Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

karschoo 29 maart 2017, laatste update op 7 april 2017, 352 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)

Het spel is te vergelijken met Star Wars I: The Phantom Menace. Hoewel het niet de zelfde body heeft als eerdere spellen, is het wel meer Mass effect en echte fans (zoals ik) smullen ervan. Als je van Dragon Age Inquisition houdt en van Mass Effect, is het een must-buy.

Pluspunten

• Grote game (+100 uur)
  • Goede cinematics en cutscenes
  • Actie gerichte gameplay
  • Passende sound
  • Meer Mass Effect

Minpunten

• Kleine bugs die de gameplay belemmeren
  • Zat meer in concept
  • Animatie en voice acting vereist nog aandacht

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4

Intro

De afgelopen dagen is Mass Effect Andromeda (MEA) bekroond tot een van Bioware’s slechtste spellen. De user-review beoordeling van metacritics is op moment van schrijven 4.6. Om dat in perspectief te plaatsen in totaal heeft de gamelijst van metacritics 35 pagina’s en wanneer ik sorteer op user-rating staat MEA halverwege pagina 32. Niet al te goed om dingen zacht te zeggen.

Zelf ben ik een groot fan van het Mass effect universum. Hoewel de gameplay van Mass Effect 1 niet goed gejaard is, is het verhaal op en top geslepen. Het verhaal forceerde me moeilijke keuzes te maken die zelden de “perfecte” uitkomst boden en in potentie grote gevolgen hadden. Deel 2 deed er nog een schepje boven op, waarna het einde van deel 3 me in een lege tweestrijd achterliet. Voldaan, onvoldaan en lichtelijk teleurgesteld (duizenden keuzes resulteerde op hoofdlijnen maar tot 3 verschillende eindes)

Ik schrijf deze review omdat ik zelf niet vind dat de game zo veel haat verdient als het krijgt. Vijftig uur erin is mijn conclusie als volgt: Als jij net zoon fan bent van Mass Effect en open staat voor een andere game in het zelfde universum, is het een must buy. Deze review bevat minor spoilers.

Gameplay

De gameplay is waar dit spel het sterkst is. Het ruilt de tactische kant van Mass Effect in voor meer actie, wat ik persoonlijk prettig vindt omdat het een goede flow in mijn spel houdt. De actiegerichte kant zie je terug in de menu’s, in combat en configuratie opties. Ik heb gespeeld als de tactische gecamoufleerde sniper met een auto turret en als een teleporterende, vuurbal afschietende close combat brawler. De verschillende configuraties gingen niet vervelen en de jetpack voegde echt wat toe.

Een biotic combo met Pull en Throw
Nomad
Ik ben aangenaam verrast door de nieuwe Mako (ME1), de Nomad. De Nomad is uitgerust met allerlei knoppen om me te vermaken tijdens het rijden.
  • 1. Door verschillende typen gieringen toe te voegen, kun je steile hellingen beklimmen of hard rijden.
  • 2. Daarnaast is er ook nog een soort drift modus voor je plezier (wellicht heeft dit een ander nut wat ik nog niet gevonden heb).
  • 3. Je kunt springen
  • 4. En de Nomad is met een hoop dingen up te graden, bijvoorbeeld met extra schilden die uitklappen als je uitstapt om je een extra voordeel te geven op het slagveld.
Mijn Nomad heeft echter “nog” geen wapens gemonteerd wat de Mako wel had. Je voertuig fungeert dus niet als tank (hoewel je wel vijanden kan overrijden)

De Nomad in game
Scannen
Ryder (de achternaam van je personage) beschikt over een scanner. Het duurde even voor ik er echt aan gewend was, maar na een paar uur was ik elke nieuwe ruimte aan het scannen. Het scannen van onbekende technologieën geeft je researchpoints waarmee je nieuwe gear kan ontwikkelen. Daarnaast krijg je extra informatie over de objecten die het verken en ontdekt gevoel vergroten. Voor sommige spelers zal dit aanvoelen als een klusje, maar ik vond het een nieuwe dimensie van loot.

