Specificaties 240mm diameter - Bekijk alle specificaties

NZXT Kraken X52 (zonder AM4 support) Review

Foritain 22 februari 2017, laatste update op 25 mei 2017, 2.302 views

NZXT Kraken X52 (zonder AM4 support)

De 240mm NZXT Kraken X52 doet nauwelijks onder voor zijn 280mm broer, maar is ook nauwelijks goedkoper; vooral een 'past het' keuze dus. De nieuwe Kraken serie blijft echter ongelofelijk aantrekkelijk: koel, stil, dikke uitstraling van pomp en slangen, en een heerlijke RGB implementatie.

Pluspunten

• Koelt uitstekend; nauwelijks onder de 280mm variant die onze lijst aanvoert.
  • Iets efficienter dan vorige generatie AIO's/
  • Onhoorbaar stil onder de meeste omstandigheden, zelfs load met OC op een 6700K hoef je de stille stand niet af.
  • Looks! Infinity mirror design met de RGB LEDs is (subjectief) fantastisch, ook de slangen en het rad is net weer wat mooier.
  • Uiteraard eenvoudig inbouwen
  • 6 jaar garantie
  • Prijs: Toont overtuigend meerwaarde tov andere AIO's voor een te-overziene meerprijs

Minpunten

• Grote pompconstructie kan layout-afhankelijk boven of tegen je eerste geheugenbank komen te zitten.
  • Prijs:Voor 'een beetje oc' op een typische Intel quadcore staan luxere AIO's onder stevige druk van veel goedkopere luchtkoeling.
  • Prijs: Slechts een 10tje goedkoper dan de Kraken X62. Als je een 280mm radiator kwijt kan ligt die keuze voor de hand.

Review: NZXT Kraken X52 & NZXT Kraken X42

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- Inbouwen
- Testmethodes
- Prestaties
- Conclusie

Onlangs nam de NZXT Kraken X62 het stokje over van de NZXT Kraken X61 als de AIO baas in onze grafiek, en los daarvan wist hij flink wat emoties los te maken met zijn RGB-actie en infinity mirror effect. Met een prijs van 159 euro is het niet de meest bereikbare AIO, en tevens zal niet iedereen een 280mm radiator kwijt kunnen. NZXT brengt daarom (althans, ik vermoed daarom) naast de Kraken X62 ook twee iets kleinere varianten uit die verder van dezelfde basis features genieten: de X52 en X42, met respectievelijk een 240mm en 140mm radiator. Vorige generatie kende de Kraken serie ook een 140mm model, de X41, echter een 240mm model is compleet nieuw.

De NZXT Kraken X52 kost op dit moment 149 euro, de NZXT Kraken X42 kent een prijskaartje van 129 euro. Gezien de koelers los van de radiator afmetingen verder grotendeels hetzelfde zijn is het goed mogelijk dat sommige foto’s en delen van de tekst bekend voorkomen van de eerdere X62 review ;) Heb je die review al gelezen? Spring dan gerust naar de prestaties of de conclusie.

De features van de Kraken series en de specificaties van de Kraken X52:

De specificaties van de Kraken X42:

Uiteraard verschillen wat betreft de afmetingen van de radiatoren en ventilatoren en het resulterende gewicht, maar los daarvan kennen de modellen vooral veel gelijkenissen. Zowel de pomp- als ventilatorsnelheden zijn aan te passen, en we zien tig LED modi voor de pomp LED feature; allemaal zaken die via de CAM software worden beheerd. Uiteraard heeft de nieuwe Kraken X serie uiteraard weer een interne USB 2.0 header nodig om te functioneren. Kom je die tekort? Ze verkopen ook een USB 2.0 header splitter geval.

Compatibility wat sockets betreft is feitelijk geen issue, met alle relevante Intel en AMD sockets vermeld.

