DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 Zwart Review

Ursamajor 6 maart 2017, 279 views

DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 Zwart

Geweldig apparaat! Goede prijs/kwaliteitsverhouding. Wil je echt lekkere koffie die betaalbaar is, dit is dé machine! Je vraagt je af waarom iemand nog melk of suiker zou nemen in zijn koffie, zo goed smaakt de koffie uit dit apparaat!

Pluspunten

• Design
  • Bediening
  • Gemak
  • Invoer voor gemalen koffie

Minpunten

• Metalen plaatje krast snel

Intro
Na jaren senseo gedronken te hebben, overgestapt op filterkoffie. Tja, na die Senseo was dat wel een verademing om weer eens verschillende smaken te hebben, maar echt genieten was het niet echt.
Elke keer als ik ergens koffie kreeg die me verbaasde qua smaak, kwam dat uit een bonenautomaat.
Dus kwam ik na een tijdje zoeken bij deze automaat uit. Bleek ook nog eens ooit als beste getest door de consumentenbond en was ook nog eens in de aanbieding toen ik 'm wilde halen.

Ik zat ook nog naar een apparaat van Philips te kijken, omdat die door de Consumentenbond nu als beste uit de test kwam, maar vond het wel vreemd dat deze een heel hoge score voor de espresso kreeg, terwijl zijn zusjes het een stuk gemiddelder deden. + vond ik de machine er gewoon lelijk uitzien. En de bediening: 2 keer op hetzelfde knopje voor een dubbele espresso of koffie.... Leuk als je per ongeluk 2 keer drukt...

Na veel filmpjes op YouTube gekeken te hebben, maakte ik me wel een beetje zorgen over het geluid, maar dit valt best mee. Ja, het malen is wel luid, maar vind ik acceptabel.

Een van de must-haves was de mogelijkheid om gemalen koffie te gebruiken voor als iemand een keer een decaf wilde.
In het meegeleverde maatschepje past 8 gram koffie, genoeg voor een kopje sterke (decaf) koffie.

Waarom niet een duurder model?
Ik heb het idee dat het binnenwerk vaak hetzelfde is en dat je dan alleen voor meer opties, zoals een geheugen voor je persoonlijke smaak kunt instellen. Of met 1 druk op de knop een cappuccino zetten enz. Of misschien wel wat duurdere materialen voor een mooiere look...
Sommige apparaten hebben een kopjeswarmer die een hoop energie kost, maar je kunt een kopje ook even met het hete water uit de stoompijp verwarmen.
Metingen
Uiteraard enkele metingen gedaan.
De machine spoelt eerst de leidingen door als je hem aanzet. Het water is 80 graden.

Uit het stoompijpje kun je heet water tappen voor een kopje thee. Dit is 85 graden.

De temperatuur van de koffie kun je op 4 nivo's instellen. Ik heb 'm op het hoogst ingesteld. Dan komt de koffie er met 88 graden uitlopen. Aangezien de meeste mensen de kopjes niet voorverwarmen, zal de temperatuur in het kopje snel dalen.

De hoeveelheid espresso voor 1 kopje staat af fabriek ingesteld op 40 milliliter. Dit is in 25 seconden klaar vanaf het moment dat je op de knop drukt. Een dubbele espresso duurt zo'n 44 seconden.

Een dubbele kop koffie (standaard 120 ml, maar heb m zelf verhoogd naar ongeveer 150 ml per kop) is in 1:51 minuten klaar.
Ervaring tot nu toe
Het is de eerste keren even spelen met de instellingen om de smaak te proberen. Uiteraard is dat leuk en kost geen uren.

De eerste espresso vond ik verrassend lekker. Romig en vol van smaak. En dat met een zak "gewone" koffiebonen van Douwe Egberts in de aanbieding bij het Kruitvat! Geen dure speciaal door elfjes bij maanlicht gebrande koffiebonen.

De koffie en espresso's erna smaken allemaal zo bijzonder lekker! Ik vraag me echt af waarom mensen dan nog suiker en/of melk in de koffie doen. Die krijgen van mij dan gewoon oploskoffie ;-) Je doet toch ook geen suiker in je wijntje omdat ie anders zo zuur is, of melk in je bier, omdat ie anders zo bitter is?

Het schoonmaken is een fluitje van een cent. Gewoon elke zondag even de zetgroep eruit halen, schoonmaken en de volgende morgen weer terugzetten.

Ontkalken stelt natuurlijk ook geen drol voor.
Aan de al oudere reviews hier zal het met de levensduur ook wel goed zitten en maak ik me er ook geen zorgen om. het apparaat voelt ook stevig en solide aan.

Heb jij ook een DeLonghi Magnifica S ECAM 22.110 Zwart?