Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip - Reviews

Specificaties 60x strips (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip Review

kanem0chi 28 februari 2017, laatste update op 4 april 2017, 6.966 views

Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip

De Philips Hue Led Strip, maar dan voor een lagere prijs met de Xiaomi en Yeelight kwaliteit. Een goed alternatief voor zowel je portemonnee als de Hue line-up.

Pluspunten

• Product doet goed zijn werk, aantrekkelijk geprijsd en een goed alternatief voor de Philips Hue line-up
  • De bediening van de LED Strip werkt prettig en gemakkelijk via de applicatie, die goed in elkaar steekt
  • Support voor IFTTT en Open API
  • Water en Dust proof vanwege IP65-rating
  • Zowel via de App als handmatig te bedienen

Minpunten

• Plakrand aan de achterkant is 'plakkerig' genoeg, al zou het zoals ducktape mogen zijn
  • Music functie werkt niet helemaal lekker

Kwaliteit Score: 5
Yeelight is een Chinese fabrikant van LED smart lampen die met Xiaomi samenwerkt om hun producten makkelijk aan de man te brengen. De naam geeft grotendeels al aan wat het doet. Een strip die gebruikt maakt van LEDs en aan te sturen zijn via de Mi Home of Yeelight applicatie. Je kan het makkelijk vergelijken met de Philips Hue Led strip, maar met een prijs van tussen de 60 en 80 euro vond ik dat net eventjes te veel en ben ik opzoek gegaan naar een alternatief.

Review achtergrond info: De Xiaomi Led Strip is destijds gekocht voor $32, bij banggood.com

De Yeelight komt met OSRAM LEDs welke 16 miljoen kleuren kunnen weergeven met een lumen waarde van maximaal 200 lumen. De kleurentemperatuur ligt tussen de 1700K - 6500K en volgens Xiaomi moet de lamp 25000 uur meegaan, wat neerkomt op meer dan 1000 dagen non-stop aanstaan. Verder kan de applicatie gebruikt worden als je IOS 5.0 of Android 4.3 en hoger hebt.

[sup]De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiŽle pagina van http://www.yeelight.com

Net als veel Xiaomi producten, komt de LED strip ook in een witte doos. Ook hier is weer een minimalistisch design op toegepast. Veel meer dan 2x 'Yeelight' en een specificaties sticker vinden we niet op de doos. Wat verder ook opvalt is dat er geen enkele branding van Xiaomi te vinden is.

In de doos zelf vinden we ook een minimalistisch design, en toch vind ik dat wel wat hebben, want dan draait alles dus om 'just the product'. We zien dat de LED Strip goed beschermd is, en daardoor ook heel is gebleven tijdens het transport.

Als de bovenste laag is weggehaald, dan zien we dat er geen losse onderdelen te vinden zijn en alles is een lange kabel verwerkt als het ware. In het midden vinden we een soort van afstandsbediening voor de fysieke bediening van de LED strip met een indicator voor aan/uit en bluetooth. Aan het andere eind vinden we een Chinese stekker. Banggood levert gelukkig wel een verloop stukje mee, waardoor je direct het speelgoed kan gebruiken. :)

Verder zit er nog een handleiding bij welke in het Chinees is. Hier kan je een vertaalde versie van de handleiding vinden indien gewenst.

In de doos:
  • Xiaomi Yeelight Smart LED strip.
  • Handleiding in het Chinees

Toen ik de LED strip in mijn handen had, verbaasde mij dat er een soort van transparent materiaal over de LEDjes heen zit, dit omdat het visueel nauwelijks opvalt. Nadat ik mij wat verder had ingelezen, kwam ik er achter dat het product een IP65 waardering heeft, wat inhoudt dat het 'Dust tight' is en 'Water jets' weerstand heeft. Toch wel interessant, omdat er niet mee geadverteerd word.

De LED strip heeft aan de achterkant een 'adhesive coating', oftewel een lijmstrip die gebruikt kan worden om deze bijvoorbeeld aan de achterkant van je bureau te bevestigen. De afstandsbediening en stekker zijn ook geheel volgens Xiaomi's design regels. Minimalistisch, hetzelfde letter type, kleur etc. Uniform to-the-max zullen we maar zeggen. Het heeft wel wat vind ik persoonlijk.

