Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) Review

FanysherTestpanel 2 april 2017, laatste update op 24 september 2017, 547 views

Mass Effect: Andromeda, PC (Windows) (Testpanel)

Niet de slechtste, maar ook niet de beste game die ik ooit heb gespeeld (wel de mooiste). Mass Effect Andromeda (ME:A) is een semi-open wereld, RPG, sci-fi, alienachtig en noem-het-maar-op game. Als nieuwe speler vermaak je je prima met deze game, omdat er genoeg te doen en te zien is.

Pluspunten

• Mooi beeld als je op high of ultra kan spelen.
  • Field of view slider (geen hoofdpijn tijdens het spelen)!
  • Sfeer!
  • Genoeg content.

Minpunten

• Best veel (onnodige) cutscenes.
  • 'Mooie' emoties.
  • Geen benchmarkmodus (vind ik persoonlijk belangrijk).
  • Veel kleine bugs.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4

1. Introductie

Mass Effect: Andromeda (ME:A) is in de afgelopen weken een veel besproken onderwerp. Van bugs, glitches tot aan characters die een les nodig hebben in non-verbale communicatie. In deze review probeer ik nog een paar dingen aan te kaarten ALS NIEUWE SPELER! Ik heb in het verleden geen van de ME games gespeeld, dus ik heb een andere kijk op de game. Ook ben ik iemand die niet vaak ‘single player’ games meer speelt. Ik speel vaker CS:GO, LoL en nog wat meer games die de focus hebben liggen op multiplayer of co-op. De laatste single player game die ik echt heb gespeeld is Dead Space 3. En ja, dat is een tijd geleden 😉!

Genoeg over mezelf… Op naar het gedeelte waarom jullie dit lezen 😊!

ps. Ik speel de game op insanity difficulty.

2. Globale samenvatting van het verhaal

In Mass Effect: Andromeda speel je als een van de Pathfinders, meneer of mevrouw Ryder. Als Pathfinder heb je de taak om verschillende planeten te vinden, waar het mogelijk is om te (over)leven. Tijdens deze reis leer je steeds meer dingen over de Andromeda Initiative en de rassen die hierbij betrokken zijn.

