Sony MDR-100ABN (Zwart) Review

Emiel L 13 maart 2017, laatste update op 13 maart 2017, 1.177 views

Sony MDR-100ABN (Zwart)

Ik heb deze koptelefoon gekocht omdat het op kantoor regelmatig erg rumoerig is. Dat is niet goed voor m'n concentratie. De noise canceling werkt prima, en filtert lawaaierige collega's adequaat weg. NC is niet zo goed als van de Bose QC-35, maar daar staat tegenover dat muziek weer beter klinkt.

Pluspunten

• Goed geluid
  • AAC support voor Apple apparaten
  • AptX support voor andere apparaten
  • Goed bluetooth bereik
  • Geluid via kabel en NC uit is prima

Minpunten

• Warme oren
  • Koppelen met verschillende apparaten gaat niet altijd even soepel

Noise Canceling is niet zo goed als van de Bose QC-35, maar daar staat tegenover dat muziek weer beter klinkt. Wanneer je in een stille ruimte bent kan deze functie ook nog uitgeschakeld worden wat de geluidskwaliteit weer ten goede komt.
Het beste geluid heb je via de meegeleverde kabel, maar alleen als de in de koptelefoon ingebouwde versterker is ingeschakeld. Zonder stroom komt er wel geluid uit, maar dit klinkt enigszins vlak en mist wat 'punch'.

Het geluid is prettig gebalanceerd, zonder heel felle hoge tonen of overdreven lage tonen. Uren luisteren zonder vermoeid te worden is heel goed mogelijk met deze koptelefoon, maar omdat het een over-ear exemplaar is krijg je wel warme oren.

Het enige probleem wat ik af en toe heb is als ik de koptelefoon gebruik met een ander apparaat dan het laatst gebruikte. De bluetooth verbinding komt dan wel tot stand, maar op één of andere manier komt er geen geluid door. Even de verbinding verbreken en herstellen werkt dan wel altijd.

Een minpuntje is de prijs, maar kijkend naar de geluidskwaliteit en de hoeveelheid techniek die er in zit is dat ook wel te verdedigen.

Heb jij ook een Sony MDR-100ABN (Zwart)?

Meer advertenties

Bedankt voor je review!

Mag ik je wat verduidelijkingsvragen stellen?
- Heb je toevallig ook ervaring in combinatie met Skype en de koptelefoon draadloos gepaired met je laptop?
- En de warme oren, is dat extreem warm of eigenlijk vrij evident omdat het een afgesloten en een goed geïsoleerde ruimte is?
- Qua draagcomfort zitten de Bose (in de winkel) soepeler en minder drukkend, hoe ervaar jij het als je de koptelefoon bijvoorbeeld 4 uur lang op hebt? (ik ben me ervan bewust dat kop-grootte natuurlijk per persoon verschilt, maar misschien kun je er iets over noemen)
Met Skype heb ik hem nog niet gebruikt, dus ik weet niet hoe goed dat werkt. Ik heb de microfoon wel gebruikt om wat geluid op te nemen en dat klonk zoals je zou verwachten (dus niet zo goed als een echte losse microfoon, maar wel prima verstaanbaar). Ik zal het wel eens proberen als ik Skype weer gebruik!
Warme oren is niet extreeem, maar zoals je zelf zegt, het is een afgesloten ruimte, dus de warmte kan moeilijk weg. Ik denk niet dat deze anders is dan alle andere gesloten modellen, zo heb ik het in ieder geval niet ervaren. Ik heb een over ear half open Beyer Dynamic en die is wel duidelijk koeler. Vergeleken met de Bose qc35 maakt het niets uit.
Qua comfort wint de Bose het, maar ik heb de Sony regelmatig uren lang op en hinderlijk is hij absoluut niet. En hij klinkt beter dan de Bose, wat bij mij in een directe vergelijking toch de doorslag heeft gegeven...
Ik heb hem vandaag gekregen maar ik vind de midden en lage tonen wat tegen vallen . wat vind jij?
Ik vind 'm mooi in balans qua geluid. Hij heeft niet een overdreven bas en een rustig midden. Niet vermoeiend om naar te luisteren.