Het installeren en het plaatsen van de lamp is redelijk eenvoudig. De plaatsing van de LED strip kan op verschillende plekken in en om het huis gedaan worden, denk hierbij aan de slaapkamer, TV in de woonkamer, spiegel in de badkamer of bijvoorbeeld je bureau. Zelf wilde ik graag een bureau met wat achtergrond licht om zo mijn ogen meer rust te geven. Daarnaast vind ik het ook erg leuk om video's te maken, vandaar dat ik mijn bureau als uitgangspunt heb genomen. De Ledjes zijn redelijk fel en kunnen alle waarneembare kleuren voor onze ogen tonen.

Doordat de LED strip aan de achterkant van de strip gebruik maakt van een 'adhesive coating' oftewel lijmstrip is deze bijna overal gemakkelijk te plaatsen. Wat ik wel adviseer is om eerst de locatie goed schoon te maken zodat dit stof en viezigheid vrij is, anders blijft de strip niet goed plakken. De lijmstrip is niet heel plakkerig namelijk. Mocht de strip te lang zijn, dan kan er nog altijd een stukje vanaf geknipt worden.

Eenmaal geplaatst dan kan het installeren beginnen, waar ik hieronder wat meer over vertel omdat er heel veel instellingen zijn. Al met al was het plaatsen van de strip kinderlijk eenvoudig.

Als je de Yeelight LED strip heb geplaatst, dan zijn de stappen als volgt. Download de Mi Home app of Yeelight app ( of van de IOS store) en zet zowel je bluetooth/Wi-Fi verbinding, als de lamp aan.

In mijn review/voorbeeld, gebruik ik de Yeelight App, omdat daarmee geadverteerd word op de verpakking, alsook dat ik al mijn andere lampen al gebruiken via deze App. De LED Strip is nagenoeg direct gevonden en verliep bij mij soepel.

Eenmaal het toestel te hebben ge-paired met je telefoon kom je in een makkelijk en goed overzicht terecht waar je alles vanuit kan besturen. Indien je meerdere producten hebt, en je ook mijn mijn screenshots hieronder ziet kan je groepen aanmaken, wat er goed werkt, maar ook erg handig is.

Als je de lamp eenmaal hebt aangezet dan kom je bij een simpele interface terecht maar ondanks dat wel erg doeltreffend is vind ik. De eerste mode "Hue" (hoe toepasselijk.. haha) staat je toe om gemakkelijk de kleur van de LED lampjes te veranderen, alsook de felheid door omhoog/omlaag of links/rechts te slippen. Ditzelfde geldt ook voor de andere mode "white". Het werkt erg gemakkelijk vind ik door de simpele interface en ook de LED strip reageert erg snel en accuraat.

Een andere modus is de "Flow" modus. Mocht je graag voor wat voor reden dan ook verschillende kleuren hebben, dan is het hier mogelijk om 4 verschillende kleuren, felheid en snelheid van de flow in te stellen. Het is een leuke feature, al gebruik ik hem zelf niet zozeer voor de verschillende kleuren, maar voor kleine kleur verschillen die je amper opvalt als je druk bezig bent en je concentratie goed blijft. Tevens is het een leuke manier om de achtergrond in mijn videos boeiend te houden, zonder dat het de aandacht opeist.

Net als bij mijn Xiaomi Yeelight RGBW LED bulb, is ook hier de mogelijkheid om de kleuren te laten 'dansen' afhankelijk van je muziek. De telefoon zal luisteren naar de muziek en hierop de kleuren aanpassen. Leuk voor een feestje, maar meer ook niet. Mocht je bepaalde kleur instellingen nu vaak gebruiken of mooi vinden, dan kan je die opslaan als preset. In mijn Xiaomi Smart Desk Lamp review had ik zo'n preset opgeslagen en het is goed om te zien dat deze preset ook door andere smart lightning apparaten overgenomen kan worden.

Verder zijn er veel instellingen waar je mee kan spelen, zoals het automatisch aan of uit laten gaan van de LED strip, bepaalde standaarden automatisch bij het opstarten laten tonen en meer. Erg handig om zo de LED strip meer te personaliseren.

