Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27UD58 Zwart Review

Kiswum 4 maart 2017, laatste update op 4 maart 2017, 6.132 views

LG 27UD58 Zwart

Voor deze prijs kun je volgens mij geen betere 4k monitor vinden met een IPS paneel. LG heeft een zeer aantrekkelijke monitor op de markt gezet. Qua looks is het allemaal vrij basic en de glanzende onderdelen zou ik liever in een matte afwerking zien, maar de specificaties zijn prima

Pluspunten

• Zeer goede prijs
  • 4k IPS scherm
  • Goede inkijkhoeken
  • Het scherm is softwarematig in meerdere vlakken in te delen, hierdoor is PIP ook mogelijk
  • De volumeregeling kan via de monitor worden bediend
  • Onscreen Display (OSD) en softwarematige instellingen zijn lekker uitgebreid

Minpunten

• De monitor kan alleen worden gekanteld. In hoogte verstellen, 90 graden draaien of zwenken is niet mogelijk
  • Backlight bleeding is aanwezig
  • De glossy onderdelen trekken veel stof aan
  • De monitor uitschakelen moet eigenlijk eenvoudiger/sneller kunnen

Updates van de review
04-03-'171e versie van de review online gezet.

https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/Inhoud.pngOm de review sneller te laten laden, is er gebruik gemaakt van verkleinde foto's. De meeste foto's en plaatjes zijn te vergroten naar 4K formaat, door erop te klikken.

Globale verkoopprijs bij publicatie: ¤365,-

Om te beginnen wil ik aangeven dat dit de eerste keer is dat ik mijn mening over een monitor in een review giet. Over het algemeen review ik smartphones of producten die in verbinding staan met een smartphone. Het aantal woorden in deze review is een stuk minder dan men van mij gewend is, maar ik hoop dat het informatiegehalte nog steeds op het juiste niveau zit!

Het is een nieuw jaar en een mooi begin om buiten mijn comfort zone te stappen.
Mijn oude monitor heb ik ruim 10 jaar in bezit en dat ding werkt nog steeds zonder problemen. De Acer AL2216W was een budget monitor en had voor die tijd goede specificaties. De monitor heeft een 22" breedbeeldscherm en een resolutie van 1680*1050. De monitor is voorzien van een VGA en DVI aansluiting. Doordat ik graag gebruik maak van een dual-screen opstelling, heb ik de laatste tijd overwogen om een scherm erbij te kopen. Door andere prioriteiten (lees: smartphones aanschaffen), had ik nog niet geïnvesteerd in een nieuwe monitor.

Eind januari 2017, zag ik op Facebook een actie voorbij komen, waarbij de webwinkel: 4Launch op zoek was naar een vrijwilliger om een 4K monitor van LG te reviewen. Als dank voor de review, mag de gebruiker de monitor houden. Na een selectie was ik als winnaar uit de bus gerold en had ik de monitor enkele dagen later opgehaald.

Om de monitor zo snel mogelijk goed te kunnen reviewen moest ik nog wel "even" een nieuwe pc kopen om een 4K desktop te kunnen weergeven. De pc is voorzien van goede prijs-/kwaliteit basisproducten. Hierbij is vooral rekening gehouden met een laag budget en uitbreidbaarheid in de toekomst. De voeding en behuizing heb ik tweedehands aangeschaft om kosten zo laag mogelijk te houden.

Uiteindelijk heb ik voor zo'n ¤475,- een 4K review/kantoor pc samengesteld voor een dual-screen oplossing.De review is gericht op kantoorwerk, surfen op het internet, office applicaties en het verwerken van reviews. De review is niet gericht op gamers. In dat geval had ik onder andere een Freesync compatible videokaart en een snellere processor moeten plaatsen.

Hieronder is een unboxing filmpje van een andere gebruiker te bekijken:

De doos is vrij karig. Het is een standaard bruine kartonnen doos zonder franjes. In één oogopslag is te zien dat de 68cm LG monitor, ondersteuning biedt voor Ultra HD 4K, AMD Freesync, Onscreen control en is voorzien van een IPS scherm. Ultra HD 4K is overigens gewoon een normale benaming voor 4K resolutie: 3840 x 2160 pixels.

