Specificaties Tower, 7 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterCase Pro 6 (blauwe led) Review

Foritain 13 maart 2017, laatste update op 25 mei 2017, 1.078 views

Cooler Master MasterCase Pro 6 (blauwe led)

De MasterCase Pro 6 heeft een strak design, een dijk van een chassis, genoeg interne flexibiliteit en bouwt lekker eenvoudig. Echter de adviesprijs van 159 euro doet je simpelweg meer vewachten wat betreft features en paneelkwaliteit; prima kunststof, maar in de prijsklasse waarin staal, aluminium of glas de standaard zijn.

Pluspunten

• Persoonlijke pluspunten voor het strakke design.
  • Buitenpanelen verstelbaar tussen 'ventilatie' en 'stilte'. Zeer redelijke koelprestaties zelfs in gesloten stand, en uitstekend in de ventilatie stand.
  • Interieur kwalitatief een vooroorlogse tank en wat indeling en afwerking betreft helemaal 2017; makkelijk bouwen en 'lelijke' dingen wegwerken.
  • Interieur prettig flexibel en uitbreidbaar met enkele (optionele) toevoegingen om je build nog aantrekkelijker te maken.
  • PSU cover, drie stock fans, leuke extra cover achterop voor 'completere' look

Minpunten

• Geeft mooie plaatjes, maar ga je hands-on dan missen de panelen het gevoel van luxe wat menig 150eur+ case wel weet te geven. De 7/10 (afgerond 4 sterren) leunt dan ook stevig op positieve emoties richting het ontwerp.
  • Ook licht wat betreft features in deze prijsklasse: Geen fan controller/hub, geen extra LED strip, en de aanwezige strip voorop koop je in één kleur.
  • Leuk dat er optionele extra's zijn (GPU holder, GPU bracket voor vertikale plaatsing), maar dan loopt de prijs verder op terwijl de prijs-prestatieverhouding al onder druk staat.
  • Sample/batch specifiek? Ruimte tussen dat extra achterpaneel en het zijpaneel is (te) fors, oogt niet mooi. Lijkt een vroege QC issue en verwacht een fix vanuit CM, maar ik wacht op bevestiging.

Review: Cooler Master MasterCase Pro 6

- Inleiding
- Specificaties
- De buitenkant
- De binnenkant
- Inbouwen
- Conclusie

Maakten we vorige week nog even een uitstapje naar het lagere segment, keren we vandaag weer terug naar de ‘Pro’ reeks van Cooler Master en hun MasterCases. Zoals we van o.a. de N-series behuizingen gewend zijn lijken de producten met een even getal van buiten veelal als totaal andere beestjes, en ook de uitstraling van deze MasterCase Pro 6 doet ons dan niet direct terugdenken aan onze ervaringen met de MasterCase Pro 5.

Er is wel één case die boven komt drijven, en laat dat nou precies één van de eerste producten zijn waarmee wij ooit het reviewen begonnen: De Silencio 652. Ook de MasterCase Pro 6 kenmerkt zich primair als strak, maar met minder focus op stilte en meer op flexibiliteit; we gaan het ervaren.

De Cooler Master MasterCase Pro 6 kent een adviesprijs van 159 euro, straatprijzen zijn nog niet geheel duidelijk maar CM traditie leert ons dat die veelal iets lager uitvallen, en je kan kiezen tussen een versie met blauwe- of rode verlichting.

De features en specificaties van de Cooler Master productpagina:

Hoewel binnen de meeste definities van ‘mid tower’ is de MasterCase Pro 6 zeker niet compact in welke richting dan ook. Moederborden tot aan ATX passen, en de ruimte zorgt ook voor geen praktische beperkingen op gebied van koeling, voeding of grafische kaart. Meest relevant te vermelden is dat de behuizing weliswaar geheel gesloten lijkt, maar dat er toch twee externe 5.25” bays zijn waarbij je ook optische drives kan benaderen.

Er is ruimte voor een ruim aantal ventilatoren en standaard krijg je er drie bij; niet verkeerd. Ruimte voor waterkoeling is aanwezig, redelijk, maar niet extreem. Opslag is eveneens redelijk maar niet extreem, maar is met los verkrijgbare drive bays wel uitbreidbaar.