Alle drie de koelers op een stapeltje maakt ons toch intens gelukkig…

Het uitpakken doen we wel aan de hand van de NZXT Kraken X62 en de eerdere fotosessie, maar nogmaals, los van de afmetingen zijn de producten feitelijk hetzelfde. Wat verpakking betreft is het visueel een mooi stukje vooruitgang: wit met paars oogt goed, en voor de rest is het lekker strak gehouden. Intern is het zoals we feitelijk bij elke AIO op de markt zien. Hoewel de installatie een eitje is is de handleiding niet het meest briljante onderdeel van de ervaring, wellicht dat ze ook die nog eens een beetje pimpen.

Dan mag het feest echter beginnen, want de Kraken X serie ziet er gerust gezegd fenomenaal uit. De afmetingen van de pomp constructie schrok ik een beetje van, want ik had niet verwacht dat die zo veel groter uit zou pakken dan de X61. Toch noem ik het een enorme visuele upgrade, want het spiegel effect (en later met de verlichting een infinity mirror) is erg tof. Afwerking van de zijkanten is ook uitstekend, en de keuze voor modulaire kabels heb ik zelf ook zeker geen moeite mee.

Volgen we het pad van de pomp naar de radiator zien we feitelijk overal visuele verbeteringen; zo zijn de slangen m.i. veel mooier afgewerkt, en ook de radiator zelf is weer een stukje strakker en het NZXT logo aan de zijkant is een bescheiden nette toevoeging die zeker in een NZXT-heavy build wel tot zijn recht komt.

Ook de ventilatoren zijn opvallend anders. Niet alleen maken de witte blades plaats voor een geheel zwarte fan, het zijn ook herkenbaar meer pressure fans dan de vorige modellen, iets wat op een AIO wel een logische keuze is. Hoewel netjes in de uitstraling, en gezien NZXT spreekt van Fluid Dynamic Bearings je ook verwacht dat ze intern keurig zijn, mis ik het witte van de vorige generatie stiekem toch een beetje; witte fans versterken RGB verlichting uiteindelijk ietwat.

In de verpakking zien we ook veel schroefjes, allemaal netjes zwart afgewerkt uiteraard:

Het inbouwen van een AIO waterkoeler blijft één van de meest eenvoudige taken die er is. Backplate achter het moederbord, schroefjes erop, pomp erop (NZXT gaat logischerwijs uit van een Intel socket en heeft standaard op de koeler de juiste bracket al zitten), en vastschroeven maar. Koelpasta hoeft in dit geval niet eens, want de Kraken komt met pasta er al opgesmeerd. Als je onhandig bent is een AIO best.. handig.

En dan is het weer tijd voor een klein feestje, want in een complete build komt een product als dit natuurlijk pas echt tot zijn recht. Ik zal het blijven herhalen, maar het is een pracht van een koeler. Zeker na installatie in de aan stand en de verlichting tot zijn recht kan komen. Het mirror effect is uitstekend gevonden, de LED effecten zijn aantrekkelijk, en hoewel een grote groep overtuigt is dat RGB overbodig is combineert NZXT m.i. hier een strak uiterlijk uitstekend met de flexibiliteit die gewenst is om dit product in tal van builds goed te combineren; een beetje matchende verlichting kom je echt een heel eind mee. Helemaal mooi wordt het uiteraard met bijpassende NZXT Aer fans (Review soon!). Een greep uit onze builds met nieuwe Kraken X serie:

Aan dit nieuwe design valt echter één nadeel op, en dat is dat de grotere koeler in de getoonde stand het eerste geheugenslot soort-van-aantikt. Mocht je alle vier de bankjes willen vullen met brede en hoge geheugenbankjes zal je de koeler moeten draaien. Standaard geheugen zonder of de dunste heatspreader gaat nog passen op een typisch S115X bord, zo ook net onder de slangen als ze bescheiden hoog blijven, maar iets zoals deze Kingston Hyper X Fury is eigenlijk al te krap; en dat is geen extreme RAM kit. Ik betwijfel nog of deze zou passen als ik het geheugen eerst plaats, maar desondanks is het een relevant punt om rekening mee te houden cq minpunt.