Bij het openen van de doos valt je oog direct op het kalibratie rapport van LG. Ik weet niet hoeveel waarde men daaraan normaal gesproken moet hechten, het is immers een document van de fabrikant zelf. Uiteindelijk bleek de kalibratie van de monitor niet op 6500k, maar op zo'n 7500k te liggen. Onder het kopje Resultaten laat ik meer zien over de resultaten die ik heb kunnen produceren.
Onder de documentatie zijn een aantal vakken (in de piepschuim beschermlaag) gevuld met belangrijke items. Links bovenin liggen de monitorsteun en het afdekkapje. Aan de rechterkant zijn een aantal boekjes, de HDMI kabel, DisplayPort kabel en stroomkabel in een plastic zak te vinden. In het midden is de voet te zien. De vorm van de voet is gevormd naar een boemerang en zorgt voor een stevige basis van de monitor.
Als de eerste piepschuim beschermlaag wordt verwijderd kom je uit bij de monitor. De monitor ligt veilig bovenop de tweede piepschuim beschermlaag, in een speciale beschermzak.

De inhoud van de doos:
• 1 x Monitorvoet
• 1 x Monitorsteun incl. 2x schroeven en afdek kap
• 1 x Installatie CD
• 6 x documentatie

De monitor is goed ingepakt en alle onderdelen zijn voorzien van beschermfolie. De glossy onderdelen blijven tijdens het transport/montage daardoor vrij van krassen. De monitorsteun kan zonder gereedschap aan de voet worden gemonteerd. Hiervoor maak je gebruik van een quicklock aan de onderkant van de voet. Om de steun aan de monitor vast te maken, is een kruiskop schroevendraaier nodig om de 2 schroeven vast te draaien. Mocht je moeite hebben om de steun te plaatsen, dan kun je een blik werpen op de meegeleverde handleiding of quick guide.

Het IPS paneel heeft een matte coating. De randen, voet en monitorsteun zijn gemaakt van glanzend kunststof. Je moet er dus rekening mee houden dat de randen en voet veel stof zullen aantrekken. De onderste rand van de monitor is voorzien van een matte kunststof paneel, hierin is tevens een LED verwerkt. Die laat je zien of het scherm aan, uit of in stand-by staat. Via de instellingen in het Onscreen Display (OSD), kan de LED in- of uitgeschakeld worden. De voet is stevig en het geheel staat heel stabiel.

De monitor is basic uitgevoerd. Aan de achterkant zijn een hoofdtelefoon en stroom aansluiting te vinden. Voor de aansturing van het beeld, kan worden gekozen voor 1x DisplayPort (DP) versie 1.2 en 2x HDMI versie 2.0. De oudere VGA en DVI aansluitingen ontbreken. Om oude apparatuur aan te sluiten, kan er gebruik worden gemaakt van een optionele HDMI -> DVI kabel/converter. Dankzij de DP 1.2 en HDMI 2.0 aansluitingen, kunnen beelden in 3840x2160 (4k) op 60Hz worden getoond. Dit zorgt ervoor dat de monitor vrij is van (zichtbare) trillingen. In de testopstelling wordt gebruik gemaakt van een Intel G4560 en MSI Mortar moederbord die deze resolutie ook aan kan via de DisplayPort.

Onderin het scherm is 1 knop aanwezig om alles te bedienen. Deze knop is een mini joystick die alle kanten op kan en tevens ingedrukt kan worden. Om de monitor aan te zetten is een korte druk op de knop voldoende om alles in gang te zetten. Het scherm kan worden uitgeschakeld door de knop in te drukken en naar beneden te duwen. Als de knop 4 seconden wordt ingehouden, dan zal het scherm ook worden uitgeschakeld. Persoonlijk zou ik het handiger vinden als dit met 1 korte druk op de monitor kan of via een extra aan-/uitknop aan de achterkant. Je kunt de volume regelen door de joystick naar links, rechts of naar beneden te drukken. De joystick voelt goed aan, maar enige oefening is wel noodzakelijk om er handig in te worden. Als de knop wordt bediend, dan kan het gebeuren dat de volumeregeling wordt aangesproken in plaats van het instellingen menu.