Verder vinden we ook nog een paar kleinigheidjes zoals de mogelijkheid om bepaalde en veelgebruikte instellingen op je homescreen te tonen, waardoor je nog gemakkelijker met de LED strip overweg kan. Voor de developers onder ons, de LED strip heeft een uitgebreidere support dan de RGBW LED bulb en Desk lamp die ik eerder heb gereviewed, waardoor je nu gemakkelijker overweg kan met de IFTTT en Open AI standaarden. Last but not least, a geek note: de app laat je zien welke kleur de LED strip momenteel is zonder de pagina zelf te openen.

Al met al moet ik zeggen dat er een hoop Smart Features te vinden die erg goed zijn verwerkt zijn in de erg uitgebreide app van yeelight. Zoals altijd, de taal is alleen in het Chinees of Engels beschikbaar, maar Engels moet voor de echte Tweakers onder ons geen probleem zijn, toch? :)

Zoals hierboven vermeld is de implementatie erg goed met de app en dat resulteert ook in een erg goede ervaring bij het dagelijks gebruik van de LED strip. Hieronder een aantal impressies van de ingestelde kleuren.

Het is niet alleen rustgevend voor je ogen bij bijvoorbeeld je bureau, je zou hem ook achter je tv kunnen plakken en via de Rasberry Pie de achtergrond kunnen verlichten aan de hand van de content op de televisie. Je zou hem ook in de badkamer kunnen installeren, keuken of op elk andere mogelijke plek. Om te zien hoe goed, snel dit werkt, of de disco functie werkt, raad ik je aan om mijn video review bovenaan de pagina te bekijken omdat dit schriftelijk moeilijk uit te leggen is hoe het werkt en wat ik er van vind.

Meer Xiaomi/Meizu/LeEco reviews lezen?
Het afgelopen jaar heb ik meer dan 25 Reviews geschreven, welke je van het nodige leesvoer zullen voorzien. :)

Andere veel bekeken Xiaomi Smart Home producten zijn onder andere:
- Chocoball zijn review: productreview: Xiaomi Yeelight bedlamp review door Chocoball
- BlowK zijn review: productreview: Xiaomi Mi Robot Vacuum review door blowk

De Xiaomi Yeelight is een zeer interessante en goede LED Strip, die goedkoper is dan de Philips Hue LED Strip en line-up maar wel hetzelfde werk levert. Vooral de uitgebreide en vele functies die in de applicatie verwerkt zijn is erg fijn, waardoor je zelf veel mogelijkheden hebt om de Strip aan te passen naar je eigen wensen. Wat betreft die aanpassingen, ben je graag iemand die knutselt, dan is er nu ook eindelijk IFTTT en Open API beschikbaar.

De bediening van de LED strip werkt prettig en gemakkelijk via de applicatie, die goed in elkaar steekt. De bediening van de kleuren is kinderlijk eenvoudig en heeft wel een veelvoud aan instelmogelijkheden waardoor de lamp voor meerdere doeleinden gebruikt kan worden. Zo kan je bijvoorbeeld ook de LED strip korter maken indien gewenst door op de aangegeven plekken de schaar het werk te laten doen.

Wat betreft de sterkte van de LED strip, het is misschien niet de meest felle LED strip die er is al dient het product daar ook niet naar. Installeer je hem achter je TV, spiegel, of de achterkant van je bureau, dan dient deze meer dan perfect, mede dankzij de plakrand die er standaard opzit. De lijmrand op de achterkant had misschien iets plakkeriger gemogen, al zijn er genoeg andere manieren te bedenken om het te plaatsen. Wat verder nog een pluspunt is, is dat het tegen stof en in bepaalde mate tegen water kan, waardoor het installeren in de badkamer ook een optie is.

Wat betreft de minputen, eigenlijk heb ik die niet. We weten allemaal dat Xiaomi en Yeelight nog niet echt focussen op de Europese markt waardoor de stekker Chinees is, al levert de webshop gelukkig wel een verloop stukje mee. De handleiding is ook in het Chinees en de applicatie zelf in het Engels, al moet dat geen probleem zijn neem ik aan. Wat er dan overblijft van minpunten? Geen idee. Voor mij is het 'just the product' dat net iets meer kan en is dan omschreven. Graag hoor ik jouw mening, misschien heb ik totaal iets over het hoofd gezien wat een min punt is, of wat stukken beter kan.

