Sony Vaio FS315M (P-M 740; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

likkepot 10 april 2006, 1.574 views

Sony Vaio FS315M (P-M 740; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Heel mooi 15.4 widescreen X-BLACK lcd scherm dat echt echt echt mooi is. Het contrast is gewoon super.
  • Het design van de laptop is mooi.
  • Degelijke laptop die doet wat hij moet doen.
  • Lekker stil
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Relatief trage 4200rpm harddisk.
  • Veel rekenkracht kost veel batterij
  • FN toets doet vervelend als je laptop meer dan een week niet uit is geweest.

VOOR ORIGINELE REVIEW EVEN NAAR BENEDEN SCROLLEN
--------------------------------------------------------------------------

UPDATE

Nu 5 maanden verder heb ik toch nog het een en ander te melden.

Pluspunten:
Met Notebook Hardware Control trek ik ongeveer 1 uurtje extra uit mijn accu, zeer prettig. Hij ziet er nog even gaaf uit als een half jaar geleden, dat terwijl deze laptop dagelijks op reis gaat.

Nu natuurlijk enkele minpunten:
Vervelend is dat het @ teken op de plaats van het aanhalingsteken " zit. Is natuurlijk aan te passen, maar dan klopt je toetsenbord voor je gevoel niet meer. Jammer!
De FN toets doet het soms niet. Dit gebeurt als je laptop misschien al een week niet is geherstart. Dan wordt de FN toets softwarematig genegeerd. Vervelend als je de brightness wilt aanpassen of je volume iets omhoog wilt doen.
Over het volume gesproken, jammer dat het geluid niet iets beter uit deze speakers kan komen. Ik bedoel, Sony is al een halve eeuw trendsetter op het gebied van hifi en stereo. Dan is het toch wel mogelijk een fatsoenlijk paar speakers in te bouwen?
Het is vervelend dat er geen nieuwe drivers komen voor de videokaart. Nu moet ik 3rd party drivers instaleren om toch redelijk een spelletje te spelen.

Verder moet ik wel vermelden dat het scherm nogsteeds SUPER is. Het blijft heerlijk om met deze laptop te werken en de beeldkwaliteit maakt echt een heleboel goed.
Ok ik hem nú (10/04/2006) nog zou kopen? Nee. Er is vast wel weer een betere te vinden voor dezelfde prijs. Ook het formaat is toch persoonlijk iets te groot. Wel handig zo'n groot scherm, maar dit was mijn eerste laptop aankoop en ik koop de volgende keer zo'n klein strak zakkelijk laptopje. Maarja, het gras bij de buren is altijd groener ;)

Oohja, ik zal als je veel met videobewerking doet het ram geheugen met n extra 512mb unit voorzien.

ORIGINELE REVIEW
-----------------------

Na dagen verdwaald te zijn geraakt in het vermoeiende laptopland ben ik bij de Sony Vaio FS315M aangekomen. Ik kijk naar de specificaties en zie dat deze niet denderend, nog bar slecht zijn. Toch valt mijn oog op deze laptop vanwege een aantal zaken:

0) Ten eerste heb ik iets met Sony. Sony straalt altijd kwaliteit en klasse uit.

0) De Sony laptops zijn uitgerust met sublieme beeldschermen. De kwaliteit is niet te vergelijken met andere laptops. Al komt Toshiba redelijk in de buurt.

0) De laptop is stevig en degelijk zonder er lomp uit te zien (MSI,IBM).

0) Over het algemeen heeft deze laptop geen slechte specificaties.

Nu weet ik dat je over het algemeen voor hetzelfde geld een laptop kunt kopen met betere specificaties. Je moet dan wel even nagaan dat de kwaliteit van een snellere Acer of Asus niet op kan boksen tegen de sterke kwaliteiten van deze Sony.

