Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Sport Bluetooth Headphones (Zwart) Review

Danny.G 15 maart 2017, laatste update op 12 juli 2017, 2.811 views

Xiaomi Mi Sport Bluetooth Headphones (Zwart) (Product gekocht)

Voor een zachte prijs van zo'n 20 euro weet Xiaomi weer aardig wat te leveren. Een mooie accuduur, goed geluid en ook nog eens comfortabel in de oren. Er zijn wat puntjes voor verbetering, maar dat mag de pret niet drukken.

Pluspunten

• Geluid is meer dan prima
  • Zit erg goed en stabiel in/om de oren door de tips/vleugels
  • Mooi licht
  • Chique ogend ontwerp
  • Eerlijke prijs voor wat je krijgt

Minpunten

• Soms is de bass niet genoeg aanwezig (hangt af van het genre)
  • Opladen duurt in verhouding wat lang
  • In-line remote is fijn, maar had een extra knop mogen hebben

Een week geleden bracht ik nog een review uit over de ontzettende bang-for-the-buck oordopjes, oftewel de Xiaomi Hybrid Pro. En wat was ik ervan onder de indruk. Rond hetzelfde moment dat de Hybrid Pro’s werden aangekondigd, verscheen de Xiaomi Bluetooth Sport Headset ook. Zo’n gevalletje van “Ja, dit is Xiaomi en audio dus we moeten ze beide maar hebben”.

De Bluetooth Sport Headset is een headset (joh) waarbij de ‘earhooked’ oordopjes met elkaar verbonden zijn middels een kort draadje. Bluetooth 4.1, IPX4 waardering, batterijduur van 7 uur, lichtgewicht met zijn 18 gram en vooral een erg aantrekkelijk prijsje van zo'n 20 euro via Xiaomi zelf. Ik zeg aantrekkelijk met een reden, hoe en wat lees je verderop in de review. ;)

De headset komt weg bij Banggood wegens de goede ervaringen en snelle verzending.

Belangrijke specificaties
  • Type headset: hooked earbuds
  • Leverbaar in: Zwart+metallic en wit
  • Luidsprekerimpedantie: 32Ω
  • Gewicht: 17.8 gram
  • Type aansluiting: Bluetooth 4.1 en micro-USB voor opladen
  • Accuduur: 7 uur volgens fabrikant, stand-by tijd van 280 uur
Inmiddels standaard en kenmerkend voor praktisch elk Xiaomi product is dat ze geleverd worden in een witte en minimalistische doos. Geen gekke dingen, kleuren of andere poespas. Wit, een Mi-logo onderaan en plastic rampje waar je alvast de headset kunt zien. Wat mij betreft niks mis mee.

What’s in the box:
  • De headset zelf
  • Een instructiepapiertje
  • 8 extra tips (4 per oor)

De headset volgt natuurlijk de strakke design language van Xiaomi waardoor ook deze headset er meer dan keurig uitziet. De oordopjes zelf hebben een metalen zijkant, omringd door een mat zwarte, rubber aanvoelende coating. Op het rechter oordopje zitten 2 knopjes: een verhoogde plus en min om het volume omhoog en omlaag te zetten. Het flexibele gedeelte waarmee je de headset goed in je oren krijgt en positioneert, is tevens verdikt en buigbaar en heeft een metalen uiteinde. Dit gaat vervolgens weer over in een rubberen draadje. Al met al erg netjes en erg chique ogend, iets waar Xiaomi zich dan ook vaak wel op focust en wat de consument natuurlijk erg waardeert, vooral met de prijzen.

De kabel tussen de twee oordopjes is zo’n 45 centimeter lang en aan die kabel zelf zit een handige kabelbinder waardoor je de headset strakker of loser om je oren en hoofd kan afstellen. Ook zit er aan de rechterkant, zo’n 10 centimeter onder het oordopje, een matzwarte remote waar slechts één knopje op zit en een microfoon. Dit knopje dien je te gebruiken om de headset aan- en uit te zetten, muziek af te spelen/te pauzeren en om telefoontjes aan te nemen. Gezien het slechts één knopje betreft, is het geen probleem om hem te vinden.

