeerd hebben de muziek zo onopvallend of voorspelbaar te maken dat je het niet doorhebt. Een gemiste kans?

- Besturing:
Bij het wandelen/rennen ( op de Nexus ) heeft de game af en toe de neiging om opeens over te gaan op een soort moonwalk en een slakkengang. Dit kan leiden tot hilarische taferelen, maar hoort het niet thuis in een game van deze klasse en omvang... Er is duidelijk wat misgegaan tijdens de playtest sessies. De besturing in de gevechtsituaties is verder prima en soepel.

- Prestaties:
Op mijn oude doch redelijke snelle PC waren de prestaties opzich prima. ( i7-950, 16gb ram, rx 480 ) Ik heb geen storende framerate dips in-game gehad. Alleen de multiplay heeft nog wel eens een kleine dip in ping, maar dat lijkt een kleine week later geen punt meer te zijn. De laadtijden van het spel zijn een verademing vergeleken met veel andere spellen van dit kaliber. Meestal hoef je niet meer dan 2-5 seconden te wachten om een gebied in te laden. De mini-games en verkenning van planeten en zonnestelsels zijn echter weer erg traag met het laden, maar dit heeft meer te maken met design keuze dan om technische redenen. Bij het verkennen van een zonnestelsel moet je geduld tonen en zijn de cutscenes/showcases unskippable. Het lijkt erop dat ze hier voor hebben gekozen om meer een gevoel te geven van ontdekking en niet de planeten af te gaan als een boodschappenlijstje. Je zou echter verwachten dat ze geleerd hadden van de lessen van vroeger, met die ellendige scanning van planeten. De oude mini-games waren niet heel slecht, maar na 1 of 2 te hebben gedaan was de rest vermoeiend en haalde de gamer uit de flow van het verhaal. Diezelfde breuk in de 'flow' van de game hebben ze dus op een andere manier weer toegepast in Andromeda. Waar de rest zo soepel loopt kiezen ze hier opzettelijk voor een rijdende file waar niemand op zit te wachten.

-Replaywaarde:

Of de game een beetje herspeelbaar is durf ik niet te zeggen, ik heb het gevoel dat de keuzes die je maakt pas in een later deel echte impact gaat hebben en dan met name op SAM, je persoonlijke AI. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik nog niet bij het einde ben en dus niet veel kan zeggen over de echte impact van de keuzes!
( later meer?)

- Kwaliteit/Stabiliteit:

Zoals eerder vermeld in deze review is de kwaliteit, 'ok'. Het is absoluut niet wat je zou verwachten van een top titel zoals Mass Effect. Het spel lijkt eerder op een spel van een aantal jaren geleden. Technisch gezien had het een soort overbruggingsdeel kunnen zijn tussen Mass Effect 1 en 2, met wat snufjes van 3.
Ook is duidelijk te merken dat ze enkele kleinigheden zoals het verzamelen van loot en crafting duidelijk hebben afgekeken van Dragon Age: Inquisition. Het spel vertoont erg veel karaktertrekken van die game. Het spel zit ook duidelijk op dezelfde lijn als DA:I. Het spel was best leuk om te spelen, maar het had ook veel minpunten en wist het toch het niveau van de eerdere games niet te halen.

- Prijs:

De prijs is zoals bij de meeste spellen compleet mesjogge. Ik zou mensen altijd afraden om spellen echt in de winkel te kopen, omdat je altijd veel duurder uit bent.
Alleen als je een echte fan bent dan zou ik de volledige prijs of de collector's editions aanraden. Er zijn echter genoeg legale stores op het internet die het spel nu al voor een schappelijke prijs aanbieden. Voor de nieuwkomers en mensen die het niet zo nauw nemen met spellen is een prijs rond de 30-40 euro zeer redelijk.

- Eindoordeel:
Mocht je niet bekend zijn met de Mass Effect wereld of gewoon op zoek bent naar een 'prima' shooter of space opera dan voldoet deze game aan je wensen. Ook als fan kan je door de ergernissen heen kijken, want het spel boeit wel en speelt lekker weg. Dit spel is alleen geen topper en haalt geen echte hoogtepunten.

Al met al krijgt deze game wat mij betreft een 'voldoende. Het is zeker geen klassieker, want in sommige gevallen zoals de gezichtsanimaties, is de game zelfs technisch minder dan deel 1 van de Mass Effect serie van zo'n tien jaar geleden!
Van EA/Bioware zou je gewoon veel meer verwachten. Zeker als je deze game naast toptitels legt dan zie je duidelijk dat Andromeda een beetje is blijven steken in het verleden. Als prachttitels zoals de Witcher3, Zelda BotW en Horizon Zero Dawn je de loef afsteken dan moet je toch echt even gaan nadenken over hoe je de volgende game in dit Actie/RPG segment gaat brengen. Willen ze nog mee willen doen bij Bioware dan moeten ze echt een tandje bij gaan zetten, want dit is ondanks het vermaak dat het spel biedt, gewoon ondermaats. Zonde. Misschien hadden ze gewoon wat meer tijd nodig?

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?

Hoe kan een game met zo'n waslijst aan minpunten de maximale score halen? Nou is de resolutie van de beoordelingsmethode niet geweldig, maar een 8 lijkt me toch wel het absolute maximum als het verhaal "wel ok" is (voor een RPG!) en de animaties ondermaats zijn.
Dat is inderdaad raar, ik had het 3 sterren gegeven. Dank voor de melding!

-edit: aangepast naar 'voldoende' ( wat ik ook in mijn review had gezet )!

[Reactie gewijzigd door SnakeByte99 op 12 april 2017 14:35]