Wat betreft eerste indrukken doet Cooler Master het goed. Geen plastic en wit breekbaar piepschuim, maar iets eenvoudigs als een nette mega tas en stevig grijs schuim dat geen restjes over onze hele vloer achterlaat zorgt voor de eerste punten.

De volgende set punten verdient hij met zijn uitstraling. Hoewel het een subjectief onderdeel blijft, en zij die mij kennen weten dat ik voorstander ben van strakke cases, kan ik mij redelijk inbeelden dat een flinke groep hier warm van wordt. Een tempered glass paneel was leuk geweest, gezien we momenteel worden overladen door ‘TG’ cases voelt acryl toch een beetje ‘last year’, maar toch blijft de eerste indruk positief. Opvallend zijn het extra deel aan de achterzijde wat de behuizing een completere bips geeft dan de typische tower, en m.i. vooral positief is ook het feit dat er in het design niets afleidt van het strakke; zelfs het frontpanel is geheel afgedekt met een flexibel plaatje. De onderliggende twee USB 3.0 poorten houden echter niet over, en het klepje zelf voelt wat eenvoudig voor een behuizing van dit geld, ik had het liever steviger gezien dan de flexibele uitvoering hier.

Zodra we echt hands-on gaan merken we de tot dusver overtuigend positieve emoties toch wat afnemen. Hoewel visueel aantrekkelijk en we objectief prima stevige en net afgewerkte kunststof panelen zien, het oppervlak zelf hoor je mij niet over klagen, wordt duidelijk dat Cooler Master toch wat schoonheidsfoutjes voor lief heeft genomen. Zo zit de rear-cover bijvoorbeeld niet helemaal aan en zien we daar toch een redelijk gat tussen zijpaneel en cover, eenmaal opgevallen toch een lichte doorn in het oog en in deze klasse wegen ontbrekende puntjes op de i toch zwaar. Na wat uitpluiswerk blijkt dat ik zeker niet de enige ben waarbij dit opviel en lijkt het eerder een batch dan een sample issue, al hoor ik andere reviewers waarbij het zichtbaar is in de review er geen woord over zeggen. M.i. is het in elk geval niet 159 euro case waardig.

Dat de MasterCase Pro 6 gebruik maakt van veel kunststof is begrijpelijk gezien één van de unieke features: je kan zowel boven als voorpaneel op een kiertje zetten voor extra airflow. De manier waarop dat eruit ziet is netjes, en zware stalen panelen hadden die feature niet mogelijk gehouden, niet binnen deze prijsklasse, maar in de hand voelt het toch een beetje goedkoop aan wanneer je een plastic plaat een paar millimeter los trekt. Hetzelfde gaat op voor de manier waarop het voorste paneel kantelt om toegang tot optische drives mogelijk te maken; ook dat oogt leuk, en een deur had zich lastig laten combineren met die ventilatie optie, maar het mist de luxe van een dikke aluminium of sand-blasted staal paneel wat je met overtuiging van je kast af trekt. Al te zwaar zou ik het niet wegen gezien ik de kans niet groot schat dat iemand constant de panelen open of dicht schuift, en voor incidenteel optisch drive gebruik is het een leuke feature, maar de champagne houden we even in de koelkast.

Onderop geen klagen: Stevige constructie, net filter, allemaal keurig.

De manier van panelen plaatsen en verwijderen is top, de 'kiepen' er uit zonder risico op vallen, en plaatsen ook even eenvoudig terug; prettig voor de ervaren en beginnende gebruiker. Intern zien we de constructie van de MasterCase 5 serie terug, en je kan gerust stellen dat die tot de betere op de markt behoort. Kwalitatief is het een uitzonderlijk sterk frame, de flexibiliteit wordt weliswaar een beetje opgeblazen op de productpagina’s maar feit is dat alle individuele elementen daar aanwezig goed uitgewerkt zijn: verwijderbare donkere laag in het zijpaneel om eventueel voeding en kabels te verbergen, stevige HDD en ODD constructie, solide PSU mount, solide SSD mounts, goede kabel routing opties, en nogmaals de interne bouw is echt top.

