Bose QuietComfort 25 voor Android (Zwart) Review

Obeliski 18 maart 2017, laatste update op 6 juni 2017, 927 views

Bose QuietComfort 25 voor Android (Zwart)

Relatief prijzige hoofdtelefoon met goede noise cancelling en buitengewoon zitcomfort. Er zijn echter nadelen aan deze koptelefoon, die achteraf de prijs mijn inziens niet rechtvaardigen. Geen enkele headset met noise cancelling is helaas perfect.

Pluspunten

• Draagcomfort
  • Ruis (airco, trein, auto)
  • Noise cancelling
  • Penlite AAA
  • Verstelbaarheid hoofdtelefoon
  • Bouwkwaliteit headphone
  • Lage tonen filtering
  • Warmte kussentjes

Minpunten

• Stemmen
  • Kapje batterij
  • Extreme geluiden (huilende baby's)
  • Bouwkwaliteit kabel voor muziek
  • Middel tot kleine oren
  • Ruis van noise cancelling
  • Muziekkwaliteit kan beter

Beste Tweaker,

Update op 06/06/2017 (zie onderaan)
Waarom schrijf ik deze review?
Ik vind het heel belangrijk dat als ik een product ga kopen, dat ik reviews vind die aansluiten bij mijn kritische oog op producten. Dit mogen ook gebruikersreviews zijn.
Ik studeer al enkele maanden in de trein en soms op het werk. Op het werk zitten we in een kantoortuin, waar mensen bellen met klanten.
Een vriend van mij attendeerde mij erop, dat wellicht een noise cancelling hoofdtelefoon een oplossing zou zijn.
Doel
Een headphone met uitstekende noise cancelling en draagcomfort. Muziek heeft weinig prioriteit.
Zoektocht
Als eerste kwam ik deze review tegen:

Na de review gelezen te hebben, ben ik gaan kijken bij de Mediamarkt om enkele hoofdtelefoons te testen.
Daar heb ik de volgende eventjes getest:

Mijn budget was maximaal 300 euro.

Enkele opvallende kenmerken voor de Sony MDR-ZX770BN
  • Draagcomfort (-), dit was echt een stuk minder dan de Bose
  • Noise cancelling was niet testbaar
  • Muziek luisteren was niet testbaar
Deze viel gelijk af vanwege het zitcomfort.

Enkele opvallende kenmerken voor de Bose Quietcomfort 35 op mijn persoonlijke voorkeur afgestemd:
  • Draadloos (+)
  • Accu (-) (oplaadbare batterijen zijn soms handiger)
  • Opladen (-) (geen batterijen)
  • Knoppen op hoofdtelefoon (+-)
  • Noise cancelling (++)
  • Draagcomfort (+)
  • Brildragend (+)
  • Muziek (+-)
  • Prijs (-)
  • Oren van de persoon moeten middel tot klein zijn (-)
  • Soms had ik het idee dat de noise cancelling ruis gaf (-)
Enkele opvallende kenmerken voor de Bose Quietcomfort 25
  • Draadloze noise cancelling (+)
  • Bedraad (+-)
  • Muziek (+-)
  • Prijs (+-)
  • Kapje batterij (-)
  • Oren van de persoon moeten middel tot klein zijn (-)
  • Soms heb ik het idee dat de noise cancelling ruis geeft (-)
Toen was mijn keuze snel gemaakt en ben ik de Bose Quietcomfort 25 gaan kopen.
Defect
De eerste Bose Quietcomfort 25 via internet was defect. Er was een probleem met de connectie van de draad in de hoofdtelefoon. Alleen één oor deed het.

Deze teruggestuurd en een nieuwe gekregen.
Testen
Ik had mijn nieuwe headset op, op het werk; in de trein en tijdens het lopen en rennen.
De noise cancelling was ongelooflijk.
Testsituatie
In de trein zat achter mij iemand 40 minuten te bellen.
Met noise cancellation aan kon ik deze persoon zeer goed horen.

Daardoor kon ik niet goed studeren. Het bracht me aan het twijfelen.
Review van het product
Ik wilde 100 euro meer uitgeven voor een betere noise cancelling.

