Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Superlux HD-681 Evo (Zwart) Review

wobelaar 23 februari 2017, laatste update op 25 februari 2017, 443 views

Superlux HD-681 Evo (Zwart)

Superlux heeft hier een nagenoeg perfect product afgeleverd. Mits je hem wel Bij Thomann.de koopt (betaling kan ook overgemaakt worden, mensen zonder creditkaart kunnen hier dus ook betalen) voor ¤29,-. Dan is de kwaliteit 'unbeatable'. Kortweg fan-tas-tisch product! Veel beter dan dit ga je ze niet krijgen!

Pluspunten

• Enorme klankkasten (ze passen helemaal over mijn oor)
  • Geluid is fantastisch!
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Vervangbare kabel
  • Design
  • Zelf verstellende hoofdband

Minpunten

• Enorme klankkasten (ik zou hem niet in het openbaar dragen)

‘Superlux heeft simpelweg een erg goed product neergezet! Betere prijs/kwaliteit verhouding is moeilijk, zo niet onmogelijk, te vinden.’ – Wobelaar 2017

Inhoudsopgave:

1. Voorwoord
  2. Inleiding
  3. Unboxing
  4. Design
  5. Specificaties
  6. Geluidskwaliteit
  7. Conclusie

Vandaag zal ik de Superlux HD-681 Evo (Wit) bespreken. Is het enigszins waar voor uw geld? Of kunt u beter iets meer geld uitgeven voor een bekender merk? Voordat ik echter volledig met mijn review begin zou ik u er graag op willen wijzen dat ik de hoofdtelefoon bij Thomann.de heb gekocht. Zij zijn gespecialiseerd in alles wat bij muziek komt kijken. Van Muziekinstrument tot DJ-set ze hebben het allemaal.

Superlux is een Taiwanees bedrijf dat bijna 30 jaar geleden opgericht is. Dit betekent dat voor de tijd die ze al bezig zijn in de muziekwereld, weinig bekendheid hebben verworven. Zelf zeggen ze eropuit te zijn om een zo goedkoop mogelijk toch erg goed product neer te zetten. De vraag blijft dan dus ook: Heeft Superlux dat met de HD-681 Evo ook gedaan of is dit toch een van hun mindere producten?

Nou, dan gaan we nu alles maar uitpakken denk ik. Qua verpakkingsmateriaal ziet dit er heel erg goed uit. Voor we bij de doos met inhoud komen zit er eerst nog een soort ‘wrap’ om de doos. Voor mij schept dit gelijk de impressie dat ik met een luxe product te maken heb. En dat is natuurlijk altijd goed. Nadat we de ‘wrap’ van de doos af hebben gehaald zien we dat de inhoud in een erg simpele kartonnen doos zit. Niets meer niets minder. Als we dan deze doos openen zien we een fantastisch uitziende hoofdtelefoon. Leuk en aardig allemaal, maar wat zit er nog meer in de doos? Naast de hoofdtelefoon krijgen we in de doos meegeleverd: Een 3,5mm plug verlengkabel van 1m, maar ook een verlengkabel van 3m. Er zijn mensen die thuis of in een studio graag gebruik willen maken van een kabel van 3m. Ik echter vind dat vééls te lang. Op deze manier kan Superlux echter wel beide kampen ‘pleasen’ en dat is zeker een plusje wat mij betreft. Verder kunnen we in de doos ook nog een extra paar velour earpads vinden. De hoofdtelefoon komt namelijk standaard uitgerust met leren earpads. Ook hier zien we dus weer dat Superlux beide kampen wil ‘pleasen’ en ook dit is weer een plusje wat mij betreft. Dan hebben we ook nog een draagzak voor deze hoofdtelefoon (vraag me niet waarom, want deze hoofdtelefoon is net even iets te groot om in het openbaar te dragen als je het mij vraagt); een korte handleiding; een 3,5mm naar 6,5 mm plug (voor alle high-end muziekapparaten die dat vereisen) en last but not least een klipje, zodat je de kabel ‘vast’ kan maken aan de hoofdtelefoon. Dat klipje is wat mij betreft echter volledig nutteloos, wel leuk dat ze het toevoegen ;) .

