Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Elyxr Vitae In-ear (Zwart) Review

RaJitsu 6 maart 2017, laatste update op 8 maart 2017, 111 views

Elyxr Vitae In-ear (Zwart)

Stijlvol uiterlijk met de zwarte keramische behuizing, degelijke weergave over het hele bereik. Helaas wel een bovengemiddelde hoeveelheid aan geluidslekkage.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit behuizing
  • Prijs/kwaliteit-verhouding
  • Meegeleverde case

Minpunten

• Materiaal keuze jack-aansluiting
  • Geluidslekkage

Via iBood kreeg ik de kans om een setje oordopjes te testen van een voor mij onbekend merk, Elyxr. Elyxr is een relatief jong merk dat 16 jaar geleden in Ierland gevestigd is met als doel voor een goede prijs degelijke geluidskwaliteit te bieden met tevens aandacht voor design.

Ik heb gekozen voor de Vitae's, en baseerde deze keus eigenlijk vooral op het uiterlijk, het zwarte keramiek sprak me erg aan. Daarnaast was het omschreven karakter interessant. Waar ik doorgaans voor de neutrale opties ga, beloofde deze optie "crisp highs" en "deep bass" volgens de website.

Elyxr Vitae in-ears

Verpakking

De Vitae In-ears kwam verpakt in een stevig doosje waarin de shell case the vinden was.

De shellcase biedt voldoende ruimte voor de in-ears welke niet al te strak in elkaar gewikkeld hoeven te worden. Helaas zitten je in-ears er wel los in, en zit er er dus niets in het midden waar je de kabel omheen kan wikkelen zoals je wel eens ziet bij in-ear cases.

De shell-case is onderhuids waarschijnlijk van plastic aan de onderzijde en aan de bovenzijde van een meer buigzaam soortplastic. Het is aan de binnenkant afgewerkt met stof en aan de buitenzijde iets dat ik niet kan duiden. Een soort plastic stof. Hoe dan ook, de bescherming lijkt redelijk te zijn. Al is het presentatie-technisch toe wat minder. Feitelijk prop je gewoon alles in een algemene case die groot genoeg is om je in-ears in te bewaren.

Bouwkwaliteit

De oordopjes van de Vitae's zijn vervaardigd van keramiek en in het glossy zwart afgewerkt. Hiermee komen ze zeer luxe en gelikt over, en voelen ze prettig aan. Ik was eerst nog bang dat ze wat zwaar zouden aanvoelen, maar hier is gelukkig weinig van te merken.

Elyxr levert 4 setjes eartips mee, in drie formaten. Een setje grotere, een setje kleinere en 2 identieke setjes die daar tussen vallen.

De eartips zijn zoals we gewend zijn van rubber. De toplaag is wel wat harder, gladder dan ik van andere opties gewend ben. Dit betekent dat iets te grote eartips dus makkelijker uit je oren glijden.

De omhulsing van de jack-plug is helaas van plastic. Je ziet ook in deze prijsklasse vaak genoeg metalen oplossingen, die toch wat degelijker over komen. Aan de andere kant is de vorm van de gekozen oplossing wel weer gunstig. Zowel voor de richting naar boven als naar de zijkant zou dit in principe moeten werken. Al moet ik ook zeggen dat ik persoonlijk nooit echt praktische problemen heb gekend met rechte opties.

Het draad heeft een omhulsel dat bestaat uit open vlechtwerk dat weer afgecoat is. Geen idee of het ook wat voor de bescherming tegen kabelbreuk doet, maar het draad is wel wat dikker dan je normaal gesproken tegen komt, zowel aan de lange zijde, als de iets dunnere delen die na de splitsing richting de oordopjes gaan.

De microfoon/afstandsbediening is van plastic vervaardigd. De feedback van de knop is, zoals wel vaker bij dit soort opties, helaas matig.

Hoe dan ook, de afwerking van de 3,5mm jack en de microfoon/afstandsbediening is dus niet on-par met de oordopjes zelf en het draad.

Gebruik

Ik kan helaas niet zeggen dat in mijn geval de Vitae's als gegoten zitten. Waar ik zelf het idee heb om voor een perfecte pasvorm de middelste grootte zou moeten gebruiken, blijft deze er aan één zijde steeds uitvallen, terwijl aan de andere zijde het oordopje weliswaar blijft zitten, maar met een klein rukje aan de kabel er ook weer erg makkelijk uit komt. Ik heb stroevere opties meegemaakt van hetzelfde formaat, die wel gewoon blijven zitten. Hoe dan ook, voor mij werkte het kleinste formaat dus het beste, waarbij ik dus moest accepteren dat de eartips niet het hele oorkanaal strak afsloten.

De lengte van de kabel is 1,25 m. Een redelijke standaard lengte. Wat mij betreft prima, hoewel ik het kan begrijpen wanneer mensen net wat meer ruimte willen hebben wanneer ze de in-ears gebruiken in combinatie met een niet-mobiel apparaat, zoals een computer.

Een vervelend gegeven dat ik gemerkt heb is dat bij iets hogere volumes (niet-vervelende), de muziek voor omstanders te horen is. In een omgeving als een stilteruimte of een tegenover je werkende collega, kan dit vervelend zijn.

De afstandsbediening kent één knop. De functies die je hiermee kan gebruiken zijn play/pauze, gesprek opnemen (één keer klikken) en weigeren (langer inhouden) en volgende (twee keer klikken) en vorige (drie keer klikken). Dit werkt zoals je verwacht. Niets beter of slechter dan bij andere oplossingen van deze soort. Hetzelfde geldt voor de functionaliteit en audiokwaliteit van de microfoon.

Geluidskwaliteit en signatuur

Elyxr heeft er duidelijk voor gekozen om de Vitae's een eigen signatuur mee te geven. Je kan niet spreken van een gebalanceerd geluid; er is een (beperkte) nadruk op de bas en een deel van de lagere frequenties èn hogere frequenties. Dit betekent wel dat zeker bij hogere volumes, het detail in het mid enigszins wegvalt.

We hebben het dan wel over volumes die ik persoonlijk als onprettig ervaar.

Persoonlijk vind ik dit wel een prettig karakter, hoewel het ene nummer er wat beter bij vaart dan het andere nummer.

Na de Vitae's een paar weken gebruikt te hebben moet ik zeggen dat het een interessante optie is. Ze hebben duidelijk een eigen karakter met een nadruk op de bas en een overige deel van het laag, plus een deel van het hoge bereik, terwijl het detail toch in orde blijft.

Heb jij ook een Elyxr Vitae In-ear (Zwart)?