XFX GeForce FX5200 128MB DDR (PCI) PVT64KNT Review

Chrono Trigger 12 maart 2006, 15.614 views

XFX GeForce FX5200 128MB DDR (PCI) PVT64KNT

Pluspunten

• Goedkoop
  • Redelijk Stil
  • Goed Overclockbaar
  • Blauwe LED in de fan
  • Goeie Drivers
  • Stabiel
  • PCI

Minpunten

• Na een maandje of 5/6 ervaring met deze kaart ga ik me iets meer ergeren aan de lage prestaties.
  • Mijn computer (-_-*)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik had deze kaart gekocht, omdat ik in mijn systeem een on-board Intel-kaartje had. Deze liep op niet meer dan 166MHz en had slechts 32MB grafisch geheugen. Dat vond ik te weinig en dus besloot ik om een nieuwe te kopen. Aangezien ik geen AGP op mijn moederbord heb, was ik gedwongen om een PCI-Videokaart te halen. Ik had gezocht en kwam tot de conclusie dat de FX5200 de beste PCI-videokaart was. Ik heb hem gekocht bij Paradigit te Amersfoort.

Inbouw
Dit was niet helemaal zonder moeite. Toen ik de kaart uit de verpakking had gehaald en hem wilde installeren kreeg ik nogal problemen, omdat de kaart niet helemaal bleek te passen in mijn PCI slot. Na 5 minuten onhandig drukken had ik de videokaart geinstalleerd.

Featureset
Dit was wel een pluspunt. Ik had een versie gekregen met een blauwe LED in de fan. Ik weet niet of dit standaard is bij deze kaarten, maar ik vond het toch een pluspunt. Er zaten ook veel demo's en software op de CD-ROM. Dit vind ik ook een pluspunt. Een nadeeltje, de S-Video ondersteuning is niet meer dan matig. Zelfs op 100Hz en 640×480 en de Windows-lettertype op 120dpi is het nog te wazig om normaal te kunnen lezen.

Prestatie
Ok, ik zal hier niet om liegen. De prestaties zijn om aan te meten met de nieuwste videokaarten gewoon matig. Maar voor deze prijs en dit kaliber zijn de prestaties uitstekend. Ik kan Games zoals Doom 3, Call of Duty 2, F.E.A.R., Unreal Tournament 2004 en Rome: Total War zonder moeite draaien op low settings op een resolutie van 1024×768. Met Unreal Tournament 2004 lukte het echter om dit spel op Ultra-High settings op 1024×768 vloeiend(30-40 fps) te spelen. Dat vond ik zeker een pluspunt, want ik voldoe net aan de systeemeisen. Ik heb verschillende Benchmarks gedraait, deze draaide ik allemaal op mid settings 4×AA 1024×768. Ik heb m'n CPU bij het benchmarken niet overclocked.

Codecreatures (@ 300/400)
3DMark06 (@ Stock)
59 Marks
PCMark04 (@ 300/400)
1410 Marks
Unreal Tournament Marks UT2004 Flyby (@ 300/400)
64,1 fps

Overclockbaarheid
Dit was ook zeker en groot pluspunt. Ik kon overclocken tot 46% voordat er artifacts op het beeld kwamen. Dat vind ik toch wel zeer goed, want ten op zichte van de 9600XT van m'n broer die "slechts" 12% haalde en de X850XT-PE van m'n oom die stabiel bleef bij maximaal 9,2% vind ik ik 46% erg hoog. Ik heb hem bij de test op 20%(300/400) laten draaien. Voor het overclocken heb ik RivaTuner gebruikt.

Beeldkwaliteit
Niks over te zeggen. Het ziet er goed uit en ik heb er geen problemen mee gehad.

Drivers & Software
Dit was ook zonder meer goed gedaan. De CD-ROM was overcompleet en er zaten genoeg (demo)spellen op. Onder andere: Armored Fist 3, Delta Force Land Warrior en F-22 Lightning 3. De Videodrivers zijn ook goed ik had Forceware 77.27 bij de Videokaart gekregen en er stond DirectX 9.0c op en TV Capture Software. Overige Software: Coolbit Overclocking, Arcobat Reader, Tenomich 3D Edit en Media Center Drivers.

Warmte & Geluidsproductie
De kaart is erg stil. In verband met mijn Stille Maxtor en 220 Watt Voeding Koeler is dit een zeer stil systeem, dus de geluidproductie is echt subliem. Over warmteproductie heb ik geen echte mening. Ik heb op dat gebied ook geen verstand van FX-kaarten. Maar dat hij tot rond de 40% Overclocken stabiel bleef bewijst genoeg.