3. Gameplay

3.1 Meppen of kapot schieten?
In ME:A heb je keuze om skills te kiezen uit drie verschillende categorieŽn, namelijk; combat, biotics en tech. Een voorbeeld: Ik heb zelf gekozen om als een ‘tactical cloack sniper’ te spelen.
Je ziet dat je de ‘tech’ kant al veel verschillende keuzes hebt qua active en passive skills, dus je hebt genoeg keuzes in welke stijl je enemies ‘mept’ of ‘kapot schiet’. Een dik pluspunt is dat de game ook in een animatie laat zien wat de skill precies doet. Hieruit blijkt dat niet elke build optimaal is voor elke situatie. Gelukkig kun je daar een beetje in ‘tweaken’, want behalve skills heb je ook nog de zogenaamde ‘profiles’.
Deze profiles kun je zien als een ‘class’ in de normale RPG’s, ook al is dit niet helemaal waar. Je kunt eigenlijk elke skill combineren met elk profile die je maar wilt. Deze profiles kun je ook ‘upgraden’ als je meer skillpoints in bepaalde skills investeert en daarmee kun je ook meteen nieuwe profiles unlocken. Zoals je bij mijn profiles kan zien, heb ik de mogelijkheid om te kiezen tussen soldier, engineer (hehe, ja ik ben Asian 😉) en infiltrator. Infiltrator gebruik ik standaard, omdat het mij ‘14% weapon headshot/weak point bonus’ geeft en dat is best handig voor long range. Echter als combat niet meer long range is, dan maak ik gebruik van de engineer. Bij engineer krijg je namelijk een combat drone die meehelpt bij het overleven van mijn turret voor close range combat en dat is ook weer handig! Dus genoeg skills en profiles te combineren.
3.2 Buddies
Tijdens de reis naar verschillende sterrenstelsels en planeten heb je een aantal buddies die je meeneemt. Hoe verder je komt, hoe meer buddies je krijgt. Nu vind ik dit een leuke toevoeging, maar AI blijft AI (niet echt intelligent). Strategisch gezien kun je hen gebruiken als lokaas, want een toegevoegde waarde hebben ze niet in de combat. Ze hebben weinig opties qua skills, zoals je ziet in de afbeelding hieronder.
Je hebt keuze uit 3 active skills en 2 passive skills en daar blijft het dan ook bij. Verder kun je deze buddies commando’s geven, zoals cover of het aanvallen van een target. Als je het aan mij vraagt, heeft dit aspect weinig toe te voegen in de combat, want er ziet weinig diepgang in.
Voor mij blijft het toch de vraag waarom er geen co-op mode is geÔmplementeerd. De twee buddies kunnen ook vervangen worden door andere spelers. Een gemiste kans dus!
3.3 Ongeordende boodschappenlijst aan quests
Het zoeken en vinden van quests in je journal is een grote chaos. Je moet maar uitzoeken waar je de quests kan vinden, op elke planeet het is of je bent op de juiste planeet en dan heb je de mogelijkheid om de quest aan te klikken op je gps/map. Al weet je dan nog steeds niet echt om welke quest het gaat, want je krijgt alleen maar de naam te zien. Op een gegeven moment heb je zoveel quests dat het gewoon niet meer overzichtelijk is. Ook de wijze waarop de UI is gemaakt is ook niet fijn. Ik scrol(de) me suf!
3.4 R&D
In deze game kun je veel verschillende wapens, armor en augmentations craften. Je hebt hier keuze uit drie verschillende data types, namelijk Milky Way, Heleus, Remant. Om hier gebruik van te maken moet je wel de wereld scannen voor ‘research points’. Deze points gebruik je dan om de blueprints te onderzoeken en deze kun je later verwezenlijken door de juiste mineralen daarvoor te vinden. En hier begint het probleem. De lijst aan mineralen is een echt een waslijst, dus ook hier scrol je je kapot. Ook de UI bij het craften van wapens is niet handig. Je ziet wat je nodig hebt om een wapen te craften, maar als je niet genoeg mineralen hebt, dan moet je per se naar een apart terminal om deze mineralente kopen. Het had allemaal in een menu gekund.
3.5 Rondvliegen
Dit vind ik misschien wel het mooiste aan deze game. Als Pathfinder ben je dus bezig met verschillende galaxies te bezoeken. Op een gegeven moment is het ook mogelijk om een ‘basis’ neer te zetten op bepaalde planeten. Het avontuur zit er dan echter nog niet op, want je moet meerdere sterrenstelsels vinden. Het mooie is dan ook dat de bewoners van de ‘basis’ gewoon verder gaan met de ontwikkeling, dus je krijgt nieuwe quests en je kunt steeds meer plekken bezoeken. Hierdoor kreeg ik echt het gevoel dat ik iets deed om een planeet meer leefbaar te maken voor de bewoners.

Echter zijn ook hier de cutscenes onnodig. Elke keer als je land op een planeet, cutscene! Elke keer je een planeet verlaat, cutscene! Alles wat met transport te maken heeft, cutscene! Het erge is ook dat je deze niet over kunt slaan. Het is leuk voor de eerste 5 keer, maar daarna is het gewoon ku...ik bedoel irritant. Je kunt nu de 'reis' van planeet naar planeet skippen, maar dan moet dat wel in dezelfde melkweg. #nietgoedgenoeg

4. Beeld

Een woord, wooooow. Ik heb nog nooit zo mooi uitzicht gezien in een game. Uitzicht is mooi, landschap is mooi, echt alles is mooi. Op ultra en high setting ziet de game het beste uit, maar op medium vind ik het echt niet te spelen qua beeld. Het is nog slechter dan de gezichtsanimaties.

5. Geluid

De voice acting is niks speciaals, misschien wel iets aan de mildere kant. De frustratie of blijheid is niet echt te merken in de voice acting. Verder is de muziek prima en de geluiden van de wapens zijn ook mooi om naar te luisteren. Een voorbeeld, het typische geluid van een sniper zonder silencer dat gevolgd wordt door een explosief geluid van een bom! Persoonlijk vind ik het heerlijk!

6. Besturing

De game is speelbaar met muis & toetsenbord en een controller. Ik heb de game gespeeld met muis & toetsenbord en de besturing is wel okay. Je kunt je keys een andere binding geven en voor de nomad (de auto in ME:A) kun je ook keybindings aanpassen. Misschien een ‘klein’ verbeterpuntje is toch wel de manier hoe je door het menu moet scrollen. Ja, je moet serieus scrollen. Pijltjes methode met daarbij page 1, 2 en 3 is blijkbaar niet over nagedacht.

