Specificaties Boekenplank speaker - Bekijk alle specificaties

Elac UNI-FI BS U5 (Wit) Review

Arator 30 maart 2017, laatste update op 30 maart 2017, 1.016 views

Elac UNI-FI BS U5 (Wit)

Als vervanger/upgrade voor een Mordaunt-Short 5.1 set bij deze speakers terecht gekomen na meerdere luistersets.

Pluspunten

• neutraal
  • 3-weg
  • mooie afwerking. Frontjes worden met magneetjes op de plaats gehouden

Minpunten

• neutraal
  • niet goedkoop
  • Uni-Fi CC U5 (centerspeaker) niet echt klein

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Na een verbouwing is mijn ontspanningsruimte verhuisd naar een nieuw gedeelte. Bij de bouw had ik de nodige kabels al laten voorzien om een 5.1 speaker-systeem op te hangen. Ik had een Mordaunt-short 5.1 systeem opgebouwd rond de MS302-speakertjes. Ik vond dat het tijd was voor een upgrade/vervanging.
Er wordt vooral muziek afgespeeld, gegamed, en af een toe een filmpje
Voorwaarden
  • De speakers moesten kunnen worden opgehangen. Er lopen honden rond in huis, en ik zou niet willen dat een nieuwe set speakers gevandaliseerd zou worden door de trouwe viervoeters
  • Mijn huidige receiver moet ze kunnen aandrijven
  • Het totaal moest betaal blijven. Mocht het duurder worden, dan moest ik het kunnen splitsen (eerst front, later surround). Dus de reeks moest nog wel beschikbaar blijven
  • Logisch als het om speakers gaat, maar het moest toch goed klinken, en dit op uiteenlopende muziekkeuzes
Ik ben dus op zoek gegaan op verschillende fora en sites om reviews te lezen en ook op youtube worden op heel wat channels speakers besproken.
Mijn eerste keus viel op Kef, en vooral de T-speakers trokken mijn aandacht. Doch ik kon nergens vinden of ze op te hangen waren aan richtsystemen. Met alle achtergrondinfo ben ik naar een winkel getrokken om eens te luisteren wat zij mij konden aanbieden.
Luistersessie 1
Aangezien ik in de buurt van mijn woonplaats niet direct een verdeler van Kef vond, moest ik de grens over. Binnengekomen in de shop, legde ik in mijn voorwaardes uit.
Allereerst een teleurstelling, de T-speakers konden, volgens de verkoper, niet op een bestaand ophangsysteem gebruikt worden. Als ik ze toch wou richten, zat er niet anders op om in hout een soort wiggen te maken, en daar de speakers aan op te hangen.
De verkoper kwam dan met de E305 van Kef. Een set eitjes op stokjes. Door een handig systeem waren deze richtbaar naar alle kanten. De luistersessie begon met een live optreden van Metallica, daarna werd er nog wat jazz en blues opgezet. Voor een dergelijke kleine speakers, gaven ze toch een mooi geluid vond ik.
Toen ik vroeg achter boekenplankspeakers die eventueel op te hangen waren, kwam de verkoper met een set gebaseerd op de Kef Q100. En dit geluid was nog beter dan de E305, en aangezien ze in promotie waren, zou ik voor een dergelijke set amper iets meer voor hebben moeten geven.
Ik vroeg enkele dagen bedenktijd.
Luistersessie 2
Eigenlijk was ik verkocht. Het zouden de Kef Q100 worden, in het wit. Yep, ineens kwam er van het thuisfront nog een voorwaarde bij. Aangezien deze speakers toch wel wat groter waren dan de Mortauntjes, ruw geschat zouden de MS-jes 8 keer in een Q100 kunnen, en een "dergelijke grote zwarte doos" zou toch afsteken tegen het eerder lichte interieur.
Dus ik deed een bestelling voor een 5.1 systeem gebaseerd op de Kef Q100, in het wit. Een tweede teleurstelling. Blijkbaar is Kef aan het opruimen, want Q100 is niet meer verkrijgbaar in het wit. Gevraagd naar Q300, njet. Een E305 kon worden geleverd in het wit. Dat kon ik echter niet meer doen. Ik wist dat er andere speakers waren die toch wel in het budget konden vallen en die echter wel stukken beter klonken. Ik maakte dus een afspraak voor een nieuwe luistersessie, en ik vroeg aan de verkoper om een reeks speakers op te stellen die in het wit verkrijgbaar waren, die konden worden opgehangen of op een boekenplank konden worden geplaatst.
Zelf gaf ik bijvoorbeeld de Concept 20 en de 3020 van Q Acoustic door. En na wat opzoekwerk op het net, gaf ik ook deze Elac Un-Fi BS U5 door.
De verkoper had een dus een reeks opgesteld van 10 merken speakers, met dus ondermeer de gevraagde Q acoustics en Elac, Dynaudio, Dali, Magnat, ... en als afsluiter een Kef Q300, ter vergelijking. Deze werden allen aangestuurd met een Marantz receiver van 50 watt.
Van alle youtube reviews was me al opgevallen dat er regelmatig op dezelfde muziek werd teruggevallen, en inderdaad kwam de verkoper af met Lindsey Stirling "Crystallize" (vind ik ook een geweldige artieste), een unplugged live versie van "Keith don't go" Nils Lofgren (die plaat heb ik ook liggen), iets Adèle-achtig. Als persoonlijke keuze had ik Rhapsody met Dark Tower of Abyss. En ik kan u zeggen dat deze keuze toch een scherprechter was.
Als eerste kreeg ik de Q Acoustics en de Dynaudio te horen, daarna de Elac.
Mijn eerste gedachte bij de Elac was dat er iets ontbrak, zeker ten opzichte de Dynaudio. Rhapsody werd echter opgezet, en de Q acoustics maakten er een rommeltje van om dit echt krachtig te kunnen weergeven. De Dynaudio sleurde je er midden in. Dit had die ook al laten horen bij wat jazz, daar zat je niet in een club, nee, je zat op het podium naast de snare waarop met brushes werd gespeeld. Dit klinkt misschien goed bij R&B en drum'n'bass, ik werd echter snel moe. De Elac bleef de muziek echter neutraal weergeven, een streepje stiller en het zat mooi op de achtergrond zonder te storen, een streepje harder een het feestje kon starten. Het geen ik eerder precies vond ontbreken, werd hoe langer hoe meer een pluspunt. De Elac gaf alles mooi neutraal weer zonder te overdrijven in zijn bas. Als ik eerlijk moet zijn vond ik de Kef Q300 net iets warmer klinken, en als deze nog beschikbaar zouden zijn in het wit, was ik waarschijnlijk voor die gegaan.
De bestelling en de verpakking
Aangezien ik er een 5.1 set wou van maken, had ik 4 van deze Elac Uni-Fi BS U5 nodig, plus de CC U5 als center. Dit neigde echt al naar een over het budget zijnde set, dus een subwoofer heb ik laten vallen, deze komt later.

