Specificaties PC met C2D E7600 en 4GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 21,5" 3.06GHz (najaar 2009) Review

teun-v 4 december 2009, laatste update op 4 december 2009, 6.889 views

Apple iMac 21,5" 3.06GHz (najaar 2009)

Pluspunten

• design
  • afwerking
  • kwaliteit van display

Minpunten

• plaatsing aansluitingen
  • indicatie sluimer stand
  • verbruik batterijen muis

Features Score: 4
Apple heeft afgelopen oktober een aantal van zijn producten een opfris beurt gegeven waaronder ook de iMac lineup. Belangrijke eigenschaven van deze nieuwe serie iMac's zijn onderander LED backlit display, aluminium behuizing en de vergroting van het grootste model van 24" naar 27".

Waarom een iMac 21,5?
Na dat mijn vaste computer de leeftijd van plusminus 6 jaar heeft gekregen en mijn MacBook van inmiddels 3 jaar toch wat na begint te laten voor de dagelijkse bezigheden die ik er mee doe werd het de hoogste tijd voor een nieuwe computer.

De iMac zal ik voornamelijk gaan gebruiken voor "dagelijks gebruik", Photoshop, Audio Recording en zo nu en dan een spelletje.

Ik had zelf de grote wens dat het deze keer een Apple computer zou worden simpelweg omdat ik er de 3 jaar echt verknocht ben geraakt aan OSX. De keuze voor was na een bezoekje aan de reseller om de 27" en de 21,5"te bekijken snel gemaakt, de 27" was te groot voor zijn definitieve plaats:X Dan blijft nog over de keuze tussen welke 21,5" en wat er dan nog voor hardware in moet. Ik heb de eenvoudigste versie al snel laten afvallen vanwege de 500gb harde schijf welke ik te klein vind en wat ook meespeelde was de grafische kaart. Nu we nog de mogelijkheid hebben om de grafischekaart een bump naar de ATI Radeon HD 4850 vond ik dit het geld niet waard. De reseller had er die dag blijk baar zin in een heeft er 4GB extra geheugen bij in geprikt zonder extra kosten(was wel op blackfriday). Verder wilde ik een fullsize toetsenbord waardoor ik een bekabelde versie bij de iMac kreeg.Zo ben ik dan tot een iMac gekomen met de onderstaande specificaties.

Specificaties
  • C2D Wolfdale 3,06 Ghz
  • ATI Radeon HD 4670 met 256 MB GDDR3
  • 8GB4 1066 MHz DDR3
  • 21,5" 16:9 scherm op 1920 x 1080
  • 1TB HDD (Seagate ST31000528ASQ)
  • DVD R/W
  • Webcam (iSight 1280x1024)
  • Gigabit Lan
  • Wlan
  • Bluetooth
Uit de doos
In de doos van 64x53x22 cm bevind zich boven in tussen 2 piepschuim stukken die de iMac op zijn plaats houd een klein doosje met volgende inhoud: toetsenbord, muis, batterijen, handleiding, garantie papieren, herstel software, schoonmaak doekje en niet te vergeten het velletje Apple stikkers. de iMac word goed op zijn plaats gehouden door de piepschuim blokken tijdens transport die zowel bovenin als ook onderin de doos zich bevinden. De iMac zelf zit verder nog in een beschermende zak. Verder bevind zich in de doos nog een stroom snoer.

Eerst indruk
Dun, elegant, blingbling is denk ik het woord wat ik zoek. De iMac doet verder groter dan ik verwacht had. De afwerking ziet er goed uit, er viel niets te vinden aan krassen of wat dan ook. De nieuwe eerste gedachte die ik bij de nieuwe Magic Mouse krijg is die van een inlegkruisje.

Afwerking
Zoals als eerder gezegd is de afwerking goed. Voor het scherm bevind zich een "glas plaat" die na mijn idee het geheel mooi afwerkt. Ik schrijf "glas plaat" aanhalingstekens omdat als je er tegen aantikt het niet naar glas klinkt. Aan de voorzijde bevind zicht verder nog het het Apple logo. Aan de achterzij zijn alle aansluiting te vinden. Deze zijn netje in de aluminium achterkant verwerkt. In de poot bevind zich een gat waardoor je de kabels kan geleiden. Ook de power knop bevind zich aan de achter kant en is netjes in de behuizing ver werkt. Hier onder een aantal afbeeldingen zodat je zelf kan beoordelen.
Apple Magic MouseiMac 21,5" achterkantiMac 21,5" achterkant