Door gebruik te maken van een dubbele monitor opstelling is het mogelijk om diverse toepassingen op full screen te tonen. Een film kijken of luisteren via de ene monitor en werken aan je huiswerk op de ander. Door gebruik maken van de LG software: OnScreen control, kun je het scherm indelen in diverse vlakken. Hierdoor start een applicatie in een eigen vak. Deze Picture-in-Picture (pip) functionaliteit zorgt ervoor dat het niet wordt overruled door een applicatie dat op full screen werkt. Enkele voorbeelden hiervan zijn te vinden onder het kopje: Software

Het matte IPS scherm van 27" vind ik er prima uitzien. De kleuren zien er goed uit en het scherm kan vanuit alle hoeken goed worden bekeken. De kleuren, de balans, en lichtintensiteit kan eenvoudig via het OSD worden aangepast. Ik ben absoluut geen expert van beeldschermen en daardoor kan ik de beelden beter voor zich laten spreken.

Backlight bleeding

De foto's zijn gemaakt met een snelheid van ISO-200 en ISO-400. De camera die voor deze review wordt gebruikt, ondersteunt geen handmatige ISO-300, want ik vermoed dat die waarde het dichtst in de buurt komt van mijn oog/het menselijk oog. ISO-200 geeft een beeld dat donkerder is dan de werkelijkheid en ISO-400 geeft een beeld dat te licht is. Uiteindelijk heb ik voor die laatste optie gekozen, maar houd er rekening mee dat backlight bleeding in werkelijkheid minder zichtbaar is.

Een duidelijk verschil tussen ISO-200 en ISO-300

Zoals gezegd, er is backlight bleeding aanwezig, maar dat is niet te voorkomen in deze lage prijsklasse en specificaties. Ik heb in mijn zoektocht naar andere reviews, voorbeelden gezien van IPS glow. Het verschil tussen die twee benamingen is dat backlight bleeding wit van kleur is (van de achtergrondverlichting) en IPS glow wat andere kleuren met zich meebrengen zoals geel en paars. Beide zaken kunnen voorkomen bij monitoren met een IPS paneel. IPS glow heb ik niet waargenomen bij dit scherm.

Met de joystick onderaan de monitor, kunnen de instellingen worden aangepast. Hieronder zijn veel, heel veel opties te vinden om de monitor te regelen.

De monitor kan ook worden bediend met de meegeleverde software. Met het programma OnScreen Control zijn een aantal instellingen terug te vinden. De kleurweergave kun je niet aanpassen, maar wel andere zaken zoals de volume, helderheid van het scherm en Screen Split (splitscreen). Door middel van Screen Split, kan het scherm in diverse vaste vakken worden verdeeld. Je kunt een Picture-In-Picture (PIP) vak maken, zodat je zelfs in fullscreen modus je rekenmachine in beeld kan houden. Als je in een Word- of webpagina scrolt, dan heeft dat geen effect op de applicatie in het PIP vak. Ik heb nooit eerder gebruik gemaakt van dergelijke software, maar het werkt erg fijn en intuïtief. Bepaalde zaken zijn al in Windows 10 aanwezig, zoals het weergeven van 2 programma's naast elkaar, maar met deze software kun je het beeld op het scherm eenvoudiger indelen.

Uit de test is gebleken dat de monitor erg goed is gekalibreerd. Hoe ik dat weet? Nou ik heb de blog van reviewer Frozen doorgenomen. In zijn blog legt hij stap voor stap uit hoe je kan testen of de kleurweergave in orde is en kan kalibreren. Hiervoor heb ik ook nog eens gebruik mogen maken van zijn Datacolor Spyder 5 kalibratie apparaat. Dankzij zijn goede instructies en voorbeelden uit een van zijn reviews, is het voor mij mogelijk geweest om basisgegevens van het scherm zichtbaar te maken en te kalibreren. Met het gratis softwarepakket: Displaycal, heb ik de onderstaande resultaten kunnen weergeven.

Hieronder zijn de resultaten terug te vinden. Het eerste plaatje is het resultaat vanuit de fabriek en het tweede plaatje is steeds het resultaat na het kalibreren.

