Specificaties koelpasta - Bekijk alle specificaties

Arctic MX-3 Thermal Compound (4g) Review

Dlocks 3 december 2009, laatste update op 3 december 2009, 1.298 views

Arctic MX-3 Thermal Compound (4g)

Pluspunten

• Volgens verschillende reviews iets beter dan de pasta van arcticsilver.com.

Minpunten

• Geen support, geen handleiding.

Ik heb de Arctic Cooling MX-3 pasta van arctic-cooling.com twee maanden geleden online gekocht omdat deze wat betreft 'koeling' iets beter uit reviews op het internet kwam dan de pasta van arcticsilver.com.

Bij het pakketje bleek geen handleiding te zitten. Dus ik ben naar de website van arctic-cooling.com gegaan om een handleiding te zoeken. Die bleek er helaas niet te zijn.

Vervolgens heb ik een e-mail verzonden met de vraag hoe ik die pasta i.c.m mijn processor moet gebruiken. Ca anderhalve week later had ik nog geen reactie ontvangen. Dus stuurde ik een reminder. Weer een week later nog steeds geen reactie dus dezelfde mail naar meerdere adressen die op hun website staan verzonden met de optie leesbevestiging en hoge prio aan. Dit was op 19 oktober en tot op heden nog steeds geen reactie.

Kortom, van arctic-cooling.com kun je geen support verwachten.

Ik ga nu de pasta van arcticsilver.com bestellen. Die hebben -zoals het hoort- netjes voor iedere processor een handleiding staan waarin stap voor stap staat hoe je hun pasta moet gebruiken.

Heb jij ook een Arctic MX-3 Thermal Compound (4g)?

Ik snap het niet. Je bestelt koelpaste van goede kwaliteit "omdat het iets beter koelt" maar hebt vervolgens geen benul hoe je het moet aanbrengen?
Verder vindt ik het de titel review niet eens waardig, het is meer een rant omdat er geen handleiding bij zit dan een review.

Het is me zelfs niet waard om je 1 ster te geven voor je typwerk...
maar hebt vervolgens geen benul hoe je het moet aanbrengen?
Ik weet inderdaad niet hoe ik het moet aanbregen (verschilt per processor). Ik ging er vanuit dat er een handleiding bij zou zitten omdat de concurrent arcticsilver.com wel voor iedere processor een specifieke handleiding levert.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 3 december 2009 12:47]

Heb toch al aardig wat cpu's, nb's en gpu's ingesmeerd en geen van alle moeten ze anders. Allemaal het zelfde principe. En als tweaker mag je niet klagen...... Wij hebben namelijk GOT en daar zijn handleidingen zat te vinden:
(2e hit bij "koelpasta aanbrengen')
[Ervaringen] Koelpasta's
Beetje overdreven dat je een handleiding nodig hebt om koelpasta aan te brengen. Wil je ook een handleiding bijgeleverd krijgen met daarin hoe je je zojuist aangeschafte banaan eigenlijk openmaakt?
Als je de verschillende handleidingen van de concurrent arcticsilver.com bekijkt en welke stappen je allemaal moet doorlopen (voor iedere processor weer andere stappen en andere manier van aanbrengen) dan is het helemaal niet vreemd dat ik een handleiding nodig heb.
Een appel is geen peer.
Ik geloof dat je het niet eens hoeft uit te smeren
Het probleem is dat het juist verschilt per processor. Bij de ene moet je het uitsmeren, bij de andere moet je een streepje maken. Althans, dat is bij de pasta van arcticsilver.com het geval. Of dat ook zo werkt bij de pasta van arctic-cooling.com weet ik niet aangezien die geen handleidingen hebben en geen support leveren.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 3 december 2009 12:33]

Ik vind de handleiding bij koelprut anders wel zeer gemakkelijk.
Meestal zijn die gedrukt op papier dat dik genoeg is om de pasta namelijk netjes uit te smeren over de cpu. Dan hoef ik m'n portomonnee niet te zoeken om het met een pinpasje te doen ;)
Ik geloof dat je het niet eens hoeft uit te smeren :p De druk van het koelblok zou de pasta moeten verdelen ;)

Overigens zijn hierover genoeg guides op internet te vinden voor de twijfelaars!
niet dat ik reviews schrijf

maar je beschrijft hier meer idd het bedrijf Artic ipv de coolpaste....
En niet eens even gebeld, mijn ervaring is zowiezo dat mailenvaak niet echt helpt direct contact werkt altijd beter.

en heb je een gebruiks aanwijzing hier nu echt voor nodig, is het niet gewoon een kwestie van een dunne laag aanbrengen en proc erop? En als je het echt niet weet misschien naar de eerste de beste PC shop in de buurt om te vragen. Of een vraag op het forum hier, vast mensen die dit spul al een keertje hebben gebruikt.....
maar je beschrijft hier meer idd het bedrijf Artic ipv de coolpaste....
Ja klopt, maar ik ben van mening dat het voor een consument wel van te voren duidelijk mag zijn dat die:
1. Geen support krijgt (dus geen reactie op email).
2. Er geen handleiding bij zit.

