Canon EOS 300D Kit (6.3MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6) Review

Pelle 14 oktober 2005, 424 views

Canon EOS 300D Kit (6.3MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6)

Pluspunten

• Zeer gunstige prijs / kwaliteit-verhouding. Er zullen weinig mensen zijn die het onderste uit de kan kunnen halen; slechts de zeer bedreven (amateur) fotografen zullen tegen de beperkingen oplopen.
  • Prima beeldkwaliteit, lage ruisniveau's op hogere ISO waarden.

Minpunten

• Geen AF-mode select, geen lichtmetingsmethode voorkeur, geen flash exposure control.
  • Dat laatste is overigens met de gehackte firmware op te lossen.

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik ben inmiddels dik 2 jaar in het bezit van deze camera. Hij gaat nu voor minder dan de helft van de prijs die ik toen betaalde over de toonbank, maar dat wil niet zeggen dat het z'n geld niet waard is geweest, integendeel!
Het is een prima DSLR, met een uitstekende resolutie (8mpix of meer is leuk, maar echt nodig heb je het niet). De camera is makkelijk en intuitief te bedienen; als je een beetje fotografische kennis hebt, hoef je de handleiding niet te lezen om te snappen hoe je de meest voorkomende instellingen aanpast.

De meest gehoorde kritiek op deze camera is de body. Grijs vindt men lelijk, en plastic is niet degelijk genoeg. Nou, in de eerste plaats boeit het natuurlijk nul komma niks hoe een camera er uit ziet, zolang je er maar goede foto's mee presenteert. De enige mensen die hier over zeuren zijn de mensen die pro willen lijken terwijl ze het niet zijn. De mensen die daadwerkelijk pro zijn zal het kunnen roesten hoe hun gear er uit ziet.
En qua degelijkheid valt er ook weinig te klagen; natuurlijk is een magnesium body degelijker, maar na twee jaar en dik 15000 foto's verder heb ik geen enkel probleem met de bouwkwaliteit van de 300D gehad.
Ja, je moet 'm niet uit je handen laten donderen, maar goed, dat moet je ook niet met een 20D, want die gaat daar net zo kapot aan.

Inmiddels ben ik tegen de beperkingen van deze camera opgelopen (zie negatieve eigenschappen), maar ik durf te beweren dat slechts 1% van de eigenaren van deze camera het onderste uit de kan kan halen, en de aanschaf van bijvoorbeeld een 20D kan rechtvaardigen.

Kortom: een prima ding, ik ben er zeer blij mee.

Heb jij ook een Canon EOS 300D Kit (6.3MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6)?