Ik reed naar de Mediamarkt. Daar testte ik een Sony van 400 euro.

Opvallende kenmerken van de Sony
  • Draagcomfort (+-) duidelijk minder dan bij bose. Hij zit strakker
  • Noise cancelling (+) iets minder dan bij Bose
  • Muziekkwaliteit (+) beter dan bij Bose
  • Draadloos (+)
  • Knoppen (+-)
  • Brildragend (+-), dit zit minder fijn als bij de Bose, de kussentjes van de Bose zijn soepeler en sluiten daardoor beter af
  • Oren van de persoon moeten middel tot klein zijn (-)
Deze viel daarom af. Ik heb de Sennheiser helaas niet kunnen testen, aangezien ze die niet hadden.

Dat is de enige die ik nog zou willen testen.
  • Het draagcomfort van de Bose Quietcomfort 25 ervaar ik beter dan bij de Bose Quietcomfort 35
  • De muziekkwaliteit is niet ideaal, maar daar gaat het mij niet om. Het gaat mij om de noise cancelling
  • Door de structuur van de kussentjes op de Quietcomfort 25 heb je iets betere noise cancelling dan bij de Bose Quietcomfort 35
  • De mogelijkheid tot penlite vervangen is voor mij een +
  • Soms heb ik het idee dat de noise cancelling ruis geeft, wel iets minder dan bij de Bose Quietcomfort 35
  • Brildragend is net een fractie beter bij de Bose Quietcomfort 25 ten opzichte van de Bose Quietcomfort 35. De kussentjes zijn nog net iets fijner van structuur
Extra's met noise cancelling
  • Ruis onderdrukking 80-90%
  • Stemmen 20-30%
  • Lage tonen 70-80%
  • Harde geluiden 60-70%
  • Hoge tonen, na review 30-40%
Dit geeft aan dat de headset duidelijk niet perfect alle noise cancelled. Dit is jammer, maar niet onoverkomelijk.

Uiteindelijke keuze:

Bose Quietcomfort 25

Update op 06/06/2017

De review duidelijker gemaakt en aangepast. De plus en minpunten gereorganiseerd. Bouwkwaliteit stap omlaag naar goed. Opvallende kenmerken na meer gebruik.

Pluspunten:
  • Batterijen zijn een pluspunt (++). Koop oplaadbare batterijen en je hebt genoeg accu. De batterijen gaan lang mee.
Minpunten:
  • Voor muziekliefhebbers: kabel en aansluiting in headphone voor muziek luisteren (--).
    De kabel is ondanks aardige bouw, echt een minpunt voor veel gebruik. Je moet hem door twee barrières in de headphone drukken. Dit is in mijn inziens de zwakste schakel van de headphone.
  • Eerste koopadvies voor noise cancelling: batterijklepje is tweede zwakste schakel (-).
    Indien er een headset is met een beter zitcomfort en beter geluid, dan zou ik nu een andere kopen.
  • Tweede koopadvies voor noise cancellation: stemmen van midden- t/m hoge tonen worden niet goed gefilterd (--).
    Dit is een groot nadeel en maakt de headset soms totaal niet geschikt voor het doel. VB: leren in de trein of op het werk is met veel pratende mensen nog steeds hinderlijk.
Kortom
  • De headphone blinkt uit in draagcomfort, m.a.w. uitstekend (++).
  • De headphone is zeer goed voor ruisreductie van vliegtuig, trein, auto of airco(++).
  • De headphone is een minder goed alternatief voor muziek luisteren (+-). Kwaliteit van muziek is niet uitstekend. Daar komt de Sony voor in de plaats.
  • De headphone is niet afdoende voor leren in een omgeving met pratende mensen om je heen (--).

Tot slot

Voor het doel: leren in de trein of op het werk, dan zou ik deze headset toch niet adviseren, tenzij er geen beter alternatief is. Ik ben benieuwd of de Sennheiser uit de hardware.info review deze prijs rechtvaardigt.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 25 voor Android (Zwart)?