Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Mouse Review

ikeizer 15 februari 2010, laatste update op 15 februari 2010, 2.164 views

Apple Magic Mouse

Pluspunten

• Laser werkt goed op diverse ondergronden (hout, zwart, wit getest)
  • Werking multitouch prima
  • Prima batterij levensduur

Minpunten

• Rechtermuisknop functie "mist" regelmatig
  • "Swipe" functie vrijwel onbruikbaar
  • Krasgevoelig plastic

Na jaren lang de standaard meegeleverde Apple muizen direct aan de kant te hebben geschoven, is dit de eerste muis van Apple die bij mij mijn oude trouwe Logitech MX Revolution heeft weten te vervangen.

Verpakking
De Magic Mouse wordt geleverd in een kleine, schamele verpakking - een hard plastic (showcase) doosje met hierin de muis, twee batterijen en een mini handleiding. Drivers zul je dus moeten downloaden via Apple's software update (welke bij een bijgewerkt systeem waarschijnlijk al aanwezig zijn).

Installatie & drivers
De muis werkte direct - via Bluetooth wordt er verbinding gemaakt met de computer en de Magic Mouse werd herkend. In het systeemvoorkeuren paneel kan je de tracking, scroll en dubbel klik snelheid instellen. Hier deed bij mij een probleem zich voor - op mijn eind 2008 24 inch iMac is de cursor snelheid te laag. Dit is uiteindelijk verholpen door Mzoom te installeren - een kunstgreep dus.

Verder kan je in het paneel opties instellen voor 1 vinger en 2 vingers. Bij 1 vinger functies staan de rechter muisknop, scroll en zoom (beeldscherm), terwijl bij 2 vingers alleen de optie "Swipe" staat om te navigeren (vorige, volgende).

Ergonomie
In eerste instantie twijfelde ik sterk over de vorm van de muis en vroeg me af of deze geen problemen zou opleveren bij lang gebruik. Dit blijkt voor mij echter geen issue te zijn, de muis ligt fijn in de hand, het gewicht is prima en de werking is prima.

Werking
De laser heeft geen moeite met verschillende ondergronden en werkt precies. Het multitouch oppervlak van de muis is groot en werkt prima. Vooral scrollen (met momentum) is een genot. De "swipe" functie om te navigeren is moeilijker bruikbaar - je moet de muis op een vreemde manier inklemmen om dit te kunnen gebruiken. Ook een punt van kritiek is de "rechter" muisknop - aangezien het bovenste gedeelte van de muis uit één stuk plastic bestaat, wil de rechter muisknop nog wel eens gewoon als linker klik geregistreerd worden.

Batterijduur
De batterijduur van de muis is prima. Bij veelvuldig gebruik en zonder uitschakelen haal ik ongeveer een maand gebruik. Prima. De muis wordt zonder cradle geleverd. Ik vind dit geen nadeel - een batterijlader werkt prima en het scheelt weer wat kabels.

Kwaliteit
De muis oogt goed - de onderkant is van aluminium met teflon glijstrips over de gehele lengte. De bovenkant is van het "bekende" witte Apple plastic. Dit plastic krast ERG makkelijk en naast het feit dat dit er niet netjes uitziet, worden de krassen inmiddels voelbaar bij scrollen. Jammer.

• Apple iMac 24 inch - eind 2008
  • macOS

Heb jij ook een Apple Magic Mouse?

Meer advertenties

Gave en duidelijke review! :*)

Het enige wat ik een beetje vreemd vind, is dat, ondanks dat je toch redelijk wat punten hebt gevonden die wat minder zijn, je het product toch een maximale score geeft als 'algemene beoordeling'.

Dat lijkt me wat tegenstrijdig.

De algemene beoordeling is dus eigenlijk een samenvatting van je oordeel over het apparaat.

[Reactie gewijzigd door Herman op 16 februari 2010 00:18]

Klopt. Er zijn wel degelijk kanttekeningen, maar dit is de beste muis waar ik tot nu toe mee heb gewerkt. Vandaar de hoge algemene beoordeling.
Maar dat dit de beste muis is dat is al gebleken bij de pluspunten maar om dan een volle goede beoordeling te geven geef je eigenlijk aan dat er geen (nouwelijk/ grote) kanttekningen zijn. En de punten die daar staan vind ik persoonlijk best wel punten die mee mogen tellen.
De laser werkt niet op glas.
Ligt er aan wat voor glas. Ik heb hier een IceMat en de Magic Mouse werkt prima.
Werkt op alle ondergronden gewijzigd...