Beeld
Voor het display is een IPS paneel gebruikt welke in combinatie met de Led backlit een zeer mooi helder beeld geeft. Het display van mijn MacBoek, welke totaal niet te vergelijken is met deze, doet gewoon geel aan als je het vergelijkt. Het wel even wennen aan aan het 16:9 verhaal als je alleen maar 16:10 gewend bent. Fysiek is het verschil niet zo groot maar bij mij geeft dit het gevoel dat ik achter een veel groter scherm plaats neem. Wat wel hinderlijk kan zijn is de weerspiegeling van licht in de glasplaat. Om dit te vermijden zul je op moeten letten waar je de iMac plaats toneellichtte van lichtbronnen en licht gekleurde objecten.

Geluid
Voor wat betreft het geluid wat uit de iMac komt kan ik alleen maar zeggen: Ik had zeker niet beter verwacht, eerder slechter. Voor gewoon een beetje geluid is het voldoende maar voor de wat meer "eisende" Muziek liefhebber is het waardeloos en zal toch externe spiekers moeten aansluiten. Ik gebruik zelf een externe Audio interface over firewire en gebruik daarom dan ook niet de ingebouwde geluidskaart en spiekers.

Software
De meegeleverde is zoals voor iedere Mac de laatste versie van OSX en iLive bestaande uit iPhoto, iMovie, GarageBand, iWeb en iDVD wat is voor voldoende is voor het maken van een personal homevideo op DVD tot het maken van een simpele website. Verder is er een 30 dagen versie van iWork aanwezig, het office pakket van Apple wat ik zelf graag gebruik. Verder is er standaard geen verder extra geïnstalleerde software aanwezig.

Prestaties
Helaas heb ik geen echte manier om dit objectief te meten dus daarom mijn subjectieve mening. Voor mijn gevoel is deze machine snel wat er mee te maken kan hebben dat ik van machines kom die tenminste 3 jaar oud zijn. Het opstarten had naar mijn gevoel toch wel iets sneller gekund. Ik laat het hier bij en zal voor de prestaties toch naar reviews van anderen moeten verwijzen welke ruimschoots te vinden zijn. Dit geld ook voor het stroom verbruik van deze machine.

Warmte- en geluidsproductie
Hier valt weinig over te vertellen bijden dat hij zowel idle als ook gestrest stiller blijft als dat ik verwacht had. Zo nu en dan bij schijf activiteit kan je deze wel horen ratelen wat jammer is maar niet irritant. Verder merk ik op dat als de iMac ingeschakeld is ik een hoog frequent geluid hoor wat wel storend is (weet niet of iedereen deze kan horen).

Gebruiksgemak
Over het algemeen kan ik ben ik zeer tevreden over deze machine. Er zijn echter toch een paar kleinigheden die ik mis of anders had gezien. onder andere mis ik een indicatie waaraan je kan zien of de iMac in sluimer stand staat of in zijn geheel uit. Verder had ik de aansluitingen liever meer naar het midden gezien zodat kabels makkelijker door de geleidingen gat in de poot geleid kunnen worden.

De multitouch muis wert intuïtief en reageert goed op de verschillende gestures. Het toetsenbord is voorzien, op de plaats waar de F* toetsen zich bevinden, van verschillenden functies waarmee onderander iTunes maar ook je dashboard en expose kan bedienen. Ik mis hier dan wel weer de functies om je bureaublad tevoorschijn te halen en expose op programma niveau (al licht dat dan woord aan mij omdat dit in OSX 10.6 als dock expose werkt maar goed ik mis het toch)

Wat verder opvalt is het verbruik van batterijen in de muis. In het tempo dat ik deze nu gebruik gaan ze maar een maand mee wat ik toch wel redelijk kort vind. Wet dan wel weer handig is dat je de muis kunt uitschakelen doormiddel van een schuif knop op de onderkant van de muis.
Onderkant Apple Magic Mouse

Alles bij elkaar genomen ben ik zeer tevreden met deze aankoop.Het is een typische naar mijn smaak mooi Apple design.Er zien wel wat punten die beter hadden gekund. De prijs kan misschien nog wat beter. Al met al ik ben gewoon verliefd op deze machine.

Heb jij ook een Apple iMac 21,5" 3.06GHz (najaar 2009)?

