Specificaties Actie, Avontuur, RPG-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Dragon Age - Origins, PC (Windows) Review

BruceAllMikety 26 november 2009, laatste update op 26 november 2009, 987 views

Dragon Age - Origins, PC (Windows)

Pluspunten

• Sfeer
  • Setting
  • Verslavende Factor
  • Graphics
  • Diepgaand verhaal
  • Keuzes als speler
  • Herspeelbaarheid
  • Humor
  • Mogelijkheid tot verdieping in verhaal middels Codex

Minpunten

• Soms wat grafische fouten
  • Hoofdrolspeler praat nooit
  • Weinig mogelijkheid tot Grinden
  • Soms wat bugjes, maar niet heel storend
  • DLC in verhouding erg duur

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Dragon Age: Origins Review

Als inmiddels 21 jaar jonge knul, ben ik opgegroeid met RPG's. Mijn liefde voor dit spel type begon in de tijd dat Zelda, Secret of Mana, Lufia etc voor de snes de toppers waren.
De trent zette zich voor op een ander platform, namelijk op de PC. Op de pc heb ik vooral RPG's gespeeld waarbij het gebruik van tactiek in battle's niet of nauwlijks nodig was.

Dragon Age:Origins had dan voor mij een totaal onbekend battlesysteem , waar ik wel van gehoord had, maar waar ik zelf nog geen ervaring mee had. Ik was daarom eerst ook vrij sceptisch over deze game.
Ik schrijf deze review omdat:

1. Ik de game echt geweldig vindt.
2. Als vaak wat minder tactische speler, deze game bijzonder goed vindt.

Ik kan me voorstellen dat er gamers zijn die vooral van actie en snelheid houden in een RPG. En denken dat dit verloren gaat d.m.v. een dergelijk battlesysteem. Maar in tegendeel. Deze titel mag je dan ook absoluut niet missen !

Genoeg over mijn ervaring en subjectiviteit. Tijd om de game is wat nader te bekijken.

Het verhaal

Het verhaal wat zich afspeeld in Dragon Age: Origins , is vrij simpel te omschrijven.
Er is een "Blight" op komst, die de wereld zal gaan vernietigen. De Blight is het kwaadaardige dat van diep binnen de aarde eens in de 400 jaar opborrelt, om weer eens een poging te wagen. Gedetaileerdere omschrijvingen en de geschiedenis hiervan zijn terug te vinden in de game, maar later hier meer over.

Als speler, wordt jij een uitverkoorne om je aan te sluiten bij een soort Elite groep, genaamd de Grey Wardens. Deze groep zijn door eeuwen oude rituelen in staat beter tegen de "Blight" ( oftewel de Darkspawn , de wezens die de Blight met zich mee brengt) te strijden.
Je taak is dus om het volk te beschermen.
Door omstandigheden wordt er een leger uitgeroeid, en blijven er maar weinig mensen over van de Grey Wardens op de plek waar de Blight uitbreekt. Het arriveren van de andere Grey Wardens uit verweggistan zal te lang duren.
Het koningrijk licht uit-een door burgeroorlogen, en andere facetten. Aan jou de taak om het menselijke ras, het dwergen ras, en de elven te verenigen om samen tegen de Darkspawn te vechten.

Om uiteindelijk de rassen en naties te vereningen, zijn er verschillende verhalen en problemen waar je tegen aanloopt in de game. Wat voor een goed gesmeerd verhaal zorgt, en genoeg varieert om je aan het spelen te houden.

De Rassen

Zoals hierboven genoemd, zijn er een 3 tal rassen waaruit te selecteren is:

-Human
-Elf
-Dwarf

Daarnaast is het mogelijk om bijvoorbeeld, een Noble of Commener te worden. Dit geeft aan uit welke sociale klasse jou character komt. Noble is een hogere stand dan een Commener.
Dit heeft natuurlijk effect op de verhaallijn, en op hoe personages op jou reageren.
Het spel staat er ook bekend om 6 verschillende "Origins" verhaal lijnen te hebben. Dus er is de mogelijkheid om het spel op 6 verschillende manier aan te vangen.
Het verhaal zal in grote lijnen gelijkblijven, maar keuzes, reacties en handelingen van de spelwereld zullen per ras en stand verschillend zijn.

Classes

Er zijn net zoals in de meeste RPG's, classes te creeëren tijdens het levelen en aanmaken van je character.
De hoofdclasses zijn:
-Warrior
-Mage
-Thief like class (Hulp nodig :P!)

