AKG K551 (Zwart) Review

MightyPenguin 10 maart 2017, laatste update op 10 maart 2017, 189 views

AKG K551 (Zwart)

Een koptelefoon van uitstekende kwaliteit, gemaakt voor gebruik met een smartphone/muziekspeler. Geluidskwaliteit zeer in orde en comfortabel om te dragen (ook als brildrager zijnde). De korte, wat goedkope kabel doet wel af aan het geheelplaatje, maar zou ik niet als een dealbreaker zien. Eindoordeel: 7.5/10.

Pluspunten

• Premium uitstraling door metaal en strakke afwerking
  • Bouwkwaliteit: voelt stevig aan
  • Geluid is prima voor de gemiddelde luistenaar
  • Zeer comfortable pleather pads zonder veel clamp

Minpunten

• Kabel is zwakste schakel. Niet vervangbaar.
  • Geluid moet je wel liggen (zie volledige review)
  • Goede, soms lastig te realiseren seal nodig voor volledige ervaring

Drie weken geleden begaven mijn trouwe, drie jaren misbruik overlevend hebbende Panasonic oordopjes van 10 euro het. Ik vond het tijd voor wat nieuws qua mobiele Hi-Fi in mijn OV-traject en ging op zoek.

Voor thuisgebruik bezitte ik al een paar Sennheiser HD558's welke me zeer bevielen, maar een open koptelefoon is niet aan te raden voor je eigen ervaring en die van je medereizigers. Omdat ik rond de 100 euro te besteden had en het beste voor mijn geld wilde ging ik hier op Tweakers eens rondkijken en heb ik na veel wikken en wegen deze koptelefoon voor een goede prijs over mogen nemen.

Na hem gebruikt te hebben en een goede, eenduidige mening heb proberen te vormen ben ik er wel over uit wat ik van deze koptelefoon vind. Het is een prima product, alleen niet voor mij. Deze review wil ik gebruiken om uit te leggen waarom.
Verpakking
De koptelefoon wordt heel barebones geleverd in een ongelooflijk grote doos, welke zeer premium aanvoelt. Er zit een soort van dik karton in de doos die hem zwaar en stevig doet aanvoelen. Helaas wordt de ervaring deels verpest door de kabel die je uit de plastic mold moet trekken, wat nogal wat moeite kost.

In de verpakking bevindt zich allleen de koptelefooon, met een niet-verwijderbare kabel er aan vast.

Bouwkwaliteit
Toen ik ze voor het eerst zag, dacht ik wel even: wauw! De koptelefoon ziet er waarlijk uiitstekend uit en voelt ook zeer degelijk aan. De hoofdband is redelijk dun, waardoor er relatief veel flex in de koptelefoon zit, maar het voelt wel alsof hij tegen een stootje kan (gelukkig nog niet hoeven uit te testen).

De brushed aluminium look van de hoofdband ziet er erg netjes uit en schreeuwt kwaliteit. Ook het mechanisme waarmee je de oorkussens kunt verschuiven is netjes en heeft een aangename klik als je hem heen en weer schuift. Verder een erg groot pluspunt voor het ontwerp: er zitten onopvallende streepjes met nummertjes op de hoofdband zodat je precies dezelfde afstand tussen beide oorkussens kunt instelllen.

Ook kunnen de oorkussens 180 graden draaien:

De kabel
Ik wilde dit eerst onder bouwkwaliteit in zijn geheel zetten, maar de kabel verdient wel zijn eigen kopje. Het is namelijk de zwakste schakel van de koptelefoon, letterlijk en figuurlijk.

De kabel op zich is niet van een hele lage kwaliteit, maar de connector waarmee hij in de koptelefoon verankerd zit voelt niet stevig aan. Ook de 3,5mm connector is met plastic afgewerkt en heeft een hele rare dikte, waardoor hij niet in dikke smartphonecases zal passen. Meer metaal en een dikkere kabel had de koptelefoon niet misstaan.

Helaas is hij ook niet verwijderbaar en zul je niet zonder je garantie te behouden een nieuwe kabel hier op kunnen zettten. Zelf vind ik hem ook wat kort, hij gaat van mijn kin naar mijn broekzak en dan houd ik maar een beetje speling over.