De standaard instellingen zien er redelijk uit. De kleurweergave is niet optimaal en vandaar dat samenvatting/summary, aangaf dat een aantal dingen ver boven de standaardwaarden lagen. Na kalibratie is het resultaat beter en is er geen rode waarschuwing te vinden. Alles is in het groen en de afwijking lijkt minimaal te zijn. Volgens mij laten de resultaten zien dat de monitor goed is afgesteld. Experts zoals Kid Jansen, kunnen veel meer met deze informatie dan ik :)

Links

• De monitor is afkomstig van 4Launch en dit is de directe link naar de LG27UD58-B monitor
Officiële pagina van de LG monitor
Handleiding en drivers

Reviews

Hardware.info
Disk Idee

De LG 27UD58-B monitor heeft me positief verrast. Ik heb op het werk diverse monitoren voor me gezien, maar ik heb daar niet veel aandacht aan besteed. Ik heb geen getraind oog die snel ziet of een scherm wel of niet goed gekalibreerd is. Ik heb daar tools voor nodig zoals de Datacolor Spyder 5. Hiermee was het mogelijk om duidelijke waardes weer te geven. De fabrieksinstellingen zijn naar mijn idee in orde en na een kalibratie is het een tandje beter geworden. IPS glow heb ik niet waargenomen, maar backlight bleeding is wel aanwezig. Dit is alleen goed zichtbaar bij zwarte achtergronden. Bij dagelijks gebruik valt het niet/nauwelijks op.

De monitor is voorzien van de meest recente aansluitingen zoals een HDMI 2.0 en DP 1.2 aansluitingen. Hierdoor kun je 4k (3840x2160) content op 60Hz bekijken. De monitor is gereviewd met kantoorwerkzaamheden in het achterhoofd. Het zal gebruikt worden voor reviews, office applicaties en het browsen op het internet. Het is niet getest als game monitor. Daarvoor is snellere hardware + games nodig om het geheel goed te kunnen testen. Om de hoogste resolutie te kunnen gebruiken, moet de pc voldoen aan de juiste eisen. Voor zo'n ¤475,- is het me gelukt om een pc samen te stellen en te bouwen voor deze review.
De monitor wordt geleverd met goede software om je scherm in te delen. Tevens krijg je direct een DP en HDMI kabel mee in de doos, zodat je direct aan de slag kan met de monitor. Oudere aansluitingen zoals een VGA en DVI ontbreken bij deze monitor. Als je pc/laptop dit echt nodig heeft, dan kan je een optionele converter gebruiken (en waarschijnlijk aan het werk op een maximale resolutie van Full-HD).

Eigenlijk is alles van de monitor in orde. Zeker als je het prijskaartje van zo'n ¤365,- in het achterhoofd houdt. Als er wordt gevraagd over welke onderdelen ik niet helemaal tevreden ben, dan vind ik het jammer dat de monitor niet met 1 klik uitgeschakeld kan worden. Er is backlight bleeding aanwezig en het scherm is voorzien van glanzende/glossy randen en voet. Ik had dit liever mat gezien, net als de achterkant van de monitor. Tenslotte is de monitor vrij basic uitgevoerd, waardoor het scherm alleen kan kantelen en niet in hoogte verstelbaar is, 90 graden kan kantelen of zwenken. Op zich is dat allemaal logisch, want je kunt niet het beste van het beste verwachten. Je krijgt tenslotte een goed afgestelde 27" monitor met een IPS 4K scherm met ondersteuning voor Freesync.

Het was een genot om deze monitor te reviewen en ik hoop er nog lang plezier van te hebben.

Ik kom uit op een score van 4,5 sterren.

Eindscore

https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png De monitor kan alleen worden gekanteld. In hoogte verstellen, 90 graden draaien of zwenken is niet mogelijk
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png Backlight bleeding is aanwezig
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png De glossy onderdelen trekken veel stof aan
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/minus-mini.png De monitor uitschakelen moet eigenlijk eenvoudiger/sneller kunnen

https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Zeer goede prijs
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png 4k IPS scherm
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Goede inkijkhoeken
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Het scherm is softwarematig in meerdere vlakken in te delen, hierdoor is PIP ook mogelijk
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png De volumeregeling kan via de monitor worden bediend
https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/plus-mini.png Onscreen Display (OSD) en softwarematige instellingen zijn lekker uitgebreid

Heb je een vraag, zie je spelfouten of heb je andere opmerkingen? Stuur me een bericht of plaats een reactie.

Naar_boven

Met dank aan Deathgrunt voor deze bannertweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een LG 27UD58 Zwart?

