Xiaomi Redmi Note 4X (3GB intern, 32GB opslag) Grijs Review

kanem0chi 3 maart 2017, laatste update op 4 april 2017, 12.556 views

Xiaomi Redmi Note 4X (3GB intern, 32GB opslag) Grijs

De Xiaomi RedMi Note 4X heeft 12u on-screen time, Global ROM, Multi-Language support en OTA updates, tegen een relatief lage prijs van §189, al lijkt deze wel verdacht veel op zijn voorgangers, de RedMi Note 4 en RedMi Note 3.

Pluspunten

• Voor een toestel van net geen 200§, inclusief belastingen doet het goed zijn werk
  • Erg goede, grote en uitstekende batterij dat 2 a 3 dagen makkelijk meekan
  • Een prima scherm dat het goed doet over het algemeen
  • Bouwkwaliteit is erg goed, solide en mooi design

Minpunten

• Geen upgrade naar USB Type-C
  • Low-light foto's zijn niet echt om naar huis te schreven
  • Bezels hadden minder dik gemogen
  • Andere ROM waardoor je wel Global Rom hebt, maar geen auto-HDR hebt

Xiaomi heeft onlangs de RedMi Note 4X aangekondigd, welke momenteel verkrijgbaar is. Er zijn verschillende meningen over het merk, maar toch trekt de telefoon de nodige positieve en negatieve aandacht. Zoals we gewend zijn van veel Chinese telefoons, is ook deze Note 4X voorzien van goede componenten tegen een lage prijs, al lijkt deze wel verdacht veel op zijn voorgangers, de RedMi Note 4 en RedMi Note 3. De reden dat de telefoon is geÔntroduceerd om de Japanse zingende synthesizer applicatie genaamd 'Hatsune Miku' te herdenken en zal daarom ook beschikbaar zijn in groen en roze.

Hiervoor heb ik zelf de RedMi 4 PRIME gehad en op sommige vlakken komt de telefoon aardig overeen. Toch wilde ik maar al te graag het toestel eens testen, om te controleren wat de werkelijke prestaties van zo’n ding nou is en of het goed past in de '4' series van Xiaomi.

Review achtergrond info: De RedMi Note 4X heb ik mogen ontvangen van Honorbuy.com met de vraag of ik het toestel wilde testen voor een aantal weken in ruil voor een objectieve geschreven review. Het toestel werd vanuit de EU verstuurd, waardoor er bij ontvangt geen BTW en andere ongein betaald hoefde te worden. :)

Maar wat krijg je dan voor een bedrag van rond §189 euro? Een aluminium unibody behuizing welke in 5 kleuren leverbaar is, uitgerust met een 5,5" FHD 1080p scherm met 2.5D gebogen glas. Intern zit de 2.0 Ghz Octa-core Snapdragon 625 processor met of 3GB/32GB of 4/64GB RAM en ROM en om plaatjes te schieten zit er een niet nader benoemde 13MP CMOS-camera, 5MP camera aan de voorkant en dat alles word van power voorzien door een erg grote 4100 mAh batterij. Wat betreft de software draait de Xiaomi RedMi Note 4X de "nieuwste" MIUI V8 die op basis van Android 6.0 is geÔnstalleerd, al is dat niet helemaal waar.. zie mijn software hoofdstukje. Zoals gewoonlijk.. 4G word maar beperkt ondersteund.

De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiŽle pagina van Mi.com (Chinees)

De gebruikelijke witte doos, met slechts een witte cijfer en letter op de voorkant en de specificaties op de achterkant. Het typische Xiaomi doosje zullen we maar zeggen.. Haal je de deksel eraf, dan is de telefoon direct zichtbaar.

De voorkant van de telefoon is voorzien van een tijdelijke screenprotector. Onder de telefoon zijn slechts vier accessoires te vinden. Allereerst vinden we de Chinese handleiding met daaronder de Micro-USB kabel en een Chinese stekker, alsook de Sim-Tray pin. Tevens word er door de webshop ook een adapter gratis meegeleverd, waardoor je de telefoon gewoon gemakkelijk kan opladen.

De inhoud van het doosje is standaard, net als bij elk ander toestel:
  • De Zwart/Zilvere RedMi Note 4X
  • Een Micro-USB kabel
  • De 2A lader
  • Sim-Tray pin
  • Een handleiding die niemand kan lezen.. :+
  • CN > EU Adapter

De RedMi Note 4X ziet er goed uit en de uni-body voelt kwalitatief goed aan, waardoor het toestel niet gemakkelijk zal doorbuigen en de randen zijn lichtelijk afgebogen, alsook het 2.5D glas waardoor deze goed en lekker in de hand ligt.

