Elyxr Fusion On-Ear (Rood, Wit) Review

steffer51 8 maart 2017, 96 views

Elyxr Fusion On-Ear (Rood, Wit)

Prima koptelefoon voor de prijs. Zie mijn uitgebreidere review voor meer info.

Pluspunten

• Weinig geluidslekkage
  • Aangename kussens aan de oren
  • Deftige bassen, geen overkill

Minpunten

• Soms gedempte vocals
  • Geen volume control
  • Past bij velen enkel op de grootste stand. Niet voor mensen met een iets groter hoofd dan gemiddeld.

Verpakking
De verpakking is zeer basic en omvat niet veel. De koptelefoon bevindt zich in een stevige kartonnen doos die bedrukt is met de looks van een kruising tussen een leren valies/schatkist. Daaromheen geschoven zit nog een kartonnen gedeelte met een foto en uitleg over het product.
De doos opent door aan de zijkant twee magneetjes los te klikken.
Je wordt direct verwelkomt door de koptelefoon. Deze bevindt zich in de grootste stand en centraal in de doos (Zie foto’s). Het hoesje bevindt zich achter de mousse waarin de koptelefoon zit.
De verpakking is dus niet overdreven maar ziet er wel goed uit.
Comfort
Op vlak van comfort heb ik gemengde gevoelens.
Eerst en vooral moet ik het volgende meedelen:
Deze koptelefoon is NIET geschikt voor mensen met een groot/dik hoofd. Waar ik met mijn hoofd in de gemiddelde maat L van motorhelm pas, lukt het met niet om deze koptelefoon comfortabel op mijn hoofd te plaatsen. Dit komt vooral doordat de koptelefoon nogal klein uitvalt als deze op de grootste stand staat. Bij iedereen die ik hem liet opzetten moest de koptelefoon op de grootste stand staan. Nu is het wel belangrijk om op te merken dat ik waarschijnlijk een groter hoofd heb dan de gemiddelde persoon, maar tot nu toe heb ik daar (op vlak van koptelefoons) nog nooit problemen mee ondervonden.
Nu dat van de baan is kan ik verder gaan met het comfort gedeelte.
Ondanks dat mijn eerste minuten met de koptelefoon niet zo comfortabel aanvoelden werd dit na verloop van tijd beter. Ook vrienden die de koptelefoon testen vonden dat deze tijd nodig had om ‘zich aan te passen aan de oren’. Volgens mij heeft dit te maken met de kussens die van (echt?) leer gemaakt zijn. Eenmaal je oren en het leer wat aan elkaar gewend zijn is het dragen van deze koptelefoon aangenamer dan tijdens het beluisteren van het eerste liedje.
Design
De ELYXR Fusion heeft een neutraal design. De koptelefoon ziet er niet bombastisch uit en zo voelt hij ook niet. In vergelijking met andere koptelefoons is het zeker niet de zwaarste/grootste. In de grootste stand past de Fusion nog net op mijn geopende hand (zie foto’s).
Het design zal wel niet aanslaan bij elk persoon aangezien de gekozen kleur écru is. Dit in combinatie met een bordeaux/roest/paars/bruin (ik kom er niet uit welke kleur het is..) zorgt ervoor dat ik hem persoonlijk liever niet in het openbaar zou dragen.
Nu, over kleuren kan er moeilijk gediscussieerd worden, zeker aangezien mijn vriendin wel te vinden is voor deze kleurcombinatie. Zij vind vooral de matte afwerking van de oren wel speciaal, maar toch neutraal genoeg.
De verbinding tussen de twee oren is omgeven door een lederen afwerking wat de koptelefoon een premium gevoel geeft. Het enige wat eigenlijk het premium gevoel op vlak van afwerking wat teniet doet is het glanzende randje op de oren van de koptelefoon. Dit bevindt zich tussen de matte oren en de leren kussens. Het zou met niet verbazen als dit na enkele maanden al wat begint af te brokkelen hier en daar.
