Logitech Z-640 (5.1) Review

SleutelMan 7 november 2005, 974 views

Logitech Z-640 (5.1)

Pluspunten

• Goede basweergave

Minpunten

• geen digitale ingang
  • vormgeving

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Deze set heb ik in november 2003 aangeschaf in combinatie met mijn huidge systeem (PIV icm Audigy II). Destijds twijfelde ik nogal aan de keus tussen de Z-680 en de Z-640. Ik vond die laatste set voor mijn wensen eigenlijk te weinig features hebben en vooral te weinig vermogen. In de tussentijd is gebleken dat het met dat laatste wel goed zat :P.

Zoals bij de meeste Logitech-sets zit het zwakke punt van deze set in de midden-tonen, zowel hoog als laag worden (in het geval van laag zeer goed) prima door gegeven. Het gemis aan DTS of Dolby-surround codering (digitale aansluiting dus) boeit me eerlijk gezegd niet zo heel erg aangezien mijn geluidskaart het werk meestal al doet en ik de set niet aansluit op een tv oid. Voor games zijn de analoge aansluitingen juist weer een zegen, zeker spellen met EAX effecten zijn erg mooi om te horen.

Ik gebruik de set voornamelijk om muziek te luisteren en DVD's te bekijken (de set is dan voor het geluid he :P), met af en toe een game ertussendoor. Ik houd zelf nogal van een stevige bas dus daarin zit ik met deze set (waarvan de subwoofer op minimum staat!) zeker wel goed.

Qua bouwkwaliteit en vormgeving kan ik zeggen dat de speakers er goed uitzien op het eerste gezicht, maar dat de beugels (voetjes) niet altijd even stevig zijn (beetje te flexibel af en toe :P). Qua vormgeving is het niet echt iets bijzonders, als je het vergelijkt met andere merken dan is de algemen vorm wel hetzelfde en deze hebben dan weer een andere ronding erin (die ik zelf trouwens lelijk vind, daar niet van :P).

Al met Al is dit een simpel setje met een aantrekkelijk prijs die ik (tegenwoordig) toch links zou laten liggen tov de meer modernere sets van Logitech (of andere merken). Destijds was het mid-range en ik vind het (voor mezelf) een goede set die vooral uitblinkt in muziekweergave en de hoge/lage tonen :).

Heb jij ook een Logitech Z-640 (5.1)?