Ik moet zeggen dat de speakers, die per paar zitten, degelijk zijn ingepakt. De dozen gingen net in de koffer van mijn break. Elke speaker zit eerst in piepschuim, dan in een plastic zak, en dan nog in een zak van een een soort geweven vezel. De frontjes zitten apart verpakt in een kartonnetje.

Ook zitten er opkleefbare voetjes bij de gewone speakers, de center kreeg dit niet mee.
Geluid
Ik had al aangehaald dat ik deze boxen neutraal vond klinken. Op zich vond ik dit raar, aangezien het de enige 3-weg speakers waren die in de vergelijking zat.
Ik vind deze speakers zeer mooi klinken in het hoog en midden. Het laag klinkt zeer beheerst, zeker in mijn soort muziekgenres.
Wil je echter de oomphf, heb je wel een subwoofer nodig. (bijvoorbeeld in "Il Cigno Nero" van Luca Turilli)
Uitzicht
Momenteel heb ik de speakers staan met hun (zwart) frontje. Persoonlijk had ik liever een wit of een grijs frontje gezien, dus ik vermoed dat ik binnenkort de frontjes ga opbergen.
De frontjes worden mooi op hun plaats gehouden met een magneetjes, zodat je geen gaatjes in de voorkant van de speaker hebt.
De witte uitvoering vind ik persoonlijk mooi afgewerkt met de grijs-metalen speakers.
De Centerspeaker is zeker niet klein te noemen, zeker niet in de diepte. Op een moment dat televisie's steeds platter worden, en dus het meubel ook steeds minder diep, vrees ik dat de centerspeaker niet bij iedereen gaat passen in zijn meubel (30 centimeter, en dan nog de nodige ruimte voor de stekkers).
Geluid is voor iedereen persoonlijk. Sommigen hebben het liever vol in hun gezicht, ik heb het liever iets neutraler. Ook de receiver waarmee je de speakers aanstuurt, levert een zekere luisterervaring op.
Op zich klinken de speakers niet slecht, en hebben ze genoeg ruimte om de verschillende lagen van Rhapsody mooi weer te geven. Ze missen echter de kracht in het lage om desgewenst de nodige power te leveren, en dan is een subwoofer onmisbaar. Dus zeker niet de goedkoopste speakers, en als je de nodige bas wil hebben, moet je nog een subwoofer aanschaffen.

Heb jij ook een Elac UNI-FI BS U5 (Wit)?