In het geval je mijn andere Xiaomi Yeelight review op Tweakers nog niet heb gezien/gelezen, dan vindt je die hier.

De LED strip is stukken goedkoper dan de Philips Hue line-up, is naar mijn mening een zeer goed alternatief en ben ik zelf erg blij met de aankoop. Wat mij betreft verdiend dit product dan ook een dikke 5 sterren, omdat ik zelf nergens iets over te klagen heb. Ik ben dan ook extra benieuwd wat jij van de Xiaomi Yeelight LED strip vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Mocht je dit een interessante, leerzame en/of leuke review vinden, of mijn hulp waarderen bij al je vragen, klik op de button hieronder en laat een reactie achter waardoor je mij nomineert. Alvast bedankt! :)

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Yeelight 2M RGBW LED Smart Strip?

Goede review!!, alleen imo, wat te snel afgeraffeld en irritante muziek :P

[Reactie gewijzigd door Justin2000 op 8 maart 2017 17:43]

Thanks voor je reactie. Hoe vind je het dan iets te snel afgeraffeld? Naar mijn idee is 3 minuten juist mooi, omdat nog steeds maar 45% van de video bekeken word. Met iets kortere videos, probeer ik hetzelfde uit te leggen, waardoor je wel alles meekrijgt. Heb je een suggestie voor andere muziek? Het probleem zit namelijk dat je alleen Royalty Free music kan/mag gebruiken. Ik hoor het graag. :)

Bedankt voor je nominatie O+
Goeie review. Denk je alleen niet dat mensen eerder voor de goedkopere variant gaan die bij de action ligt voor 15-20 euro?
Ik loop zelf ook met led strips te klooien en kan je wel zeggen dat er tussen strips veel verschil kan zitten in kwaliteit, bestuurbaarheid, software (als van toepassing) en verbindingen. Dat stripje van de action kan volgens mij niks en dan zit je aan kleurpresets vast die misschien helemaal niet bij je smaak passen.

Maar smaak terzijde, het is wel een goedkoop alternatief en als je er genoeg aan hebt, waarom niet?
Je hebt gelijk, als je met minder dan 10 kleuren overweg kan en weinig instellingsmogelijkheden, bespaar 10-15 euro en ga voor die strip. Wil je graag wat meer, voor enkele euro's meer heb je en ontvang je veel meer! :) Alles is natuurlijk afhankelijk van je budget, al probeert Xiaomi en Yeelight meer naar het "hue" toe te werken dan de supergoedkope LED strips aan te vallen zeg maar.
Die kun je niet via je telefoon bedienen, en deze LED-strips zijn van veel hogere kwaliteit, en ook nog eens stof +(gedeeltelijk) waterdicht :) !

[Reactie gewijzigd door EValentino op 28 februari 2017 10:05]

Er zijn goedkopere ja, al heb je dan veel minder mogelijkheden zoals wat je bij de Xiaomi Yeelight LED strip kan. De applicatie is zo uitgebreid en zoveel instellingsmogelijkheden, dat je het erg kan personaliseren. Als je met minder dan 10 kleuren overweg kan en weinig instellingsmogelijkheden, bespaar 10-15 euro en ga voor die strip. Wil je graag wat meer, voor enkele euro;s meer heb je en ontvang je veel meer! :)
De Action strips kun je ook in China bestellen voor nog minder geld. Maar kwaliteit is zeer dubieus. Weinig kleuren, vaak ook gescheiden kleuren (ofwel: wit is zichtbaar rood, groen, blauw) en na enkele maanden gaan waarschijnlijk de eerste LEDjes al uitvallen. Heb zelf zo'n strip hangen. Die is inmiddels complete disco wanneer ik hem aanzet zoveel LEDs zijn er uitgevallen of knipperen... ;)
Gave review! :D
Ik zag ze een keer op Banggood, Gearbest of Tinydeal voorbij komen voor 31 euro. Ik heb toen sterk getwijfeld om ze aan te schaffen voor bij de uitzet :+
Als ik nu je review lees heb ik er spijt van dat ik ze destijds niet voor die prijs heb gekocht :9 Ik vind nu 40 euro nog wel redelijk aan de hoge kant voor een ledstrip, ondanks dat het fors goedkoper is dan andere ledstrips met gelijke functionaliteit.