Ja, dat hoge geluid is vh scherm, hier staat de oplossing: http://www.silentpcreview.com/stop_lcd_whine Indien nodig kun je freeware gebruiken, zoek op "mac brightness" bijvoorbeeld.
Dit is een workaround, niet een oplossing. Zoals ook op die zelfde site staat beschreven kun je dit niet gebruiken als je enigszins waarde hecht aan kleur echtheid, je verkleind namelijk het kleurbereik van je display hiermee. Het is gewoon een nadeel die te wijten is aan de hardware en de gebruikte techniek (PWM) welke misschien door Apple kan worden opgelost met een firmware update.
De iSight is hardwarematig in staat tot 1280*1024.
Je hebt gelijk, hij wordt standaard gedownsamplet naar 648*480. Doormidden van de Api kun je wel toegang krijgen tot de beeld data van 1280*1024
Mooie review. Dat hoge geluid wat je hoort komt doordat de CPU van voltage verandert. Dat heb ik ook met mijn laptop.
Mijn gok is dat het wat met de backlit te doen heeft als ik deze verander dan verandert het geluid. Het miste last heb ik wanneer ik hem op max- of minimaal zet.
Hey, heb vrijdag ll ook imac 20" gekocht; in promotie, bij Switch te Gent. Ideaal en mooi maar echt- voor mij althans- immens storend geluid. Een geluid van hoge frequentie. Zo erg dat ik hier met mijn koptelefoon opzit. Ga morgen bellen voor reparatie, inruilen of geld terug. Kan mij voorstellen dat niet iedereen zich daaraan stoort, maar ik ben zeer gevoelig aan mijn gehoor, woon op den buiten, in de stilte. Er passeren hier auto's en er is hier lawaai van vanalles maar dat.. Kom net van bij vriendin die laptop heeft gekocht, geen mac, en die draait superstil, piepklein beetje geluid van ventillators, maar bijna onhoorbaar. Conclusie; Apple steekt volgens mij véél energie en geld in marketing en design, verpakking dus, ipv zo'n belangrijk gegeven op te lossen. Het is een geluid dat dwars door je hoofd gaat. De eerste dag (euh, nacht) ben ik 5 uren met de Mac bezig geweest en ik kan je verzekeren dat de morgen nadien ik nog enkele uren datzelfde hoog geluid in mijn hoofd hoorde, zoals na een nachtje uitgaan in lawaai, om zot te komen. Heb gegoogled en toch wat zelfde problemen terug gevonden.
Mijn vraag; Zouden ze daar iets kunnen aan doen?
Zou ie zelfs stil gemaakt kunnen worden?
Enfin, ze zullen er wel iets moeten met doen, hopelijk niet zoals die andere persoon op www die hem pas na drie keer binnen doen terug kreeg met een aanvaardbaar geluidsniveau..
Heb zelf sinds gister precies dezelfde iMac alleen dat met 4GB geheugen. Tot nu toe bevalt hij echt super. Snel, mooi en alles werkt meteen. Kan verder ook niets anders zeggen dat ik me volledig kan zien in je review.
Bedoel je hier nou het toetsenbord of de muis mee?
In geval van het toetsenbord kun je met die Exposé toets (=F3) alle Exposé functies doen maar vereist dit wel wat gymnastiek omdat je het met de cmd, ctrl, etc. toetsen moet combineren. Je kunt verder ook de old skool F9, F10, F11 toetsen instellen om Exposé te doen waarbij je wel moet instellen dat de functietoetsen standaard gebruikt moeten worden (dat is out of the box niet zo, dan gebruik je de speciale toetsen zoals de media keys, F-toetsen moet je dan met Fn doen).
Voor de muis hebben ze inmiddels tools als BetterTouchTool maar daarvoor kun je beter in het Magic Mouse topic op het forum kijken.
Ik bedoelde het toetsenbord. Ik denk dat ik dat niet helemaal duidelijk heb omschreven maar ik doelde op het fijt dat er voldoen "lege" F-toetsen zijn om alle Expose mogelijkheden onder te brengen, zelfs op het bluetooth toetsenbord. Ik heb ze nu F16, F17 en F18 gestopt (deze toetsen bevinden zich niet op het bluetooth bord).

Over de mogelijkheden van de Magic Mouse ben ik niet heel diep ingegaan omdat deze voorlopig voor mij alles doet wat ik van een muis verwacht.