Abit AW8, 955X (PCI-e, Sound, LAN, SATA2, RAID) Review

-ErikE- 16 februari 2006, laatste update op 21 februari 2006, 1.232 views

Abit AW8, 955X (PCI-e, Sound, LAN, SATA2, RAID)

Pluspunten

• Stabiel
  • Hoge overclockbaarheid
  • Ziet er goed uit
  • Goed gedocumenteerd
  • Zeven fanaansluitingen (0 gebruikt )

Minpunten

• Geen Firewire-poorten
  • Slechts 1 ATA poort en 4 SATA poorten
  • Floppy connector wat vreemd geplaatst

Layout Score: 4
Algemene Indruk
Niets dan lof over dit bord. Dit is mijn eerste ABIT moederbord en wat ik er van gezien heb zeker niet mjn laatste, hoewel ik gehoord heb dat ze mischien failliet gaan... Ik zal hieronder mijn keuzes motiveren.

Featureset
De features van dit bord zijn voldoende. De AW8 is het jongere broertje van de AW8-MAX en is met minder features uitgerust. Zo ontbreken er Firewire-poorten en zijn er 'slechts' 4 SATA2-poorten aanwezig. Ook ontbreekt de Uguru clock, een grappig hebbedingetje waarmee je realtime processor en cpu geheugen status af kunt lezen. Door het ontbreken van Firewire heb ik de features als voldoende beoordeeld.

Layout
Op de layout is bijna niks aan te merken. Er is meer dan genoeg ruimte rondom de CPU socket voor grote koelers (in mijn geval een waterblok). De geheugensloten hebben een ruim voldoende afstand van het PCIe slot. De SATA2 poorten zitten aan de onderkant van het bord en het is dan ook gemakkelijk om de SATA kabels weg te werken. De enige ATA poort van dit bord is naar de zijkant gekeerd dus ook hier is wegwerken een makkie. Het enige minpuntje is dat de floppy aansluiting (ja die gebruik ik nog :P ) in het midden van de onderkant van het bord zit. De floppykabel loopt dus een heel eind door je kast.

Prestaties
Ook hier weer een dikke plus. De vooruitgang vergeleken met een 915G bord is heel duidelijk zichtbaar, met dezelfde hardware uiteraard. Mijn SATA schijven halen ook hogere transferrates dan m`n vorige bord. Dat er zo`n verschil tussen een ICH6R en ICH7R chip zou zitten had ik niet gedacht. De kosten van het bord vallen ook allessinds mee. Zeker als je bedenkt dat het om een i955x bord gaat en het vrij slecht leverbaar is in Nederland.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Hier kan ik kort over zijn, ik heb nog nooit een crash of blauw scherm gezien met dit bord, zelfs met hoge overclocks blijft het bord rotsstabiel. Dat was met dat 915G bord wel anders.

Overclockbaarheid
Overclocken van een 800FSB P4 is nog nooit zo makkelijk geweest. Dankzij de i955x chipset kan dit bord minstens een 1066fsb aan. Zonder voltageverhogingen of wat dan ook kan ik mijn 530j (3GHz) op 1066 (4GHz) laten lopen. Als ik vervolgens ook nog begin het voltage op te schroeven houdt de CPU pas stand rond de 4,6Ghz. Hierbij weet ik niet of dit aan de CPU ligt of aan de chipset, aan de temperatuur zal het niet hebben gelegen. Ik heb zowel de chipset als de CPU vanaf het begin watergekoeld.

Compatibiliteit
Mijn hardware geeft geen problemen dus hier kan ik niet anders dan tevreden over zijn. Bij het bouwen van dit systeem had ik er ook even een 10/100 NIC in gedrukt om een verbinding te delen. Het bord weigerde te booten. Door middel van een tweecijferig display gaf het bord aan dat het apparaat in SLOT 5 stuk was. toen ik de NIC eruit trok, bootte het systeem probleemloos.

Ondersteuning door fabrikant
De boekjes die bij het moederbord waren geleverd waren duidelijk en zagen er ook nog eens heel mooi uit. Het oog wil ook wat zullen ze bij Abit wel gedacht hebben. Dat is ook over het moederbord te zeggen. Het zwarte PCB met de kleurige ram sloten sprak mij erg aan. Ook de standaadkoeling van de nb is heel vet, een heatpipe die leidt naar een groot koelblok boven de backplate van het mb. BIOS updates verschijnen regelmatig en verhelpen vooral problemen met dualcore CPU's.

UPDATE: Er is in de reactie een vraag geweest over Presler en Cedar Mill CPU`s. Vanaf BIOS versie 15 worden deze ondersteunt!

Heb jij ook een Abit AW8, 955X (PCI-e, Sound, LAN, SATA2, RAID)?

Wat voor temperatuur had ie dan op 4GHz? En met wat voor koelset. Ik ben van plan om de standaard intel koeler met een zalman cnps7700alcu te vervangen, dan weet ik ongeveer hoe warm als mijn cpu (P4 540) wordt.

Edit: Is het bord ook 'cader mill' en 'Presler' ready?
De temperatuur op 4Ghz is rond de 40 graden met een Asetek Waterchill waarbij de nb ook meegekoeld is. Met een 7700Cu wordt hij dan rond de 60 graden.

'Cedar Mill' en 'Presler' ready denk ik niet, want daar heb je volgens mij een i975x voor nodig. Hier kan denk ik alleen een 'smithfield' en 'prescott' CPU op.
Dank je voor de info. Dan wordt het even wachten op die chipset.
Nette review :)

Misschien kan je er nog een foto van het moederbord aan toevoegen zodat de mensen makkelijk kunnen zien hoe de layout in elkaar zit.

Verder ben ik ook altijd tevreden geweest van Abit moederborden. Zeker het grote aantal fanaansluitingen wordt geapprecieerd aangezien deze vaak ook te regelen zijn in snelheid :)

Verder vind ik het ontbreken van een tweede ATA aansluiting niet meer zo'n sterk minpunt. De meeste mensen gebruiken ondertussen wel S-ATA voor hun harde schijven. Maar dit is natuurlijk anders voor iedereen :)