Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)

Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

AjHartog 10 maart 2017, laatste update op 26 juni 2018, 736 views Product gekocht

Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)

Omdat de spatiebalk van mijn Microsoft Natural Keyboard Pro het na 17 jaar begaf, heb ik dit toetsenbord gekocht. Het toetsenbord is door de kromming erg fijn om op te typen. Helaas is de meegeleverde Intellipoint software, nodig voor de extra functietoetsen, erg slecht.

Pluspunten

• Ergonomisch
  • Veel sneltoetsen
  • Zachte polssteunen
  • Zware toetsaanslag (nog niet zwaar genoeg voor mij)

Minpunten

• Meegeleverde software erg slecht
  • Zware toetsaanslag is niet voor iedereen geschikt
  • Niet alle sneltoetsen even nuttig
  • Neemt veel bureauruimte in

Rede van aankoop
Na zo'n 17 jaar met veel plezier de Microsoft Natural Pro te hebben gebruikt (zie deze link), begon de spatiebalk steeds slechter te werken.

Zoekproces
Ik probeer mijn huiswerk altijd goed te doen voor ik computeronderelen of randapparatuur koop. Om te beginnen wilde ik weer een ergonomisch toetsenbord. Om het toetsenbord nog enigszins betaalbaar te houden heb je de keuze tussen twee modellen: de Microsoft Sculpt Ergonomic of de Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (deze).

Type toetsen
Wat mij erg heeft geholpen met de beslissing welk toetsenbord ik uiteindelijk heb gekozen is deze tabel van hardware.info samen met de Cooler Master Mechanical Switch Tester.
Bij de tester die ik heb zitten de Cherry MX Red, Brown, Blue, Black, Clear en Green. Van deze toetsen vond ik de zwaarste, de Green, alles behalve zwaar aanvoelen. De Sculpt Ergonomic zou volgens hardware.info zo'n 56 gram nodig hebben om ingedrukt te worden: vergelijkbaar met een MX Blue (lichtere variant van de Green). De Natural Ergonomic daarentegen heeft 73 gram nodig: vergelijkbaar met de MX Green. Ondanks dat ik wel een zwaardere toets zou willen, zijn die bijna niet te vinden en al helemaal niet bij ergonomische toetsenborden.

Beslissing
Omdat ik toch echt toe was aan een ander toetsenbord, en ik niet zie gebeuren dat er toetsenborden uitkomen met zwaardere toetsen, heb ik ervoor gekozen om toch maar de Natural Ergonomic te kopen. Het was even wennen aan de lichtere toetsen dan mijn vorige toetsenbord, maar ik ervaar het niet als vervelend.

Ik ben erg tevreden met dit toetsenbord. De aanslag is niet zo zwaar als ik zou willen, maar dat is bij geen enkel toetsenbord wat nu te koop is het geval. De grootste nadelen die voor iedereen zijn wel het fysieke formaat en het de functietoetsen die niet werken zonder de Microsoft software. Hoe goed het toetsenbord is in de lange termijn weet ik nog geen week het toetsenbord heb. Als je graag een ergonomisch toetsenbord wilt hebben kan ik je dit Natural Ergonomic Keyboard echt aanbevelen.

UPDATE na 2 weken gebruik
Na zo'n twee weken dit toetsenbord te hebben gebruikt zijn me een aantal dingen opgevallen. Het eerste is dat ik aan de lichtere toetsen prima heb kunnen wennen. De ergonomische vorm bevalt me erg goed tijdens documenten typen en internetten. Tijdens gamen is de kromming bij de wasd-toetsen net niet helemaal perfect (geen groot probleem, want gamers is niet de doelgroep).

Problemen bijgeleverde software!
Wat me heel erg tegenviel is de software die nodig is om de extra toetsen te kunnen gebruiken. Deze software zorgde ervoor dat mijn computer compleet vast liep en nergens meer op reageerde! Deze software wordt ook bij Microsoft muizen meegeleverd en ook daarbij heeft de software veel stabiliteitsproblemen.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 (Qwerty US)?

Bedankt voor je review! Erg nuttige informatie. Ik vraag me wel af, moet ik die software van MS gaan gebruiken of zijn er dan alternatieven als de meegeleverde software zo buggy is?
Voor zover ik eerder met de Microsoft muizen heb ervaren loopt de software meestal pas vast nadat de pc een aantal dagen aan heeft gestaan. Waarschijnlijk was de software in mijn geval de druppel die een installatie die al niet al te prettig liep, helemaal vast liep lopen.

Ik verwacht dat de meeste mensen niet hun pc 24/7 aan laten staan en daarom weinig tot geen problemen zullen ondervinden met de software. Ik heb namelijk bij geen enkele andere review dezelfde problemen gezien die ik heb gehad.