Net als veel andere telefoons zien we ook hier antenne lijnen op de achterkant, twee speaker grills aan de onderkant en gelukkig is ook de oude vertrouwde 3.5mm jack aanwezig aan de bovenkant, alsook de oude vertrouwde Micro USB poort.. Wat zouden we ook zonder beide moeten.. :+ Qua ontwerp is het toestel nagenoeg hetzelfde als de originele RedMi Note 4, waar in die zin niet echt iets mee mis is. Ikzelf ben gecharmeerd van dit design, dus klagen doe ik niet per se als hadden van mij de boven en onderkant op de achterkant ook wel van metaal mogen zijn.

Ook niet te vergeten, tijdens de eerste boot gelijk al een indruk gekregen van de vingerafdrukscanner, welke nagenoeg dezelfde locatie heeft als de RedMi 3 Pro, RedMi 4 Pro, Note 4 en nu ook de Note 4X heeft. Tot zo ver niks op aan te merken.

Op de voorkant van de telefoon is behalve de gebruikelijke elementen zoals een RGB-notificatieled (welke naast de camera zit), Lichtsensor, bel/luidspreker, capacitieve knoppen, de front-camera en geen branding van Xiaomi te vinden. Het toestel is net geen 9mm 'dik', waardoor dit gelijk een aantal positieve indrukken bij mij achter liet. Zo steekt de camera niet uit, en is er een zeer grote accu in de 4X te vinden van 4100 mAh (wat gelijk is aan zijn voorganger), een goede keuze wat mij betreft!

Rondom het toestel:
• Links:Sim-tray, welke dual sim is, ondersteuning voor een Micro-SD kaart.
• Rechts: Volume knoppen welke goed en strak in de behuizing liggen, alsook goed aanvoelen bij het indrukken ervan.
• Boven: alleen een 3.5mm headphone jack, infrarood
• Onder: Micro-USB, microfoon, speaker
• Achterkant: Vingerafdrukscanner, Mi logo, Dual led flitser en een 13mp camera

Het 5.5" scherm is van het type IPS LCD en heeft 1080 x 1920 pixels. Het beeldscherm is voor het bedrag van de telefoon erg goed, maar naar mijn idee wel hetzelfde zoals zijn voorganger, de RedMi Note 4 en naar mijn idee dezelfde kwaliteit heeft zoals bij de RedMi 4 PRIME, maar dan op 5" formaat. De kleuren zien er goed uit en het scherm kan vanuit alle hoeken ook goed worden bekeken. Via een slider kan de lichtintensiteit eenvoudig hoger en lager worden gezet. De verlichting kan uiteraard ook automatisch worden aangepast.

Verder kan het contrast worden aangepast in de instellingen, deze staat standaard ingesteld op 'Automatic contrast'. Hierdoor bepaald het toestel zelf of het contrast verhoogd of verlaagd moet worden. Verder is er ook de mogelijkheid om de telefoon te ontgrendelen door 2x te tikken op het scherm (Double tap screen to wake). Ook de kijkhoeken van het scherm zijn vrij goed. Er is een kleine blauwe lichte waas over het scherm wanneer je naar het scherm kijkt vanuit een behoorlijk scheven hoek, maar ik heb het zeker veel erger gezien. Er vindt overigens amper kleurverandering plaats.

De zwarte bezels hadden van mij (stukken) minder gemogen.

De RedMi Note 4X komt met een notificatie LED die zelf handmatig op veel verschillende manieren in te stellen is. Allereerst kan er zelf gekozen worden welke applicaties een notificatie mogen pushen en welke kleur dit dan moet zijn. Deze zit zoals gebruikelijk naast de camera en doet goed zijn werk. Wat ook fijn is dat het mogelijk is om de notificatie LED helemaal uit te schakelen tijdens het laden 's nachts, waardoor je niet wakker word van het rode of groene lampje.

