Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart Review

Gsus86 30 maart 2017, laatste update op 30 maart 2017, 2.554 views

Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart

Samsung Galaxy A5 2017 - zeer goede midrange smartphone met een prachtige 1080P AMOLED scherm, relatief lange uithoudingsvermogen van de accu en IP68 certificering.

Pluspunten

• Prachtige AMOLED scherm
  • IP68 certificering
  • Relatief lange uithoudingsvermogen van de accu
  • Fotokwaliteit overdag met zonlicht zeer goed
  • Mooi design
  • FM radio

Minpunten

• Geen optische beeldstabilisatie
  • Fotokwaliteit in het donker is iets minder
  • 4K video maken niet mogelijk

Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) review

Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) was officieel in Januari 2017 aangekondigd. Het is de opvolger van hetzelfde model die in December 2015 was uitgebracht, Samsung Galaxy A5 (2016). De grootste verbeteringen die de Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft ten opzichte van het 2016 model zijn als volgt: Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft meer RAM en ROM geheugen (3GB RAM en 32GB ROM geheugen), IP68 certificering, Samsung Exynos 7 Octa (7880) chipset in het 2017 model heeft een iets hogere kloksnelheid (1.9GHz) en het is geproduceerd op een kleinere process (14nm procedé ten opzichte van 28nm procedé in het 2016 model) en de camera's in het 2017 model heeft meer megapixels gekregen (16 megapixel camera aan de voorkant en aan de achterkant). In deze review komen deze aspecten uitgebreid terug.

In het doos van de Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) kun je de volgende spullen vinden: Samsung Galaxy A5 smartphone (2017), snel oplader (max. 15W), Type-C USB oplaadkabel, micro-USB to Type-C kabeladapter, Samsung oordopjes, instructie en garantie foldertje.
Uiterlijk
Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) ziet er prachtig uit moet ik zeggen, voorkant en achterkant bestaat uit glas en de camera aan de achterkant steekt niet uit. Het glas aan de achterkant is ook licht gebogen, waardoor je de smartphone goed kan vasthouden. Ondanks dat deze smartphone een schermgrootte heeft van 5.2 inch, is het nog vrij goed te bedienen met 1 hand.

De luidspreker in het 2017 model is verplaatst naar de rechter zijkant, vrijwel bovenaan te vinden. Het geluid dat uit deze luidspreker komt is redelijk. Het geluid is vrij helder en je kunt de stemmen in een video redelijk goed verstaan. Wil je betere geluidskwaliteit, dan is het aansluiten van een headphone in de 3,5mm-headphone jack nog steeds de beste optie.

Aan de rechter zijkant vind je ook de aan/uit knop. Aan de onderkant van de smartphone vind je de Type-C USB poort en ook de 3,5mm-headphone jack. Steeds meer smartphones krijgen tegenwoordig een Type-C USB poort. Oude micro-USB kabels die je thuis hebt liggen kun je in principe dus niet meer gebruiken op deze smartphone, tenzij je een micro-USB naar Type-C kabeladapter hebt. Samsung levert zo'n adapter mee in het doos.

Aan de linker zijkant van de smartphone vind je de volumeknoppen en de simkaart ingang. Aan de bovenkant van de smartphone vind je de ingang voor de microSD kaartje, een microSD kaartje tot 256GB kun je erin zetten.

Ik ben tevreden over de bouwkwaliteit, het is zeer stevig door de metalen behuizing (bedekt met glas aan de voorkant en achterkant) en alle knoppen zitten goed vast.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTAPFRlg0jPTaL.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTAPF34pz7WBei.jpeg
Scherm, IP68 certificering en vingerafdrukscanner
Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft een 5.2 inch Full HD Super AMOLED scherm. Het heeft een pixeldichtheid van 423dpi en net als alle andere Samsung AMOLED schermen heeft deze scherm een Diamond Pentile indeling. Voordelen van een AMOLED scherm ten opzichte van een LCD scherm is dat een AMOLED scherm oneindige contrast heeft, diepere zwartwaarden (zwart is ook daadwerkelijk zwart) en de kleuren zien er schitterend uit op een AMOLED scherm.