7. Replaywaarde

Ik kan hier nog niet zoveel over zeggen, want ik heb de game nog lang niet uitgespeeld. Ik zal de game misschien opnieuw willen spelen als er een 'new game+' mode is, dit om nog de overgebleven unlockables to unlocken. Ik denk echter dat ik de game niet opnieuw ga spelen om het verhaal.

Verder heb ik heel even gekeken naar de multiplayer en daar is de replaywaarde wel terug te vinden, ook al is grinden niet echt mijn speelstijl.

8. Prestaties

Deze game heb ik mogen spelen op Tweakers HQ en natuurlijk bij mijzelf thuis.

Tweakers specs:
i7 4790
GTX 1070
16 GB RAM

Op de pc’s bij Tweakers liep de game op 1440p, ultra, tussen 30-60 fps. Er waren frame drops bij grotere werelden, maar ook in cutscenes.

PC thuis specs:
i5 6500
GTX 970
16 GB RAM

Thuis speelde ik 1080p, high, tussen 40-60 fps. Ook hier gold dat er frame drops waren bij grotere werelden en cutscenes. Deze framedrops zijn wat afgenomen nadat ik mijn drivers heb geŁpdatet. Ook merkte ik dat mijn CPU vaak tegen de 80-100% cpu usage zat, dus multitasken op mijn systeem thuis was geen optie.

Ik adviseer om de game niet op medium te spelen, want dan kun je beter Minecraft gaan spelen :)!

9. Prijs

Ik heb niks voor deze game moeten betalen, dus voor mij was het zeker ‘worth it’. Als ik hiervoor de volle mep had moeten betalen, dan was het waarschijnlijk een nee geweest. Dit komt ook vooral dat ik meer plezier heb in games waarbij je je vrienden mee kan laten doen. #coopmodeplease

10. Conclusie

Een leuke game, maar niet voor iedereen. Voor een nieuwkomer is dit zeker een aanrader, maar wacht dan wel even totdat de meeste bugs eruit zijn verwerkt. Er is al een bericht gekomen dat er ‘verbeteringen’ zullen komen in april, dus we zullen zien..

Verder zal ik in de toekomst nog 'edits' toevoegen en deze kan je hieronder vinden.
edits
Edit 1 (05-04-2017): Ik heb mijn eerste boss verslagen... 2 uur heeft het in beslag genomen. Het geeft mij het gevoel van oude games, namelijk patroon leren herkennen en weak spots vinden. Was een leuke 'learning curve' :D!

Edit 2 (07-04-2017): Patch 1.05 Belangrijke patches: je kunt cutscenes skippen van planeet naar planeet en de lipsync is verbeterd.

Edit 3 (24-09-2017): Er komen geen patches meer uit voor ME:A (single player). En ik ben ook nu een stuk verder in het verhaal. De quests worden eenzijdig en de character progressie wordt ook steeds minder. Het begin was leuk, maar het is steeds hetzelfde, helaas!

Heb jij ook een Mass Effect: Andromeda, PC (Windows)?

Dat is een flink uitgebreide review. Goed bezig!
Ik wacht nog even met deze game tot het in de aanbieding is en er nog een paar patches zijn die de game nog wat fixen.
Hoi Rambooow,

Heb veel tijd in de review gestoken, dus ik waardeer je compliment!
En ja, hopen dat ze nog alle bugs eruit patchen en op een aanbieding, want ik 50ish euro's doet wel een beetje pijn aan mijn portemonnee! Als je dat geld hebt, dan is het zeker het geld waard.

Nogmaals bedankt :)
ugh 4 sterren en je zal het spel niet eens kopen...
Iets zegt me dat het gratis krijgen van het spel je eind resultaat heeft beinvloed.
Hoi Haas,
Zoals ik de review aangeef, ben ik meer van de co-op en multiplayer games. Singleplayer games zitten niet in mijn 'voorkeurspakket'.

Denk bijvoorbeeld aan:
Een 3* Michelin restaurant serveert goed eten, maar dat betekent niet dat elk persoon een voorkeur heeft om bij een Michelin restaurant te gaan eten. Misschien heeft de persoon wel een voorkeur voor afhaal. Betekent dat de persoon dan niet naar een 3* Michelin restaurant wilt gaan? Nee, maar hij of zij heeft gewoon een andere voorkeur.

Als iets niet mijn stijl is, betekent het niet dat het slecht is he :)!

[Reactie gewijzigd door Fanysher op 20 april 2017 14:01]