Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 4GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Aura (v2) Zwart Review

playon1955 9 maart 2017, laatste update op 9 maart 2017, 1.798 views

Kobo Aura (v2) Zwart

Na 3 maanden gebruik niet meer zo enthousiast.

Pluspunten

• Klein
  • Verlichting

Minpunten

• Accu loopt leeg als je hem korte tijd niet gebruikt
  • Onaf product

Veelzijdigheid Score: 2
De eerste week was ik ontzettend enthousiast. Heerlijk in het donker lezen met het idee dat de accu lang achtereen vol zou blijven. Inderdaad als je 2 dagen achter elkaar leest, lijkt het energieverbruik wel mee te vallen. Maar let op. Je gebruikt hem een paar dagen niet. Je zet hem aan en ziet op het symbol nog 60% capaciteit. Even later, als de e-reader volledig is opgestart ,de krijg je al snel de melding: accu opladen namelijk nagenoeg leeg. Jammer.

Traag touchscreen wat niet altijd evengoed werk. Irritant na een poosje. Eerst het idee dat het aan mijn onkunde lag, maar later merk je toch echt dat het niet echt responsief werkt.

In de winkel Internet geraadpleegd om te kijken of dit model een beetje kwaliteit heeft. Dat zegt echteraf dus helemaal niks. Ik was aanvankelijk heel enthousiast, maar na een paar dagen leerde de praktijk mij dat dit model niet heel veel in kwaliteit heeft gewonnen ten opzichte van de eerste modellen die jaren terug op de markt verschenen. Als ik de e-reader met een voor 80% gevulde accu weg leg en na een week, terwijl alles staat uitgeschakeld, met een lege accu zit dan baal ik als een stekker. Kortom rommel wat Kobo in de markt heeft gezet.

Heb jij ook een Kobo Aura (v2) Zwart?

Misschien wat zaken uitzetten zoals WiFi en soort slaapstand / magnetische sensor (voor hoesje). Ook kan dit soort euvels vaak worden verholpen met een firmware update, en deze zijn er regelmatig bij Kobo.
Ik vraag me ook af of je hem misschien in een soort standby mode zet waarbij hij bij het aanzetten weer heel snel beschikbaar is. Dat heb ik ook op mijn oude Medion e-reader. Die standby is alleen geschikt voor als je korte tijd later weer verder gaat lezen omdat ie dan stroom blijft gebruiken.
Wat je dan ziet als je hem weer aan zet is de batterij capaciteit van toen je hem op standby zette en die wordt dan korte tijd later geupdate.
Hopelijk is het zo iets en wordt je toch nog een tevreden gebruiker. Ik ben in ieder geval benieuwd want ik overweeg ook deze aan te schaffen.
Er is inderdaad een firmupdate geweest en de resultaten zijn minder dramatisch. Nu had ik vanaf vorige week maandag de e-reader niet meer aan gehad en alles WifI enz. uitgezet. Afgelopen maandag batterij down binnen 5 minuten. Terwijl ik een boek van 230 pagina's op 20 pagina's na niet eens uit had en met 49% restant power had weggelegd. Als ik achter elkaar blijf doorlezen, start je minder vaak op, dan heb ik na 1 boek de derde dag nog aardig wat stroom over. Jammer gewoon. Hij moet echt elke week aan de lader zonder in de problemen te komen.
Beste playon1955, dit lijkt me echt niet in orde !
Je mag volgens mij gewoon gebruik maken van je garantie in deze...
Ik heb in februari deze reader (Kobo aura 2) van mijn man kado gekregen en ben echt laaiend enthousiast !! Ik heb 'm nu 2x aan de lader gehad. Lees elke dag minstens half uur maar soms ook 1,5 uur.
Nu is dit mijn eerste reader dus wist niet precies wat ik moest verwachten.. hij reageert ook gewoon goed als ik de bladzijde omsla. Als ik stop met lezen, zet ik m op de standby.