De camera van de RedMi Note 4X is op papier hetzelfde zoals de Note 4, maar nog steeds niet 'super' en zit volgens mij dezelfde camera in zijn of haar kleinere broertje, de 4 Prime. Er zit een niet nader benoemde 13mp camera in met 5 lenzen, met een f 2.0 aperture. Verder is er ook ondersteuning voor PDAF autofocus, 720p videos in 120fps slow-motion op te nemen, Burst mode, Panorama, Face recognition en misschien wel de fijnste functie van allemaal: Auto HDR.. dat het niet doet. In theorie zou dat opzicht leuke kiekjes moeten opleveren, wat het vooral overdag doet, al heeft het met low light echt moeite.

Xiaomi's standaard camera-applicatie neemt de foto's vlotjes achter elkaar en in tegenstelling tot de iets duurdere Xiaomi toestellen, laat Xiaomi je nagenoeg niks aanpassen in de 'manual-mode'. Hier kan je zelf nu alleen de de witbalans en de ISO waardes aanpassen.

Over het algemeen zijn de foto's bij normale daglicht omstandigheden redelijk okay te noemen, de kleuren zien er levendig uit, maar niet te overdreven. Maak je foto’s die je graag op social media deelt, dan is dit een geschikt toestel voor je, ondanks ik wel wat details vind missen in de foto’s al laat de foto jouw belevenis van de omgeving wel gewoon goed zien. Zoals eerder aangehaald, auto HDR is echt een verademing.. die helaas niet op dit toestel zit. De webshop heeft een ROM geleverd van Note 4, waar geen auto-HDR inzit en daardoor dus ook niet in dit toestel zit.. meer uitleg hierover in de Software sectie.

Met low light condities of drukkere gebieden zoals een metrostation of bladeren van een boom die heen en weer waaien presteert zien we dat de camera nog ‘wat’ minder details laat zien. Aan de andere kant, voor het bedrag heb ik ook vaak veel slechtere camera's gezien. Het is maar vanaf welk perspectief je het bekijkt. Goed is het in ieder geval niet voor low-light conditions.

De front/selfie camera is ook een niet nader genoemde 5MP camera die ook een f 2.0 aperture heeft. De kleuren van de selfie camera zijn een beetje kaal/plat vind ik persoonlijk, al kan je met de nodige Instagram en Snapchat filters jezelf er nog beter uit laten zien. In low-light of moeilijke omstandigheden, is het lastig voor de camera, maar over het algemeen, bij normaal licht en geen filters zijn de selfies voor Social Media goed genoeg, maar is de kleur wel een beetje 'grauw'. al met al voor Social Media meer dan goed.

Wat betreft video's, de camera kan in Full HD beelden schieten in 30fps, 720p en lager. Precies zoals verwacht bij een budget model al zeg ik het zelf. Ook zoals verwacht zit er op de RedMi Note 4X geen Optical Image Stabilisation of Electric Optical Image Stabilisation al had een upgrade naar tenminste 2k filmen wel goed geweest. De video’s zijn niet heel verkeerd, de kleuren hadden zijn okay en vrij accuraat, alles is redelijk scherp – al mocht er zeker meer detail aanwezig zijn.

Witbalans is in orde, maar wel heeft de camera soms wat moeite met het aanpassen of het vele heen en weer springen voor de continues autofocus. Dynamisch bereik mag tijdens het filmen wel wat beter zijn aangezien er soms bepaalde gebieden over- of onderbelicht zijn, wat een te groot contrast creŽert in de opnames.

Het filmen met de selfie camera kan in 1080p maar de beelden zien er redelijk ‘plat’ uit wat betreft kleuren als je naar mijn gezicht kijkt (net als met de selfie foto's). De rear camera daarentegen heeft Xiaomi iets te agressief afgesteld met auto focus, waardoor het beeld soms een beetje springerig is. Bekijk mijn video hieronder vanaf ong. 4 min om al het video materiaal te zien en om goed te zien wat ik allemaal bedoel met mijn hierboven beschreven recensie.

Dankzij een aantal mede-tweakerts kwam ik er achter dat er een foutje in geslopen was. Doordat er eerst op de website stond dat er 4G Band 20 aanwezig was, met best wel redelijk goede 4G scores op het balkon hier in Bulgarije, ging ik er eigenlijk van uit dat Band 20 gewoon aanwezig was. Maar dat is dus niet zo. De dekking voor 4G is hier in BG gewoonweg goed, door het gehele land en heb ik dan ook geen problemen. In Nederland daarentegen, zal je alleen 4G hebben rondom de grote steden.

De bel kwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Het adressenboek en telefoon-dailer is lekker standaard, niet te veel poespas met een minimaal design.

