512MB x2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium) Review

Syzzer 6 november 2005, 642 views

512MB x2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium)

Pluspunten

• Redelijk overklokpotentieel
  • Lage prijs
  • Geen heatspreaders

Minpunten

• CH-UTT dus 2-3-2 ipv 2-2-2
  • Slechte reactie op hogere voltages dan 3.1-3.2v

Stabiliteit Score: 3
Maart 2005 besloot ik dat ik van 512 naar 1024 megabytes RAM wilde overstappen. Rekening houdende met het feit dat AMD processoren (hoewel dit sinds de Athlon64 serie minder is geworden) baat hebben bij lage latencies en ik toch wilde overklokken ben ik op zoek gegaan naar geheugen dat aan mijn verwachtingen voldeed. Dit geheugen werd op dat moment min of meer gehyped omdat er 'Winbond UTT' chips op zaten. Deze zouden een groot overclockingpotentieel bezitten en met een aantal vrienden besloten we 5 dual channel setjes te bestellen.

Na het ontvangen van de 5 setjes en het testen ervan bleken er 3 van de 5 niet eens op de standaard snelheid fatsoenlijk te willen werken. Deze setjes zijn toen RMA gegaan en van de 3 nieuwe die ik toen kreeg werkte er wederom 1 setje niet. Ook deze is RMA gegaan.

Het resultaat: 5 dual channel setjes die ongeveer het zelfde presteren: rond de 240 MHz 2-3-2-5 op 3.1-3.2v. Het verhogen van het voltage brengt me de mogelijkheid om tot 250mMHz naar windows te booten en korte benchmarks te draaien, maar echt stabiel is het systeem dan niet. Ook heb ikd e modules niet op 2-2-2 stabiel kunnen krijgen, wat niet heel verwonderlijk is aangezien de chips CH-UTT bleken te zijn. Deze derie winbond chips hebben vanoudsher problemen op 2-2-2 te draaien en verplichten je dus tot 2-3-2.

Om lage timings te draaien op standaard snelheden dient het voltage slechts verhoogd te worden tot 2.8-2.9V. Op standaard timings en standaard speeds werkt het geheugen (uiteraard) prima op 2.6v.

Het geheugen bevat gaan heatspreaders, wat in mijn ogen slechts een voordeel is. Uit ervaring ben ik er achter gekomen dat heatspreaders eerder de warmte vasthouden dan ervoor zorgen dat de module zijn warmte beter kwijt kan. Dit komt doordat de geheugenchips niet precies op dezelfde hoogte zitten, maar de heatspreader wel. Resultaat: de ene chip word goed gekoeld (daar zit de heatspreader dicht op), maar de andere niet (staat verder van de heatspreader af). Aangezien een ketting zo sterk is als de zwakste schakel, zal het niet gekoelde chipje zorgen voor een lagere maximale overclock van de gehele module.

Het lijkt erop dat wij gewoon een slechte batch te pakken hebben gehad destijds, aangezien ik weinig anderen met dezelfde DOA problemen hoor. Kortom, uiteindelijk ben ik toch redelijk tevreden met het geheugen (ik had stiekem op 250 MHz 24/7 gehoopt).

Heb jij ook een 512MB x2 (1GB) PC3200 DDR, CL2.5 (Twinmos, Speed Premium)?

Ik heb begin dit jaar gewone Twinmos UTT 2x512Mb met CH-5 chips(aa4t) gekocht en deden in het begin niet eens 200Mhz spd maar na steeds een stapje hoger inbranden deden ze 255MHz 2-2-2@3,2V op een Nforce2 bordje,gewoon super geheugen.
Heb in juni op de PCdumpdag nog 2x512Mb Twinmos UTT met BH-5 chips gekocht en die deden het voor geen meter op Nforce2 maar heb nu een Pentium M en daar doen ze het wel leuk op,200Mhz 2-2-2-5 PAT@2,65V en 210Mhz 2-2-2-5 PAT@2,85V,niet slecht voor 48 per reepje,heb ik spijt van dat ik niet gelijk 10 gekocht had maar wist toen nog niet dat de produktie alweer gestopt was.