Prestaties

Zelf heb ik de game gespeeld op een i7-3770, GTX 970 en 16gb intern geheugen. Het spel speelt met alles op high of very high tussen de 50 en 60 FPS zonder bijzondere drops.
Bugs
Tijdens het spelen heb ik een aantal bugs ondervonden, variërend van NPC’s die me beschoten vanuit een muur of zelf vastzitten tussen een paar rotsen. Hoewel dit vervelend is en de inleving verbreekt, is het geen dealbreaker voor mij. Het spel autosaved vaak en soms lost het zichzelf op als je saved en vervolgens laad.

Grafisch en Geluid

Het afgelopen jaar is de Witcher 3 de nieuwe benchmark geworden van een RPG game. Voor concurrenten is het een zware taak om het beter te doen dan de Witcher 3 en zelfs als een ME fan moet ik toegeven MEA grafisch niet in de buurt komt van de Witcher. Echter is het licht wat wordt gegenereerd prachtig, wat zorgt voor mooie landschappen die gepaard gaan met veel variatie.
De effecten en muziek versterken de acties in het spel op een positieve manier. Het geluid van je jetpack, geweren en biotics voelen bevredigend. De muziek is zoals we dat gewend zijn van Bioware, hoewel het me soms aan Dragon Age Inquisition (DAI) deed denken.
Het is meer dan mooi genoeg om de toon en sfeer te zetten die nodig zijn voor het verhaal. De graphics komen goed tot hun recht in de space setting en zijn qua kwaliteit vergelijkbaar met DAI.

De "kleine" Ark van mensen met de Nexus (een dockingstation voor de Arks)
Veel besproken animatie en voice acting
De gezichtsanimaties zijn soms wat overdreven en sommige bijrol NPC’s spreken als mijn saaie collega die aan de telefoon praat met ongepaste toonhoogte oscillatie. Echter, vond ik het zelf geen probleem. Het gros is van goede kwaliteit en dit geldt met name voor de belangrijkere personages. Na de update klopt de lip sync redelijk goed en gezichten zijn dynamischer. In de toekomst verwacht ik verdere tweaks. edit na update v1.05

Verhaal

Ik heb het idee dat de grootste kritiek van mensen zit in de uitwerking van het concept. De opzet is geweldig. Jij bent als vertegenwoordiger van de mensen, verkenner in een nieuw universum. Hier moet je onbekende werelden ontdekken, wellicht nieuwe soorten ontmoeten en de Melkweg vertegenwoordigen… Hoewel dit ook gebeurd, is het nooit in de out of the box setting waar ik op hoopte. Het verhaal heeft me niet verrast, op geen enkel moment, wat het hele Andromeda gebeuren irrelevant laat voelen.
Je ontmoet 2 á 3 intelligente soorten die allen een menselijke vorm hebben. Er is geen communicatie barrière dus na 1 gesprek maakt je Super-AI er Engels van. Eén soort begint op je te schieten zonder pardon, de andere soort is binnen twee minuten je vriend onder de voorwaarden dat je klusjes opknapt. Hoewel vorige delen de interactie ook zo aanvlogen, lijkt het hier uit context. Voor mij is dit een gemiste kans.

Het verhaal wordt later sterker, maar het spel voelt minder meeslepend, zeker vergeleken met deel 2 en 3 waar je constant werkte met een gevoel van urgentie.

Ontmoeting met één van de humanoid aliens
Sightseeing tour in Andromeda
Na de tutorial (2 á 3 uur op normal difficulty met veel exploring) gooit het spel je in het diepe, waar ik een deja-vu kreeg met Dragon Age Inquisition. Hoewel het spel je dwingt om van de tutorial wereld af te gaan, worden de taken en opties exponentieel meer. Overal waar je komt krijg je een zak met quests mee. Het verhaal gaat in de eerste paar uur dusdanig snel, dat ik het gevoel had overladen te worden met alle opties en progressie. Op een bepaald punt bezoek je wereld nummer 2 en binnen één gesprek krijg je toegang tot 3 nieuwe werelden en leidt de main quest je meteen weer van de planeet 2 af, dat is jammer want het spel had best even stil mogen staan bij het neerzetten van de on-Melkwegse sfeer. Je voelt je als een nieuwsgierige tourist die, voor je iets kan zeggen, terug de bus in moet.