Gezien gebruik wordt gemaakt van hetzelfde frame als de 5 houdt dat ook in dat de losse accessoires van dat model hier inzetbaar zijn. Zo kan je bijvoorbeeld een vertikale mount bijkopen om je videokaart rechtop te zetten, of de graphics card holder om hangende grafische kaarten tegen te gaan. Vooral dat laatste wat we ook bij de MasterCase Maker 5t zagen is m.i. een flinke invloed op de algehele uitstraling van je build.

Ook achterop het binnenwerk geen klagen: strakke afwerking, handige extra goot die nu geheel tot beneden loopt, en mee dan genoeg ruimte voor kabels of indien gewenst SSD ophanging.

Terwijl we de behuizing wat verder afbreken zien we o.a. de LED strip voorop en het mesh deel achter de gesloten voorzijde. Deze zit met magneten vast en is dus prima te benaderen, en geeft direct toegang tot de fans om ze schoon te maken. Allemaal prima, maar waarom is gekozen voor een rode- of blauwe uitvoering in plaats van een RGB model, al was het maar met enkel drie opties, ontgaat mij.

Zonder bovenpaneel zien we de radiator of fan mount en de ventilatie constructie beter in beeld.

Zoals gezegd: hard drive bays zijn keurig, en hetzelfde gaat op voor de presentatie van de schroeven en extra’s. Geen luxe toolbox, maar een net ingericht kartonnen doosje komt toch keurig over.

Inbouwen is een eitje met een behuizing als dit; een zee van ruimte achterop maakt de kabels eenvoudig weg te werken, en het specifieke radiator bracket voorkomt ook gepruts met het passen van waterkoeling. Je kan zelf kiezen of je het PSU compartiment zichtbaar houd of niet, al kiezen wij hier de makkelijke ‘sluit het af en dump alle kabels eronder’ methode. Je ziet hier verder in beeld: Een ASUS ROG Z270 Maximus Code moederbord, Kingston HyperX Fury DDR4, een Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming GPU, een Cooler Master MasterLiquid 240 (non-Pro), een Cooler Master V750 voeding en een SSD al sla je mij dood ik kan er even niet opkomen.

Goed, wij hebben dus de blauwe versie, oftewel moederbord en GPU op blauw, en gaan. Naast de LED strip voorop zien we ook de stock ventilator achterop blauw oplichten.

Eenmaal draaiend is het totaalplaatje weliswaar aantrekkelijk, maar vroeg ik mij wel af in hoeverre die extra ventilatie optie nu relevant is. Toegegeven, het scheelt wel wat graadjes bij zware (syntetische) CPU load, maar tijdens gaming en zeker met redelijk zuinige moderne hardware zijn de temperaturen ook in gesloten stand geen reden tot zorg. Daarbij scheelt het voor de grafische kaart in deze build vrijwel niets. Hoewel mensen met extreem dikke builds i.c.m. SLI of CF, of zij met te hete zolderkamertjes, de optie zullen en mogen toejuichen voelt het ook een beetje als een ‘feature-gezocht’ element voor het grotere publiek waarbij ik geneigd zou zijn te zeggen dat een permanente ventilatieoptie met een solide deur vervolgens als mogelijkheid aantrekkelijk in de oren klinkt. Maar goed, het werkt, daarbij zit alles ook nog stevig genoeg om stille hardware ook stil te houden (lees: geen nare bijgeluiden, al hadden we niets anders verwacht van dit frame en deze solide voet), maar zoals altijd can een case maar zo veel doen als je er noemenswaardige geluidsbronnen in plaatst.

Uitstraling is dan wel subjectief, en ik zal wel sentimenteel zijn als liefhebber van de Silencio reeks, maar ik vind het een plaatje van een case.

