Specificaties 23,5" @ 1920x1080 (VA, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung C24FG70 Zwart Review

ThaJensTestpanel 2 maart 2017, laatste update op 13 maart 2017, 1.170 views

Samsung C24FG70 Zwart (Testpanel)

De Samsung C24FG70 is de beste all-round gaming monitor van dit moment. Het kleurenbereik is super door onderandere Quantum Dot en de 144Hz refresh rate maakt de game ervaring nog beter. 359 Euro is veel voor een 144Hz monitor maar het is het meer dan waard!

Pluspunten

• Prachtige kleurweergave (125% sRGB)
  • Gekalibreerd in fabriek
  • 144Hz VA-paneel
  • Strak design met handig standaard

Minpunten

• Het standaard steekt aan de achterkant uit
  • Last van ghosting (Lees in review, hoeft niet bij elke monitor te zijn)
  • Geen eigen effecten voor Arena Lighting

Ik heb samen met 9 andere Tweakers de mogelijkheid gehad om langs te gaan bij Tweakers HQ. Hier kregen wij een rondleiding op de redactie, de nieuwste Tweakers sokken (!) en als kers op de taart mochten wij deze nieuwe Samsung monitor uittesten.

Samsung is op het gebied van monitoren geen onbekende, behalve op het vlak van gaming monitoren. Daar willen zij met deze line-up van monitoren verandering in brengen. Na jaren zijn ze teruggekomen met op papier goed uitziende monitoren. Met 144Hz, anti ghosting technieken en Quantum Dot dat voor goede kleurweergave moet zorgen, zit deze monitor volgepakt met features. Deze monitor heeft zoals de afbeeldingen al doen vermoeden een curve. Deze zie je weinig in het 16:9 sigment. Dit is ook de enige monitor met een VA-paneel die 1ms response time heeft. De Samsung C24FG70 heeft een adviesprijs 399 euro, maar is inmiddels al verkrijgbaar voor 359 euro.

Specificaties

Hier de volledige lijst met specificaties:

Samsung brengt meteen de goedkoopste niet-TN-monitor met 144hz op de markt. VA blinkt vooral uit in het contrast door de uitstekende zwartweergave. De gaming monitor heeft ook een erg kromme curve van 1800R. Zoals ik al vertelde in de inleiding heeft deze monitor Quantom Dot Techniek. Dit zijn kleine deeltjes die zorgen voor een groter kleurbereik van wel 125% sRGB. Vooral het groene en rode deel steekt erboven uit.

De verpakking

De verpakking was niks speciaals. Gewoon zoals je het van een monitor zou verwachten. Om de monitor en het standaard zit beschermende folie. Dit zit allemaal stevig ingepakt met stevig piepschuim waar geen stukjes vanaf brokkelen.

Vooraanzicht. Dit is overigens niet de tape die gebruikt wordt als je hem nieuw krijgt.

Zijaanzicht

Unboxing

In de monitor trof ik deze dingen aan:
  • Monitor met gemonteerde arm
  • Voet
  • Vesa mount
  • Voeding
  • Handleiding
Ik trof geen HDMI of DisplayPort kabels aan. Het kan zijn dat deze zijn blijven liggen op het kantoor van Tweakers. De voeding is erg klein en zit vast aan de stekker. De voet is erg lomp waardoor hij stevig staat. Ik had hem iets kleiner willen zien. Eventueel had hij aan de achterkant groter gemaakt kunnen worden aangezien daar de arm van de monitor al uitstak.

Eerste laag

Tweede laag

Montage

Voor het monteren heb je alleen een schroevendraaier nodig. De arm van de monitor is al voor je gemonteerd. Je hoeft alleen de 2 schroeven aan de onderkant van de voet aan te draaien en hij zit vast.

Bouwkwaliteit, Afwerking en Vormgeving

De monitor ziet er op eerste oogopslag anders dan alle andere monitoren eruit. De curve geeft het echt een andere look en ik vind het er super vet uit zien. De bezels zijn 10mm dik wat redelijk klein is. De monitor heeft een standaard wat aan de achterkant wordt vastgemaakt op de plek van de vesa mount. De monitor kan goed worden versteld. Hij komt een stuk hoger dan bijvoorbeeld mijn Dell Ultrasharp U2414H. Helaas steekt de arm aan de achterkant uit waardoor je de voet 15 centimeter van de muur af moet plaatsen.

Deze foto heb ik gemaakt op het event. We gingen uittesten hoe het met 3 monitoren eruit zag.