Wel hadden er wel meer knopjes op mogen zitten. Om nou alles te bedienen met één knopje is verre van ideaal. De afmetingen van de in-line remote zijn ruim genoeg om daar iets meer mee te doen. Wanneer je de headset draagt, zit de remote tevens hoogstwaarschijnlijk in de buurt van je schouders.

Het rechter oortje beschikt tevens over een rubberen flapje waar de micro-USB poort zich achter verschuilt. Deze poort is natuurlijk puur bedoeld voor het opladen. Zoals reeds vermeld, is de headset IPX4 gewaardeerd, waardoor hij water- en zweetbestendig is (wat niet waterdicht is).

In totaal worden er 8 extra tips meegeleverd, zodat er voor ieder wat wils is. Ze komen in een vrij standaard plastic zakje; geen fancy case dus zoals je nog wel eens ziet.

Logischerwijs zit de headset ze erg goed in en stevig in je oren, valt hij niet af doordat het hooked earbuds zijn (vleugeltjes om je oorschelpen). Ook de vrij ruime keus in tips is mooi meegenomen, al blijft dit altijd persoonlijk. Zelf vond ik de standaard tips fijn en goed zitten, dus die heb ik gewoon gebruik. Een ieder is natuurlijk vrij om de andere meegeleverde tips te gebruiken, of zelfs je eigen aangeschafte. Toch wel zo fijn dat het allemaal universeel is.

Met een prijs van slechts 20 euro is het natuurlijk altijd maar de vraag hoe een product is, vooral bij een bluetooth sport headset. Genoeg budget headsets die er wel tof uitzien, maar simpelweg [i]slecht klinken. Het was dus ook even afwachten hoe het geluid zou zijn. Nu betreft het wel een Xiaomi product, wat vaak wel van enige kwaliteit is, maar toch mag je niet verwachten dat ieder product altijd goed is.

Audio: hoe komt het tot stand?
Het geluid wordt aangedreven door een dynamische driver en een metal composite diaphragm. Een de watte? Ja, dat zal ik even kort uitleggen.

Dynamische drivers komen we tegenwoordig overal tegen, en zijn vooral belangrijk om de lagere en midden tonen mooi te weergeven. Er zijn een aantal technieken om ook de hoge tonen mooi te weergaven. Eén daarvan is door te gebruik maken van een zogenaamde [i]Metal composite diaphragm. Een van de redenen om hier gebruik van te maken is omdat het zorgt voor een snellere geluidsoverdracht, waar de metalen laag van het membraan ervoor zorgt dat er een snelle geluidsoverdracht plaatsvindt bij de hogere frequenties (wat de dynamische drivers 'an sich' niet zozeer doen).

Een mooie marketing afbeeldingen zal het misschien mooi kunnen weergeven (neem het wel een beetje met een korreltje zout a.u.b; fabrikanten houden van dit soort plaatjes)

De test…

Als liefhebber van Electronic Dance Music, is dat waar ik maar mee begin. Het eerste wat mij opvalt, is dat het geluid helder en vrij open klinkt. Wel kenmerkt EDM zich vooral met de lage tonen, iets wat wat mij betreft iets meer aanwezig had mogen zijn. Nu is het echter niet zo dat er weinig onderscheidt te maken valt, maar meestal kan ik wel genieten van wat trillende trommelvliezen (kuch), en alhoewel je de bass wel hoort en licht voelt, kon dit wel wat beter.

Bij popmuziek (wat tegenwoordig steeds meer elektronisch wordt) is hier hetzelfde geval, al is dat in mindere mate aanwezig en 'storend' gezien de focus bij dit genre vaak niet zozeer ligt op lagere tonen maar meer de vocalen, in tegenstelling tot EDM.

Akoestische muziek klinkt vooral fraai met deze headset. Eigenlijk klink het allemaal vrij gebalanceerd en open. Wel zouden de hogere frequenties beter kunnen, het klinkt alsof er ergens een limiet zit en hij niet over die specifieke frequentie heen mag. Zoiets is vrij simpel op te lossen natuurlijk met een equalizer, al is dat voor sommigen natuurlijk not done. Als non-audiofiel maar puur muziek- en tech-liefhebber, maak ik soms dan ook gewoon vrolijk gebruik van equalizers. Echter, die neiging heb ik niet gehad bij het dragen van de headset. Het bevalt mij en ik wil niet teveel prutsen met het geluid.