Ik vind het geen 'rommel' zoals je eerder noemde. Ga gewoon terug naar de winkel waar je m vandaan hebt en maak aanspraak op je garantie.
Succes
KOBO adverteert dat je met en volle lading een maand leesplezier hebt. Niemand bevestigt dat deze belofte in de praktijk ingelost kan worden. Na de sjoemelsoftware in de autoindustrie voor diesels wordt jet tijd dat firma's als KOBO worden aangepakt. Als ik alles heb uitstaan en ik leg mijn e-reader met volle accu weg, start hem na 3 weken op dan is he tover en uit met de e-reader. Accu volledig leeg. Voor de firmware update waren mijn ervaringen nog dramatischer.
Raar, ik heb dus (ook) hele andere ervaringen. De keren dat ie bij mij aan de lader heeft gehangen zijn op 1 hand te tellen en ik heb periodes dat ik heel veel lees en weken ook niet.

Ik zet hem uit met de knop achterop. Daarna weer aanzetten met dezelfde knop.
No problems, en zeker is het geen geen rommel!
Ik had een tijdje geleden ook veel vertrouwen in Kobo; 2jaar lang kunnen genieten van de Glo, tot hij stuk ging. Dan heb ik onlangs via BOL.com een refurbished Kobo Glo gekocht, maar na een kleine maand gebruik had ik het al 3keer moeten opladen. Nochtans dezelfde energie besparende functies als mijn eerste, en deze ging maanden mee. Het enige verschil was nieuwe software.
De refurbished Glo teruggestuurd, en de Aura V2 aangekocht. Hierbij zelfde fenomeen. Maar iets vreemder: Bij het activeren van de slaapstand bleef de verlichting aan!
Bij 2 dagen niet gebruik is de batterijpercentage van 80% naar 30% gekelderd. Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt...
Alle reden om terug te gaan naar de MediaMarkt. Ik vind hem om te janken. Meen ik echt. Niet veel vaker gehad dat ik zo waanzinnig teleurgesteld was over een apparaat.
Ik ben n.a.v. de reactie van dragon2 gaan googlen en mag nog enigszins van geluk spreken dat mijn e-reader niet na een dag al leeg is. Jeetje soms gaat men voor een 2e en 3e keer terug naar de leverancier om een exemplaar te krijgen waarvan de accu wel in orde is.
Als een consumentenprogramma als Kassa uitvraag doet om je te melden voor accu problemen met oa. de Aura 2 edition kun je niet meer van een incident spreken. KOBO moet met de billen bloot blijkbaar. Jij hebt ontzettende veel geluk dat je accu zo lang mee gaat . Om die reden aangeschaft en nu zit ik er maar mooi mee. Ga proberen met bij betaling een compleet ander merk te bemachtigen. In firma die zijn klanten zo in de kou laat staan, laat ik voortaan liever links liggen. Stoepgarantie noemen ze dat. Je urenlang met soms onnodige updates fabrieksinstellingen aan het werk te zetten terwijl de hele goegemeente er al lang achter is dat KOBO een inferieur product met een bovrnmatige uitval met de accu op de markt heeft gezet.

[Reactie gewijzigd door playon1955 op 9 juli 2017 10:39]

Dat is wel flink balen... ik heb hetzelfde probleem met mijn kobo gehad, tot ik ontdekte dat de USB lader en kabel echt flink verschil maakten. Wanneer ik de kobo met een 'degelijke' kabel aan mijn iPad oplader hang, kan ik een maand lezen. Pak ik een China kabel en cheape oplader, dan krijg ik mijn kobo wel 100% opgeladen, maar is die zomaar leeg, vooral op de stand-by inderdaad...
Dat is wel heel raar zeg. Ga hem aan mijn snellader van mijn HTC 10 hangen.
Bedankt voor je reactie. Verwacht gewoon vol is vol.
Ik heb de Kobo Aura 2 editie nu aan de power lader van mijn Samsung telefoon gehangen. Deze lader werkt de telefoon mijn mijn werkgever in sneltempo en kracht bij. Een week later inderdaad (nog) niet leeg .Er resteert 56% een significante verbetering tov van een normale lader. Toch vind ik het resultaat slecht genoeg om hem retour te brengen.