GPS is er te vinden op de RedMi Note 4X. De eerste keer GPS gebruiken was ook gemakkelijk en binnen enkele seconden was mijn correcte positie gevonden op Google Maps, iets waar ik zeker positief verrast over ben.

Zoals op zoveel toestellen, is er hier een dual sim-optie te vinden, 1x nano en 1x micro, of met een sim + Micro SD kaart. Altijd handig.

"Miui 8, de nieuwste versie van Xiaomi's Android-skin is te vinden op de RedMi Note 4X, Mi5s, alsook de Mi5s Plus. Al is dat niet helemaal waar. Zie mijn stukje verderop in dit hoofdstuk. Deze versie komt ook als update uit voor alle toestellen in de Mi-serie, Mi Note-serie en alle toestellen sinds de Mi 2 uit 2012. De nieuwe versie bevat onder meer functies om het kleurenthema aan te passen aan het weer, te tekenen op foto's en verbeterde functies om video's te bewerken. Ook is er een functie om apps te verhinderen te starten bij het booten.

Wat ooit begon als een iOS-kloon, is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest geÔmiteerde Android-skins in de smartphonemarkt. Onder meer Huaweis Emotion UI is van deze interface afgekeken, maar ook HTC, Samsung en LG implementeren diverse ideeŽn van Xiaomi, zoals een Security-app met daarin uitgebreide mogelijkheden voor het beheer en uiteraard het plaatsen van widgets en snelkoppelingen op het homescreen zonder app-drawer.

Het toestel wordt standaard geleverd met Android 6.0.1 en MIUI "8" (eigenlijk V7.2.12.0) Als je nog niet vertrouwd met de MIUI, dan is het beste om eens lekker met alle instellingen te spelen, aangezien deze echt heel veel aanpassingsmogelijkheden heeft, zoals een ruime keuze aan thema's, achtergronden, lettertypen en ga zo maar door. In mijn andere reviews van onder andere de RedMi 4 Prime: productreview: Xiaomi Redmi 4 Pro Zilver review door kanem0chi en Mi 5s Plus: productreview: Xiaomi Mi5s Plus (6GB ram, 128GB opslag) Goud review door kane... kan je meer over de schil lezen.

Wat betreft applicaties zijn er een 15-tal vooraf meegeleverd en zijn deze allemaal te verwijderen wat je 1GB aan ruimte ongeveer oplevert. Een van de interessantere apps die Xiaomi meelevert is hun eigen ‘Security’ app, wat een soort van samenvatting geeft over de huidige status en situatie van je toestel. Binnen de applicatie zijn er zes categorieŽn. Zo is er een ‘cleaner’ te vinden, maar ook ‘data usage’, ‘blocklist’, ‘battery’, ‘Virus scan’ en ‘permission’. De Data usage, blacklist, batterij en permissions categorieŽn zijn niet heel spannend. Deze zijn allemaal ook uit het instellingenmenu te bereiken. Wat betreft de ‘cleaner’ categorie, deze laat in een goed overzicht zien welke apps er weinig tot niet gebruikt worden en dus eigenlijk gedeÔnstalleerd kunnen worden, welke caches geleegd kunnen worden en overige ‘trash’ kan verwijderen zodat je toestel lekker clean blijft. De tweede interessante categorie is de virus scanner. Het werkt allemaal goed en hier heb ik niks op aan te merken.

Toch is er wel iets vreemds aan de hand met de ROM. Standaard word de "Note 4" ROM geleverd, waardoor er meerdere talen beschikbaar zijn, maar geen Nederlands. Wat verder ook opvalt, is dat er gezegd word dat er MIUI 8 op staat, terwijl als je bij het 'update' scherm kijkt, dan zie je dat het eigenlijk MIUI 7.2 is. Door het geknutsel met een ROM die oorspronkelijk bedoeld was voor de RedMi Note 4, ondanks de vele vergelijkingen, is er bijvoorbeeld een nieuwe functie niet in terug te vinden, die op de officiŽle ROM wel staat: auto-HDR. Voor de rest is de ROM stabiel en lijkt deze zoals de originele Note 4 ROM te zijn, maar een klein beetje apart is het wel. Of je het als positief of negatief wilt beoordelen, laat ik aan jou over.