Je kortingscode werkt overigens nog wel. Je krijgt §2.45 korting daarmee. Dat betekent dat ze nu §38.44 kosten.

Ahum Gearbest §29.29

[Reactie gewijzigd door Hupske op 28 februari 2017 10:55]

Dank je wel! En inderdaad, soms worden ze rond de 32 euro verkocht. Het is altijd eventjes zoeken. Aan de andere kant, 32 of 38.. is een verschil van maar 6/7 euro :+ Maargoed.. We blijven Hollanders? :9
Haha het moet altijd zo goedkoop mogelijk :) 6/7 euro is een half kratje bier, ongeveer 4 liter benzine of Xiaomi Piston voor kopen. Genoeg redenen dus om dat te besparen :P

Overigens wel weer bijzonder om te zien dat er tweakers zijn die het een +2 geven ;(
haha, true true! BIER :9~

Ach, leer je mee leven.. -> productreview: Xiaomi Yeelight E27 review door kanem0chi haha

Ik vind het niet erg om een +1/+2/ etc te ontvangen, maar laat dan wel feedback achter, zodat ik het kan verbeteren voor de volgende keer :)
Dat die review op een +2 is uitgekomen kan ik nog redelijk begrijpen. Is toch wel nagenoeg de kortste review die je hebt gepubliceerd en had je meer informatie uit kunnen halen.
Volgens mij laat daarbij in youtube filmpje ook meer informatie zien, dan dat je hebt geschreven voor de review.
Het verschil met deze review is ook bijvoorbeeld dat je met deze review meer informatie geeft over de software dan met de Yeelight E27.
En er ook word ook een terechte vraag gesteld bij de Yeelight E27, want het wordt in de review niet duidelijk in hoeverre hij werkt als je je lamp gewoon aan en uit doet met de schakelaar zoals we nagenoeg onze hele leven zijn gewend :9

Maar naar aanleiding van deze review over de Yeelight strip heb ik hem aangeschaft bij Gearbest. Kon het niet meer laten :D
Haha, ook een mooie prijs zie ik daar! :) Tof, veel plezier er alvast mee! Laat je weten wat jij er van vind? Ben wel benieuwd of jij er een beetje dezelfde mening over hebt!
Ik laat het je weten.

Ik zit even Banggood voor je te checken. Maar je heet daar anders zie ik :P
Video show from Martin West

[Reactie gewijzigd door Hupske op 1 maart 2017 21:08]

Het is inderdaad jammer dat sommige bij een dikke +3 review met 1 en 2 aankomen. Dit is gewoon een nette +3 inderdaad.

De E27 was meer reclame dan een review en die was wat korter dan deze. Volgens mij gaf ik daar toen ook een +2 voor. Als je er snel doorheen scrolt, dan zie je direct dat die ander ook een stuk korter is en minder informatie bevat.
Er zijn geen uitbreidingen mogelijk volgens mij? De Hue LED strip kan verlengd worden met strips van 1 meter. Ik zou idealiter een LED strip hebben van 5 of 6 meter namelijk..... Maar dat gaat hiermee dus niet lukken..?
Uitbreiding is helaas niet mogelijk. Had daar zelf niet aan gedacht, omdat mijn bureau helaas geen 5 a 6 meter is haha! Mocht je hem in de schuur e.d. willen gebruiken, dan kan ik begrijpen dat langer misschien we wat fijner geweest zou zijn. Goed punt! Waar wil jij hem voor gebruiken dan?
Ik heb nu een IR merk X lichtstrip achter semi transparant wit gordijn tegen het plafond. Heel mooi gezicht. Maar ja - huidige lichtstrip heeft het na enkele maanden begeven (was de prijs ook naar, dus ach). Zoek nu een enigszins betaalbaar alternatief. Dat is de Yeelight dus helaas niet ...
Ah, op die manier! Wat ik wel kan vertellen is dat je groepen kan aanmaken. Heb je dus bijvoorbeeld twee yeelight, dan koppel je ze aan elkaar via de app :) is dat geen oplossing?
Dat kan. Alleen dan heb je een partij kabels lopen ;) Plus het is niet echt betaalbaar meer... :/
Toffe review!

