Specificaties 27" @ 2560x1440 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

Asus PG278QR Zwart Review

RoytjeP 1 maart 2017, laatste update op 1 maart 2017, 511 views

Asus PG278QR Zwart

Geweldige uitstraling. Zeer degelijk afgewerkt. Geen, echt 0 (nul) backlight bleed. Echter jammerlijk slechte zwart weergave. Bizar dat dit vandaag de dag nog geproduceerd kan worden. Verder geen uitgebreide review omdat ik hem niet gehouden heb.

Pluspunten

• Degelijk afgewerkt
  • 144Hz
  • G-Sync
  • Geen backlight bleed

Minpunten

• Onacceptabele zwart weergave
  • Je kunt geen donkere games spelen
  • Je kunt geen donkere "Batman" films kijken

Vanwege de slechte zwart weergave heb ik deze monitor dan ook geretourneerd. Donkere egale vlakken worden als pixels en blokjes weergegeven. Zie bijgevoegde fotos.

Caps uit de film The Dark Knight. Zoals je ziet, bizar slechte zwart waardes. Zeer blokkerig. Mijn huidige Samsung 2443BW van 10 jaar oud geeft deze perfect weer.
De Acer Predator XB271HU (IPS) trouwens ook. Perfecte zwart waardes.

Closeup van de jas rechtsonder.

Grot scene.

Close up. Hoor egaal zwart te zijn (andere monitoren is dit wel het geval). Hier maximaal blokjes en pixels. Lijken wel artifacts.

Het windows start scherm. Zeer lelijk in de donkere gebieden. Je ziet zelfs gewoon groepjes van lijntjes lopen.

Heb jij ook een Asus PG278QR Zwart?

Werkelijk waar geen idee. Mijn exemplaar sowieso. Ik lees op div. fora dat de DELL variant (Dell S2716DG) hetzelfde euvel heeft. Maar ook niet alle panelen. Sommige mensen hebben meer geluk en hebben het issue niet. Momenteel weet ik niet meer welk 144Hz scherm ik kan kopen. Heb nog twee opties:
-Acer Predator XB271HU (TN) Rood, Zwart (zelfde paneel als deze Asus?)
-Asus ROG Swift PG279Q Zwart (grote kans op gele IPS / Backlight bleed)
Volgens mij komt dit omdat ze de snelheid van het paneel willen garanderen, wat dan weer ten koste gaat van de kleurweergave. Iets anders zou ik niet echt kunnen verzinnen maar mijn BenQ xl2420T (144hz) had dit en mijn huidige BenQ XL2540 (240hz) heeft dit ook, maar vind de kleurstelling wel al wat beter.

Ik moet wel zeggen dat mijn vroegere Samsung 2233rz 120hz monitor het eigelijk helemaal niet had, ik schrok toch wel eventjes toen ik mijn BenQ xl2420T kocht tov de kleuren die de Samsung had. Met kleuren bedoel ik dus ook onder andere de zwartweergave.

Zou inderdaad ook eens graag van een expert willen horen waarom dit komt.
Ja ik schrok me ook dood. Kom van een oud Samsung 2443BW TN (komt uit 2009!) paneeltje af. Met eigenlijk 0 backlight bleed en goede kleuren. Toen ik deze Asus dus aansloot was ik echt niet tevreden gewoon. Je verwacht dat de techniek de afgelopen 8 jaar niet stil heeft gestaan. Maar het is absoluut geen vooruitgang.

Dus jij denk dat het met hoge Hz te maken heeft. Dus als je het scherm op 60Hz zou draaien dan zouden de kleuren beter moeten zijn? Of maakt dit geen verschil? Heb het scherm inmiddels niet meer, anders had ik het graag even getest.
Denk niet dat het beter is op 60hz, denk meer dat het ligt aan de firmware van de monitor zelf. Dat er bepaalde waardes etc zijn ingesteld om de snelheid te kunnen waarborgen die nodig is op 120hz+.

Het is dat ik verder mijn PC toch vooral voor (competitive) gaming gebruik dus heel erg is de kleurstelling niet voor mij, maar het blijft wel een aanzienlijk nadeel ja. Er zijn ook maar een paar verschillende panelen op de markt, die door meerdere merken worden gebruikt.

op www.tftcentral.co.uk kun je wel aardig wat reviews vinden van high-end (gaming) monitoren ook als het gaat om contrast en kleur etc.
Ligt dit enkel aan jouw exemplaar of heeft de hele reeks hiermee te kampen?
Ik heb mijn scherm vandaag binnen gekregen en dit meteen gecontroleerd. Mijn scherm had dit probleem niet. Ook is er geen enkele dode pixel te herkennen. Tot nu toe zeer tevreden. Heb het scherm echter pas een aantal uur in mijn bezit dus veel kan ik er verder nog niet over zeggen.
Ik ben ook wel benieuwd wat je uiteindelijk met dit scherm hebt gedaan, naar welk ander scherm je bent gegaan en of die wel goed bevalt!
Ik heb deze geretourneerd. Zit helaas nog steeds op mijn oude Samsung 2443BW van 10 jaar oud. Nog geen nieuw scherm uit, welke betere specs heeft of geen issues heeft. Zit momenteel te wachten op deze: Asus ROG Swift PG27VQ maar die is nog niet uit. Helaas heeft deze wel een "Curve" wat ik eigenlijk niet wil. Maar er is gewoonweg niets beters momenteel, of aangekondigd.