Na wat moederbord struggles met het i7-4770K testplatform waarop de laatste jaren werd getest moesten we het tijdelijk even anders aanpakken. We gaan inmiddels de goede kant op en hebben een aantal koelers getest op een Intel Core i7-7700K, inclusief de oudere NZXT Kraken X61 om een bruggetje te slaan naar de oude lijst. Let op: Dat houdt niet in dat je blindelings tussen de verschillende platformen kan vergelijken, het is slechts indicatief.

Hardware:
Intel Core i7-7700K (Retail)
MSI Z170A Gaming Pro Carbon
Cooler Master V750 voeding
Cooler Master Test Bench 1.0
(Er is verder geen andere vorm van koeling of airflow aanwezig)

Temperaturen zijn gedelta’d (om maar slecht te vertalen) naar een kamertemperatuur van 23 C, CPU load komt van Prime95 (v28,5) Small FFT test, dat is een zware CPU en FPU test ruim voorbij typisch game- of beeldwerk (Bij een beetje AIO loopt dat verschil eenvoudig op tot 10 graden of meer). De reden voor deze zware stresstest is om onderliggende verschillen aan te tonen; een eenvoudigere test zegt dan te weinig. Temperaturen worden genoteerd nadat deze minimaal 10 minuten stabiel (binnen 2 C fluctueren) zijn.

Verder zetten we de lijn met de 40dBA vaste geluidsproductie test verder. Deze wordt gemeten met een Voltcraft SL-100 decibelmeter op een afstand van 30 cm van de testbench. Waarom 40dBA? 40dBA op een open testbench is een bescheiden hoorbare geluidsproductie die, wanneer je hem in een degelijke case zou plaatsen, zich zou vertalen naar een marginaal hoorbare totaal build. Gezien we bij een onwaarschijnlijk zware processorbelasting meten zou je verwachten dat die combinatie bij normaal gebruik, en uitgaande van nette prestaties in de grafiek uiteraard, nimmer hoorbaar zou moeten zijn in de prakijk. Vooral een praktisch meetpunt dus, en daarbij een redelijke test van efficiëntie: op pure koelresultaten kan een fabrikant ‘valsspelen’ met een mega luide oplossing.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze dienen dan ook voornamelijk als een product-prestatie-vergelijking, en zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen of overklok met een koeler kan bereiken.

Eerst nogmaals even het oude lijstje om te tonen waar we waren gebleven. Met de NZXT Kraken X61 toen aan kop wat absolute koelprestaties betreft. Wederom, enkel als indicatie waar we waren gebleven, ga niet 1:1 vergelijken met een andere CPU.

En de '2017' resultaten met de nieuwe opstelling:

Dat we van iets kleinere radiatoren niet mochten verwachten dat ze de grotere broer zouden inhalen lijkt mij vanzelfsprekend. Toch doet de NZXT Kraken X52 het helemaal niet gek ten opzichte van de X62, en zelfs de X42 kan prima aanhaken in de meeste omstandigheden; denk aan gamen of videobewerken. Het voegt wat steun toe aan het idee dat de beperking van de warmteoverdracht in de chip zit en niet erbuiten, er is verder geen goede verklaring waarom een flink grotere radiator met extra fan ‘slechts’ een paar graden voorloopt. Delids begin ik echter niet aan, maar het klinkt wel aantrekkelijk en aannemelijk dat je daar een groter verschil gaat merken met een ‘betere’ AIO.

Ten opzichte van de be quiet!'s doet NZXT ook goede zaken, want puur op maximale koeling zijn de kleinere varianten van NZXT koeler dan de grotere be quiet! uitvoeringen. Wat geluidsproductie op volle toeren betreft kunnen we de Krakens kort samenvatten: allemaal lekker luid, waar de be quiet!'s op volle toeren wat rustiger zijn Dus schroeven we de geluidsproductie terug naar 40dBA. Daarvoor hoef je de pomp eigenlijk niet terug te schroeven, maar de ventilatoren wel. Het resultaat:

Hoewel we bij de maximale afdracht tegen een bottleneckje in de chip aan lijken te lopen zien we wel verschillen in efficiëntie: een groter blok met grotere ventilatoren kan in een stille stand meer betekenen. Vooral de X42 verliest hier wat meer terrein, niet vreemd gezien het de ventilator is die wordt geknepen en het nu in zijn eentje moet doen terwijl de belasting ook nog eens extreem is. Het zet echter druk op de ketel van de nauwelijks goedkopere 140mm oplossing ten opzichte van dikke luchtkoelers in situaties waarin vooral geluidsproductie telt. Toch houdt de Kraken series zich ook met grofweg gelijke geluidsproductie wederom uitstekend stand ten opzichte van de concurrent en m.i. is het een voordeel dat wanneer je een keer extremer wilt overclocken de optie hebt om nog harder te koelen ten koste van wat meer geluid.

Voor zij die de X62 review hebben gemist: NZXT heeft een knappe pomp gekozen. Niet alleen visueel, maar ook het feit dat deze wat geluidsproductie bijzonder stil is. Waar je de ventilatoren met de CAM software af kan stellen tussen ergens-comfortabel-onder-onhoorbaar stil en een lekker briesje is de pomp in te stellen van onhoorbaar tot.. uh. praktisch onhoorbaar? Met een Kraken X62 in een NZXT H440, een NZXT Kraken X42 in een S340 Elite en een Kraken X52 in een S340 Elite en Phanteks P400S kan ik redelijk safe stellen dat je in een build een onhoorbaar plaatje neer kan zetten. De flexibiliteit om de pomp ook wat op te voeren is ook een voordeel ten opzichte van de vele vaste pomp snelheid modellen op de markt.

Zelfs al zou NZXT met een Kraken X12, 22, 32, 72 of ga zo maar door komen, ik denk niet dat ik er genoeg van zou kunnen krijgen. De pomp uitstraling, de RGB LED verlichting met de infinity mirror, de manier waarop de slangen zijn afgewerkt, het is een ding dat “buy me” schreeuwt. Als centjes op bomen zouden groeien zou ik ook geneigd zijn er één in elk systeem te zetten, but alas. Toch is het niet enkel een emotie vs sense, wat deze generatie Krakens behoort ook inhoudelijk tot de top van de AIO’s met een partij prestaties en de eenvoud waarmee ze onhoorbaar blijven in je systeem; AIO’s die stiller zijn heb ik nog niet ervaren.

Het is enkel de prijs die de pret een beetje drukt bij deze iets kleinere Krakens. Het is positief dat de Kraken X52 nauwelijks achterloopt op zijn grotere broer, maar voor het tientje verschil hoef je die upgrade ook eigenlijk niet te laten. De X42 is weer twee tientjes goedkoper, maar het prestatiegat of vooral het efficientiegat is hier wel noemenswaardig en wederom is het prijsgat naar een X52 of X62 niet dermate groot dat je die stap niet zou kunnen zetten. De X62 is ietsjes duurder dan de X61 was, maar de sprong van de X41 naar de X42 is jammer genoeg een stuk groter. Aan de andere kant blijft het een redelijke vraag of je die prestaties wel wilt gaat gebruiken; met flinke overclocks en zware CPU load is de keuze voor de X62 (of toch X52) wel logisch, maar als je doelstelling is een bescheiden overclock neer te zetten, meer ‘typische’ CPU load zal hebben en tochr wel wilt genieten van de dikke uitstraling die deze koelers bieden kan je die paar tientjes toch in je zak steken; zelfs een Kraken X42 biedt dan echt meer dan genoeg koeling en balans wat geluidsproductie betreft. Als argument is dat echter wat licht vergeleken met situaties waarin je simpelweg geen ruimte hebt voor een grotere radiator natuurlijk; wat de X54 en X42 bijna verplichte nummertjes maakt voor NZXT en de meest voor de hand liggende reden lijkt dat ze deze kleinere varianten maken.

Linksom of rechtsom lijkt NZXT er vertrouwen in te hebben dat de emotie gaat zegevieren over een price-premium boven eenvoudigere AIO’s, en dat vertrouwen lijkt niet onterecht: ze lijken amper aan te slepen en uit reacties op de Kraken X62 review kon ik al opmaken dat mensen graag geduldig wachten op hun (pre)order. Net als bij de X62 review moet ik het er ook bij houden: Het zijn niet alleen inhoudelijk uitstekende koelers, maar visueel? Hebben!