Mijn ervaring is dat het scherm nog steeds zeer goed leesbaar is wanneer je buiten bent met veel zonlicht overdag, dus de maximale helderheid van het scherm is dus dik in orde. Ook de kijkhoeken zijn uitstekend. De schermkleuren kun je ook aanpassen in de scherminstellingen (basis, foto of bioscoop stand). In de basis stand worden de kleuren minder fel weergegeven (meer realistischer).

Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft ook een IP68 certificering. Dit betekent dus dat de smartphone stofbestendig is en tot 30 minuten lang onder water kan blijven (max. 1.5 meter). Samsung Galaxy S7 heeft ook deze feature en het is nu ook te vinden in de goedkopere Samsung Galaxy A5 smartphone. Dit is een feature die zeer handig is om te hebben.

Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft ook een vingerafdrukscanner aan de voorkant. De vingerafdrukscanner werkt over het algemeen prima, 8 v/d 10 achtereenvolgende keren herkent de vingerafdrukscanner direct mijn vingerafdruk en gaat dan naar de home screen. Het duurt ongeveer 2 seconden om naar de home screen te gaan vanuit slaapstand. De vingerafdrukscanner werkt niet wanneer je natte vingers hebt.
Software en UI (User Interface)
Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) draait op een schil (Grace UX) gebaseerd op Android 6.0.1 (Marshmallow), helaas dus nog geen Android 7.0 (Nougat). Eerste indrukken zijn positief. Het ziet er vrij overzichtelijk uit. Alle Samsung apps, Google apps en Microsoft apps vind je in een aparte map. Microsoft apps zoals Word, Excel en PowerPoint worden dus standaard meegeleverd op je smartphone. Op het beginscherm vind je automatisch al de belangrijkste apps zoals camera, telefoon en berichten. Je kunt natuurlijk zelf aanpassen welke apps op het beginscherm terecht komen.

Een handige Samsung app die meegeleverd wordt is Veilige map. In deze map heb jij alleen toegang tot bijvoorbeeld privé foto's, notities en bepaalde apps. Derden hebben dus geen toegang tot die gegevens of apps door middel van bijvoorbeeld een wachtwoord in te stellen.

In de scherminstellingen kun je onder andere blauw licht filter inschakelen. Door deze filter in te schakelen heb je minder last van vermoeide ogen. Andere schermfunctie die je kunt inschakelen is het Always On-scherm functie. Hierdoor kun je altijd de tijd, datum, accupercentage en notificaties zien op het beeldscherm wanneer die uit staat. Deze functie gebruikt wel meer energie waardoor je accu sneller leeg raakt.

Een mogelijke pluspunt is dat er ook een FM-radio app aanwezig op deze smartphone (voor mensen die veel naar radio luisteren). Met deze app kun je dan radio luisteren zonder gebruik te maken van je Internetbundel. Je moet dan wel oordopjes aangesloten hebben in de 3,5mm-headphone jack. Daarna kun je de lokale radiozenders luisteren via de oordopjes of luidspreker. Je kunt ook de radio uitzendingen opnemen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0A15x3obvbM.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0A2ro9yaedf.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0AasQr8VkQx.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0A2PfixVtUV.png
Verschillende Benchmark tests
Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft een midrange Samsung Exynos SoC (Exynos 7880) met daarbij 3GB RAM geheugen en 32GB interne opslag geheugen. De CPU heeft 8x zuinige A53 cores met een kloksnelheid van 1.9GHz. De GPU is Mali-T830MP3 (3 cores in totaal). Deze Samsung SoC is vergelijkbaar met Snapdragon 625 die ook 8x A53 cores heeft en het is ook geproduceerd is op 14nm proces. Na het allereerste keer opstarten van je smartphone blijft er ongeveer 1GB RAM geheugen en 23GB opslag geheugen hiervan over.