Tijdens het draaien van diverse benchmarks en games (Clash of Clans, Asphalt 8 etc ), merk je dat de telefoon een beetje warm wordt. De telefoon speelt de meeste spelletjes gewoon soepel af, dank de Snapdragon 625. Verwacht niet de beste resultaten zoals bij de Snapdragon 821, maar nagenoeg alle spelletjes speelden goed af, behalve een paar echt zwaar en grafische spelletjes. Dan zie je gewoon dat de laadtijd wat langer is, of soms enkele frame drops heb.

Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan alle benchmarks, omdat ik er van overtuigd ben dat de algemene ervaring belangrijker is dan een net iets hogere score boeken ten koste van een stukje gebruikerservaring bijvoorbeeld. Ook ben ik van mening dat professionele reviewers / websites heel veel dieper op in kunnen en willen gaan, al zal ik wel de 3GB Ram, 32GB Rom en Snapdragon 625 aan de tand voelen met de meest gebruikte benchmark apps.

De meeste resultaten zijn zoals je verwacht, al zijn wel beter dan de RedMi 4A of Prime bijvoorbeeld, maar scoort de Note 4X weer lager op Antutu dan zijn voorganger. Ondanks alle benchmarks is het natuurlijk ook belangrijk hoe snel het toestel aanvoelt, iets wat niet in nummers is uit te drukken. Het apparaat is gewoonweg super snel en smooth, en nergens lag ervaren.

Toch moet ik zeggen, je kan hiermee gemakkelijk alle dagelijkse taken zoals het weer, Facebook, mail en WhatsApp gemakkelijk mee kan doen. Speel je af en toe een spelletje zoals Clash of Clans, Pokemon Go etc dan kan de telefoon dat gewoon goed aan. Zwaardere games dan Asphalt 8 zal je merken dat het water langer duurt met laden etc, maar lange laattijden of veel lag is het niet.

Een niet verwisselbare 4100mAh batterij is te vinden in de Xiaomi RedMi Note 4X. De telefoon komt met een Micro USB poort en een stekker die maximaal 5V/2A stroomt geeft aan de 4X, wat gewoon vooral een kosten keuze is geweest. Toch jammer dat ze niet een extra 5 a 10 dollar vragen voor een Type-C of 2.5A snelladen. Nu duurt het ongeveer 2 uur om de gehele batterij op te laden.

De batterij levert, ondanks dat deze gelijk is aan zijn voorganger, toch een zeer goede prestatie. Je kan zien dat de Snapdragon 625 heel energie efficient is en dat de batterij erg groot en goed is. Hierdoor kan je zeer gemakkelijk de dag door kan komen, laat staan 3 tot 5 kan dagen halen bij matig/normaal gebruik. Mocht je een telefoon zoeken die normaal gebruikt word(5 emails, 50 whatsapp berichtjes, 2 youtube videos, uurtje spotify, 5 snapchats, uurtje facebooken/broswen en 5 foto’s, naar mijn maatstaven ‘normaal’), maar wel graag een lange batterij duur heeft en niet te duur is, dan is dit de beste optie die je kan aanschaffen! Met de PCmark app haalde ik zelfs een onscreen tijd van net geen 12 uur met 50% brightness.

Verder houdt MIUI 8 (7.2) het systeem ook goed in de gaten en is het batterij-instellingenmenu lekker uitgebreid waardoor je zelf ook veel kan aanpassen en nog meer uit de telefoon, alsook de batterij kan halen. Zo kan je apps geheel negeren of uitsluiten, het systeem laten beslissen, meldingen geven bij apps die te veel batterij verbruiken of de battery saver gebruiken.

Tweakers persberichten:
- RedMi Note 4x line-up: nieuws: Xiaomi brengt nieuwe versie Redmi Note 4 met meer ram en opslag uit
- RedMi 4X: nieuws: Xiaomi presenteert eigen Surge S1-soc in Mi 5C-telefoon
- MIUI 8: nieuws: Xiaomi presenteert Miui 8 en grote smartphone Mi Max met 4850mAh-accu

Meer Xiaomi/Meizu/LeEco reviews lezen?
Het afgelopen jaar heb ik meer dan 25 Reviews geschreven, welke je van het nodige leesvoer zullen voorzien. :)

De Xiaomi RedMi Note 4X is misschien niet het meest interessante toestel dat Xiaomi dit jaar heeft geÔntroduceerd, maar doet wel gewoon zijn taken wat je van een net geen 200 euro telefoon kan verwachten. Wat betreft specificaties, de telefoon komt ondanks zijn strakke prijs, wel met een zeer zuinige snapdragon 625 en een grote 4100mAh batterij waardoor de gebruikstijd geweldig is! Niet alleen dat, het design is naar mijn idee ook mooi (persoonlijk) en voelt de behuizing voor dit bedrag erg goed en premium aan (beter dan de Mi 5s Plus bijv). Een ander positief punt is het mooie 1080p scherm! Soms moeten er ook lastige keuzes gemaakt worden. Xiaomi heeft de knoop doorgehakt door bijvoorbeeld nog steeds een Micro usb te gebruiken zonder snelladen en is er geen sterke backlit voor de capacitieve buttons onderaan het scherm.