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog ruim 350 andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een NZXT Kraken X52 (zonder AM4 support)?

+3 , mooie review. De X52 is expres ontworpen als 240MM om te combineren met de S340's volgens NZXT. Dit zou mensen moeten stimuleren om de x62 links te laten liggen of te gebruiken voor grotere builds. Wel apart want de x62 presteert toch net wat beter in jouen test :) !
Maar de S340 in de tijd was ontworpen om ook de X61 te doen passen in een tijd dat ze nog geen 240mm AIO hadden :D Niet dat het product niet logisch is, en eerlijk gezegd kan je dat tientje ook best besparen (al vind ik het op 150 vs 160 euro niet zo spannend), maar het voelt meer als compatibiliteit voor andere (merk) behuizingen dan hun eigen selectie waarvan elke recente uitvoering die 280mm wel kwijt kan, Manta included :D. Toegegeven: een 240mm radiator plaats je over het algemeen net wat makkelijker, maar om een 280mm nu 'lastig' te noemen? Praktisch elke luchtkoeler kost je meer moeite :D
Ben ik 100% met je eens. Ik snap ook niet dat ze nog een single rad X42 gemaakt hebben. Deze is BV niet meer te combineren met de G10 VGA brackets :(
Dat wist ik niet eens van die G10, wel handig om te weten :D

Net als de 240mm denk ik verder dat ze gewoon compatible willen zijn met meer andere cases, genoeg voorbeelden waarin 240mm of 280mm toch net even niet passen. Dan denk ik vooral aan meer draagbare ITX lanbakken oid
Ook een +3 van mijn kant. Nette review net zoals die van de x62.

Is het trouwens niet mogelijk (weet niet of dit al eerder is aangegeven en of het veel meer werk voor jou is) om in de lijst met temps de geteste koelers een ander kleurtje te geven? Het is nu niet snel te zien waar de geteste koelers staan in verhouding tot de rest.

Keep up the good work!
Dank je wel :)

Kleuren heb ik bewust niet gedaan (want minder effort) gezien het lijstje met de nieuwe koelers nog zo kort is, maar ik zal het zeker doen zodra het lijstje volgende reviews weer wat gaat groeien!
Aah vandaar dat ik het zo lastig kon vinden, ik zat naar je oude lijst te kijken 8)7
Die had ik enkel laten staan als referentie inderdaad, de enige 'brug' is nu de X61. Niet ideaal, maar ik moet het er mee doen :D
Mooie review, bedankt!

Vraag: klopt het dat bij de specificaties van de X52 er als langte 275mm beschreven hoort te staan?

Ik begrijp uit de inleiding namelijk dat het 240mm moet zijn. Correct me if i'm wrong!

[Reactie gewijzigd door mapiho op 25 februari 2017 15:03]

Dat klopt, rads zijn altijd iets langer ivm o.a. het stuk waar de slangen in zitten. Elke case die ruimte biedt voor waterkoeling / radiatoren houdt daar in princiepe rekening mee

[Reactie gewijzigd door Foritain op 25 februari 2017 09:09]

Duidelijk, danke :)!
Erg mooie review, ik hen de X52.
Wat een fijne koeler stil en de prestaties zijn fenomenaal.
Echt een stukje hoogwaardige techniek.
Ziet er goed uit, ook netjes uitgewerkt. Jammer dat er geen vergelijking in zit met de Nepton 280L die ik momenteel bezit maar kwa looks zit ik het wel te overwegen. CPU block van de nepton ziet er maar simplistisch uit :P
Nepton is natuurlijk vorige gen, en de kans dat die hier weer voorbij komt is niet gek groot. Wel kan ik je verklappen dat de MasterLiquid 240 en 120 al in de stellingen staan, dat lijkt een beetje de opvolger.
Die led fans zijn wel heel erg mooi, welke zijn het en wat voor een soort zijn het?