Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Tower, 22 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Zilver) Review

olivierh 2 maart 2017, 180 views

be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Zilver)

Was toe aan een nieuwe kast, beetje online rondgekeken en uiteindelijk deze kast gekozen, al met al erg tevreden, de kast heeft een goede bouw kwaliteit, een mooi groot raam (ook echt glas voor dat extra stukje kwaliteit) en het is heerlijk hoe je alles binnenin kunt aanpassen/verplaatsen. Een Aanrader!

Pluspunten

• Hoge bouwkwaliteit
  • Mooi groot glazen paneel
  • Hoge mate van 'modulariteit'
  • Qi Charger is leuke touch

Minpunten

• De RGB strips kunnen (volgens mij) niet met software aangestuurd worden
  • Het open/sluit mechanisme in de deur had misschien beter gekund

Zoals gezegd was ik dus toe aan een nieuwe kast, ik had eerst een kast van vergelijkbaar formaat maar met 6 behoorlijke fans, daar was ik een beetje klaar mee, uiteindelijk maakt zoiets toch 'herrie', en ik stoorde me ook aan het veel vaker de kast moeten schoonmaken omdat een kast met veel grote fans stiekem gewoon een soort stofzuiger is.

Dus na een beetje zoeken op deze kast uitgekomen, de voornaamste redenen dat ik hierop uit ben gekomen:
  • Het merk is 'be quiet' (wees stil) was ik nog niet mee bekend maar gezien bovenstaande was dit al meteen een plus, even opgezocht hoe 'luid' mensen hun producten vinden en dat leek (en blijkt) goed.
  • Ruimte voor 2 optische drives, blijkbaar word ik oud en heeft de doorsnee desktop gebruiker hier niet zo'n behoefte aan, want er zijn verbazend weinig recente kasten te vinden die hier ruimte voor hebben.
  • Een deurtje (vind ik gewoon fijn dat als ik die optische drives niet gebruik, 99% van de tijd, dat het gewoon plat en dicht is)
  • Qi charger, heb al tijden telefoons die draadloos laden ondersteunen, maar nooit echt 'behoefte' gehad een draadloos lader te kopen, maar geinig dat dit er in zit
Heb de kast nu in gebruik, en zeer tevreden, het is een mooie kast, heerlijk stil terwijl er wel gewoon goede airflow is (kijkend naar m'n temps) en de RGB led strips zijn een leuke extra (hoewel het dan misschien nog leuker zou zijn geweest als ik ze via software aan kon sturen, wat niet lijkt te kunnen/ik nog niet heb gevonden)

Verder is het geweldig hoe modulair de binnenkant van deze kast is, je kan met van alles schuiven, panelen/brackets verplaatsen, verwijderen, toevoegen, etc.
Een mooi voorbeeld van hoeveel je aan kunt passen, je kunt gewoon het hele binnenwerk en de zijpanelen spiegelen, iets wat ik zelf nog nooit eerder heb gezien.

Een minder rigoureus voorbeeld maar in mijn ogen minstens zo goed, ik heb in combinatie met deze kast m'n eerste (closed) waterkoeling systeem in gebruik genomen, en ik was natuurlijk vol goeie moed meteen m'n bestaande componenten in de nieuwe kast gaan schroeven, om er vervolgens achter te komen dat ik geen ruimte over had gelaten voor de waterkoeling radiator. Maar dat was geen enkel probleem, ik heb gewoon in de al half volgebouwde kast m'n moederbord en backplate kunnen verschuiven/aanpassen zonder er eerst weer ook maar iets uit te hebben moeten halen. Toppie!

Al met al kan ik deze kast zeker aanraden, als ik minpunten moet noemen dan het genoemde punt over de RGB strips, zou leuk zijn als ik die met software aan kon sturen, en het open/sluit mechanisme van het deurtje voelt een beetje meh aan als je het vergelijkt met de rest van de bouw kwaliteit. Maar dan zit ik echt te zoeken naar iets om over te zeuren, uiteindelijk is het gewoon een erg goeie kast.

Heb jij ook een be quiet! Dark Base Pro 900 (Zwart/Zilver)?