Ok het is een PCI-Kaart en dan is 75 euro ook duur (E64,16 in Tweakers.net Pricewatch), maar voor de prestaties die ik er voor terug gekregen heb vond ik het tot op de laatste cent waard. Een geweldige prijs/prestatie verhouding. Dus over de prijs ik heb ik niks te klagen.

Heb jij ook een XFX GeForce FX5200 128MB DDR (PCI) PVT64KNT?

Ik denk dat je "PCI" niet als negatief moet zien, maar juist als positief, volgens mij is dat de laatste kaart (of een van de laatsten) die voor PCI is uitgebracht.
Als ik dat eerste plaatje bekijk, vermoed ik dat hij een (slimline) desktop heeft, aangezien de videokaart paralel loopt aan het moederbord. Zo'n machine heb ik als servertje gehad en had slechts de beschikking over 3 pci sloten.

Verder wel een erg leuke en uitgebreide review, klasse!

Dat je de videokaart niet kan vergelijken met een 7800 gtx lijkt me nou niet bepaald noemenswaardig.
Nee geen slimline. µ-ATX Compaq Deskpro, met PCI controller.
Ja, je hebt gekijk. Dat zou eerder een minpunt moeten zijn van het systeem, maar als er geen negatieve punten staan is de layout naar de maan. :r
nou met zon systeem en kaart vind ik de prestaties in ut 2k4 zeker goed ;) veel plezier en frag ze
Thanks :D Anyway 30 - 40 fps is zeker een goeie rate. Vooral voor het feit dat ik net aan de systeemeisen voldoe. Wat ik ook knap vind van m'n bakkie is dat ik games draai met systeemeisen boven mijn specs. :+ :Y) Alleen geloofde ze dat niet op HW.info. Stelletje naïevelingen die ze zijn. |:(
Ik heb voor mijn barebone een low profile FX5200 zitten. Daarvoor had ik in mijn ATXkast een Ti4200.
Ik merk echter wel dat de Ti4200 in veel gevallen iets sneller is dan de FX5200 maar passieve koeling, lage prijs en kleine PCB hadden me toch aangetrokken.
Het is dat ik de FX5200 in mijn servertje heb zitten anders had ik er wel spijt van gehad
*kijkend naar 9800XTs en 6600s tweedehans voor minder dan 75 euro*
Ja we zijn nu wel een aantal maanden verder he :) logisch dat ze goedkoper worden.
Ik vind toch echt dat je te positief bent over dit kaartje hoor. Dat hij zulke slechte scores zet in benchmarks zou ik toch zeker meenemen in de eind beoordeling.
En die fan met ledje is leuk, maar iemand die ik ken had dezelfde en na 6 maanden gaat dat ding ratelen als de pest, Zelfs nadat je hem helemaal schoon maakt.

En die extreme blijheid over die 46% OC, hij presteert er bijna niet beter door. En dat een x850xt niet beter overclocked dan een prut kaartje is logisch.
De x850xt is al opgevoerd alleen koop je die kaart op dus zeg maag OC waardes zonder dat je de garantie verliest.
Dat is jouw mening ja. Als je ook kijkt naar het kaliber van de vdeokaart. Bovendien als je goed had gelezen dan zag je wel dat ik die benchmarks op 20% OC draaide. op 46% zou hij wel 1500 3DMarks halen(in 03) maar dat is te instabiel. Ik oordeel de kaart eerlijk.
Een hele mooie productsurvey.
Ziet er allemaal heel erg netjes uit en een duidelijke uitleg . ;)
Dank U :) . Eindelijk iemand die m'n review nog kan waarderen en niet met bergen onzin aankomt dat deze kaart het "ophemeling" niet waard is. :7 Hoezo te positief? Het is toch ook geen erg dure kaart.
Dank U.

@ Golf2vr6, mijn CPU is bagger dus met een Ti4200 zou ik zelfs minder halen dat dat ik nu haal. Ik mag blij zijn dat ik nog CoD2 vloeiend op 640×480 0×AA 0×AF All settings: Off, All Textures: Extra kan draaien.

