Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 4040 Review

itsnaud 19 maart 2017, laatste update op 19 maart 2017, 350 views

AVM FRITZ!Box 4040

De FRITZ!Box 4040: het broertje van de FRITZ!Box 7490, maar alsnog even krachtig!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Draadloosbereik
  • Snelheid
  • Functionaliteiten

Minpunten

• Vormgeving
  • Geen DECT mogelijkheden

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

Afgelopen week heb ik de FRITZ!Box 4040 voor vrienden van me mogen installeren, zelf heb ik al een tijdje de 7490 hangen die net iets meer functionaliteiten heeft (zie review: https://tweakers.net/prod...dition-international.html). De FRITZ!Box is geplaatst naast een Experiabox van KPN.
Installatie
De installatie is zeer gemakkelijk, de eerste LAN poort werd gebruikt om het internet signaal van de Experiabox te ontvangen. Je plugt de LAN kabel in beide LAN poorten (een in de Experiabox en een in de FRITZ!Box) en voilla de FRITZ!Box weet precies wat er moet gebeuren. Enige wat je dient te doen is te verbinden met het WiFi netwerk van de FRITZ!Box waarna je via http://fritz.box direct door de installatieschermen kunt gaan (overigens niet benodigd om het internet te laten functioneren).
Functionaliteiten en bereik
Qua functionaliteiten heeft, zoals ik aangaf, de FRITZ!Box 4040 net wat minder opties dan de 7490. Zo is de 4040 voornamelijk bedoelt als router en kan de 7490 meer functionaliteiten van de modem overnemen. Zodoende is het mogelijk om op de 7490 DECT telefoons aan te sluiten waar de 4040 dit helaas niet kan.
WiFi
Het WiFi bereik in vergelijking tot de standaard Experiabox van KPN is stukken beter. De bovenverdieping was onvoldoende gedekt in de oude situatie waar de FRITZ!Box dit nu helemaal opvangt, een flinke verbetering dus!

De FRITZ!Box maakt gebruik van de 2.4 Ghz en 5 Ghz frequentie, dit zorgt ervoor dat de snelheid indien je dicht bij de router bent zeer hoog ligt (tot wel 866 Mbit/s). Helaas blijft het bij de 2.4 Ghz band toch wat trager en beperkt tot maximaal 400 Mbit/s. De 2.4 Ghz band reikt verder waar de 5 Ghz band enkel in werking treedt wanneer je dicht bij de router bent.
NAS
De FRITZ!Box biedt een ingebouwde NAS functionaliteit aan, het enige wat je hoeft te doen is een externe harde schijf aan te sluiten. De FRITZ!Box herkent deze direct en maakt het mogelijk om in het gehele netwerk de bestanden te raadplegen op elk toestel in huis! Daarnaast is het ideaal als je beveiligingscamera's in huis hebt, je kan alle camerabeelden direct via FTP uploaden naar je externe harde schijf voor veilige interne opslag!
Plus- en Minpunten
De plus- en minpunten kan ik rechtstreeks uit mijn eerdere review halen, deze zijn bij beide producten hetzelfde:
Pluspunten
● Het WiFI bereik is echt uitstekend. Zelfs aan het einde van mijn straat heb ik nog bereik. Hele bovenverdieping heeft bijna het volledige bereik, op mijn iPhone heb ik op de bovenverdieping 2 van de 3 streepjes van het WiFI signaal.
● Snelheid. Omdat de FRITZ!Box gebruik maakt van een 2.4-GHz en een 5-GHz frequentie is de snelheid draadloos optimaal zodra je verbonden bent met de 5-GHz frequentie. Deze frequentie kan gegevens namelijk sneller overbrengen dan de 2.4-GHz frequentie, maar heeft hierdoor wel een kleiner bereik. Dit is geen probleem omdat hij dan overschakelt op het 2.4GHz signaal.
● Toegankelijkheid. Het is erg gemakkelijk om een apparaat te verbinden met de FRITZ!Box. Door de WPS mogelijkheid gaat dit ook nog eens super snel.
● Beheerbaarheid. Alle instellingen zijn terug te vinden in een controlpanel dat goed is onderverdeeld in secties. Zo kun je gemakkelijk hetgeen vinden waar je naar op zoek bent.
Minpunten
● De FRITZ!Box is nogal groot. Mijn meterkast is erg klein, als je bedenkt dat je er al een modem van je provider in hebt staan blijft er bij mij weinig ruimte over.
● Van de vormgeving moet de FRITZ!Box het niet hebben. Hij ziet er nogal oudbollig uit vergeleken met andere recente routers.
● Het controlpanel van de FRITZ!Box is niet Nederlandstalig. Nou is dat voor de meeste personen geen probleem aangezien het panel wel Engelstalig is.

In vergelijking tot de 7490 is deze FRITZ!Box 4040 qua prijs stukken aantrekkelijker, de marktprijs ligt rond de 89 euro waar de 7490 gemiddeld 189 euro kost.

Omdat de functionaliteiten van de 7490 enkel aantrekkelijk zijn als je internet provider die ook kan doorgeven aan de FRITZ!Box is de 4040 een mooie tussenstap die zorgt voor stabiel internet en de mooie NAS functionaliteiten. Wanneer je ook de telefonie via de FRITZ!Box wil laten lopen dan dien je voor de 7490 te gaan.

Kortom, de 4040 is een mooie tussenstap wanneer je de functionaliteiten van de 7490 toch niet gaat gebruiken en/of het te veel geld vind. Daarnaast biedt AVM een actie aan waarbij je de FRITZ!Box 4040 100 dagen kunt proberen, mocht het niet naar wens zijn dan krijg je je aankoopbedrag terug! Meer info: https://avm.techprotect.eu/nl

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 4040?

Waarom geen 3490 gekozen en de experiabox uit de meterkast gegooid?
Volgens mij heeft dat sowieso geen nut, KPN geeft naar mijn weten de SIP credentials niet vrij dus dan heb je er nog niets aan... Voor nu is de opstelling prima, thuis heb ik zelf Ziggo daar is het plug and play. De FRITZ!Box doet daar alles omdat de modem in bridge modus staat.
Ik had niet gelezen dat er telefoon gebruikt wordt vandaar mijn voorstel. Zelf heb ik wel de 3490 (is 7490 zonder telefoon opties) aan een Telfort lijntje.