Het menu kan je bedienen door een stick die aan de rechter achterkant van de monitor zit. De interface werkt fijn al moet je aan het begin wel zoeken. De plaatsing vind ik niet optimaal en ik had hem dus liever aan de onderkant gezien, hier is hij wat makkelijker te bedienen en hoef je niet de achterkant van je monitor aan te raken om hem aan te zetten. In dit geval van Samsung kon dat niet door de Arena Lighting die er op zit. Dit wordt in het volgende onderdeel behandeld. Er zitten aan de voorkant 3 macro buttons, hiermee kan je kleurprofielen opslaan. Ze zijn met weinig licht erg slecht te zien maar je weet ze na een tijdje blindelings te vinden. Ik had graag een optie gezien voor de knoppen om te wisselen tussen inputs.

Stick

Het scherm heeft een matte afwerking, wat ik prefereer. De behuizing is van zwart plastic en erg degelijk. Alleen bij het gebruiken van de stick aan de achterkant wil de monitor weleens gaan wiebelen. Daarnaast staat hij erg stevig op het bureau door de zware voet. Je kan de monitor 90 graden draaien waardoor hij in portrait modus komt te staan.

Portrait

Featureset

Aansluitingen
De monitor komt met 2 soorten aansluitingen, 2x HDMI 1.4 en 1x DisplayPort 1.2. Naast de video outputs is er ook nog een 3.5mm audio aansluiting. De HDMI-aansluitingen ondersteunen tot 120Hz en de DisplayPort ondersteunt de volledige 144Hz. Het lijkt alsof de monitor 2 audio aansluitingen heeft, 1 van deze is een ‘service’ aansluiting. De monitor maakt gebruik van een externe voeding. Deze is erg compact en de kabel is lang genoeg.

Aansluitingen

Voeding
Freesync
Dit model is uitgerust met Freesync. Deze heeft een range van 70-144Hz wat een kleine selectie is vergeleken andere monitoren. Volgens Samsung zou Freesync onder 70Hz problemen opleveren en heeft dus gekozen om dit te beperken.
Quantum Dot
Quantum dot is de techniek waar Samsung onder andere mee adverteert voor deze monitor. Hierdoor kan de monitor tot maar liefst 125% van de kleuren van het sRGB kleurenprofiel weergeven. Het gaat hier vooral om de kleuren rood en groen. Dit geeft veel meer verzadigde kleuren dan VA panelen zonder Quantum Dot. Hier blinkt de monitor ook echt in uit.
MBRT
MBRT (motion blur reduction technology) is een anti motion blur techniek die Samsung op haar nieuwe lineup van monitoren toepast. Motion blur kan je voorkomen door tijdelijk zwart beeld te laten zien of door tijdelijk het backlight uit te schakelen. Dit laatste zorgt voor verlies van helderheid dus is in de praktijk erg lastig toe te passen. Hiervoor heeft Samsung dus een techniek. De monitor heeft 4 backlight zones die aan en uit kunnen worden geschakeld. Elke zone kan afzonderlijk worden uitgeschakeld waardoor je dus weinig helderheid verliest. Dit zorgt voor een stuk minder motion blur.
Curve
De Samsung CF24FG70 is een van de weinige monitoren die een curve hebben op een aspect ratio van 16:9. In tegenstelling tot een tv zit er meestal maar 1 persoon voor. Dat maakt de curve in een monitor een stuk logischer dan in een tv. Ik vind het erg fijn werken en ik heb het gevoel dat ik meer in de monitor zit dan met een “platte” monitor.
Arena Lighting
Arena Lighting is een leuk licht effect wat onder je monitor vandaan komt. Het laat kleuren zien op basis van het geluid van een spel. Het heeft voor de rest niets nuttigs als interactie met games. Je kan zelf geen effecten aanmaken of de kleur bepalen. Het is dus moeilijk te integreren in het kleuren thema van je setup. Ik vind het meer afleidend en heb het dus graag uit staan.

Het paneel

Kleurweergave
Door de quantum dot technologie heeft dit scherm een kleurenbereik van 125% sRGB. Hierdoor zijn de kleuren veel verzadigder. Vooral de kleuren groen- en roodtinten komen er mooi uit. In vergelijking tot een TN paneel zijn de kleuren een stuk beter. Alle monitoren worden gekalibreerd in de fabriek. Aangezien ik niet over meetapparatuur beschik kan ik niet meer zeggen dan dat het in mijn ogen een top paneel is, zelfs voor eventuele video- en fotobewerking.
Helderheid & Contrast
De maximale helderheid is prima in orde maar neemt af naarmate je de response time instelling verhoogd. Door het VA-paneel is het contrast super goed en is zwart ook een stuk zwarter dan bij bijvoorbeeld TN of IPS. Het is een genot om naar afbeeldingen of video’s te kijken waar zwart in is verwerkt. Ik heb ook geen last gehad van backlight bleeding.
Reactietijd & Ghosting
Toen ik voor het eerst de monitor testte had ik de response time op “Fastest” gezet. Ik merkte al meteen dat er iets niet goed was en voelde aan als erge ghosting. Dit was bij de “faster” instelling net zo. Nadat ik hem op standaard zette was het ineens weg. Ik kon er niet achter komen of het nou echt ghosting was. Op testufo.com pakte hij alleen maar 60Hz waardoor de ghosting extreem was. Geen idee of dit ook het resultaat zou zijn bij 144Hz. Hieronder een afbeelding.