Prima review voor een eerste beeldschermreview Herman! Denk ook wel beter dan mijn eerste beeldschermreviews ;)

Vrij weinig op aan te merken. Twee dingen die ik wel een beetje mis, die voor eigenlijk elke toepassing van belang zijn, zijn een bespreking van de uniformiteit en het contrast. Uit de afbeelding met het resultaat na kalibratie is af te lezen dat het contrast na kalibratie 863.7 : 1 is, wat voor een redelijk budget scherm een prima resultaat is na kalibratie, zeker voor IPS. Maar dat komt niet echt uit de review naar voren. Het woord 'contrast' komt er zelfs niet in voor.

Ook ben ik niet echt fan van de Displaycal-software, omdat het naar mijn idee de resultaten rooskleurig voordoet dan dat deze daadwerkelijk zijn, door het beoogde witpunt te raden op basis van het gemeten witpunt. Dit heb ik eerder ook al aangegeven onder reviews van Stephan en Frozen.

In jouw geval wordt er naar de resultaten voor kalibratie vergeleken met witpunt 7500 K Daylight, waarmee je volgens de software op een afwijking van 4,48 dE2000 uitkomt ten opzichte van het target. Ik denk dat dit al een gemiddelde is voor de hele curve, want als ik kijk naar de gemeten XYZ-waarden komt ik voor wit op een afwijking van 7,84 dE2000 t.o.v. 7500 K Daylight (D75). Vergelijk ik met het standaard witpunt voor beeldschermen D65, dan kom ik zelfs op een afwijking van 8,31 dE2000.

Het resultaat na kalibratie is eigenlijk hetzelfde verhaal. Volgens de software is de witbalansafwijking maar 0,31 dE2000, terwijl het in werkelijkheid 1,86 dE2000 is. Nog steeds is dat alleen in een side-by-side vergelijking enigszins zichtbaar, maar voor een gekalibreerd scherm is het een best wel forse afwijking. Dat hoort toch meer in de buurt van de 0,5 dE2000 te liggen t.o.v. van het daadwerkelijke kalibratiedoel, niet een doel wat de software zelf verzonnen heeft op basis van het meetresultaat.

Verder klopt het onderstaande niet helemaal.
Ik heb hier een tijdje geleden alweer het één en ander over geschreven in het ASUS ROG Swift topic:

IPS-glow: eigenschap van LC's uit de IPS-familie (o.a. LG Display AH-IPS, AU Optronics AHVA, Samsung PLS, Sharp IGZO) waarbij er lichtlekkage is wanneer een pixel niet recht van voren wordt bekeken. Deze eigenschap is volledig uniform in de zin dat elke pixel op dezelfde manier reageert wanneer deze vanuit een bepaalde hoek wordt bekeken. Er lijken alleen wel verschillen in te zitten doordat elke pixel op het scherm vanuit een andere hoek wordt bekeken als je er voor zit. Deze eigenschap is ook niet altijd symmetrisch (zowel verticaal als horizontaal), het kan dus zo zijn dat een pixel vanuit 45° van rechts bekijken andere lekkage vertoont dan wanneer deze vanaf 45° van links wordt bekeken. Als je recht voor het midden van het scherm zit zijn de hoeken ten opzichte van de randen van het scherm het grootst, waardoor het vooral daar zichtbaar is. Dit is ook meteen de reden waarom het vaak met backlight bleeding wordt verward, want dat zit ook uitsluitend langs de randen van het scherm.

Deze eigenschap verschilt overigens nauwelijks van exemplaar tot exemplaar. Vrijwel elk paneel van één type zal er evenveel en op dezelfde manier last van hebben.

Het beste voorbeeld dat ik van IPS glow heb is van de AOC q2770Pqu waarop ik het zelf heb getest voor m'n review. Ik heb het in de review alleen off angle glow genoemd, omdat Samsung PLS officieel geen IPS genoemd mag worden (al is het qua paneelopbouw vrijwel hetzelfde). Deze voorbeelden zijn in de review terug te vinden in afbeelding 56 t/m afbeelding 60, met afbeelding 55 als referentie (scherm recht van voren gezien). Je kan duidelijk zien dat hoe scherper de hoek is, hoe lichter het beeld wordt. Daarnaast zie je ook dat de richting uitmaakt, want vanuit rechts is donkerder dan van bovenaf en dat is weer donkerder dan diagonaal vanuit rechtsboven.