Ook de heavy metal, hard rock en dergelijke genres doen het goed op de headset. Ook de lagere tonen zijn bij deze genres van belang en alhoewel dat - ook hier - wat beter had gemogen, is er met het sounddesign en de harmonie niet veel mis. Het geluid had nét wat meer open gemogen, maar de eerder vermeldde equalizer lost dat redelijk opp voor de mensen die zich eraan ergeren.

Het is wel redelijk te stellen dat de headset het overall gezien dus best wel prima doet. Er zijn dingen voor verbetering zoals de weergave van lagere tonen en hoe open het geluid overkomt bij bepaalde genres, maar buiten dat doet de 20 euro kostende bluetooth headset het verassend goed en is het qua geluidsweergave zeker een om te overwegen.

Volume en vervorming
Ook van belang is hoe hard de headset kan, en ook of er überhaupt vervorming plaatsvindt. Allereerst: de headset kan vrij luid. Niet luid-luid, maar gewoon luid. Te lang op het maximale volume en je oren gaan het wel voelen. Tijdens het luisteren op hoge volume is op te merken dat het geluid wat scheller wordt, het geluid niet meer zo warm klinkt en het simpelweg niet erg prettig is om naar te luisteren. De bass blijft aanwezig, maar het schelle geluid neemt vooral de overhand. Toch zal je er bij normaal gebruik niet veel last van hebben, maar voor de mensen die houden van dat lekker wakker worden door de volume op 100% te zetten: ‘You might want to consider something else.’
Lekkage van het geluid?
Ook tijdens het sporten zal je rekening moeten houden met je omgeving, alhoewel dat wellicht iets minder geldt dan met reguliere oordopjes. In een sportschool is vaak al muziek op de achtergrond, maar niks is vervelender dan gestoord worden door omgevingsgeluiden (tijdens het luisteren met de bluetooth headset) of als omstander gestoord worden door dat luide en vaak schelle geluid van iemand die zijn volume veel te hard heeft staan, of simpelweg een redelijk matig isolerende koptelefoon draagt.

Omgevingsgeluid tijdens het dragen
Dus, hoe presteert deze headset dan? Verrassend goed. Ikzelf ben er een voorstander van dat je ook van je omgevingsgeluid wat meekrijgt, vooral in het verkeerd vind ik dit toch erg belangrijk. Toch moet dat goed gebalanceerd worden. We worden immers niet vrolijk van tijdens je work-out gestoord worden door overheersend geluid uit je omgeving. De headset doet het hierin goed. Er is geen active noise cancelling aanwezig, dus je zult altijd wat omgevingsgeluid horen. Ook geen passive noise cancelling, maar desondanks dat is het niet mis en worden veel geluiden mooi weg gefilterd zodat je op kan gaan in de muziek.

Hinder voor anderen?
Simpelweg: nee. Je zal je best moeten doen om geluid op te pikken, van dichtbij en dan ook nog in een behoorlijk stille ruimte. De headset is vooral gericht op de actieve sporter (hardloper, fietser, fitness en dergelijke) waardoor je meestal ook te maken krijgt met omgevingsgeluid en dus niet veel stille ruimtes; het luisteren van muziek zal niemand storen of irriteren.

Ook voor de sportieve muziekliefhebber kan een microfoon van belang zijn. Denk aan gebeld worden tijdens het sporten, opgaan in de opkomende trend van Google Now/Assistant of wie weet ben je wel de next fitness vlogger! ;) Voor de sporadische momenten kan-ie dus wel degelijk nuttig zijn.

De microfoon, die zich op de in-line remote bevindt, is een vrij gemiddeld ding. De stem wordt goed weergegeven, klinkt duidelijk en helder, bevat genoeg warmte en niet al teveel ruis. Voor de incidentele momenten dat je de microfoon dus nodig zal hebben, voldoet hij dan ook gewoon. Het is niet een microfoon die de 5 sterren of een trofee der Microfoons zal krijgen, maar slecht is-ie in ieder geval niet.