De enige reden dat ik nog in CoD2 p4wn is, omdat ik geen framerate van 10 heb :).
mooie review.. enigste puntje is dat we aan de prestaties van deze kaart niks hebben.. Hij is leuk als je oude spellen speeld.. Ik weet nog dat ik deze kaart kocht toen die net uitkwam voor de pc van me ouders.. Toen was de tijd van NFSU en de nieuwe prins of persia.. Die spellen liepen goed op midium settings.. (ik blies toen die kaart weg met me Asus G4 Ti 4600)
Maar om hier nu fear enzo mee te gaan spelen.. Das een beetje overdreven imo.. Kijk ook al die 3Dmark05 scores, die had je er niet eens bij hoeven zetten :? Dat was ook de reden dat ik me 4600 heb weg gedaan, die was al dramatisch met de nieuwste spellen.

Verder een leuk kaartje als je niet gamed (of oude games speeld) Maar als je wel TV out wilt hebben (ik zou hiervoor nieuw 50 euro max aan uit geven)
Je leest de post helemaal niet.
Hij heeft geen AGP slot, moet PCI gebruiken en heeft daarom deze kaart (moeten) nemen.

Mooie review trouwens.
Ik heb de 256mb versie van deze kaart gekocht als 2e video kaart voor een dual monitor setup.
Hij doet het prima en heeft ook nog een DVI uitgang.
De hedendaagse games kan je niet op High spelen, maar gewoon op low of mid settings. Dan zijn ze ook nog best om aan te zien.

Ik kan me aansluiten bij de reviewer dat het een goedkope kaart is die nog aardig goed presteert !
wat is volgens jou het boeiende verschil tussen de AGP en PCI-e versie? (behalve de aansluiting en wanneer die uit kwam)
Heeft helemaal niks te maken met wat ik zeg.. Dus als nog deze kaart is alleen boeiend als je TV out wilt of alleen oude games wilt spelen..
(lees reply's voortaan goed imo)
Hij heeft een PCI kaart, geen PCI-e.

Hij wil misschien wel een snellere kaart nemen, maar die zijn niet -of heeeel duur- in PCI uitvoering.
mja ok maar als nog zijn de 3Dmark05 en overclock scores niet interresant voor de kopers van deze kaart. Want het is gewoon verreweg niet meer speelbaar.. Ik erger me al aan de 4700+ score van 3Dmark05 omdat het niet helemaal vloeiend loopt. Kan je nagaan met een score van 180 lol.. Daar kan je totaal geen nieuwe games mee spellen zoals FEAR, Far Cry en Quake 4.. Maja wel lache als je met 3Dmark05 met elke test maar 15 plaatjes ziet ofzo LOL :D (no hard feelings)
Maar het lijkt gewoon met al die benchmarks en overclock geblaat dat hij games wilt spelen enzo.. Das het zelfde als je met een fiat panda mee wilt gaan doen aan de 24 uur van Le Mans :P
Loze reactie nummer 3! Lees me review of post anders niet. Ik speel Far Cry Vloeiend @ Med en Ut 2004 ook vloeiend @ Ultra High en Highest. Verder speel ik Doom 3 en AoE III op low ook vloeiend(40fps) en F.E.A.R. en BF2 kan ik op minimum spelen @ 25-40 fps. Quake heb ik nog niet getest, maar ik schat dat deze ivm me processor niet meer dan 30 fps gaat halen(voor mij trouwens nog aanvaardbaar) @ Lowest 800×600. Hier is de limiet voor mijn systeem denk ik bereikt. Omdat ik een gamer ben is dit een leuk systeempje voor een student die games van vorig jaar en nu veel spelen. Ik wil nieuwste games het high spelen, maar aangezien ik ivm me gebroken been voorlopig niet kan werken heb ik er geen geld voor :+ . @ KappenNou: Post a.u.b. geen stomme reacties meer over dat die performace onzin is. Dit heb ik al lang genoeg aan gehoord op HWI.
prestaties niet vergelijkbaar met een 7800GTX?

goh, hoe zou dat komen? misschien omdat een 5200 al 2 generaties oud is en daarnaast nog echt het laagste van het laagste presteert uit die generatie?

verder vreemd dat je mobo geen agp heeft, voor een bord uit de agp tijd (P2 tot P4, jij hebt een P3)
Dat is ook het enige minpunt. Hè goh! Nogal logisch dat hij minder goed is. Ik had ook net zo goed niks bij minpunten kunnen opschrijven. |:(
Ik vind die 3dmark 2001Se scores wel heel laag zeg. Je had beter een Ti4200 kunnen kopen. Haalde ik met een beetje overclock 12000 punten mee!

Zou iets minder positief zijn over deze kaart als ik jou was.
een ti4200 als pci kaart??
knap
Mooie Survey, ik heb zelf de agp versie gehad,en in mijn Laptop zit de fx5200go leuke kaartje geeft mooi beeld.