Waar de normale HD-681 (non-EVO) nog heel erg aan het oorspronkelijke design van AKG doet denken is de EVO totaal anders. De EVO heeft een glossy finish en ziet er vrij modern en ‘slik’ uit. Het design vind ik erg mooi. Ook de gaten aan de zijkant van de klankkast zijn erg mooi in het design verwerkt. Verder is het ook erg handig dat er alleen een 3,5mm plug uit de hoofdtelefoon steekt. Dit zorgt ervoor dat, mocht er draadbreuk optreden, je de kabel kan vervangen!
Iets wat ik dan wel weer jammer vind, is de grote van de hoofdtelefoon. Hij is namelijk enorm! Dit zorgt voor verschillende voordelen, zoals: het helemaal om het oor heen zitten (in plaats van erop, echter hadden ze dit ook kunnen bereiken door ovale klankkasten te gebruiken) en er zit een enorme driver in van 50mm! Echter brengt de grote ook een aantal nadelen met zich mee. Zo kan je hem moeilijker meenemen en zullen er aardig wat mensen vreemd opkijken als je met zo’n grote hoofdtelefoon de trein in stapt.

Dan wil ik het dan ook nog even hebben over de zelf-verstellende hoofdband. Dat is namelijk een ‘hate it or love it’ ding. Persoonlijk vind ik het erg handig. Door het zelf-verstellen van de band zit de hoofdtelefoon namelijk niet te strak, en ook niet te los, op mijn hoofd. Hierdoor kan ik hem meerdere uren ophouden. Ik kan echter ook heel goed de mensen begrijpen die het haten en zelf de band aan willen passen. Het gevaar wat je met dit soort hoofdbanden namelijk hebt is dat de hoofdtelefoon los kan aanvoelen. Strakker gaat hij dan echter niet, omdat je dit niet zelf kan aanpassen. Over de hoofdband gesproken, de hoofdband is bedekt met luchtkussentjes. Deze zouden voor extra comfort moeten zorgen en ik moet ze nageven dat het inderdaad erg comfortabel is. De breedte van de hoofdband speelt hier ook een rol bij. Hij is namelijk erg breed en daardoor draagt een groter oppervlak van je hoofd de hoofdtelefoon.

Type hoofdtelefoon: Semi-Open
Driver: 50 mm
Gevoeligheid: 98 dB SPL
Frequentiebereik: 10-30.000 Hz
Impedantie: 32 Ohm
Kabel: Afneembaar
Maximaal opgenomen vermogen: 300 W
Gewicht: 265 gram

Het allerbelangrijkste van een hoofdtelefoon is natuurlijk hoe hij klinkt. En ik kan u vertellen hij klinkt fan-tas-tisch. Echt waar! Ik heb de hoofdtelefoon nu bijna een jaar in bezit en ik heb nog geen moment spijt gehad. Dit is als je het mij vraagt de beste prijs/kwaliteit verhouden in het prijssegment onder de ¤50,-. De high-end zijn loep zuiver het midden klinkt fantastisch en de low-ends zijn super helder. Ik heb mijn oude hoofdtelefoon er nog eventjes bij gepakt als vergelijkingsmateriaal en die doet erg veel onder. Toen ik naar muziek met heel veel bas ging luisteren viel het me pas echt op: Dit is een sterk staaltje ingeniositeit voor ¤29,-.
De muziek die ik heb gebruikt om de hoofdtelefoon te testen:
- TheFatRat (trap): Xenogenesis, Unity en Monody
- TobyMac (+- Pop): Move (Keep Walkin’)
- Ludovico Einaudi (klasiek): Experience en Night
- Queen (Rock, Pop): Bohemian Rhapsody
- ELO (Electric Light Orchestra) (70's pop/rock): Mr. Blue Sky