De enige manier om deze relevante informatie aan het product toe voegen is via de review optie.
En niet eens even gebeld
Ze zitten in Hong Kong, VS en Zwitserland maar op de website staat geen telefoonnummer. Daarnaast behoren ze gewoon op emails te reageren.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 3 december 2009 12:47]

weet je als jij een handleiding nodig hebt om, koelpasta uit te smeren, ga er dan gewoon niet aan beginnen. en nou niet met het tegen argument komen, ik wil wel gewoon een goeie koeler hebben, prima stap naar een pc boer en laat hem het doen, maar kom niet aan met idiote dingen zoals een handleiding voor koelpasta, omdat arctic silver dat doet, hoeft het niet meteen de marktstandaard te zijn, net zoals er op sommige pakken staat this side up 8)7 terwijl dat toch echt wel duidelijk is.

voorbeeld:
als je een turbo in je auto gemonteerd wil hebben, ga je ook niet zelf een beetje aanprutsen en dan zeggen, ja maar er stond helemaal nergens hoe ik het moest doen, nee dan laat je het een auto monteur doen.

zo werkt de wereld, de een kan dat en bied dat aan en de andere kan weer wat anders en verdient zo zijn brood, en als je dan dus geen geld hebt om het iemand anders te laten doen dan is dat dus jammer, maar ga dan niet je eigen onkunde afschuiven op een fabrikant die, al deze dingen niet hoeft te leveren.
Ja nou weten we het wel. Volgens de Tweakers die hierboven reageren is het een pluspunt als een bedrijf:

1. Geen handleiding levert ondanks het feit dat de wijze van aanbrengen per processor zeer sterk kan verschillen.
2. Niet reageert op email.

En is het negatief als:

1. Een bedrijf wél een handleiding levert.
2. Een bedrijf support levert.

En uitaard is het ook heel slecht te noemen dat als iemand zoals ik potentiele kopers wijs op deze punten zodat ze van te voren weten dat bedrijf X geen handleiding en geen support levert en bedrijf Y wel.

Om mijzelf nog maar eens te herhalen:

Ik begrijp echt de negatieve reacties niet. Wat is er mis mee om als consument voor aankoop van een product te weten dat een bepaalde leverancier geen support (geen reactie op e-mails) en in dit geval geen handleidingen levert en dat een ander leverancier dit wel doet? Waarom zou je dat als consument niet willen weten en waarom is het zelfs negatief en slecht om dat van te voren te weten?

Lijkt mij alleen maar goed om dergelijke informatie van te voren tot je beschikking te kunnen hebben. Nadeel van dit soort informatie is 0 en voordeel van dit soort informatie is sowieso groter dan 0 dus positief.

Maar goed, blijkbaar vinden bepaalde Tweakers het juist slecht ofwel negatief om dit soort informatie van te voren te hebben. Wellicht kunnen jullie je ei dan beter kwijt in het onderdeel shopreviews:

Daar vind je meer dan genoeg van dit soort reviews over bedrijven die slechte support leveren -zoals het consequent niet reageren op e-mails van klanten- die jullie kunnen afkraken ofwel als niet relevant kunnen bestempelen.

En vergeet niet dat arctic-cooling.com meerdere producten levert. Dus wellicht wel handig om van te voren te weten hoe dit bedrijf met klanten omgaat.

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 17 augustus 2010 22:57]

ik moet zeggen dat de reviewer een punt heeft..

Ooit wel eens gehoord van Liquid metal als koelprut?
Ik zou me als fabrikant wel 10x bedenken om er geen handleiding bij te doen..

Wat nu als de pasta stroom geleidt? wat uit de naam van het product af te leiden "zou kunnen zijn" Wat als ik er maar gelijk de hele tube overheen kwak.. Tijdens draaien van de pc wordt het vloeibaar en begint het te druppen..

Wijze woorden medetweakers??
Tig filmpjes op youtube die laten zien dat je luchtpockets krijgt met uitsmeren. (tenzij je een hdt koeler hebt, dan moet je wel). Misschien toch nog niet zo gek om er een handleiding bij te stoppen.
Tis net als je een OEM samsung drive besteld en vervolgens hen gaat mailen hoe je het moet aansluiten aangezien er geen handleiding erbij zit. 8)7

Nette review hoor, een echte aanrader dus. Ow w8... ;)

[Reactie gewijzigd door lordMocro op 3 december 2009 19:04]

Als andere leveranciers van OEM drives wel support leveren dan wil ik graag van te voren weten dat er een leverancier is die geen support levert.