De Cooler Master MasterCase Pro 6 had op basis van de uitstraling mijn favoriete case kunnen worden ‘of all time’, en ik vind het echt een plaatje, maar hij laat hier en daar toch te veel puntjes liggen om in de buurt van die titel te komen. Vooral het niet strak afsluiten van de rear cover, een toffe feature op zich die op dat naadje na de achterkant daadwerkelijk completer doet ogen, doet af van het luxe plaatje dat de MasterCase Pro 6 je in eerste instantie voorschotelt en vooral ook wat de adviesprijs je doet verwachten. Nu zal CM dat ongetwijfeld weten te fixen in de volgende batch, maar het is niet het enige wat op mijn emoties rondom deze case weegt. Het is de klasse waarin we de laatste maanden verwend zijn geraakt door glas, aluminium of meer staal, maar waar Cooler Master nu instapt met meer kunststof. Prima kunststof binnen die categorie, en genoodzaakt vanwege de feature om de panelen iets uit te trekken voor extra ventilatie en aan de voorzijde tevens om de optie voor optische drives open te houden, maar dat neemt niet weg dat zodra je handen aan de MasterCase Pro 6 gaan het gevoel van luxe ontbreekt.

De MasterCase Pro 6 is bij alle objectieve maatstaven echter geen slechte behuizing, of zeg gerust een goede behuizing. Intern keert het frame van de MasterCase 5 terug en die is simpelweg fantastisch: Bouw, indeling, flexibiliteit, afwerking, dat plaatje klopt uitstekend. Maar een degelijk chassis, degelijker dan praktisch elke andere in deze prijsklasse, weegt wel op de kosten terwijl in dit geval de plastic buitenpanelen die ‘winst’ grotendeels verdoezelen. Als gevolg van die degelijke MasterCase Pro 5 basis is het wel wederom kinderlijk eenvoudig een hele dikke build met deze case neer te zetten, nieuwkomers in de pc markt die het design tof vinden kunnen hier rustig hun hobby op leren uitoefenen. De flexibiliteit zorgt ook dat systemen met extreme opslag en optische drives, een beetje vergeten doelgroep de laatste jaren, nog altijd tot de mogelijkheid behoren, en met extra accessoires zoals een GPU holder of vertical GPU holder kan je met de MasterCase Pro 6 zeker tot een nog wat mooier resultaat komen.

Maar dat zijn dan wel -optionele- extra’s, en zoals de prijs voor stevige verwachtingen zorgt op gebied van afwerking doet die dat ook op gebied van features. Hoewel die verstelbare kappen voor ventilatie of meer geluidsdemping leuk zijn, drie stock ventilatoren een prima basis, en voor de flexibiliteit wel wat valt te zeggen voelt het ook alsof Cooler Master meer had kunnen.. nee: moeten doen. Had er een fan controller of hub ingezeten, hadden ze die GPU holder gewoon erbij gedaan, al hadden ze maar een LED stripje erbij gedaan, het gevoel van verwennerij welke je ervaart bij het uitpakken met de stevige verpakking en de mega draagtas voor je case had zo langer kunnen blijven hangen. En over LEDs gesproken: waarom geen LEDs die meer dan één kleur aankunnen, al was het maar rood, groen, blauw –of- wit, en het ontbreken van een optie om de verlichting uit te schakelen is ook jammer wanneer een behuizing zo strak is als deze; niet aansluiten is je enige alternatief. De MasterCase Pro 6 gaat dus de concurrentie aan met modellen met luxere materialen aan de buitenkant –en- meer features aan de binnenkant, en het argument ‘maar het design is wel strak’ en ‘van binnen uitzonderlijk solide’ moet je inmiddels dan wel met twee handen aangrijpen.

In de huidige staat, en dan spreek ik als iemand die zelf echt verzot is op de uitstraling, weet de Cooler Master MasterCase Pro 6 een zeven te halen: Vind je hem mooi, zet je hem neer en blijf je er dan vanaf, dan is het ook een prachtig ding waarin je een dikke build kan showen. Maar voor die score moet je deze plaatjes zien en geen alternatief design dulden; ben je niet looks-gebonden heeft deze behuizing dus een pittige reeks concurrenten in elk geval op gebied van features en externe kwaliteit, inclusief van hun eigen MasterCase Maker 5 overigens wat het de 6 niet eenvoudiger maakt. Op zich is design een prima argument en veelal sowieso leidend, maar het is iets wat we bij Cooler Master cases recentelijk meer hebben gezien wat mij inmiddels een beetje meer objectieve onderbouwing doet verlangen. Wellicht dat het juist die voorliefde voor het design is die de kritische puntjes pijnlijker maakt dan vergelijkbare kritiek bij een behuizing die mij persoonlijk minder ligt, maar net zoals het objectief zeker geen slechte case is kan ik objectief niet om de druk op de prijs-prestatieverhouding heen. Er liggen voor Cooler Master met deze MasterCase Pro 6 heel eenvoudige punten voor het oprapen op gebied van afwerking en features (of als alternatief: een lagere prijs), en ik hoop dat ze daar volop voor gaan zodat hij nog veel meer mag zijn dan enkel een mooi plaatje met een dijk van een stalen chassis.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterCase Pro 6 (blauwe led)?

