Philips 109E50 19" Review

basb 23 maart 2007, 467 views

Philips 109E50 19"

Pluspunten

• contrast
  • scherp
  • energie zuinig
  • relatief kleine kast
  • relatief licht (17,8 kg)

Minpunten

• Bij eerste gebruik tijdrovend met instellen
  • Zogenaamde scherm regulatie(mate van verspringen beeld van bijna volledig zwart ineens naar wit scherm en andersom) niet zo goed als me oude nec, maar wel beter dan B-monitoren zoals de crt' s van Iiyama.

Me oude nec E950 begon wat ouderdoms problemen te vertonen zoals minder scherp en beeld dat even verspringt. Daarom was ik dus toe aan een nieuwe monitor, redelijk voor de hand liggende reden:)

Deze philips monitor is gewoon goed, maar heeft als voornaamste nadeel dat bij de eerste keer dat je een bepaalde resolutie gebruikt je 10 minuten bezig bent met instellen. Gelukkig worden de instellingen wel onthouden als je even een andere resolutie gebruikt hebt. Verder is deze monitor erg zuinig, maximaal verbruik van 65 watt is voor een 19 inch crt erg weinig.

Voornaamste voordeel van deze monitor is toch de prijs, voor 169 euro is het een hele goede en zuinige crt monitor met een beeldkwaliteit waar alleen de allerduurste tft schermen aan kunnen tippen. Echter op crt-gebied is wel beter te vinden, maar dan ben je al gauw het dubbele kwijt.

update, monitor doet het nog steeds, maar is inmiddels gedegradeerd tot 2e monitor.

Heb jij ook een Philips 109E50 19"?

Ik vind de crt's van iiyama nou niet echt B-monitoren eigenlijk. Ik kan wel wat twijfelachtiger merken opnoemen :)
De CRT monitoren van Iiyama worden ontworpen en geproduceerd door AOC, de allergrootste onder de B-merken. Ook monitoren van Philips zal helaas spoedig dit lot gaan overkomen.