Ik heb de belangrijkste bekende benchmark tests uitgevoerd, waaronder Antutu benchmark, Geekbench 4, AndroBench, 3DMark en GFXOpenGL. De resultaten (zie foto's hieronder) liggen in de lijn der verwachting van een midrange smartphone met alleen A53 cores en een GPU met 3 cores. De scores zijn dus een stuk lager dan high-end smartphones met bijvoorbeeld Snapdragon 652, 820 en 821 of Mediatek X20 en X25.

AndroBench test laat de resultaten zien van de snelheid van het opslag geheugen (type eMMC). De leessnelheid is ongeveer 178MB per seconde en de schrijfsnelheid is ongeveer 70 MB per seconde. Als het gaat om UFS 2.0 of 2.1 type opslag geheugen, dan zijn de lees- en schrijfsnelheden een stuk hoger. UFS 2.0 of 2.1 type opslag geheugen vindt je op dit moment alleen in high-end smartphones, zoals bijvoorbeeld Samsung Galaxy S7. Hogere lees- en schrijfsnelheden zorgen voor een betere gebruikerservaring (apps of games kunnen bijvoorbeeld iets sneller opgestart worden).

We hebben het nu gehad over verschillende benchmark tests, maar wat zijn de echte werkelijke ervaringen. Mijn ervaring is dat het zeer soepel loopt. Internetten gaat uitstekend (via WiFi of 4G Internet). Webpagina´s worden namelijk snel geladen. Het wisselen van verschillende apps (multitasking) levert geen problemen op. Ik heb geen vertragingen ervaren. De GPU is ook krachtig genoeg om populaire games vloeiend te spelen zoals Need For Speed Most Wanted, Clash Royale, Fire Emblem Heroes en Super Mario Run.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0A3nSLZeiLa.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0A2lEGmNRrO.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0A1LZnqm7ta.png https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1CTB0AyX2SqKPeW.png

Overige zaken
De bel kwaliteit is ook prima in orde. Het gesprekspersoon was prima te verstaan en het gesprekspersoon hoort mij ook duidelijk heb ik te horen gekregen. De GPS werkt uitstekend, het signaal wordt vrij snel gevonden in Google Maps of HERE map app en het is nauwkeurig. Bluetooth en NFC is ook aanwezig op deze smartphone.
Accu test en ervaring
Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft een accu grootte van 3000mAh. Samsung heeft een snel oplader meegeleverd in het doos. De oplader kan met maximaal 9V/1,67A (15W) je smartphone opladen. Ik heb even getest hoelang het zou duren om van 5% tot 100% te gaan met deze snel oplader. Voor deze test heb ik de smartphone in vliegtuig stand gezet en alle apps gesloten.

Binnen 30 minuten is je smartphone bijna voor de helft opgeladen (46%). In 45 minuten is je smartphone voor 67% opgeladen. In een uur tijd is je smartphone voor 85% opgeladen. Het duurt ongeveer 85-90 minuten voordat je smartphone volledig is opgeladen. Ik heb ook de temperatuur gemeten tijdens het opladen. De smartphone wordt ongeveer 32-33 graden Celcius warm aan de achterkant, dus dat valt reuze mee.

Ik ben zeer tevreden hoelang de accu meegaat op deze smartphone. Na 1 uur lang continue Internetten via 4G verbinding is het accu percentage gedaald van 99% naar 90%. De helderheid van het scherm was ingesteld op een niveau waarbij het scherm nog redelijk goed belicht is. Na 30 minuten een game (Clash Royale) gespeeld te hebben via WIFI, is het accu percentage gedaald naar 85%. Daarna nog een uur Internetten via 4G is het accu percentage gedaald naar 75%. Vervolgens heb ik gekeken naar een 24 minuten lang durende lokale video (MKV video bestand met ondertitel toegevoegd). Het accu percentage is vervolgens gedaald naar 71%. Daarna een andere lokale video bekeken (video is 17 minuten lang en MP4 bestand met H.264 codering). Het accu percentage is maar 2 procent gedaald (69%).