Toppertje weer! _O_
Dikke +3.
Ik woon ook iets verder weg. O-)

Maareh... graag of niet, hè! ;)
Heel graag natuurlijk :$

* Foritain stuurt de volgende review per post.
Klapper van een review wederom :) + 3

Komt er nog een review van deze ?

pricewatch: Corsair Crystal 570X RGB

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 13 maart 2017 08:55]

Cheers Rapr!

Corsair Crystal lijkt mij wel een leuke inderdaad, vooralsnog geen concreet plan voor, maar wel één op de verlanglijst. We'll see ;) Eerst komt er wat Platinum van Corsair ipv Crystal :D
Mooie review Foritain!
Jammer van CM dat ze zo een spleet laten aan de voorkant. Daardoor ook in mijn ogen niet de huidige prijs waard. Desondanks blijft het wel een mooie kast!
Cheers!

Spleet zit overigens achter tussen zijpaneel en het extra rear-bracket. Onder je bureau weinig last van, maar op tafel wel een zichtbaar puntje.
Ik zie dat je de Cooler Master MasterLiquid 240 koeler gebruikt, weet je misschien ook of "Cooler Master MasterLiquid Pro 280" in de kast past?

[Reactie gewijzigd door RambOe op 15 maart 2017 20:35]

Voorin zou dat wel moeten. Bovenin stond mij iets van bij dat het met sommige koelers wel krap is, ze geven ook een max lengte aan in de specs btw.

Ik kwam dit tegen:

Helpt dat?
Op de CES toonden ze hem met tempered glass. Wel jammer dat ze dit hebben laten vallen.

Mooi ding, maar aardig aan de prijs. Goede review, duidelijk :)
Die heb ik gemist. Jammer inderdaad, deze met TG panelen zou wel jum zijn :D
Jij geeft een 8 en tweakers een 6? Wel erg mooie foto's!
Bij gebrek aan halve sterren rond ik het naar boven af, maar er staat dat ik hem een 7 geef met de veronderstelling dat je wel aangetrokken voelt tot de ontwerpkeuzes; wat ik dan weer goed begrijp. Kan mij verder redelijk in de Tweakers review vinden, enige waar ik anders tegenaan kijk is dat stilte niet zo'n punt is wanneer je de ventilatoren tot het minimum dropt, en dan nog zijn er koelopties genoeg.

Maar ee MeesterlijkeCase is het niet, of althans niet op dit prijspunt, daar is de QC/paneelafwerking niet goed genoeg voor. Hij is inmiddels al iets goedkoper, maar wmb mag het nog wat omlaag.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 mei 2017 12:43]

Ik ontving een eerdere batch of zelfs van dezelfde batch en bij mij sluit het achterpaneel bijna perfect aan, de spleet die bij jullie sample zichtbaar is zou ik ook echt niet accepteerbaar vinden voor de prijs.
Ik heb een beetje rond gekeken, en nog bij CM aangekaart, maar het was zeker niet sample-specifiek. Batch zou wel kunnen, lijkt mij zelfs voor de hand liggen. Je ziet het ook wel in sommige andere reviews, incl grote sites in het buitenland, waarbij mij opvalt dat ik het soms op de foto duidelijk zie maar er nergens een woord over wordt gezegd.

Ben eigenlijk benieuwd naar een recente koper/reviewer of het daar beter is! Zou m.i. een vol punt schelen.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 4 mei 2017 21:26]