Vorke V1 Review

mission 14 maart 2017, 269 views

Vorke V1

Wanneer je een Android box zonder Android wil dan is dit een interessante optie. Alleen voor het formaat had ik meer uitbreidingsmogelijkheden verwacht en de fan maakt onnodig veel lawaai.

Pluspunten

• Snel
  • Makkelijk upgraden
  • Schone Windows 10

Minpunten

• Fan maakt (teveel) veel lawaai
  • Te groot
  • HDD bracket verbogen
  • Bios niet helemaal lekker
  • Montage bracket niet mee geleverd

Features Score: 4
Wat doe je als bedrijf wanneer een "vaste reviewer" een dik jaar zeurt om een Vorke V1? Juist, dan stuur je natuurlijk een Z1. En wat doe je dan als diezelfde persoon daarna om een V2 begint te zeuren? Juist, dan stuur je een V1.

Zo komt had dat ik nu eindelijk de eer heb om aan de slag te mogen met een Vorke V1.

Het ding

De Vorke is een mini pc met de volgende specs;

Typisch dat ze zeggen dat de de sata hdd niet groter dan een tb kan zijn, terwijl de ssd dit wel kan zijn, in principe moet dat niet uitmaken. Verder valt op dat er gewoon normaal laptop geheugen inzit samen met een Msata ssd.

De reclame banners liegen er ook niet om (Of juist wel)

Volgens Vorke moet het "blikje" geschikt zijn voor alles van zakelijk tot thuis een filmpje pakken.

Volgensmij is die tempratuursmeting op de noordpool gedaan, want ik kan mij niet voorstellen dat het minder dan 10 graden in iemands kantoor is. En nee dat is is niet het startsignaal voor een ellelange discussie over stikstofkoeling. het is met een luchtkoeler gewoon onmogelijk om een tempratuur lager dan je kamer tempratuur te krijgen.

Maar fijn dat er tenmiste iets getest is, en we dus een goed werkende stille koeler kunnen verwachten.

Tsja. Laten we het houden op een vertaalvout, anders zit ik morgen nog steeds met mijn hoofd tegen een muur te slaan.

De verpakking

Bruin karton met enkel twee stickers die weinig zeggen. Excuses voor de wat matige foto's trouwens, ten tijde van schrijven lag ondergetekende ziek op bed. Alweer.

In de doos vinden we naast de box; een hdmi kabel, adapter en stroomsnoer, bracket voor een 2,5inch hdd (verbogen en gevouwen) en een handleiding.

De handleiding is zowaar een keer engels maar bevat minder inhoud dan een toespraak van een politicus (naar keuze). De hdd bracket is verbogen en gevouwen maar met wat prutsen eenvoudig recht te buigen.

Het apparaat en in gebruik

"Groot" was het eerste dat in mij opkwam. Gezien de specs had ik verwacht iets in het formaat van een Nucje, maar dit is bijna twee keer een Nuc. We zien aan de voorkant een Infrarood ontvanger, micro sd kaart lezer en twee usb 2 poorten. Aan de achterkant zien we van links naar rechts de laadpoort, hdmi, vga, lan, 2 usb 3 poorten en een audio jack. Tot slot zit er bovenop een lekker grote aan/uit knop.

Het dingetje is weegt niks en is van ENORM vingerafdruk gevoel glanzend plastic gemaakt. Maar het voelt wel vrij degelijk aan. Niet "146 euro" degelijk, maar wel degelijk.

Lets boot dan maar.

Na het doorlopen van de normale Windows 10 set up;

Cool, ze hebben de moeite genomen Windows van hun logo's te voorzien. Ze hebben wel half werk geleverd overgens want het is leuk dat ze open zijn tussen 9 en 17 maar waar en hoe bereik je dat kantoor?

Verder is er niks geks te zien, op de drivers na is het OS zo kaal als een (vul hier zelf maar iets leuks in). De fan blijft zo te zien uit tot de boel warm word want ik hoor nog niks. Laten we de boel dan maar eens warm stoken. Ik zie de Vorke meer als een mediabox dan als serieuse pc, qua tests ga ik dan ook niet te moeilijk doen (lees: Mission heeft de ballen verstand van ssd's benchen, wifi metingen en dat soort zaken). Ik heb Furmark gebruikt om de gpu en cpu te stressen en Coretemp om de tempratuur in de gaten te houden. Cpu Burner staat nog geen 3 seconden aan en meteen begint de fan te draaien. En meteen is het gedaan met de stilte. Er lijkt geen fancontrol te zijn, het klinkt als aan of uit. Helaas is dit niet zo want nu met de gpu aan het werk gaat de fan nog even drie tandjes harden gillen. Nu had ik op maximale belasting echt wel wat geblaas verwacht maar wat ik hoor is geen airflow, maar het lawaai wat de fanmotor maakt. Anno 2017 en voor het geld mag je toch wel een beetje fatsoenlijke fan verwachten lijkt me.