Ik heb deze smartphone ook meegenomen voor een dagtrip binnen Nederland. Ik was om 9 uur 's ochtends vertrokken en rond half 7 's avonds was ik weer thuis. Accu was eerst voor 100% opgeladen. Ik had op die dag veel gebruik gemaakt van offline map waarbij GPS wordt gebruikt. Door gebruik van GPS daalt je accu percentage in principe vrij snel. Ook had ik veel foto's en video gemaakt op die dag en daarna nog bijna 2 uur gebruik gemaakt van Internet via 4G. Het accu percentage was rond de 17% toen ik thuis kwam. Je kunt denk ik dus met gemak een dag volhouden zonder tussentijds op te laden.

Camera foto en video kwaliteit
Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) heeft een 16 megapixel camera zowel aan de voorkant als aan de achterkant met een diafragma van f/1.9. Helaas is geen optische beeldstabilisatie aanwezig en je kunt alleen tot 1080P video's maken. 4K video's maken is dus niet mogelijk op deze smartphone. De camera user interface is vrij simpel. Je hebt een knop om foto's te maken en een knop om video's te maken. Er is ook een professionele stand aanwezig waarbij je zelf onder andere de witbalans of ISO kan veranderen. Andere standen die je kunt kiezen zijn Panorama, Hyperlapse, HDR, Nacht en Eten. Een optie om RAW foto's te maken is niet aanwezig op deze smartphone.

Hieronder zie je wat foto's die ik gemaakt heb in verschillende omstandigheden. Alle foto's zijn gemaakt in de automatische stand en de foto's zijn alleen wat kleiner gemaakt.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP1bHLXz0lQ.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP11mKRQZ7O.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP2EEnuqp59.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP1GvdE9qzz.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP2CBgRBtEX.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP1agyc2uwl.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP3k4LGkleF.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP2QgPhCZyC.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKPmbRZCC6xQ.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKPVMMMFm3Dv.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP1T6ctOJOK.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP2kK5oUf6R.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP1XNwpoRj5.jpeg

De foto's hierboven zijn op een vrij zonnige dag gemaakt. Ik ben over het algemeen zeer tevreden over de kwaliteit van de foto's die overdag zijn gemaakt. De foto's van de Markthal en daarnaast The View (reuzenrad) zien er scherp uit en de kleuren zien er meestal natuurgetrouw uit. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de overige foto's (o.a. Rijksmuseum en Van Gogh museum) die overdag zijn gemaakt. Als je een beetje inzoomt op die foto's, dan zie je nog vrij veel details met vrij weinig ruis. De panorama foto is ook vrij goed gelukt. Auto focus snelheid is redelijk snel overdag.

In de video hierboven zie je de auto focus snelheid van deze smartphone. Ik probeerde zo snel mogelijk de verpakking of de mini donuts te focussen. Was de mini donuts in focus, dan drukte ik meteen op de verpakking om die in focus te krijgen.

Ik heb ook een 1080P video gemaakt van de Markthal en de reuzenrad. De video heeft een bitrate van ongeveer 17.3Mbps en het heeft stereo geluid (256 kb/s). De video is ongeveer 1:30 minuten lang en de video grootte is 190MB. Ik heb deze video met de hand gemaakt (zonder tripod dus), je ziet daarom dus lichte trillingen in de video. Deze smartphone heeft helaas geen optische beeldstabilisatie dat ook handig is voor filmen. Ik ben redelijk tevreden over de video kwaliteit. De kleuren zien er opnieuw natuurgetrouw uit en het ziet er vrij scherp uit.

Ik heb ook een paar foto's gemaakt in een IKEA vestiging waarbij de hoeveelheid licht een stuk minder was. De ISO-waarde van deze twee foto's zijn een stuk hoger dan de foto's die buiten zijn gemaakt met veel zon. Als je een beetje inzoomt op die twee foto's, dan is de hoeveelheid ruis een stuk meer zichtbaar (vooral in donkere plekken) en sommige delen van de foto zijn ook een stuk minder scherp. Ik had ook wat andere foto's gemaakt in IKEA, alleen zijn die mislukt (kwam pas thuis achter), omdat ze niet scherp zijn.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKPFYHuREfnK.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP1fM7yQJbD.jpeg