Backlight bleeding: lichtlekkage die voortkomt uit de montage van de backlight aan het paneel. Niet of nauwelijks afhankelijk van de uniformiteit van de backlight en ook niet afhankelijk is van het paneel. Ik vermoed eerder dat het voortkomt uit hoe vlak het paneel of backlight is. Het lijkt er ook op dat het steeds vaker voorkomt en mijn theorie is dat dat in ieder geval gedeeltelijk te maken heeft met de steeds smaller wordende bezels van schermen.

Een toevoeging die ik nog wil maken is dat de standaard backlight bleeding eigenlijk altijd een vrij blauwig wit is. De laatste paar jaar zie je ook steeds vaker een meer gelige bleeding. Dit is echter geen standaard backlight bleeding, maar komt voort uit druk op het paneel. Het lijkt er op dat alleen de IPS-familie LC's hier op deze manier last van heeft (als je op een TN paneel drukt krijg je een veel fellere en wittere bleeding, wat duidelijk anders is). Dit komt vrijwel altijd doordat het paneel te strak in de behuizing zit. In de Dell UltraSharp topic zijn hier mooie voorbeelden van voorbij gekomen, waarbij het verwijderen van de bezel ervoor zorgde dat alle gelige bleeding weg was en alle blauwwittige backlight bleeding bleef, wat duidelijk liet zien dat het om twee verschillende fenomenen ging.

[naam van kleur] glow: eigenlijk twee verschillende problemen, namelijk gebrekkige uniformiteit en foute witbalans. Als het hele scherm uniform een gloed lijkt te hebben (of dat nou rood, geel, paars of groen is maakt niet uit) is het simpelweg een probleem met de afstelling van de witbalans. Dat zou je ook onder QC problemen kunnen scharen, met als belangrijk verschil ten opzichte van de andere QC problemen dat het simpelweg is op te lossen met een kalibratie. Hier kan je moeilijk over doen, maar het feit is simpel dat je op den duur toch nooit onder kalibratie uit komt. Elke beeldschermtechnologie (CRT, LCD, OLED, etc.) heeft last van drift, dus een goede afstelling in de fabriek is altijd maar beperkt houdbaar. Hoe beperkt hangt van het gebruiksdoel af. Voor gamen is het misschien een jaar acceptabel, voor professionele beeld-/videobewerking zal het nog niet eens een maand zijn.

Als de gloed niet uniform is heb je te maken met een gebrekkige uniformiteit. Hier kan je helaas niets aan doen, want uniformiteit valt niet te kalibreren.

Overigens zijn zowel het paneel zelf als de backlight nooit perfect uniform. De verschillen in het paneel zijn kleiner, maar nog steeds aanwezig, want zelfs als je corrigeert voor backlight bleeding is de uniformiteit van zwart niet hetzelfde als de uniformiteit van wit.

Buiten een aantal beeldschermen die zijn toegespitst op de grafische industrie zijn er geen beeldschermen met een uniformiteitscorrectie (en die zullen ook wel nooit op gaming schermen komen), dus uniformiteit blijft vaak een loterij. Net zoals met een loterij is de kans op succes ook erg klein. Het komt zelfs voor dat er exemplaren tussen zitten die nog buiten de (al veel te ruime) door de paneelfabrikant gespecificeerde specificaties vallen en dus eigenlijk niet eens door QC hadden mogen komen.
Heel erg bedankt voor je super reactie Kid! Ik ben best tevreden over mijn monitor review, maar ik wist op voorhand dat het beter zou kunnen. Om de resultaten goed uit te lezen en precies de juiste benamingen te noemen, had ik me veel meer moeten verdiepen in monitoren en panelen. Als ik nog een keer de kans krijg om een monitor te reviewen, dan neem ik je tips van harte mee. Ik zal dan ook meer aandacht besteden aan de diverse panelen en wellicht bekijken welke (gratis) software ik nog meer zou kunnen gebruiken. Helaas is er geen budget voor het uitbreiden van hardware/software, dus ik moet het even doen wat het beste is voor een klein budget.
Toffe review Herman! :D Eens wat anders dan een Chingling telefoon. :D ;)
Ik mis die Chignling dingen wel hoor. Het is bijna een half jaar geleden dat ik een Chinees apparaat heb gereviewd.
Weet je wat je moet doen. ;)
Moet ik iets met moederborden en/of videokaarten gaan doen? ;)
Nog meer xiaomi spul? ;)
Goed bezig Herman!
Bedankt! Het is fijn om een keer iets anders te doen. Dit smaakt naar meer.
Volgende keer ook foto's van zonen of hond! :|
De hond kwam een enkele keer voorbij lopen tijdens de foto-sessie. Die foto's hebben het helaas niet gehaald tot deze review. Wie weet komt hij en/of de kinderen in de volgende review weer in beeld.
Werken nu meerendeel van de screenshots niet, of word je website gewoon geblokkeert vanuit mijn werk :-).