En daarnaast is een appel geen peer en een OEM Samsung drive geen Arctic Cooling pasta. Ik weet niet of ik op de processor een streepje moet aanbrengen een stipje, de hele processor moet insmeren of een andere optie moet gebruiken. Zoals ik al eerder schreef verschilt dit per processor.

Maar goed, blijkbaar vinden bepaalde Tweakers dat dit soort zaken valt onder algemene kennis. Wellicht vinden jullie de concurrent arctic-cooling.com dan juist een slecht bedrijf omdat die wel meerdere handleidingen leveren. Als dat jullie voorkeur heeft en voor jullie een pluspunt is dan kopen jullie het lekker daar. Dat is het idee van een review. Kun je zelf bepalen wat belangrijk is en op basis daarvan tot een aankoop overgaan. Maar ga niet oordelen over wat voor andere mensen wel of niet belangrijk is.

-zoals het consequent niet reageren op e-mails van klanten- die jullie kunnen afkraken ofwel als niet relevant kunnen bestempelen. :>

[Reactie gewijzigd door Dlocks op 4 december 2009 00:54]

Nee hoor. ;)
Dat klopt. Even serieus, je gaat toch ook geen auto kopen zonder dat je een rijbewijs hebt? als je iets koopt en je weet niet eens hoe je het moet gebruiken, koop het dan gewoon niet. En bij OEM producten is het juist de bedoeling dat je er geen handleiding bijkrijgt, daarom is het goedkoper. Als je een handleiding wilt, moet je de retail versie halen. Maar ga dan niet lopen verkondigen dat Arctic Cooling zo vreselijk slecht is omdat het geen handleidingen meeleverd. Daar heb je dan zelf voor gekozen.
Arctic = Arctic Cooling. Beetje achtergrondinformatie. en handleidingen meeleveren is niet slecht, maar in dit geval overbodig.
Als je denkt dat je bij een (NB: een OEM) doosje koelpasta een handleiding gaat krijgen, help ik je uit die droom. Dat gaat niet gebeuren. En bovendien zijn er talloze filmpjes op youtube te vinden hoe je koelpasta moet aanbrengen.
En dit een review noemen vind ik wel heel optimistisch...
Als jij het belangrijk vind dat er een handleiding bijzit, moet je, zoals ik al zei, een retaildoosje halen. Maar ik weet niet of die er wel bestaan voor koelpasta. Maar je hebt zelf (onbewust) voor een OEM spuitje gekozen (wellicht vanwege het prijsverschil), dat is dan jouw fout, maar ga er dan geen bedrijf mee afkraken. En for your information, elke koelpasta wordt op dezelfde manier aangepast. Als je ook maar de moeite had genomen vond je op de website van Arctic zelf (!!!!) de handleiding van de MX2 pasta. (http://www.arctic.ac/inde...id=3794882824db69d4023891). Beetje inzet was leuk geweest.
Ik begrijp het wel. Jij koopt iets, hebt geen flauw idee wat het is, neemt niet eens de moeite om een beetje onderzoek te doen hoe je het moet gebruiken en kraakt daarna het bedrijf af omdat ze je niet beantwoorden. Waarschijnlijk ben je daar ook vierkant uitgelachen. Dit is gewoon algemene kennis en weet je niet hoe het moet, doe het dan gewoon niet. Dat ze je niet beantwoorden heb je wel een punt mee, maar dat weegt niet op tegen de fouten die je zelf maakt.

En dan nog over die shopreviews... Daar gaat het over retailers, shops, in Nederland zelf, waar misschien een bestelling meerdere honderden euro's zijn. Daar is een slechte beoordeling wel iets belangrijker dan dit. En een gast met problemen dat hij niet weet hoe je koelpasta moet aanbrengen is toch wel van iets kleiner belang. Ook bij Arctic: dat is algemene kennis. Als je niet weet hoe, begin er niet aan.
Is het niet gewoon mogelijk om een handleiding op internet op te zoeken en het dan aan te brengen? We willen graag een goede review van het product, geen melding dat je niet weet hoe je het moet aanbrengen.

Zoals coffeejunkee al zei, je moet oppassen dat je geen luchtpockets krijgt, anders wordt het koeleffect teniet gedaan.

Zelfs dan zijn er nog steeds handleidingen te vinden op youtube. Een tweaker moet toch iets zélf kunnen doen.
Maar aan de andere kant, je hebt wel gelijk dat er support hoort te zijn. Meestal is het overduidelijk hoe je het moet aanbrengen, maar als beginner kun je het misschien niet weten. Als ze niet op vragen oid. reageren, dan hebben ze een support van 0,0. Dan ben ik het met je eens dat je ze 1 ster geeft voor die reden.