Aan de volume -/+ en aan/uit knop switch die ge´ntegreerd in de kabel zit wil ik niet veel woorden vuil maken. Hij voelt goedkoop aan en werkt alleen op Apple apparaten. Erg zonde en het voelt als een slechte beslissing die de koptelefoon echt ten nadele komt. Het werkt, maar dan is ook alles wel gezegd.
Ergonomie/comfort
Omdat ik een bril draag ben ik altijd op zoek naar koptelefoons met een lage clamping force en de AKG voldoet dan ook aan deze eisen. De pads zijn zacht en uitrekbaar en liggen fijn op je hoofd, zelfs met een bril op. Alleen introduceert dit wel weer een ander probleem.

Doordat ze zo comfortabel zijn gaat je audiokwaliteit omlaag. Bij deze koptelefoon is een goede fit essentieel voor je audiokwaliteit en door de comfortabele clamping force en de relatief grote pads is een fit lastig als je niet een enorm hoofd hebt. Hier liep ik tegenaan en ik heb de koptelefoonband ook lichtelijk verbogen waardoor hij wat strakker zit. Gelukkig is dit een nonintensieve mod die goed te doen is en ik kan het ook echt aanraden als de fit niet goed is.

Nu hij wat strakker zit heb ik het beste van beide wereld van comfort en audiokwaliteit.

Isolatie
De isolatie is goed genoeg, maar kon beter. Ook hier weer is de fit enorm belangrijk voor je ervaring. Zit de koptelefoon strak dan heb je aardige isolatie, maar is je fit niet goed dan lek je geluid en hoor je je muziek amper en dunnetjes. Opnieuw, ik kan deze koptelefoon niet aanraden als je een klein hoofd hebt.
Het geluid
Misschien wel het belangrijkste: mits je een goede fit hebt dan is het geluid goed in orde, maar valt er wel wat op af te dingen. Het lijkt een beetje alsof de highs extra omhoog gepompt zijn en je een te weinige aanwezigheid van je low en mid end hebt. Dit is geen basshead koptelefoon en ik zou hier ook geen hip/hop door willen luisteren. Wel loont het zich uitstekend voor instrumentele stukken en pop muziek. Een nummertje heavy metal klinkt prima, maar ik had toch wel het gevoel alsof ik wat miste in sommige rock/metal nummers.

Al met al zal het een vooruitgang zijn op goedkope oordopjes of overpriced, Beats koptelefoons, maar de geluidssignatuur moet je wel liggen. Hij kan niet op tegen mijn HD558's op, maar in deze prijscategorie is het lastig voor gesloten koptelefoons van open koptelefoons te winnen.

Wel heeft deze koptelefoon een heel fijn open-achtig karakter die sommige nummers heerlijk doen opleven en wat pit teruggeven aan nummers die te kort gedaan worden. Hij klinkt niet gesloten, meer semi-open.

Ik heb de koptelefoon getest met een iPod 4e generatie en mijn trouwe OnePlus One, en op beiden klinkt hij hetzelfde, ook omdat hij maar 32 ohm is en makkelijk aan te drijven is.

Al met al zou ik over het geluid zeggen: het is uitstekend, maar als je beter gehoord hebt dan weet je wat je mist in sommige genres/nummers. Het is wel een upgrade over goedkope gaming headsets en dergelijk, laat daar geen twijfel over zijn.
Doelgroep
Dan kom ik op mijn laatste punt uit: wat is de doelgroep van deze koptelefoon?

Qua uiterlijk en functie wordt deze koptelefoon als een portable oplossing op de markt gezet, maar de AKG K551 heeft de bouwkwaliteit en degelijkheid van studiokoptelefoons. Dan hebben we weer een korte, niet verwijderbare kabel wat weer richting de portable kant dreigt. Het voelt een beetje als een net-niet geheel qua beide doelgroepen.

Dat is niet te zeggen dat het geen kwalitatief product is, maar sommige aspecten doen me wel denken dat er niet goed over nagedacht is. Onder de 100 euro is dit een prima aankoop en een prima portable audiokwaliteitbooster, maar deze koptelefoon mag mij niet bekoren, ondanks al zijn positieve aspecten. De audio ligt niet helemaal op wat ik graag hoor en ik denk toch dat ik maar weer op zoek ga naar een paar oordopjes.

Heb jij ook een AKG K551 (Zwart)?