De specificaties kunnen natuurlijk wel beter maar eerlijk gezegd, wat is nou het verschil tussen 1.73ghz of 2.0ghz? Die 270mhz merk je echt niet.
Spelletjes spelen is goed mogelijk, maar als je echt een gamer bent koop je deze laptop natuurlijk niet. Grafische programma's doen wat ze moeten doen en videobewerking gaat ook van jetje :)

Standaard komt de laptop met 1x512mb die z'n werk doet. Het is natuurlijk makkelijk up te graden naar 1024 als dat je wens is.
Het enige nadeel is voor mij de lage rpm van de hdd. 4200rpm is natuurlijk niet de snelste in laptopland.

De batterijduur is redelijk. Ik denk dat met een beetje office werk/internetten je ong. 2.5 uur kunt werken. Processorkrachteisende applicaties zullen natuurlijk meer van je batterij drinken, heel logisch :)

Over het algemeen geef ik deze laptop een 7,9. Net geen 8 vanwege de 4200rpm schijf. Ook had de grafische kaart ietsje sappiger mogen zijn ;)
voor de duidelijkheid, een 10 zal ik een computer nooit kunnen geven omdat er ALTIJD wel iets beter kan zijn voor mij. Een 9 is ook al een hele opgave

Als je een mooi product zoekt, iets om mee naar een klant te kunnen nemen en iets waar je zeker van kan zijn dat hij het blijft doen, en als je van een SUPER beeldkwaliteit wilt genieten dan moet je zeker overwegen deze laptop te kopen.

Heb jij ook een Sony Vaio FS315M (P-M 740; 512MB; 80GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)?

Toen ik deze laptop voor het eerst zag was ik meteen verkocht. Heerlijk dun en een prachtig scherm. Ik heb wel nog een aantal vragen over deze laptop voordat ik hem eventueel aanschaf. Ik wil deze laptop gaan gebruiken voor school activiteiten. Ik ga binnenkort studeren en heb deze laptop dus voornamelijk nodig voor het maken (en houden) van presentaties en werkstukken.
- Als ik het goed begrepen heb krijg je standaard 12 maanden (1 jaar) garantie van Sony. Mijn vader heeft (ter vergelijking) 3 jaar geleden een medion laptop gekocht Meer ellende dan met dat apparaat kun je je volgens mij niet bedenken: DOA, HDD overleden, enorme warmteontwikkeling (gebarsten bodemplaat daardoor!), half uurtje accuduur, stroom-plugin afgebroken, adapter kapot, etc !! Hij heeft de 3 jaar (standaart)garantie dus (ZEER) hard nodig gehad. Nu is Sony wel even wat anders (!!) dan Medion maar toch blijft de vraag: Is het verstandig om de garantie te laten uitbreiden (ik dacht iets van ¤260 bij 3 jaar garantie) of moet je de gok nemen dat er in, minstens 4 jaar intensief gebruik, vrijwel niets kapot gaat (of iniedergeval onder de 260 euro reparatiekosten blijft). 260 euro is en blijft een hoop geld voor 2 jaartjes extra garantie!
- Hoe zit het met de geluidsontwikkeling bij office en internet toepassingen. Dit is van belang omdat ik vaker in een (stille!) bieb moet werken of in een collegeruime.
- Hoe zit het met de kwaliteit van de buitenkant (behuizing) van de Sony. Hij komt heel veel te lijden in die 4 jaar (tas in, tas uit, tas in, etc.) en hij zit dan ook vaker tussen de boeken (kan eventueel tegen het scherm aandrukken !!). Ik heb gelezen bij andere merken (bijv. Acer) , als je daar het scherm aanraakt (achterkant) dan zie je al vlekken ontstaan op het scherm zelf !!

Verder zit ik ook nog te twijfelen over de andere Sony variant (met Celeron M380) processor. Deze is toch een eurootje of 200-300 goedkoper, dus toch best het overwegen waard ! Zou deze een langere accuduur kunnen bereiken of zou deze nagenoeg gelijk zijn aan de krachtige M processor in deze laptop, of moet ik toch (omdat ik toch soms wel houd van een "klein" spelletje en DVDtje) voor de M740 (processor-)variant kiezen ?