Zoals altijd loopt de software lekker vlotjes, zijn er veel mogelijkheden om allerlei aanpassingen te doen en is het toestel makkelijk in gebruik. Al heeft Honorbuy wel een aparte keuze gemaakt door de ROM van de Note 4 te installeren en klanten te doen laten denken dat er MIUI 8 op staat, al merk je niet dat met de ROM is gespeeld bij dagelijks en uitgebreid gebruik. Ondanks dat zijn specs dik in het middensegment zit, word alles netjes en snel uitgevoerd voor een budget prijs. De camera haalt het design, batterij, scherm en al het andere erg omlaag. Graag had ik gezien dat ze 10$ extra aan de camera en/of type C poort hadden besteed, om zo het toestel budget ipv een 7 een 8 te laten scoren. Een ander punt wat ik niet in de review heb besproken, maar wel in mijn video review, zijn de speakers en vingerafdrukscanner. De speaker is, zoals je misschien wel verwacht, niet heel goed en precies zoals je verwacht van een budget toestel.. een beetje kaal. De vingerafdrukscanner is precies hetzelfde zoals in de RedMi 3 Pro, goed en snel. Niks op aan te merken.

Voor de introductie prijs mag je dan ook zeker niet klagen al waren mijn verwachtingen wat betreft de camera wel iets hoger, vooral de low-light. De rest doet precies goed aan zijn verwachtingen. Al met al is het een zeer leuke, interessante en goedkope all-rounder, die het vooral op de camera, micro-usb en speakers laat liggen. Vergeet niet het volgende: De Xiaomi RedMi 4 Prime is ook een heel erg interessant toestel, en kost 30-40$ minder. Mocht je meer over dit toestel willen weten, lees dan mijn Xiaomi RedMi 4 Prime review.

Mocht je een vraag hebben, opbouwende kritiek of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd![/b] Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de RedMi Note 4X vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 4X (3GB intern, 32GB opslag) Grijs?

Haha zat er al op te wachten :D, mooie review!

Ik wou eigenlijk precies hetzelfde vragen als xwb350 :P want de normale 4x heeft geen band 20.
Ik ben daar ook achter gekomen.. aangezien ik wel gewoon erg goede 4G resultaten kreeg. Hier kan je mijn reactie lezen: kanem0chi in 'productreview: Xiaomi Redmi Note 4X (3GB intern, 32GB opslag) G...
Dankje:D, ik ga hem volgende week bestellen :P
Wederom een zeer gave review :) +3
Dank je wel Repr voor de moeite die je eerste keer doet om een +3 en reactie achter te laten! :)
Mooie review weer! :D

Wat betreft band 20. Honorbuy zegt dat de 4X geen band 20 ondersteund. De international version, die eigenlijk precies hetzelfde is als de 4X doet dit wel, maar die heet dan weer geen 4X (zie doosje).

Oftewel, ik ben helemaal in de war nu , jij enig idee? 8)7

[Reactie gewijzigd door xwb350 op 3 maart 2017 18:14]

Hmm, ik zie het nu ook. Apart. Er heeft een tijdje op de website gestaan dat er band 20 aanwezig is/was. Daar ging ik dan ook vanuit en met de 4G speed test kreeg ik ook een hoge score van 40 Mbps, waardoor mijn gedachtes dit bevestigde. Plaatje van 4G test -> http://martijnwester.com/reviews/xiaomi/redmi-note-4x/4g.jpg

Zal zo eens het stuk herschrijven, om het een en ander duidelijker te maken. Bedankt voor je oplettendheid! :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 5 maart 2017 14:49]

verschil tussen de 4X is en de 4 is voorzover ik kan zien dat de 4 geen WiFi AC ondersteund en BT4.1 heeft i.p.v. BT4.2.