De headset beschikt over een oplaadbare batterij, middels micro-USB, met een capaciteit van 100mAh. Dat klinkt heel weinig, maar dat heeft natuurlijk te maken met de kleine omvang van zo’n headset. Xiaomi heeft opgegeven dat je zo’n 5 uur lang kunt luisteren naar muziek, 7 uur kunt bellen of hem 280 uur gewoon zo laten liggen voordat de batterij leeg is.

Meerdere testen waarbij ik naar muziek aan het luisteren was op zo’n 50 á 60% volume, zowel dichtbij het bronapparaat als wat verder weg, gaven mij de volgende resultaten:
  • Test 1: 4 uur en 41 minuten
  • Test 2: 5 uur en 10 minuten
  • Test 3: 4 uur en 53 minuten
  • Test 4: 4 uur en 55 minuten
Zoals geconcludeerd kan worden, is dat de gegevens vanuit Xiaomi op zich redelijk kloppen. Aangezien dingen als bereik, volume en andere apparatuur in de buurt ook een rol kunnen spelen, is het goed om er rekening mee te houden dat dit bij een ander kan variëren. Wel komen de cijfers dichtbij de beloofde 5 uur, wat gewoon prima is. En sport headset zal je vaak niet langer dan ~ 2 uur gebruiken, dus je zal dan om de 2-3 keer de headset even moeten opladen. Over opladen gesproken..

Opladen
Xiaomi geeft aan dat de headset vol is na 2 uur. Achter het flapje op het rechteroordopje zit een micro-USB poort, waar je de meegeleverde kabel ook in kan stoppen en vervolgens kan verbinden met een oplader of apparaat. Ook zit er een kleine notificatie-LED op die tijdens het laden rood zal branden, en wanneer de batterij weer vol is, zal hij wit gaan branden.

Na wat testjes kwam ik uit op een gemiddelde van 1 uur en 41 minuten totdat het witte lampje ging branden, wat dus binnen de 2 uur van Xiaomi valt. Wederom kloppen hun cijfers. Meer dan prima dus. Toch? Hangt ervan af. De batterij is nou niet bepaald groot, dus zou je verwachten dat de batterij wat sneller opgeladen wordt. Voor de snelle momenten heb je dus misschien even pech, alhoewel 20 minuten opladen toch al gauw een uurtje muziek betekent.

De verbinding tussen het apparaat en de headset kan gemaakt worden via de bekende bluetooth-verbinding. Deze biedt een overbruggingsafstand van circa 10 meter, wat tegenwoordig vrij standaard is. De verbinding is snel gelegd door de knop op de remote ingedrukt te houden, je een Chinese stem hoort en dan nog even ingedrukt houden totdat je nog iets hoort in het Chinees. De headset heeft Bluetooth nu dus aangezet en je apparaat kan verbinding gaan maken met de headset.

De stabiliteit van de bluetooth verbinding is zoals het hoort: verbinden gaat vlot, de verbinding is altijd consistent geweest en het bereik gaat inderdaad tot aan zo’n 10 meter. Je hoeft je telefoon dus niet per se bij je te hebben als je de headset tijdens het fitness wil gebruiken, maar in de buurt houden blijft nog altijd een vereiste.

De Xiaomi Bluetooth Sport Headset is met zijn relatief zachte prijs van 20 eeuro een interessant product gebleken. Naast dat het comfort meer dan in orde is, is zowel bouwkwaliteit, de geluidsweergave en de batterijduur ook gewoon prima.

Zijn er dan ook dingen waar hij het laat afweten? Ja, maar deze wegen niet erg zwaar mee. Zo is de in-line remote niet erg spannend, en was het mooi geweest dat er meer dan 1 multifunctioneel knopje aanwezig was. De audioweergave is over het algemeen vrij goed, niet uitmuntend, maar het mist op sommige momenten wel wat bass en/of openheid. Desondanks dat, kan ik het product nog steeds aanraden. Het wekte mij geen irritaties op, het zijn alleen punten die ik jullie wil meegeven bij de beslissing.