Lekker uitgebreid en mooie prijs. Vind het alleen misschien wat vreemd dat het dan 5 sterren oplevert, maar dat zal meerendeels door de prijs komen?

Hoogte verstelbaar vind ik toch wel een must have tegenwoordig maar als je 'n stapel boeken hebt kom je daar ook al snel.
Jammer dat ik de foto's niet kan zien misschien thuis nog eens proberen.
Ik heb het even getest, maar bij mij werkt het wel. Werkt mijn site wel bij jou: https://www.kiswum.com/
Je kunt nog kijken of de review wel goed werkt op een mobiele telefoon. Denk wel even aan je bandbreedte. De review is wellicht zo'n 20MB als je alleen de thumbnails bekijkt.

Tweakers heeft helaas geen mogelijkheid om een review 4,5 sterren te geven. Want ik denk dat dat wel een score is die bij de monitor past. Door de specificaties, goede standaard waardes, instelmogelijkheden en de zeer scherpe prijs, denk ik dat 4,5 sterren / rapportcijfer 9 wel een mooie score is.
Het is jammer dat het scherm verder niet veel is in te stellen, maar er moet uiteraard ergens op worden bezuinigd. Liever op deze functionaliteit, dan op software, instellingenmenu of beeldkwaliteit / IPS paneel.
Nope geblokt.

Maar dat is normaal hier, zit firewall tussen die veel websites blokt. ik zal thuis even kijken bedankt voor de verificatie. Snelheid is wel prima hoor ;-).
Gave review wederom :) +3
Bedankt, altijd fijn als je even bent langsgeweest!
Nice! Toffe review. +3.

Ook super van Frozen dat je gebruik hebt mogen maken van zijn Spyder 5. Is zeker een goede toevoeging geweest voor de review :)
Bedankt voor de +jes.
Dankzij Frozen en Me_Angry is de review beter geworden dan ik zelf had kunnen verzinnen.
Prachtige review, echt complimenten!
Bedankt voor je reactie en compliment!
Bedankt Tom! Altijd fijn om te lezen :)
Mooie review. Ik zie ook op de eerste foto een PS4 staan. Wordt die niet erg heet zo in dat kastje?

Kan je in de split screen met 4 schermen ook 1 scherm toewijzen aan de PS4?
Hey, bedankt voor je reactie. De eerste foto is niet van mezelf, maar van LG. Ik denk dat de PS4 inderdaad te warm zou worden in zo'n krappe kast.

Een splitscreen via andere outlets gaat helaas niet. Het kan alleen worden uitgevoerd op Windows en Mac systemen. Er is wel een soort kvm-switch/remote-desktop achtige tool beschikbaar, maar die heb ik niet gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 6 maart 2017 20:45]

Ik heb het scherm ook en kan mij helemaal in je plus en minpunten vinden. Bizar veel monitor voor het geld. Ook nog freesync.

Enige opmerking is dat je niet kan stellen dat "iso 300" staat gelijk aan het mensenlijk oog". De parameters diafragma en sluitertijd bepalen ook nog de lichtgevoeligheid. Het doet geen afbreuk aan de rest van je professionele review gelukkig!
Bedankt voor je toevoeging en complimenten!
Wellicht heb ik het verkeerd verwoord. Voor mijn gevoel zou je met die instellingen (en mijn camera/smartphone), de juiste indruk kunnen geven over hetgeen ik met mijn oog zie. Vandaar dat ik het in ISO snelheid/waarde heb uitgedrukt, maar ik kan me voorstellen dat ik ernaast zit met mijn denkwijze/materie;)