Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Creative EP-630 (Zwart) Review

dstyle_nl 23 december 2009, 2.208 views

Creative EP-630 (Zwart)

Pluspunten

• Zitten zeer comfortabel
  • Vallen niet uit het oor

Minpunten

• Geluid weergave is matig tot redelijk.
  • Geen etuitje / bewaar doosje

Na dat mijn AKG K 330 in-ear set (33,-)het had begeven ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe set. Na even zoeken kwam ik op de Creative EP630 terecht.

Ik heb de oortjes aangeschaft bij de Dixons voor 25 euro (op tweakers pricewatch een stuk goedkoper te vinden). De oortjes zitten in een no-nonsense verpakking, er zit geen bewaar hoesje bij of andere extra’s. Wel worden er 3 setjes siliconen dopjes mee geleverd, zodat ze voor bijna ieder oor geschikt zouden moeten zijn.

De oortjes zitten super, veel beter dan die ik van AKG heb. Doordat er niet al te veel behuizing om heen zit sluiten ze ook een stuk beter aan op je oor. Ook de silicone dopjes blijven erg goed zitten.

Tot nu toe klinkt dit allemaal prima tot het punt waar er geluid uit de dopjes komt. Wat me opvalt is dat veel van de reviews op tweakers.net komen van mensen die voor het eerst in-ear oordopjes ervaren. Natuurlijk word het laag veel beter overgebracht met een in-ear dop maar de weergave kwaliteit van de creative dopjes noem ik rond uit slecht.

Ik ben zelf audio engineer en producer en heb een getraind oor. Bij het geluid wat er uit de creative dopjes komt valt mij het volgende op: het laag word erg geboost, echter lijkt het alleen meer punch te geven dan meer diepte in de bass. (dit geeft erg vreemde verhoudingen in veel tracks) Verder lijkt het er op dat er rond de 200 hz een dip zit waardoor in veel muziek bijvoorbeeld de (midrange van de) snare niet goed naar voren komt.

Dit wordt nog meer bevestigt op het moment dat er een bewegende bass in zit (Zoals bij drum and bass wat ik veel beluister) hierbij klinkt het zelfs als of het geluid los van elkaar ligt terwijl dit 1 geheel moet zijn. Dit ontstaat doordat sommige frequenties niet goed uit de speaker komen.

Wat ook opvalt, is dat de oordoppen best een hoog ruis niveau hebben.

Eind conclussie:

De creative doet alles goed wat de AKG fout deed, en doet alles fout wat de AGK goed deed.
De Creative zit gewoon erg fijn en valt niet uit je oor, het probleem dat de AKG wel heeft.

De AKG geeft daar in tegen een lekker fijn in de oor liggend geluid, een goede bass weergave zonder rare boosts rond pak en beet 80hz, en weet het hele frequentie spectrum goed te benutten en te combineren.

Ik zou niemand aanraden deze in-ear dopjes te halen, ondanks dat ze erg comfortabel zijn, is het geluid ronduit slecht en word de muziek niet goed overgebracht.

Er zijn genoeg producten op de markt die voor 10 euro extra een veel betere geluid weergave hebben

**update**

De oordopjes bevallen me inmiddels wat beter. Ze zijn prima voor bijvoorbeeld rock of metal. Maar bij het drum and bass luisteren vallen ze nog steeds tegen. Ik heb mijn beoordeling bijgeschaafd.

**update**

Heb jij ook een Creative EP-630 (Zwart)?

Ik verwacht geen strak monitor geluid, maar het moet echt beter kunnen dan dit. De AKG's zijn te koop voor 33 euro, echter vind ik die niet fijn zitten en is de constructie slecht. Het geluid is wel super.

De vergelijking met een midden klasse auto en een f1 wagen is hier dan ook niet terecht. Als ik hem ging vergelijken met oordoppen van shure van 500 euro was dat een ander verhaal geweest.

De doppen worden naar mijn inziens te hoog gewaardeerd.
Ik doelde erop dat jij erg kritisch bent. Niets verkeerd mee hoor, zeker niet gezien je professionele achtergrond, maar jouw lat ligt beduidend hoger als die van de gemiddelde luisteraar.

Een IEM-aanrader: probeer eens de Nuforce EM-6. Voor omgerekend 31 euro incl. shipping via eBay te krijgen. Over de EM-7 (identiek aan de EM-6 maar heeft een mic) zijn tal van lovende reviews te vinden, waarin gezegd wordt vaak IEM's van 150e te overtreffen.
Heb je de oordoppen trouwens wel ingespeeld?
Ik heb de creative ep-830 eerst klonken ze nog slecht maar na een paar uurtjes inspelen klonken ze al een stuk beter.
Of je bent wel makkelijk tevreden.

Dit is als een coureur die een prima middenklasser afkraakt omdat hij de wegligging van een F1-bak als maatstaf neemt. Geloof het of niet, maar niet iedereen verlangt strak monitor-geluid uit oortjes van 20-25 euro.
Ik heb mijn EP-830's hier ook een tijd (wel gezegd: 6 uur constant spelen) moeten inspelen. Het geluid dat jij nu ervaart als slecht is bij lange na niet het geluid dat je na het inspelen hebt. Ik stel voor de review nog eens aan te passen en eerst eens even je oortjes in te spelen :)
Goed om te lezen... Mag trouwens ook wel dat het na een maand inspelen wat beter klinkt ;) Toegegeven, het zijn niet de beste oortjes (evenals mij 830's, kwamen vorige week uit de wasmachine :+)
ja goed he :+ leven je 830's nog wel?
Heb vandaag de EP-630 besteld, hopen maar dat ze wel goed klinken 8)7
En hoe bevallen ze nu? Ze bevallen mijn nog steeds wel maar blijf erbij dat als je electronische muziek gaat luisteren zoals drum and bass dat je beter wat meer centjes uit kan geven :)
Voor het geld is de ep-630, ik heb ze toen der tijd voor 15 euro kunnen halen bij de mediamarkt, een best goede in-eardopje. De dopjes zijn vergelijkbaar met de senheiser cx300 die toen dubbel zo duur was. Als je van pop en andere boom boomm muziek houdt waarbij je geen detail nodig hebt dan zijn deze oordopjes goed zat. Een gemiddelde gebruiker vind het een verademing als ze overstappen van de standaard geleverde but's naar deze oordopjes.

Audiofielen kunnen beter wat anders halen, (mensen die van saai vlak gedetaileerd geluid houden, zoals de shure dopjes en andere veel te dure merken)