Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Elyxr Vitae In-ear (Zwart) Review

Wallies-R 8 maart 2017, 59 views

Elyxr Vitae In-ear (Zwart)

Goed geluid voor een betaalbare prijs. Jammer van de pasvorm.

Pluspunten

• goed geluid
  • mooi design
  • etui om de koptelefoon in op te bergen

Minpunten

• gehorige kabel
  • slechte pasvorm

Vanuit ibood heb ik de eer gehad om de ELYXR Vitae te mogen testen. Ik heb gekozen voor de in-ears omdat dit in mijn optiek de lastigste koptelefoon is om te vinden welke aan al je eisen voldoen.
Met een advies prijs van 39.99 valt deze onder de middenklassers.
Ik heb de koptelefoon getest met meerdere devices. Ook het volume heb ik onder hoog en laag volume getest met meerdere soorten muziek. Ook op de fiets en tijdens een blokje om heb ik de ELYXR Vitae getest. En uiteraard anno 2017 kan de test tijdens het gamen niet overgeslagen worden.

Unboxing.

Bij het open maken van de verpakking valt meteen op dat er aandacht is besteed aan het materiaal. Het doosje waarin de ELYXR Vitae zit voelt degelijk en stevig aan. In het doosje zit de koptelefoon opgeborgen in een compacte en stevige 3 hoekige etui. De etui is van binnen netjes afgewerkt om beschadiging tegen te gaan. Erg handig voor het meenemen en opbergen. Hiermee voorkom je toch dat de koptelefoon snel in de knoop raakt.

De ELYXR Vitae beschikt over 2 doppen gemaakt van keramiek. Dit geeft de doppen een luxe en solide uitstraling en voelen de doppen degelijk aan. Het snoer is afgewerkt met een rubberen coating, met aan het snoer een microfoon voor handsfree bellen. En aan het uiteinde zit een 3,5mm jack die iets gebogen is. Erg handig! Als de ELYXR Vitae in je telefoon zit en die ligt op je bureau heb je geen vervelende hoek die voor draadbreuk zorgt.

In de etui zitten ook 3 extra (4 in totaal aangezien er al 1 op de ELYXR Vitae zit) soepele rubberen oordoppen. Hierdoor zit er voor bijna iedereen wel een passende tussen. Zelf heb ik redelijk kleine oren en heb ik vaak dat de oordoppen te groot zijn. Maar de kleinste passen redelijk.

Het eerste gebruik.

Bij het eerste gebruik van de ELYXR Vitae valt meteen op dat de oordoppen wel echt goed moeten zitten. Dit koste mij een paar keer om de doppen goed in mijn oren te krijgen. Als de ELYXR Vitae niet helemaal goed in je oor zit krijg je namelijk een heel vertekend geluid. De bass valt totaal weg en wordt het geluid onzuiver. Het geluid klinkt dan gewoon niet goed. Het lijkt dan als of de muziek van 2 straten verder komt. Maar als de oordoppen eenmaal zitten, is meteen duidelijk te merken dat het geluid gewoon goed is. Ook wordt het omgevingsgeluid goed afgesloten. Je hebt totaal geen last van toeterende auto's...
Maar na een tijdje gingen de oordoppen van de ELYXR Vitae een beetje irriteren. De oordoppen van de ELYXR Vitae zijn redelijk glad te noemen. Hierdoor vielen ze bij mij makkelijk uit.

De microfoon doet met bellen gewoon zijn werk. Als je op de knop drukt neem je op. En om te weigeren druk je de knop gewoon wat langer in.
Het pauzeren en een nummer verder met spotify op mijn Samsung galaxy s7 edge ging zonder problemen. Een nummer terug kreeg ik niet voor elkaar!
Nadeel is wel dat de knop op de microfoon erg goedkoop aanvoelt en minder solide als de rest van het materiaal.

Het geluid:

Ik heb de ELYXR Vitae getest met meerdere soorten muziek om een wat breder scala aan geluid te horen.
The prodigy – invaders must die (voor de bass)
Eminem – role model (rustigere bass)
Ghost – he is (voor de zuiverheid)
Slipknot – custer (voor het geweld)
Hans Zimmer – a darkknight (voor het complete plaatje)
De geluidskwaliteit van de koptelefoon is opzich goed. De bass is vol, de hoge tonen en de midden tonen klinken ook zuiver. Voor een koptelefoon in deze prijs klasse heb ik hier geen klagen over.
Op laag en normaal volume is alles goed te horen. Mooi om te horen dat de bass (in de positieve zin van het woord) goed te horen is. Bij hard volume wordt de ELYXR Vitae wel wat schel. De scherpe randjes gaan er van af en er is een kleine kraak te horen. Maar eerlijk is eerlijk, dan staat de ELYXR Vitae wel in standje voluit. Standje gehoor beschadiging zeg maar.
Zelf game ik graag met een koptelefoon op. Dit geeft voor mij net die extra dimensie die een game echt spannend kan maken. En de ELYXR Vitae levert qua geluid ook wel die extra dimensie!
Het geluid
Minpunten...
Is er dan geen enkel minpunt aan de koptelefoon? Zeker wel. Sterker nog er zijn 2 minpunten die ik zelf zo belangrijk vind, dat ik de koptelefoon niet zo snel zou aanraden.
De eerste is de pasvorm. Dit is voor mij een minpunt. Maar wel een gevaarlijke om hier te noemen want de pasvorm is wel iets persoonlijks. En zoals eerder al benoemt, de doppen van de ELYXR Vitae moeten echt goed in de oren zitten. Zitten ze maar iets verkeerd is het geluid slecht. En ze moesten met regelmaat beter in mijn oren gedaan worden.
En wat echt een ontzettende bron van irritatie is, is de kabel! Je hoort elke beweging van de kabel terug in de dopjes. De kabel van de ELYXR Vitae is zo gevoelig en gehorig dat lopen en fietsen gewoon niet leuk is. Sterker nog bewegen raad ik je af. Misschien komt dit wel door die rubberen coating over de kabel. Als dat het geval is snap ik die coating echt niet. Met gamen ging het nog redelijk. Want dan lig ik meestal als een kasplantje op de bank.

Voor wie is de ELYXR Vitae geschikt? Of juist niet...

Vooral voor mensen die weinig bewegen tijdens het muziek luisteren en voor een redelijke prijs goed geluid willen hebben. Mensen die net als ik tijdens het gamen niet willen bewegen. Behalve om bier te drinken en nootjes te pakken.
Mensen die de koptelefoon gebruiken tijdens activiteiten zoals lopen of fietsen is de ELYXR Vitae helaas niet de juiste keuze. De gehorigheid van de kabel gaat zodanig irriteren dat dit je plezier in muziek luisteren verpest.

Heb jij ook een Elyxr Vitae In-ear (Zwart)?