Hierna krijg je genoeg tijd om te bekomen en rustig de werelden in een eigen volgorde en tempo te bezoeken. Daarna had ik het gevoel dat ik stapje voor stapje werkte aan de integratie van de mensheid in Andomeda.
Ryder is geen klootzak
Een kritiek punt dat, sinds ik het in een andere review las, niet meer uit mijn hoofd gaat is dat er geen manier is om een eikel te zijn in dit spel. Dialogen hebben 6 opties verdeeld in reacties en keuzes. Met reacties zijn er 4 mogelijkheden 1. Emotionele reactie 2. Logische reactie 3. Goofy reactie 4. Professionele reactie. Voor keuzes is het vaak een optie die instemt of niet instemt met een voorstel of actie, dit lijkt op de vorige mass effect games. De reacties lijken irrelevant omdat je niet het gevoel hebt dat je intonatie en boodschap invloed hebben hoe mensen op je reageren (tenzij je de honka-honka opties kiest die je teamleden hebben). Hoewel dit misschien niet anders is dan voorheen, gaf het paragon en renegade systeem het idee dat je het personage duidelijk vorm gaf. Nu lijkt het meer een soort leftover van evolutie… een beetje als onze kleine teen.

(Multiplayer) Strike Team Missies

Mass effect Andromeda heeft ook een multiplayer, waar je het met 4 medespelers opneemt tegen golven vijanden. Hier kun je in verschillende game types als bommen ontmantelen of een king of the hill variant, je singleplayer Ryder voorzien van extra geld, onderzoekspunten of items. In de multiplayer modus speel je een ander character dat vaardigheden bezit op basis van 6 standaard profielen. Als je multiplayer personage levelt, unlock je meer opties. Na elk potje is er een systeem waar je willekeurig nieuwe wapens en consumables kan krijgen. De multiplayer van Mass Effect is een leuke toevoeging maar absoluut geen gamechanger.

Online personage selectie

Mocht je de strike team missies niet zelf willen spelen, kun je zelf fictieve soldaten kopen met speciale strike team punten. Deze soldaten kun je inzetten op missies, en afhankelijk van hun talenten en levels is er een kans op succes. Als je het niet haalt is er niks aan de hand. Als je het wel haalt krijg je een beloning die bij de missie past, dit is alleen voor je singleplayer character. Het duurt afhankelijk van de missie 1 tot 4 uur voor de soldaat de missie heeft voltooid, wat van tevoren is aangegeven. Voor de kenners lijkt het erg veel op het systeem dat Assassins Creed 4: Blackflag ook had.

Het spel is te vergelijken met Star Wars I: The Phantom Menace. Hoewel het niet de zelfde body heeft als eerdere spellen, is het wel meer Mass effect en echte fans (zoals ik smullen) ervan.Hoewel mass effect echt wel ruwe randjes heeft die waarschijnlijk zullen blijven. Is het een ongelofelijk grote game met dik 100 uur aan gameplay. Als je van Dragon Age Inquisition houd en van Mass Effect, is het een must buy.

Changelog:
29-03-2017: Geupload

07-04-2017: Update n.a.v. v1.05
  • De hele overdreven makeup van vrouwelijke personages is aangepast naar subtielere en mildere versies.
  • Gezichtsanimaties zijn een stuk beter en minder plastic. Hoewel het soms te veel van het goede is. Een kleine frustratie in dialoog en houding, kan leiden tot een bijzonder boos gezicht.
  • Reizen tussen planeten is skip-baar, dus stukje hierover heb ik verwijderd.

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?

Thanx voor de review, ik ga hem binnenkort wel aanschaffen. Ik vond DAI wel een prima game. Tuurlijk vond ik DAO de allerbeste van die serie.

En ik heb laatst Mass Effect weer helemaal uitgespeeld en ben nu halverwege ME2. En ik vind dat elk deel min en pluspunten heeft tov elkaar. Bijv. dat eindeloze Mako rijden uit deel 1... of dat dat proben en uit deel 2... lood om oud ijzer wat mij betreft :D. Maar evengoed erg goede games. Als ik deel 3 uit heb, ga ik MEA kopen.