Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart Review

ArtaexTestpanel 22 februari 2017, laatste update op 22 februari 2017, 342 views

Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart (Testpanel)

Pluspunten

• Fantastisch scherm
  • Goede accuduur
  • Stevig en waterdicht
  • Usb-c-poort

Minpunten

• Speaker op onhandige plek
  • Vingerafdrukken snel zichtbaar achterop
  • Verouderde software

De Galaxy A5 (2017) is een prima middenklassetelefoon. Ik heb de telefoon nu twee weken in mijn bezit en zal in deze review toelichten wat ik van het toestel vind. Dit is de eerste Samsung-smartphone die ik gebruik (voorheen een iPhone 6 en Nexus 6P gehad) en ik zal mijn best doen alle voor- en nadelen te belichten.

Bouwkwaliteit, design, afwerking en scherm
De voor- en achterkant van de Galaxy A5 is gemaakt van glas. Geen harde randen, maar een fijne en zachte ronding, waardoor de telefoon erg fijn in de hand ligt. Het nadeel van de glazen achterkant is dat vingerafdrukken enorm zichtbaar zijn; iets wat je bij telefoons met een metalen achterkant bijvoorbeeld minder ziet. Ook andere gebruikssporen, zoals hele fijne krasjes zijn helaas goed te zien. Het glas geeft het toestel echter wel een luxe afwerking. De randen rondom zijn van metaal en aan de boven- en onderkant vind je de antennes.

Het oledscherm van 1920x1080 pixels is echt fantastisch. Ik ben fan van oled en Samsung heeft deze telefoon een Super Amoledscherm gegeven. De helderheid van het scherm is dik voldoende en ook buiten is de telefoon goed te gebruiken. Bij het kijken van video's is een oledscherm een dikke plus wat betreft accuduur.

Gebruiksgemak en features
Een vingerafdrukscanner zie je tegenwoordig steeds vaker en dus ook op de Galaxy A5. Hij zit verwerkt in de thuisknop en werkte in mijn geval vrijwel altijd. Ik zou zeggen dat hij qua snelheid niet de allersnelste is, maar zeker snel genoeg en ook accuraat. Ik heb wel ondervonden dat je vingers droog moeten zijn; als ik uit de douche kom dan worden mijn vingers door de vochtigheid niet altijd direct herkend. Dit doet wat mij betreft niet onder aan hoe goed de sensor is.

Aan de rechterzijkant zit de speaker. Een plek die voor mij vreemd was: op de iPhone 6 zat deze onderaan en op de Nexus 6P zaten er twee op de voorkant. Je krijgt een monogeluid wat voldoende is voor het bekijken van filmpjes, maar hij kan niet echt hard. Persoonlijk stoorde ik me aan deze positie, omdat tijdens het spelen van sommige spelletjes ik het toestel gedraaid vasthield met mijn wijsvingers bovenop rustend, waardoor ik precies de speaker afdek. Als je als rechtshandige de volumeknoppen aan de linkerkant bedient kan het ook zomaar zijn dat je duim de speaker afdekt. Toegegeven: geen enkele plek is perfect. Tijdens het kijken van video's of als je de telefoon rechtop in ÚÚn hand houdt zit de speaker gewoon vrij.

Iets waar Samsung Úcht een steekje heeft laten vallen is de Android-versie die met de telefoon mee komt: Android 6.0.1. Android 7.0 is al een tijdje uit en niet eens beschikbaar voor dit jonge toestel. Gelukkig heeft Samsung snufjes uit Android N verwerkt in de software, zoals bijvoorbeeld het blauwlichtfilter. Verder vind je Grace UX (voorheen TouchWiz) op het toestel wat er mooi uitziet, maar helaas worden er veel apps en opties meegeleverd die menig gebruiker niet nodig heeft.

Samsung heeft gekozen voor een USB-C-aansluiting voor op de Galaxy A5. Wat mij betreft een goede zet, omdat je de lader niet ondersteboven erin kunt stoppen. Als extra handigheidje vind je in het doosje een microUSB-naar-USB-C-adapter, zodat je eventueel een bestaande lader kunt gebruiken.

De telefoon is waterdicht (ip68). Ik vind dat dit nauwelijks toegevoegde waarde heeft voor een telefoon. Ik gebruik mijn toestel niet onder de douche en daarbuiten ga ik er zorgvuldig mee om. Maar goed, je weet maar nooit... voor hetzelfde geld valt je telefoon in de wc of mors je er iets overheen. Dan kan het zomaar goed uitkomen dat hij waterdicht is.

Stabiliteit, accu en camera
Ik nog heb geen problemen ondervonden met de stabiliteit. De software doet het goed, de gesprekskwaliteit is dik in orde en ook het 4g-signaal doet het perfect.

De accu van 3000mAh is een vrij veel voorkomende capaciteit. Mede vanwege het oledscherm houdt de accu het lang uit. Op een gemiddelde dag houd ik nog iets meer dan de helft over. Mijn dagelijks gebruik bestaat vooral uit internetten, whatsappen, facebooken en af en toe een spelletje. Met behulp van de meegeleverde snellader is de telefoon in ongeveer anderhalf uur weer vol.

De camera is 'wel okÚ': 16MP en filmt op max. full-hd (1920x1080). Helaas ontbreekt ook de optische beeldstabilisatie en een 4K-filmoptie was leuk geweest. De kwaliteit is gewoon goed voor de gemiddelde gebruiker. Wil je echter hele mooi foto's maken in onder andere donkere situaties? Dan kun je beter verder zoeken.

De Samsung Galaxy A5: een waterdichte smartphone met een 5.2" oledscherm, 32GB opslag en 3GB geheugen. Goede accuduur, een fantastisch scherm en een mooi ontwerp. Helaas geen Android N, wat toch tegenvalt voor zo'n nieuw model. Hij heeft een luxe uitstraling, maar is naar mijn mening ietsjes duur voor wat je krijgt (409,- op het moment van schrijven).

Heb jij ook een Samsung Galaxy A5 (2017) Zwart?

Goede review, erg hulpzaam!