Testmethode bleek niet goed uitgevoerd te zijn, dit haalt nog steeds het verhaal niet weg over het "ghosting gevoel" wat ik kreeg tijdens het gamen.

Op fastest

Op standaard

Sorry voor de slechte kwaliteit foto’s, ik kon het niet beter krijgen maar wilde toch een testbeeld laten zien.

De 144Hz refresh rate was tijdens het gamen geweldig om te gebruiken. Alles liep een stuk vloeiender en ik had het gevoel dat ik een stuk sneller kon reageren op de acties in het spel. Tijdens het desktop gebruik heb ik er weinig van kunnen merken. Je muis loopt wat vloeiender over het scherm heen maar meer voordelen heeft het niet en je moet deze monitor dus ook niet aanschaffen wanneer je geen games speelt.

Prijs/kwaliteit verhouding

Op dit moment is de Samsung C24FG70 de goedkoopste 144Hz niet-TN monitor op de markt.. De verhouding tussen beeldkwaliteit en 144Hz is voor mensen die geen TN willen perfect. Je betaalt wel een stuk meer maar het is een pakket wat meteen breed inzetbaar is om te gamen en tegelijkertijd kunt genieten van het beeldkwaliteit, dit name ook door Quantom Dot wat de kleuren nog iets verzadigder maakt en ze echt van je scherm afspatten.

Samsung heeft het weer goed voor elkaar gekregen. Een gaming monitor met goede beeldkwaliteit in een mooi verwerkt jasje. De voet is erg groot, eveneens als de arm maar is erg verstelbaar en kan een stuk hoger komen dan de meeste beeldschermen wat voor mij ook een plus is. Het ghosting effect komt misschien doordat ik de monitor via HDMI laat lopen of is in dit geval defect. Aangezien de monitor in bruikleen is kan ik hem niet voor garantie opsturen dus moet ik maar geloven in mijn theorie en hopen dat het bij andere mensen niet gebeurd. Het gebogen paneel geeft het gevoel dat je meer in de monitor zit en laat de zijkanten van het beeld echt naar je toe komen. De Arena Lighting is voor mij (En veel anderen) erg overbodig en had weggelaten kunnen worden aangezien het niks oplevert. Je kan de kleuren niet aanpassen om het bij je eigen setup te laten matchen waardoor het bij veel mensen al gauw op “uit” staat. Alles samen maakt dit een van de beste all-round monitoren op de markt vandaag. Als je het geld wilt uitgeven aan een gaming monitor en je wilt mooi beeldkwaliteit dan is dit dé monitor die je moet hebben.

Heb jij ook een Samsung C24FG70 Zwart?

Op welke sluitertijd heb je de pursuit foto's (van TestUFO) gemaakt? Het is de bedoeling dat je 1 frame fotografeert. Daarom moet je sluitertijd dus korter moet dan je frametime (= 1/60)

Volgens mij heb je een te lange sluitertijd gebruikt waardoor je meerdere frames op de foto hebt vastgelegd. Kan dat kloppen?

Dat, of jouw monitor vertoont veel meer ghosting dan hoort ;)

Vreemd trouwens dat TestUFO maar 60 Hz pakte. Heb je in Windows (bij Display Settings) ingesteld dat hij op 144 Hz draait?
De sluitertijd stond op 0 dus dat is niet echt een goede test geweest. Overigens voelde het tijdens gamen alsnog als extreme ghosting.
Ik had bij Windows display settings 144 Hz staan.

[Reactie gewijzigd door ThaJens op 13 maart 2017 12:47]

Dat de sluitertijd op 0 stond lijkt mij sterk, want dan had de camera er 0 seconden overgedaan om een foto te maken, dus geen foto.

Verder een nette review, maar mis alleen een vergelijking met je huidige scherm. Want dat de kleuren beter zijn is iets wat elk willekeurig monitor merk op de doos zal zetten. Maar is dat in realiteit ook zo? Hierin komt jouw review voor mij niet overtuigend over.
Heb ik bewust niet gedaan omdat ik een vergelijking met een telefoon-camera niet goed genoeg vindt. Het kan zijn dat de camera sommige kleuren niet juist weergeeft en het dus een verkeerd beeld schetst van hoe de monitor er nou echt uit ziet, is misschien iets om de volgende keer rekening mee te houden.

De sluitertijd staat toch echt op 0 bij mij en dit is ook de stand die de Cyanogen Mod camera app standaard heeft. Misschien is het niet echt 0 maar wordt het gewoon automatisch gekozen.

Dat, of jouw monitor vertoont veel meer ghosting dan hoort ;)

[Reactie gewijzigd door Compizfox op 13 maart 2017 12:07]