Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose QuietComfort 35 (Wit, Zilver) Review

NSG 8 maart 2017, 829 views

Bose QuietComfort 35 (Wit, Zilver)

Noise-canceling verricht uitstekend werk, nooit eerder realiseerde ik mij hoeveel geluid onze koelkast en mechanische ventilatie maakt. Maar de headset heb natuurlijk ook gekocht om gewoon muziek te luisteren, en dat kan hier naar mijn mening niet mee.

Pluspunten

• Simpel, maar mooi design
  • Opladen gaat snel
  • ANC doet z'n werk
  • Stevige en compacte opbergcase

Minpunten

• Kan max 2 apparaten via BT onthouden
  • Elke stap is hoorbaar als je loopt
  • Voelt alsof er vacuum gezogen wordt aan mijn oren
  • Zwaar teleurstellende geluidskwaliteit
  • Muziek is al snel hoorbaar voor de mensen om je heen

Je ziet ze steeds vaker, van die mensen met een flinke koptelefoon op hun hoofd. In het OV, op school op kantoor, overal. Ik begon mij dus af te vragen waarom men zo'n headset verkiest boven goede in-ears. Ik maak zelf al enkele jaren met grote tevredenheid gebruik van Xiaomi Pistons v2.1 i.c.m. Comply™ Foam Tips.

Dankzij het foam hoor ik eigenlijk al vrijwel niks van de omgeving, dus wat voegt ANC nog toe dacht ik bij mijzelf. Het effect van de ANC merkte ik niet direct, eigenlijk pas nadat ik de headset weer afdeed in onze keuken. Ik had mij nooit eerder gerealiseerd hoeveel geluid een koelkast en mechanische ventilatie kan maken. Ook zonder muziek aan, worden deze geluiden compleet weggemoffeld.

Niet veel later merkte ik dat werkelijke elke stap die ik zet hoorbaar is, daar heb ik met mijn in-ears totaal geen last van. Dus ik vermoed dat de ANC hier faalt o.i.d.

Het valt mij wel op dat mijn mening over deze headset nogal verschilt van het gemiddelde hier en elders, al zijn er wel reviews met overeenkomende minpunten. Ik luister zelf een grote variatie aan 'elektronische muziek'. Hierbij kan ik niet echt een genre aanwijzen, maar bekenden van mij omschrijven mijn favorietenlijst op Spottily als 'sporschoolmuziek'. Bij dat soort muziek spelen lage tonen een grote rol en die ontbreken totaal bij deze koptelefoon, maar ook de mid- en hoge tonen ben ik niet over te spreken. Ik vind mijn 'cheap-ass' Xiaomi Pistons veeeel beter klinken.

Een ander punt dat ik bijna vergeten ben om te benoemen is het feit dat blijkbaar de mensen om je heen moeten meegenieten van je muziek. Dus dan koop je een koptelefoon met ANC om geen last van de geluiden om je heen te hebben, ga je zelf 'overlast' veroorzaken. En ik ben echt niet doof hoor, verre van. Ik zet het volume niet verder dan de helft en dat is mét het EU-volume limiet aan op mijn iPhone SE.

Al met al een zeer teleurstellende ervaring, behalve het feit dat ik een hoop geld bespaar door bij mijn Pistons te blijven!

Niet te vergeten: de headset werd geleverd met firmware 1.06, na enkele uren proberen heb ik geüpdatet naar 1.2.10, maar de ervaring werd er niet beter op.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 35 (Wit, Zilver)?

ANC is gericht op het blokkeren van externe geluiden. Voetstappen, kauwgeluiden en dergelijke zijn bone-conducted. Dat geluid komt tot je trommelvliezen via je botten. Dat gaat ANC niet voor je blokkeren. De microfoons pikken enkel extern geluid op.

Wat betreft de firmware update heb je gelijk. Dit is bekend bij Bose. Je kan nu officieel ondersteund een rollback op de firmware doen.

De equalizer kan ik je geen gelijk in geven. Het is een kwestie van wennen. Heel veel hoofdtelefoons en oordopjes overdrijven de bas. Hier raak je als gebruiker aan gewend. Een neutralere koptelefoon kan dan als een "gebrek" voelen. Ik had het de andere kant op. Ik kwam van een neutrale Sennheiser HD600 af. De Bose had in mijn eerste beleving teveel bas. Nu ben ik aan deze hoofdtelefoon gewend en ervaar ik een neutrale hoofdtelefoon weer als te plat. Je oren moet je trainen.

[Reactie gewijzigd door Point.Flare op 8 maart 2017 16:50]

Ik denk dat je hier wel gelijk hebt betreffende de werking van ANC. Waarschijnlijk hoor ik die voetstappen extra hard, doordat de andere geluid weggefilterd worden. Met mijn Xiaomi Pistons is elk omgevingsgsluid natuurlijk gelijk en daardoor vallen de voetstappen mij waarschijnlijk minder op.

Ik merkte eerlijk gezegd niet zo veel verschil tussen de firmware versies, naar mijn gevoel ging bij 1.2.10 het geluid er iets op vooruit en de ANC er iets op achteruit. Maar dat is het dan ook wel.

En ik geloof best dat je na een tijdje wel gewend raakt aan geluid. Maar ik vind het simpelweg niet logisch als muziek uit een headset compleet anders klinkt dan uit een muziekset of in de auto.
Maar het is juist wel logisch dat een headset anders klinkt dan in de auto of uit een hifiset. Ik zal niet zeggen dat je appels met peren vergelijkt. Alleen je kan niet verwachten dat een Granny Smith hetzelfde smaakt als een Red Delicious. Het is allebei een appel, maar de basis is anders.

Elke speaker heeft zijn eigen karakteristiek. Deze is mede afhankelijk van de omgeving, de bouwkwaliteit, de materialen, de sturing, enzovoorts. Een speaker in een auto kan jouw deuren als klankkast gebruiken. Is een compleet ander wattage, heeft een andere weerstand en is in afmeting al helemaal niet te vergelijken. Een speaker van een hifi set bestaat vaak uit meerdere kanalen en soms zelfs een subwoofer. Het is volledig logisch dat dit anders is.

In het ontwerpen van een hoofdtelefoon zijn er concessies gedaan. Men kiest vaak voor één driver met een afmeting x en karakteristiek y. En al naargelang het doel bouwen ze daar alles omheen. Het gaat altijd om een compromis. Sennheiser heeft een neutraler klinkende headset met ANC, maar daarbij is de ANC weer minder. Precies wat Bose heeft gepoogd in die nieuwe firmware. Alleen was dus het bijkomende probleem dat de ANC juist iets was dat mensen die voor de Bose gekozen hebben bewust in hun eisenpakket hadden. Anders hadden ze immers wel voor de Sennheiser gekozen.

Ik simplificeer het hier een beetje, maar je snapt mijn punt hoop ik. :)
Ik snap je punt hoor. Laten we het erop houden dat smaken wat betreft geluid verschillen :P