Bij elke hoofdclass bestaan er 4 specialisatie mogelijkheden, waarvan er in totaal 2 per character ontwikkeld kunnen worden. Deze specialisaties varieren van een duistere specialisatie ( Reaver, door het gebruik van darkspawn bloed en andere duistere zaken zul je in staat zijn bepaalde skills en bonussen te creeëren) tot aan heilige strijders, een champion. Die een leider is van een eenheid.
De keuze hierin is uitgebreid genoeg, en er vallen leuke combinaties te maken, om een echte killing machine te maken, een ras echte tanker, of een buffer etc.
Het lastige is, dat aanvankelijk van de keuzes die je maakt in de game, sommige specialisaties unlocked zullen worden of niet. Als je altijd maar de eeuwige goeierik uit zult hangen, zal het niet mogelijk zijn om de Reaver specialisatie te unlocken ( Zonder gebruik van herlaad truukjes e.d :P, valspelerij ).
Zo is bloodmage een duistere specialisatie van een mage. De beoefening van deze kunsten is ten strengste verboden, en om tot deze specialisatie te komen zul je ook bij een aantal mensen in het vaarwater komen.

Uitrusting
De uitrusting die je vind in DAO is vrij basic, het wel bekende zwaarden, bijlen, dolken, bogen, toverstafjes, hamers, etc. met de mogelijkheid tot het dual wielden. De standaard wapens zijn niet zo heel spannend. Maar er zijn legendarische wapens en pantsers te vinden in deze game, door middel van quests en het goed lezen van aanwijzingen ( notes/books) Die terug te vinden zijn in je Codex.
Nu we daar toch op aan zijn gekomen, zal ik wat vertellen over de Codex.
De Codex is een onderdeel van je Journal, een soort Encyclopidie/Dagboek/Verzamling notes.
De Codex is als het ware je draagbare bibliotheek die je gaande weg aanvult met informatie. Het geeft een hoop achtergrond informatie over de verhaallijn, het land, de belangrijkste characters die je tegenkomt enzovoort.
Daarnaast zullen notes die van belang zijn daarin opgeslagen worden met hints. Die kunnen leiden tot quests, waar je bijvoorbeeld een legendarisch item mee kan ontdekken. Deze notes liggen door de hele spel wereld verspreid. Het is een sport en een verslaving om al deze notes te vinden, mits je geinterreseert bent in een jacht op legendarische items, of leuke side quests.

De armors zijn mooi vorm gegeven in de game, en het gebruik van één en dezelfde soort armor levert een bonus op.
Zo heb je een chainmail, maar deze kan van verschillende soorten materialen gemaakt zijn. Grey Iron, Steel, Red Steel, Dragon Bone, Veridium. Door een complete set van een Veridium Chainmail te hebben, zal je een bonus krijgen. De verschillende soorten materialen geven tevens de klasse van defense aan voor je armor. Zo is Grey Iron het zwakste, en Dragon bone vaak het sterkst. Dit geld tevens ook voor de wapens.

Gameplay

Zoals eerder vermeld in de review, had ik totaal nog geen ervaring met het gebruik van een dergelijk battlesysteem. Je hebt namelijk de mogelijkheid om het gevecht te pauzeren, en je team members instructies te geven. Het was even wennen in het begin, maar op een wat hogere moeilijkheidsgraad is het wel strikt noodzakelijk om tactisch te gaan spelen. Dit element zorgt juist voor de spanning tijdens gevechten. Het is vaak een kunst om dingen zo te plannen dat de juiste vijand op het juiste moment gefreezed wordt, zodat een ander character minder damage ontvangt, waarmee je met een healer je character kan healen, en met een andere character bijvoorbeeld deze vijand verpulverd, of je focust op de wat makkelijkere vijanden. Gigantisch veel keuze aan tactieken om zelf uit te voeren.

Daarnaast is er nog een mogelijkheid tot het programmeren van je characters tijdens een gevecht. In de Tactical option kun je per character een X aantal handelingen laten doen, die bepaalde voorwaardes hebben. Het aantal handelingen hangt af van hoeveel je dit getrained hebt. Bij mijn weten was dit maximaal 7.
Zo kun je bijvoorbeeld een command opgeven, dat als de character omgeven is door meer dan 2 vijanden, dat deze een Area of Effect stun skill uitvoert, wat hem uit een benarde situatie helpt. Zo kun je ook een andere character op deze manier op een metgezel laten reageren. Als bijvoorbeeld character 1 omgeven is door meer dan 2 vijanden, dan kan een ander character geprogrammeerd worden om hier wat aan te doen.
Dat kan met aanvallen, als met buffen, of healen. Geweldig mooi uitgewerkt en het werkt voortreffelijk !
Ik ben dan ook aangenaam verrast door deze stijl van vechten, zeker als liefhebber van games zoals Diablo, wat eigenlijk het tegenovergestelde is.