De 4X heeft inderdaad been B20, ik heb daarom recent een global / indian versie Note 4 gekocht i.p.v. van de 4X omdat ik perseť de B20 band wil hebben.

Grootste gemis aan deze telefoon voor is mij dat er geen NFC aanwezig is, nu Rabobank aan NFC betalen doet en de NS binnenkort OV-chipkaart op je telefoon gaat aanbieden.
Hmm... Deed rabobank niet alleen NFC voor Samsung toestellen?
Mooie review en het geeft zeker de potentie aan van dit toestel. Zelf ben ik ook al naar de note 4 (met Snapdragon) aan het kijken, maar net als bovenstaande tweakers ben ik ook wat in de war.

Voor zover ik kan achterhalen, is dit toestel zonder frequentie B20/800Mhz. Voor mij zou dit absoluut een dealbreaker zijn, doordat Simyo alleen maar 4G aanbied op deze frequentie. Dit probleem deed zich ook voor bij de vorige Redmi's, op enkele na. Die uitzonderingen waren te herkennen aan de doos (Engelse tekst in plaats van Chinees) en de adapter (EU in plaats van CN). Beide kenmerken zie ik niet terug op de foto's, maar ook is het nergens terug te vinden op internet. Alleen de Redmi Note 4 Global edition (ook met de SD625) heeft in de vergelijkingen B20, waar de Note 4X het juist niet heeft.

Heb je tijdens het testen kunnen verifiŽren dat bij dit toestel B20 wel werkt? Als dat zo is, dan heb ik ineens twee keer zoveel keus voor de opvolger van mijn Redmi 3 (classic of hoe je het ook wilt noemen :) ). Die had ook geen B20 en ook al was ik daarmee bekend, het is nu toch best wel handig om te hebben :Y

/edit
Ik heb nog even bij de link gekeken met de officiŽle specs, maar daar zie ik alleen dit staan :?
GSM B2/B3/B5/B8
WCDMA B1/B2/B5/B8
TD-SCDMA B34/B39
CDMA2000/1X BC0
FDD-LTE B1/B3/B5/B7
TD-LTE B38/B39/B40/B41(2555-2655MHz)

[Reactie gewijzigd door yodeluxe op 4 maart 2017 23:16]

Bedankt voor je oplettendheid! Ik werd zelf ook een beetje in de war gebracht, aangezien er een tijdje op de website van honorbuy heeft gestaan dat er band 20 aanwezig is/was volgens mij. Daardoor ging ik dan ook vanuit dat band 20 aanwezig was en met de 4G speed test kreeg ik ook een hoge score van 40 Mbps, waardoor mijn gedachtes dit idee bevestigde. Plaatje van 4G test -> http://martijnwester.com/reviews/xiaomi/redmi-note-4x/4g.jpg

Zal zo eens het stuk herschrijven, om het een en ander duidelijker te maken. Bedankt voor je oplettendheid! Begrijpelijk dat dit een dealbreaker voor je is. Je zou eens naar andere Xiaomi toestellen met 4G band 20 kunnen kijken dan. Excuses voor de verwarring! :)
B20 (800mhz) aanwezig waardoor 4G volledig word ondersteund
Band 20 is niet aanwezig op de (nu leverbare) Redmi 4X.
Klopt, ik werd/was een beetje in de war gebracht. Heb het hierboven een beetje uitgelegd waarom, hoe en wat. Zal zo eens het stuk aanpassen om het een en ander te verduidelijken! Bedankt voor het melden! :)
Camera tegenvallen? Ik heb zelf nog steeds de Redmi Note 2 en vind de camera voor het geld echt enorm goed. Vergelijk het maar eens met een Huawei of een Motorola in dezelfde prijsklasse. Je kan voor dit geld niet verwachten dat je hetzelfde resultaat krijgt als een telefoon die 3x zo duur is of een standalone camera.

Hier in huis 3 Xiaomi's en er komt niets anders meer in. Enige nadeel van Miui vind ik alleen al die apps op je homescreen en dat los ik dan weer op met Nova Launcher.