Kortom, afgezien van het glanzend randje tussen de kussens en de matte oren voelt en ziet de Fusion er kwaliteitsvol en proper uit. Ook op vlak van bouwkwaliteit scoort de Fusion zeker niet slecht en zal de koptelefoon volgens mij wel enkele jaren meegaan, mits het goed verzorgen en proper opbergen na gebruik. Hiervoor gebruik je misschien best niet het meegeleverde hoesje, aangezien dit enkel van een soort microvezel stof gemaakt is en dus amper zal beschermen tegen vallen of stoten.
Geluidskwaliteit
Over de geluidskwaliteit kan ik zeker niet klagen. Zoals er op de doos vermeld staat is er een redelijke hoeveelheid ‘bass’ aanwezig. Dit komt vooral goed tot zijn recht in nummers waar er niet te veel vocals zijn. Dit is omdat de vocals in sommige nummers wat naar de achtergrond verdwijnen wanneer er een ‘bass-heavy' stuk van het nummer passeert. Ook merk ik dat bij zowat alle nummers die meer vocaal zijn of schitteren in de hoge en mid-tonen, alles wat gedempter klinkt dan bij andere koptelefoons waarmee ik vergeleek. Het is iets dat opvalt als je een heldere koptelefoon gewoon bent en je echt gaat vergelijken.
Kort gezegd vind ik de geluidskwaliteit echt wel goed, in sommige gevallen gewoon wat gedempt.
Dit wil niet zeggen dat het de beste koptelefoon is voor mensen die graag een overkill aan ‘bass’ hebben. Verwacht een aangename verhouding tussen bassen en mids/highs.
Functionaliteiten
Een groot pluspunt op vlak van functionaliteit is dat de headphone jack in een hoek staat en bruikbaar is met de meeste smartphonehoesjes!
Het enige dat ik echt mis aan de koptelefoon is de mogelijkheid tot het bedienen van de muziek en het volume zonder de gsm uit je zak te halen. Dit komt waarschijnlijk lui en verwend over maar denk aan fietsen, stappen, … en dat terwijl je aangenaam naar je (volledige) muziekbibliotheek aan het luisteren bent. Nummer na nummer dat je eigenlijk misschien al te veel gehoord hebt? Dan is een korte, of meerdere drukken op een knopje een stuk makkelijker dan telkens die gsm uit je zak te moeten halen.
Versta me niet verkeerd. Voor mij zou het geen reden zijn om een koptelefoon niet te kopen. Wel is het iets dat ik verschillende keren gemist heb, dus zeker de moeite om te vermelden.
Voor wie is hij geschikt?
Eigenlijk kan ik dit het best beantwoorden door neer te typen voor wie de koptelefoon NIET geschikt is:
- Mensen met een groter hoofd dan gemiddeld...
- Personen die voorkeur geven aan muziek met vocals. Hiervoor zijn er volgens mij betere alternatieven voor dezelfde prijs.
- Mensen die een groter budget hebben. Beperkt je budget je tot ¤60, dan is dit zeker geen slechte aankoop. Heb je nog wat extra (tientallen) euro’s, zoek dan nog wat verder naar een koptelefoon die een nog betere balans tussen diepe bassen en heldere high’s kan produceren.
Dit brengt me automatisch naar de volgende categorie.
Prijs/kwaliteit
Voor ¤60 heb je volgens mij al heel wat alternatieven op de markt van koptelefoons. Zowel bij bekende als minder bekende merken. De Fusion On-Ear van ELYXR is zijn prijs waard. Als je voor ¤60 een koptelefoon verwacht die voor elk genre de perfecte balans weet te brengen tussen alle verschillende tonen, dan wacht je best nog een paar jaar. Tot het moment dat je die koptelefoon vind, denk ik dat je niet ontevreden zal zijn met deze koptelefoon!

Heb jij ook een Elyxr Fusion On-Ear (Rood, Wit)?