De gameplay bestaat uit meer dan alleen maar vechten. Er zijn ontelbaar aantal mogelijkheden om conversaties te voeren met NPC's en met mede party leden. Dat laaste kan ook weer effect hebben op hoe een party lid tegen je aan kijkt. Hij kan van je houden, of je haten. Dit biedt de mogelijkheid tot het ontstaan van liefdes relaties, of het uiteindelijk verlaten van een Lid uit je party.
Je bent vrij om elke keuze te maken die je wilt, je moet alleen wel de consequenties aanvaarden van je keuzes.

De spelwereld is gigantisch. Er is geen mogelijkheid tot het free roamen van het landschap. Het reizen tussen locaties gebeurt middels een land kaart. Tijdens het reizen van de ene naar de andere locatie kun je een groep vijanden tegenkomen waar je dan tegen zal vechten.
Al met al mis ik hier niks aan. De toegevoegde waarde zou voor deze game nihil zijn. De locaties die er zijn zijn al uitgebreid genoeg. Een grotere spel wereld is dan ook overbodig.

De interactie tussen je party leden is vaak een genot om naar te luisteren. Het gaat vaak gepaard
met cynische en sarcastische opmerkingen over en weer. Of een soort van Moeder en zoon gesprek, waarbij de ene party lid zich gedraagd als een klein kind met vieze sokken.
Daarnaast zullen je party leden ook commentaar geven op de keuze die je maakt in de game, mits ze het er totaal mee eens zijn, of juist heel erg oneens. Hiermij valt ook approval te winnen of te verliezen voor je party lid. Wat kan leiden tot een liefdes romance, of het verlaten van een party lid, zoals eerder vernoemd.
Er is een meter per character, die aangeeft wat de approval rating is. Van -100 tot +100. Waarbij +100 smoorverliefdheid is.

Het verhaal weet je goed te pakken en mee te sleuren. Het verleidde mij vaak om toch nog even door te gaan, om te zien wat er ging gebeuren, of om toch nog die ene quest even af te ronden. Dat even eindigde vaak in een facepalm, mezelf vervloekend dat ik al over 2 uur mijn bed uit moest. Voor mij is het lang geleden dat ik me zo heb mee kunnen laten slepen door een RPG.

Graphics
Ondanks de negatieve aandacht over het gebruik van Directx 9. Is de game erg mooi. Zeker voor de omvang van zo'n game. Tijdens het uitzoomen blijven de omgeving en de effect een pareltje. Als men inzoomt wordt dit alleen maar beter. Het detail van character is gewoon subliem. De bewegingen en de uitrusting, een genot voor het oog. Helaas zijn er af en toe wel wat foutjes, overlappende delen die door elkaar heen steken in je armor, wat natuurlijk wel jammer is. Daar hadden ze misschien wat meer aandacht aan mogen besteden om net dat puntje op de i, wat dikker aan te zetten.
Het bloed t.o.v. de rest van de textures valt wat tegen, dat had wat beter gekunt. Maar het is wel iets, wat de spel zijn unieke karakter en sfeer geeft. Het vieze donker rood, licht paars achtige bloed is wel kenmerkend voor deze game.
Ik kan deze game speelbaar draaien, met alles op zijn max, en een resolutie van 1600x1200, en AA en AF op de max.

Cutscenes
Er zijn veel cutscenes in de game, die deel uitmaken van conversaties, of een soort cinematic zijn die het verhaal vertellen. Ook deze zijn een genot om naar te kijken. Ze zijn stuk voor stuk goed uitgewerkt. De voice overs , de beweging van de characters, muziek, camera standpunten, echt alles !

Geluid
Het geluid, dit maakt of breekt een RPG vaak. Er is bijzonder veel aandacht geschonken aan de title song, en aan alle andere background songs. En deze zijn een genot om naar te luisteren. Ze defineren precies de juiste sfeer en setting, wat de ervaring gewoon compleet maakt. Het mystieke legendarische gevoel wordt verkregen door de muziek.
Het is alleen wel jammer, dat je de hoofdpersonage nooit hoort praten in conversaties. De conversaties kunnen al lang zijn vaak, dus misschien is het maar beter ook dat ze dit weg hebben gelaten.

DLC
Voor deze game zijn er bij aanschaf al DLC beschikbaar. Er zijn 3 DLC's
-Stone prisoner
-Blood dragon armor
-Wardens Keep

De eerste 2 krijg je gratis bij aanschaf van een exemplaar van deze game. Het zijn beide een leuke toevoeging aan de game.
Wardens Keep moest ik 7 Euro voor betalen, voor ongeveer een uur speeltijd. In verhouding misschien erg duur, maar wederom een leuke toevoeging. Die voor mij wel wat toevoegde aan het verhaal. Het gaat hier om het herstellen van een oude Basis van de Grey Wardens, waar jij als speler profijt van hebt als je deze voltooid. De mogelijkheid tot het gebruik van een storage, een trader met Grey Warden armor, en een sub quest voor het smeden van een geweldig zwaard, zijn voor mij leuke toevoegingen.