Maar goed de temps zijn wel uitstekend en ruim onder de marge;

Diep in shock en met bloedende oren het ding maar weer uitgezet om eerst eens de binnenkant te aanschouwen.

Aan de onderkant vind je onder een deksel de sata aansluiting voor een optionele 2,5 inch hdd of ssd.

Opzich niet gek, Crucial latje, mij totaal onbekende Foresee msata ssd en een intel wifi kaartje. En de oorzaak van alle ellende, een metalen heatsink met een No name fan erop. Hoewel ik producten tijdens een review eigenlijk altijd "as is" laat wilde ik toch eens kijken hoe erg het zou zijn om de fan gewoon af te koppelen. Dit bleek bij normaal gebruik (Film kijken, wat browsen en dergelijke) niet echt een probleem, de tempratuur bleef onder de 84 graden. Tijdens stres testen zonder fan vloog de tempratuur direct naar de 80 graden en bleef stijgen. Ik had verwacht dat de cpu wel zo throttelen maar niks was minder waar; Niet alleen bleef de tempratuur stijgen, de cpu hield gewoon vrolijk zijn turbo vast. Op 91 graden kreeg ik allerlei gekke waardes in Coretemp zoals cores die ineens 8 graden of 260 graden zijn. Op 95 graden ben ik het testen gestopt.

Laten we eens in de bios duiken.

Hoei, dat zijn een hele boel instellingen. Geen idee wat je er allemaal mee moet, maar toch leuk dat je er meer mee kan dan met de gemiddelde Apple. Maar dit zocht ik:

Passive tot 85 en Critical op 95. Alleen jammer dat het ding niet passief is tot 85 en niet afsluit bij 95. Inschakelen van DPTF heeft enkel het gevolg dat na "Save and exit" de boel op zwart gaat en dood blijft tot je de cmos batterij eruit haalt. De bios kent nog wel meer leuke manieren om dood te gaan helaas dus het is zoals met veel chinese dingen zo dat "If it aint broken, dont fix it". Wat ook betekend dat we moeten leven met de herrie van de fan.

De fan draaid overgens ook af en toe als de "pc" idle staat niks te doen. De tempratuur veranderd niet, maar blijkbaar gelooft de fan dit niet.

Verder zou ik niet goed weten wat ik verder nog wil vertellen, dus dan maar de conclusie;

Tsja. Ik krijg weer een stevige hoofdpijn dus als ik erg warrig over kom, dan weten jullie dat.

De Vorke is zeker een leuke machine voor simpele office taken en media zaken, de hardware is lang niet gek. Of 8gb ram veel zin gaat hebben betwijfel ik, maar een grotere msata ssd of extra harde schijf is zeker een leuke optie.

Dat de bios niet helemaal snor zit reken ik niet te hard aan daar heel erg veel chinese windows apparaten een brakke bios hebben. Opzich is dat sowieso nooit echt een probleem maar het is in dit geval wel irritant want het enige wat de V1 echt een afknapper maakt is de fan.

Ik vind het lastig om een oordeel te vellen.op veel punten scoort de Vorke erg goed bij mij, lekker veel upgrades mogelijk, aardig gebouwt, plek voor een normale schijf erbij, dus dat is erg positief. Als ik echt moet gaan zeuren dan vind ik het kastje te groot, ik had voor het formaat wel plek voor bijvoorbeeld twee sodimms verwacht. Maar wat mij echt een doorn in het oog (Of eigenlijk oor) is, is die fan.

Ik zou het apparaat zelf niet willen kopen omdat het ding zoveel lawaai maakt. Tijdens een actiefilm of een vakkundig staaltje deathmetal zal het je niet opvallen maar tijdens een rustig stukje hoogwaardig dialoog in je favoriete drama serie zul je je enorm gaan ergeren aan die fan.

Ik reken dit extra af omdat je voor een tientje meer een vergelijkbare Intel Nuc hebt. En die is kleiner, stiller, degenlijker en je kan op meer support rekenen. Als de Vorke 60 dollar was geweest dan was ik er een stuk enthousiaster over geweest.

Mocht je nu toch een Vorke willen hebben omdat je of doof bent of net als ik graag aan het prutsen bent met iets dan kun je hem bij Geekbuying bestellen voor 155 Dollar.

Heb jij ook een Vorke V1?