Nou een hele verscheidenheid aan muziek dus, maar bij elk liedje stuk voor stuk was deze hoofdtelefoon een erg aangename ervaring. Hier een aantal punten die mij per lied opvielen:
TheFatRat:
Xenogenesis: De vingerknip klinkt ontzettend ‘crisp’; De bas trilt door mijn hoofd heen…. Gaaf!;
Unity: Hoge tonen klinken niet ‘schril’… Top!; Fantastisch gecomponeerd… Ohh wat? Sorry, heeft weinig met de hoofdtelefoon te maken.
Monody: De high-hats blijf je horen, ondanks de redelijk aanwezige bas;

TobyMac:
Move (keep walkin’): Gitaar klinkt erg natuurlijk, weinig op aan te merken; ook hier wederom het high-end dat voor de verassing zorgt;

Ludovico Einaudi:
Experience: Persoonlijk kan ik me helemaal inleven; Het voelt alsof ik bij de opnames ben, alles klinkt erg natuurgetrouw; Mooie combinatie wederom van high-end en low-end;
Night: Totaal anders dan Experience, maar ook hier valt mij weinig anders dan dat het ontzettend goed klinkt.

Queen:
Bohemian Rhapsody: Als je een mash-up van muziek luistert, kan de Bohemian Rhapsody natuurlijk niet achterblijven. Ondanks dat het iets wat ouder lied is klinkt het nog steeds fantastisch. Maar wat doet de hoofdtelefoon hier goed? Nou eigenlijk wederom alles, voornamelijk de delen waarbij het geluid vooral uit één van de klankkasten komt werkt erg goed. De stereo werkt simpel gezegd dus ook uitstekend!; Er zitten verschillende genres in de Bohemian Rhapsody en die komen allemaal fantastisch uit de verf.

ELO (Electric Light Orchestra):
Mr. Blue Sky: Goed, nu we toch al redelijk op de nostalgische tour waren kan deze klassieker er ook nog wel bij. Wat mij betreft is dit de perfecte 70’s hit. Na al die jaren klinkt het nog steeds fantastisch. Ook weer door deze hoofdtelefoon heen. Echter had ik hierbij wel iets meer bas willen hebben, maar dat zou ook aan de opnamekwaliteit kunnen liggen. In ieder geval klinkt het niet slecht.

Zodra ik de doos open maakte wist ik dat ik met een erg gaaf product te maken had. Maar dan wel gaaf in de zin van perfectie. Alles wat je meegeleverd krijgt voor ¤29,- is simpelweg ongelooflijk. De hoofdtelefoon voelt ontzettend lekker op mijn hoofd, maar meningen verschillen natuurlijk. Echter valt het gevoel redelijk aan te passen door de ‘velour’ earpads die je meegeleverd krijgt. Het geluid wat uit deze hoofdtelefoon komt zal menig mens versteld doen staan. Zo deed hij mij ook versteld staan. Zelf kan ik er na al deze tijd nog steeds niet bij dat zo’n veelzijdig en bijna perfect product beschikbaar is voor ¤29,-.
Om het in andere woorden te zeggen: Superlux heeft simpelweg een erg goed product neergezet! Betere prijs/kwaliteit verhouding is moeilijk, zo niet onmogelijk, te vinden.

.........................................................................................................................................
Ik hoop dat u genoten heeft van deze review. Laat ook zeker een comment achter wat je er goed, minder goed of gewoon slecht aan vond. Hier kan ik weer van leren en zo hoop ik in de toekomst nog betere reviews te schrijven!
Verder zou ik het ook erg fijn vinden als u mijn blog bezoekt! Hier ga ik binnenkort ook reviews van Chinese producten plaatsen! pancaketech.wordpress.com
Update: Eerste review van een Chinees product is geplaatst!

Heb jij ook een Superlux HD-681 Evo (Zwart)?

Maximaal opgenomen vermogen: 300 W
Opengeklapt op tafel leggen en de hele buurt geniet!! :)