Het product heeft een prijs van slechts 20 euro en dat zorgt ervoor dat je al met al toch wel weer redelijk wat krijgt voor je geluid, iets wat vrij kenmerkend is voor een bedrijf als Xiaomi. Hoewel het geen prijzen zal ontvangen, is het wél een headset die je zeker weten kan aanschaffen (wat hier dus kan) als je budget reikt tot aan ~ 30 euro; veel beters ga je voor dat bedrag gewoon niet vinden.

Waardeer je deze review, zou je meer willen zien en wil je dit ergens kwijt? Stem dan op mij door op het plaatje hieronder te klikken en een reactie achter te laten in het desbetreffende topic.. Iedere stem waardeer ik enorm! :)

Heel erg bedankt voor het lezen van de review mocht je alles gelezen hebben. Mocht er nog iets zijn dat je mist, laat het me weten! Ik zal het proberen toe te voegen, en waar nodig/mogelijk proberen te testen

In geval van spelfouten e.d. zou ik het waarderen om deze via een PB te melden.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Sport Bluetooth Headphones (Zwart)?

Voor een zachte prijs van 28 euro weet Xiaomi weer aardig wat te leveren.
Xiaomi leverd ze niet voor 28 euro. Bij Xiaomi kosten ze RMB 149, net iets meer dan 20 euro.
De originele prijs vermelden zou wat eerlijker zijn.
Heb ze hier ook liggen. Zijn verder erg goed. De enige van de 5 bluetooth headsets die ik heb waarbij ik wel mijn telefoon in mijn broekzak kan hebben tijdens het fietsen zonder storing.
Zeker weten! Voor het geld is het waarschijnlijk de beste keuze op het moment. Tof dat jij er ook zo tevreden over bent. :)
Ik zie heel veel mooie foto's, maar ik mis eigenlijk nog 1 overzichtsfoto waarop je kan zien hoe lang de kabel is. Lengte aangeven is leuk, maar ik zou graag even zien hoe het er uit ziet met de volledige kabel.

Als je de kabelbinder omhoog schuift heb je dus een lus hangen? En waar zit dan het knopje? Komt die tegen de kabelbinder aan als je 'm goed strak trekt?
Kan niet spreken voor Danny maar ik heb de kabelbinder eraf gehaald omdat het koord te kort was anders. En ik heb nou niet echt een dikke nek.
Remote zit zo'n 5 / 6 cm onder je oor.
Thanks voor je reactie! Ik heb de foto's bij dezen eventjes toegevoegd voor je!

Je hebt inderdaad een lus hangen als je hem helemaal omhoog schuift. Het knopje, de remote dus, blijft op dezelfde plek zitten; een aantal centimeter onder je oor/in de buurt van je schouder, zoals Kenzi al aangaf. Ik zelf heb niet echt een probleem met dat het koord te kort was, dus dat zal waarschijnlijk heel persoonlijk zijn. :)
Mooie review!
Wat betreft de foto's lijkt het me ook mooi om plaatjes te zien met minder 'bokeh', dus wat meer scherpte diepte, zodat je een wat beter algemeen beeld van het product hebt.
Thanks voor je comment! :)

Daar ga ik rekening mee houden voor in het vervolg. Ikzelf ben wel gecharmeerd van bokeh, maar snap ook wat je bedoelt. Dank.
Goede review! Een dikke +3. d:)b
Thanks Jolke! :D Fijn dat jij ook weer van de partij bent. :-)
Leuke review, ik heb ze ook al enige tijd, perfect voor tijdens het sporten!
Dank voor je compliment, Dylan! :D Het zijn inderdaad erg toffe oordopjes voor bij het sporten. Vooral dat ze zo goed in de oren blijven zitten is fijn. :)
Vergeet ze alleen niet op te laden, dan blijft die Chinese muts zeuren totdat ze uitvallen :9
Mooie review. Heb er meteen 1 besteld!
Thnx
Heb hem ook, hij verbindt goed met mijn Tomtom sporthorloge. Erg tevreden. De + of - knop lang indrukken laat je trouwens skippen tussen nummers.