Hieronder zie je ook wat macro foto's die ik gemaakt heb. De macro foto's zien er goed uit, de kleuren zien er realistisch uit en door de lichtsterke lens (f/1.9) zie je een mooie bokeh effect in de achtergrond. Kort nog over de kwaliteit van de foto's van de selfie camera aan de voorkant. Selfie foto's die van dichtbij zijn gemaakt, zien er op zich wel goed uit. Het persoon in de selfie foto is scherp, alleen is de huidskleur iets witter dan normaal (waarschijnlijk vanwege het beauty effect die je tegenwoordig veel in smartphones vindt bij het maken van een selfie foto). Ga je iets verder vandaan staan (door bijvoorbeeld de timer te gebruiken), dan is de hele foto soms een beetje onscherp.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP2S2cBUG8C.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP2TbeV1PVn.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBKP1YGoymgOG.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CTBQp3HaQdX7dX.jpeg
Al met al, wil je niet de hoofdprijs betalen (700 euro of meer) voor een smartphone, dan is de Samsung Galaxy A5 smartphone (2017) een zeer goede keuze. Het 5.2 inch AMOLED scherm is prachtig met uitstekende kijkhoeken en de maximale helderheid is ook vrij hoog. Je kunt gemakkelijk de test lezen op je scherm wanneer het zonnig is buiten. De smartphone zelf ziet ook prachtig uit met glas zowel aan de voorkant en als aan de achterkant. Een andere pluspunt is dat deze smartphone IP68 certificering heeft. Het uithoudingsvermogen van de accu is ook zeer goed te noemen. Je kunt gemakkelijk een dag volhouden zonder tussentijds op te laden. De 16 megapixel camera aan de achterkant maakt ook goede foto's bij voldoende zonlicht. En ondanks dat deze smartphone niet de sterkste chipset heeft, kan deze smartphone de meest populaire games gewoon vloeiend spelen.

Op dit moment kun je deze smartphone kopen voor rond de 360 euro bij een webshop. Ik vind het een redelijk acceptabele prijs gezien de specificaties van deze smartphone. Voor ongeveer 60 euro meer kun je de Samsung Galaxy S6 kopen (betere chipset, camera en hogere schermresolutie), maar persoonlijk vind ik het design van de Galaxy A5 (2017) iets mooier dan de Galaxy S6. Hogere schermresolutie ga je toch niet echt merken op een 5.1 of 5.2 inch scherm. Chipset en camera kwaliteit (met name in het donker) zijn wel iets beter op de Galaxy S6, maar ik ben over het algemeen tevreden hoe vloeiend het loopt op de Galaxy A5 (2017) ondanks de iets mindere chipset. Galaxy A5 (2017) smartphone heeft wel een IP68 certificering die de Galaxy S6 niet heeft. Ook zou de Galaxy A5 (2017) een hogere accuduur hebben dan de Galaxy S6.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart?

Super nuttige review, Ik ben geďnteresseerd in deze telefoon, en deze review heeft me nog een stukje de kant van deze telefoon opgeduwd. Heel erg bedankt. :) Ik heb de review trouwens gevonden via de Gebruikersreview van de Maand. ;)
Review van iemand die telefoon heeft mogen testen en na (positieve) reviews geplaatst te hebben, telefoon gratis heeft mogen behouden.
Toen ik de review heb geschreven, wist ik helemaal niet dat ik de telefoon zou winnen. Dat was pas achteraf duidelijk (meer dan een maand later). Zowieso verandert dit niets aan mijn review over deze telefoon. Ik heb zowel de positieve punten als de negatieve punten belicht, zoals een review moet zijn (niet alleen positieve dingen vertellen).
De review is netjes en voor mijn gevoel ook eerlijk geschreven, deze heb ik ook niet voor niets met een +3 beoordeeld.

Op 27 april werd pas bekend dat de gebruiker zijn borg terug kreeg. Dat de telefoon (achteraf) alsnog gratis is geweest, doet niets af aan de kwaliteit.