Ik kan kort en bondig zijn:

Ik ga maar eens een paar darkspawn op mijn zwaardje rijgen _/-\o_

EDIT: Meer screenshots volgens nog

• Intel Quad Q6600 @ 3 Ghz
  • ASUS P5K
  • Ati Radeon 4870 512 MB
  • 4GB PC6400
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Dragon Age - Origins, PC (Windows)?

Reviews door de redactie

Ik ben het grotendeels eens met je review. Ik heb het spel ook een week geleden gekocht en ben er helemaal aan verknocht!
Alleen begrijp ik twee van de minpunten niet zo goed:
-Hoofdrolspeler praat nooit
Ik begrijp dat dit vreemd kan lijken, maar als je erover nadenkt: als alle tekst van de hoofdrolspelers gesproken was, moesten ze iedere regel 6 keer laten inspreken. Dwarf, Elf en Human hebben allemaal een ander type stem, en dan nog voor ieder ras mannelijk en vrouwelijk. Dat kost ontzettend veel tijd en geld en daarom is het waarschijnlijk niet gedaan. Vind je het ook niet al mooi genoeg dat de rest van de dialogen zo goed is ingesproken? ;)
- Weinig mogelijkheid tot Grinden
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt, want je hebt het er in de review niet echt over, maar is grinden niet iets dat je doet in traditionele (mmo)rpgs? Ik ben allang blij dat ik geen hordes vijanden hoeft af te slachten alleen maar om een beter level te krijgen. Ik heb na +- 25 uur gamen niet het gevoel dat het uitspelen van de hoofdquests me niet snel genoeg doen stijgen in level.
Ik denk dat hij met het " weinig mogelijkheid tot grinden " bedoeld dat je niet eventjes snel heen kan lopen om wat monsters tot moes te hakken om net even een leveltje omhoog te gaan zodat je een moeilijke quest toch wat makkelijker kan halen ;)

teminste, dat is wat ik ( een heel klein beetje ) miste.

voorde rest, mooie review. bent het er ook sterk mee eens. mooi verhaal lijn, en welliswaar direct x 9, maar die word wel maximaal gebruikt :D
Leuke review, geeft weer een wat ander beeld dan die van mij :) Dat spreken wat phwolf ook nog even aangeeft, per man of vrouw heb je ook nog eens 5 verschillende stemmen bovenop de classes:) Daarbij voegt het imho net te weinig toe om daar veel tijd in te steken, het kost al genoeg tijd snel door de gesprekken te komen :P

grinden is bijna niet mogelijk, het verhaal is wel redelijk scripted maar daarom is het ook geen open wereld. Als je oblivion stijl wil spelen zal het ook een andere insteek moeten hebben.

Verder ben ik het eens met je subjectiviteit ;) erg verslavend en meeslepend verhaal, ben nu met tweede char bezig op normal, is meestal nog best makkelijk maar ik heb ook betere keuzes gemaakt nu.

Voor je review, probeer de zinnen niet te kort te maken, het is geen telegram natuurlijk. Ook is er een nieuwe dlc, return to ostagar te downen.
De thieflike class is rogue :X
Ik vind het spel inderdaad goed. Vooral dan de cinematics en hoe er met party's gewerkt wordt.

Alhoewel ik kwa gameplay vindt ik het echt erg op wow.
Natuurlijk heeft alle acties die je in dragon age: origins doet ook echt resultaat in de story line en dit heb je natuurlijk minder met een MMORPG.
@ Phwolf & SouLLeSSportal

Daar hebben jullie inderdaad gelijk in, qua de stem van de hoofdpersonage. Het ontbreken stoort niet, maar in eerste instantie viel het me wel heel erg op in het begin van het spel.
Ik heb nog een aantal spelfouten ontdekt, het was laat toen ik deze review schreef , ik zal van het weekend de nodige aanpassingen doen.
Bedankt voor de feedback iig ;)!
je benoemt de rassen maar zegt daar hulp bij nodig te hebben. ik weet naar welke naam jij aan het zoeke bent voor thief achtige class, en dat is Roque, ikzelf heb het spel ook en ben er al een eindje in.. maar ik ben niet echt een RPG fan, vindt het vaak te langdradig.

Maartoch moet ik zeggen dat Dragon Age een vet spel is, goede cutscenes en goede interactie met NPC's ( zoals in bijv. rise of the argonauts ).

verder prima titel die ook echt speelt alsof het een compleet spel is ( niet zoals andere titels die maar half afgerond lijken ).