Top review! Ik zou als ik jou was eens solliciteren bij Tweakers.
Haha, om eerlijk te zijn vind ik daglicht foto's redelijk goed, al is de low-light ronduit slecht. Of ik heb echt staan trillen tijdens het maken van de foto door cafeÔne gebrek, maar daar ga ik niet van uit :P

Hetzelfde vind ik met de slow-motion videos, ook deze missen veel detail. De camera is dezelfde als in de OP3 (t) en de Xiaomi mi5s heeft bijvoorbeeld een veel betere camera voor de slowmotion dan OP. Vandaar dat ik wel had verwacht dat Xiaomi misschien het een en ander had geoptimaliseerd. Ik heb hier een video van gemaakt, en op minuut 4 zie je goed het verschil: https://youtu.be/a2pP7ovBF4g?t=4m vergelijk dat maar eens met de slow-motion die je in de video van de 4X ziet op minuut 4.27. Er is ook niet echt een focus 'lock' https://youtu.be/jryFS0bwxBs?t=4m27s

Het punt is namelijk dat veel telefoons redelijke tot goede plaatjes kunnen maken bij daglicht, maar dat je een verschil in cameras vooral goed ziet bij low-light, manual instellingen, slow-motions, de video resolutie opname en de kwaliteit van de video opnames. Aangezien de meeste mensen neem ik aan in daglicht schieten, is het resultaat goed, al bespreek ik graag meerdere factoren :)

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 5 maart 2017 14:59]

Je vindt de camera tegen vallen, maar is het wel een verbetering tov zijn voorganger, de Redmi Note 3 Pro?
Dit zou ik ook wel willen weten!
Ik heb 'm inmiddels en ja het is een verbetering. Minimaal, dat wel. Maar focust lekker snel
Ah ok, met name de focus en licht performance vind ik op de Note 3 Pro een grote teleurstelling. Filmt vaak uit focus en foto's zijn zelfs bij daglicht vaak vaag. Saillant detail, mijn toestel maakt in het begin duidelijk betere foto's dan nu.

Is bij deze de Camera 2 Api wel beschikbaar (zodat je bijvoorbeeld Fv-5 of een andere app kan gebruiken)?
Focus is nooit meer een probleem.
Foto's in het licht zijn bijna altijd perfect. In het donker blijft problematisch (is toch low-mid range toestel)
Camera 2 API staat standaard uit, kan je wel aanzetten maar moet je rooten.
Binnenkort komt Nougat dus misschien dat er nog iets verbeterd
Quote: Het toestel wordt standaard geleverd met Android 6.0.1 en MIUI "8" (eigenlijk V7.2.12.0)

Klopt dit wel? Op de mijne zie ik staan bij Abouth phone: Miui global 8.1 Stable 8.1.15.0(MCFMIDI)
En android Version; 6.0.1 MMB29M

(gisteren wel een auto update gekregen, maar waarvoor weet ik niet echt, geen tijd gehad om te kijken...)

Mijne komt van bij honorbuy.
Ik kijk zo eventjes welke update ik heb gekregen. :) Welke versie heb je gekocht? Afhankelijk van het toestel hebben krijg je namelijk een andere ROM volgens mij.
waar vind je dat terug je versie nr. ?
"is er geen backlit voor de capacitieve buttons onderaan het scherm"

Euh ben je er zeker van dat ze dit bewust weggelaten hebben? Volgensmij is dat nl wel de bedoeling

[Reactie gewijzigd door vincent_1234 op 7 maart 2017 12:20]

hhaa, thanks voor het opmerken Vincent :) ik miste het woordje 'sterke/felle'. In mijn filmpje, ondanks dat het toch erg donker is, zie je dat de buttons aanstaan, maar amper af te lezen zijn. Heb het eventjes aangepast :)

"en is er geen sterke/felle backlit voor de capacitieve buttons onderaan het scherm"
Gelukkig, de Redmi varianten hebben dit namelijk niet en vindt ik toch wel een meer waarde (al is het maar klein) aan de Redmi Note.
Bedankt voor het verifiŽren, ik zit nog steeds te overwegen of ik voor de Note 4X ga of iets extra's neerleg voor een Mi5 (of nog even wachten op de Mi5C)
Mi5C is gisteren uitgelekt met Europese banden ;)

Maar 4X koop je voor ongeveer 190-200 euro, terwijl een mi5 ongeveer 220-230 is en een mi5s rond de 290 soms ligt. :) Mocht je de 90 euro extra willen en kunnen uitgeven. Ga voor de Mi5s :)
Ik kijk erg uit naar jouw review van de Mi5C, die heb je waarschijnlijk ook op het oog ;)
Haha, als de Europese versie er is, dan wil ik hem graag vergelijken met mijn Mi5s :) Goed geraden haha!

"Gaat nu verder spelen met zijn RedMi 4X" :+ :9