Zat stiekem te hopen dat je dit in je tv kon prikken en ineens ambi light had.
Nog even wachten dus hierop: https://www.homecinemamag...v-van-ambilight-voorzien/
offf... je hangt er een Raspberry Pi tussen ;) Volgens mij kan dat ook goed werken met een leuk scriptje?
Moet wel kunnen, zij deden het ook alleen niet zo`n handige naam gekozen https://androidworld.nl/accessoires/zambilight-tv/ helaas een stille dood gestorven zo lijkt het.
Waarom wachten, heb inmiddels 2 van deze units geÔnstalleerd. Zeer content mee!
Kanem0chi, wederom een prima review!
Vroeg me af (misschien heb ik er overheen gelezen) of ze ook werken met Amazon Echo..
Thanks! :)) Mocht je het echt zo'n prima review vinden, stemmen mag altijd Gebruikersreview/blog van de Maand: februari 2017 ;)

Wat betreft de Echo, dat heb niet in mijn review gezet, omdat het voor nu vooral een Amerikaans product is. Ik had wel al op YouTube gezien dat iemand anders de LED Bulb met de Echo aan de praat had gekregen, welke minder support heeft dan deze LED strip. Ik denk dus dat het mogelijk is, maar zeker weten en testen kan ik helaas niet. Hopelijk heeft dit je geholpen :D
Haha zal ook deze maand weer op je stemmen ;)
Waarschijnlijk lukt dat wel omdat ze beide volgens mij Zigbee protocol gebruiken. Thanks anyway!
Misschien ook handig om in de review een indicatie te geven van de te verwachten prijs.

Lijkt me een geinig product, maar 40 euro voor gekleurde lichtjes? Helaas, dan maar zonder bediening via de smartphone, dan ben je klaar voor de helft.
Yes, de Xiaomi LED light strip is verkrijgbaar vanaf ongeveer 30-40 euro. Je kan merkloze krijgen bij de Action vanaf een euro'tje of 15-20, al zit je dan in het lage/midden segment van de LED strips. Xiaomi's focus is meer de high-end met dit, vandaar ook de vergelijking met de Philips Hue, aangezien die allemaal hetzelfde kan, maar dan met een nog hogere prijs. Al zou Xiaomi functies schrappen, dan had ik het met de lage segment vergeleken. Misschien dat je nu iets beter begrijpt vanwaar ik de vergelijking maak? :)
Tof, hoe zit het met de warmte die er vanaf komt? Wil hem op mijn bank leggen, maar uiteraard geen vlekken of plekken krijgen.
De warmte is heel erg te verwaarlozen. Ook de stekker. ik heb hem nu 2 uurtjes aangehad, en ik kan je vertellen dat de kabel niet warm word, alleen de stekker een beetje, zoals hoe dat ook bij je telefoon is. :)
Heb em besteld en binnen :) Dat verloop stekkertje is wel waardeloos, hangt in de muur en valt er zo uit. Misschien wordt dat lijmen of tapen. Buiten dat nog maar even aangehad, maar ziet er goed uit.
Goed om te horen! Waar heb je hem besteld? Ik heb zelf altijd een paar van deze thuisliggen, aangezien die vaak super strak en moeilijk in het gaatje te prikken zijn: http://www.banggood.com/U...r-Wall-Plug-p-970428.html aangezien ik deze die standaard meegeleverd worden erg ruk vind
Banggood voor 30 euro, denk dat ik dan ook zo'n plugje ga halen, want dit is echt waardeloos :D
Tof dingetje! Heb die van mij toevallig gisteren binnen gekregen. Bij mij deed de strip het overigens alleen met de Yeelight app, en niet met de Mi Home app. Is dat bij jou ook zo?
Ik heb hem voor nu eventjes alleen getest met de Yeelight App, omdat ik daar ook al mijn andere 2 Yeelights in had staat. Ik zal er zo eventjes voor je naar kijken :)